Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-26, 21:34
Medlem
Vill anknyta t AdmiralCanaris synpunkter,Tycker att han tänker både rätt o fel. Nazist el ej.De hade en nästan religös övertygelse att deras tankegångar va rätt."Han måste bort"!
Människan är ju ganska okunnig fr barnastadiet, inga instingter alls i princip.Om ingen lär ungen att gå upprätt så går den ju på alla fyra livet ut.
Att vi alla behöver fler än en lärare är ju klart. Att en del "lärare" har lärt sig att manipulera sina lärjungar är en annan sak.
Citera
2015-01-26, 23:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Tack för tipset.

Har alltid sett svensk högerextremism som bestående av äventyrare och spänningssökare mest eller vilsna själar som söker efter någon större mening, få vara delaktig i något större.
Ser man till de Bosse Schön tar upp är det mest äventyrare och vilsna stackare eller utstötta som söker revansch. Inte många rena nazister även om de fanns. De fanns också många som var motståndare till till bolsjevismen och därför valde att strida på Tysklands sida, något som glöms bort alldeles och allt för ofta.

De poliser som finns i GrK är inga nazister i mina ögon. De är rätt valpiga poliser som använder sig av nazismen för att skapa sig en identitet och känna sig tuffare än de i verkligheten är. Nazilarvet kan också ha funktionen att skapa en egen "klubb med en exklusiv identitet" i mentalt självförsvar när man befinner sig i den ytterst hårda miljön som Stockholms T-bana och City utgör. Liknande beteende finns inom kravallpolis och militärpolis utomlands. Kanske "Ö" kan räknas som nazist, möjligtvis, mest för mig som en MÖP och med fascination för SS och militarism. Viktigt att särskilja en nazist från en MÖP med fascination för SS och specialförband.

Jag har träffat på personer m
ed äkta SS-uniformer och dolkar m.m., men de har INTE varit nassar utan MÖP:ar med fascination för SS.

De enda "äkta" nassar jag träffat på har varit NRP:are. De var helt omöjliga att ens diskutera med.
De trodde verkligen på rasbiologi, ũntermensch och att det finns en judisk världskonspiration. De var ofta väldigt hatiska och våldsamma. De var dessutom ofta väldigt kunniga inom vapen och sprängämnen. De påminner om Jehovas eller Pingströrelsens medlemmar på det sättet att de är helt hjärntvättade och opåverkbara.

Men om jag jämför dåtidens NRP:are med den uppfattningen jag får om Baseball-ligan är det som att jämföra scouterna med SS ungefär. Dagens SvP:are är dunungar i jämförelse och inte alls så revolutionära och våldsinriktade som NRP var.

Vad hade detta med MOP att göra då?

Jo, att nazipoliser enligt mig inte var så väldigt nazi enligt mig.
Journalister och andra har överdrivit och förvanskat fakta kring baseball-ligan.

Det är min uppfattning.

Frågan om ev nazism är inte avgörande för intresset av vissa poliser i samband med MOP.
VD1 polisernaLeif Thell och Thomas Piltz pekas i det tidiga buss-43 tipset ut av , oberoende av varandra, bara några dagar efter MOP, busschauffören Peter Löfgren och TV-producenten Lars Krantz..

Vittnena kan missta sig men, de kommer in med tipsen snabbt och SÄPO tar dom på allvar. Detta visas av att Jan Sundström förhör både LK och PL. Med tanke på den råhet och våldskapacitet som LT/TP visade vid dödandet av Rolf Machnow är det inte märkligt att sökarljuset kommer på polisduon. JS utredning av polisernas alibin lämnade mycket att önska, detaljerna finns i tråden många gånger här behöver inte tröskas ännu en gång.

Poliserna Stefan Svensson(VD1), Per Jörlin(VD1) och Leif Svensson(VD3) har alla efter MOP gjort sig skyldiga till synnerligen bestialiska brott.

SS synades noga redan under första veckan efter MOP, fick alibi för dådet då han var på militärövning i Norrbottning. Märkligheterna runt denne man utgör en diger lista, det är SS som "fritar" sin kompis Carl Lundström, vasaknäcke-ättlingen, när denne gripits efter skinheadsbråk. 2011 dömdes SS för våldtäkt på en ung tjej som satt på behandlingshem för missbruk, han försåg henne också med narkotika vilket han också dömdes för.

Historien runt PJ är välkänd , mördade sin sambo Haydee Sandström och grävde ner kroppen i skogen. Kvinnan var mor till deras gemensamma barn. PJ dömdes 1999 och Hans Holmer kommenterade aldrig att hans betrodde livvakt visat sig vara en kvinnomördare.

MOP-nattens chaufför i södermalmspiketen Leif Svensson mördade för några år sedan sin hustru. Även om dessa vidriga brott skedde efter MOP så visar det på vilka formidabla skitstövlar den här trion är. Både mot SS och PJ fanns åtskilliga anmälningar för övervåld innan MOP och jag tror inte ens du tycker det är konstigt att intresse och misstankar riktats mot dessa i samband med MOP.

Sedan finns det också poliser som utsatts för beskyllningar på väldigt lösa grunder. Den som i mitt tycket råkat värst ut är Anti Avsan. Han hängs ut som palmemördare på grundval av journalisten Olle Alsens tolkning av de två finska flickorna mer än sex år gamla vittnesmål, som därtill är osäkra när det gäller vad dom verkligen sett. Kampanjen mot AA Kan vara ett av svenskt samhällslivs värsta förtalsbrott någonsin.
Citera
2015-01-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Vittnena kan missta sig men, de kommer in med tipsen snabbt och SÄPO tar dom på allvar. Detta visas av att Jan Sundström förhör både LK och PL. Med tanke på den råhet och våldskapacitet som LT/TP visade vid dödandet av Rolf Machnow är det inte märkligt att sökarljuset kommer på polisduon. JS utredning av polisernas alibin lämnade mycket att önska, detaljerna finns i tråden många gånger här behöver inte tröskas ännu en gång.

Tyvärr (?) får man väl säga att LK och PL genom sitt agerande efter utpekandet effektivt ser till att förlora sin trovärdighet genom diverse märkliga utspel. Det gör att det nog alltid kommer att finnas stora frågetecken efter deras märkliga historier.
Citera
2015-01-26, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederLund

Jag repeterar min fråga från 121025, har Krusell någonsin kommenterat detta http://www.youtube.com/watch?v=7VhUAwi1nxA ?

P.LU

Jodå, i sin bok "Palmemordets nakna fakta" (till brädden fylld med grundlösa påståenden, rena felaktigheter och ologiska resonemang) tar han på sid 43-44 avstånd från sin artikel i Polistidningen 1986. Han erkänner att "arbetshypotesen" om en gärningsmannagrupp också var hans personliga åsikt då, men att han tre år senare ändrat åsikt. "...det berodde på att det inte längre fanns någonting som tydde på varken konspiration eller flera personers medverkan vid mordet."

Ett "favoritavsnitt" i boken är Krusells förhållande till Säpopromemorian från april 1986 som ju anger att övervakning skett av OP. Krusell: "Konklusionen av undersökningen blev i stort sett att det inte fanns några kriminalistiskt säkerställda uppgifter om att någon person eller grupp av personer skulle ha haft makarna Palme under observation under mordkvällen ... Utifrån dessa undersökningar kan det med säkerhet fastslås, att det utredningsmässigt inte finns några belägg för en riktad observation mot Olof Palme under mordkvällen. ... Man kan också utesluta varje form av telefonavslyssning eller annan avlyssning i bostaden." (s 68, min fetstil)
Citera
2015-01-26, 23:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Tyvärr (?) får man väl säga att LK och PL genom sitt agerande efter utpekandet effektivt ser till att förlora sin trovärdighet genom diverse märkliga utspel. Det gör att det nog alltid kommer att finnas stora frågetecken efter deras märkliga historier.

Tror Gunnar Wall kommer nära sanningen när han säger att Lars Krantz kommer till tingsrättsförhandlingen, för att titta på Thomas Piltz, med stora förväntningar. I LKs världsbild blev det jackpot att koppla en våldsbenägen BBL-snut till MOP. Att det verkligen var TP han såg är under dom förutsättningarna inte säkert.

Vad som dock är ställt utom allt tvivel är att några män betedde sig så knepigt att både busschauffören
Peter Löfgren och Lars Krantz lade händelsen på minnet och sedan kopplade ihop den med MOP.
SÄPO-männen som utreder händelsen är Hans Forsman och Jan Sundström och dom agerar inte speciellt övertygande när det gäller att fastställa Thells o Piltz alibi.
Citera
2015-01-27, 00:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Jodå, i sin bok "Palmemordets nakna fakta" (till brädden fylld med grundlösa påståenden, rena felaktigheter och ologiska resonemang) tar han på sid 43-44 avstånd från sin artikel i Polistidningen 1986. Han erkänner att "arbetshypotesen" om en gärningsmannagrupp också var hans personliga åsikt då, men att han tre år senare ändrat åsikt. "...det berodde på att det inte längre fanns någonting som tydde på varken konspiration eller flera personers medverkan vid mordet."

Ett "favoritavsnitt" i boken är Krusells förhållande till Säpopromemorian från april 1986 som ju anger att övervakning skett av OP. Krusell: "Konklusionen av undersökningen blev i stort sett att det inte fanns några kriminalistiskt säkerställda uppgifter om att någon person eller grupp av personer skulle ha haft makarna Palme under observation under mordkvällen ... Utifrån dessa undersökningar kan det med säkerhet fastslås, att det utredningsmässigt inte finns några belägg för en riktad observation mot Olof Palme under mordkvällen. ... Man kan också utesluta varje form av telefonavslyssning eller annan avlyssning i bostaden." (s 68, min fetstil)

Såpass, blir att ta sig till bibblan och läsa om Ingemar Krusells litterära mästerverk. Den ansedde juristen Erik Holmberg ansåg att SÄPOs övervakningsutredning höll mycket hög kvalitet. Blir ganska skarp kontrast med IKs kovänding.

Krusell har gjort mörkläggarna stor nytta med sitt notoriska pekande mot Christer Pettersson
Med sin trygga och lugna framtoning är han mycket bättre på att framföra ett budskap publikt än den extremt osympatiske Hans Ölvebro.
Citera
2015-01-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

Min bild är att de får påtaglig "hjälp" av polisen att förlora trovärdighet. LK har sen en tragisk utvecklingsbana fram till sin död, men hans initiala redogörelse gällande "buss 44" och polisens alla konstiga "vändningar" är det inget fel på. Det är i högsta grad en redig berättelse han lämnar kring just detta sin första bok. Och onekligen var det Säpo som utredde de båda tipsen, trots att det i sak (som LK ironiskt konstaterar) ju bara handlade om att någon varit på en buss, det är ju inte olagligt...
Citera
2015-01-27, 04:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Om man då kopplar ihop vissa poliser som är intressanta runt mordet med HH blir det än mer intressant.

Hur valdes medlemmarna i hans A tur ut. Var det han själv tro. CGÖ.

Hans uppenbara gynnande av dessa personer och obefintliga kritik mot desamma. CGÖ.

Vissa finns med även efter han avgått. Tillsammans med Ebbe. CGÖ.

Gemensamma nämnaren är CGÖ. När , var och hur träffades de. Och i vilket sammanhang.

Var finns den ursprungliga kopplingen mellan dessa poliser och chefen Hasse.

Jag tror att dessa personer hade kontakter i ett annat syfte. Som fick dessa att mötas i viss mån utanför ordinarie tjänst. Där rentav HH och CGÖ tillsammans är upphovet till A turen.

I vilken miljö kan en påstådd nazist och en opolitisk sosse träffas. Där senare HH belönade CGÖ med miljonbelopp. Eller fanns det en hållhake.

Hur ska man annars kunna förklara att en påstådd sosse skulle umgås och gynna kända högerkrafter. Personer som utretts före mordet där en koppling till Länspolismästaren ser illa ut. Men det verkar som han inte brydde sig. Precis som i utredningen. Det får mig att ana att det även fanns stöd för detta inofficiellet.

Antar vi dessutom att Dahlgrens historia om en kryssande HH mordkvällen stämmer blir det graverande.

Lägg till regeringens utredning om att poliser inte längre ska kunna utnyttjas militärt. Man ska ha samma roll både i freds och krigstid. Ett förslag som senare drogs tillbaka av regeringen IC.

Min tolkning av polisers misstänksamma uppträdande beror på att man fanns på plats med ett annat syfte än mord. Där mordet kom som en chock. Man insåg sitt prekära läge och uppförde sig oöverlagt.

Där mörkandet efteråt gick ut på att dölja detta. Viktigare än att hitta mördaren.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-27 kl. 04:40.
Citera
2015-01-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om man då kopplar ihop vissa poliser som är intressanta runt mordet med HH blir det än mer intressant.

Hur valdes medlemmarna i hans A tur ut. Var det han själv tro. CGÖ.

Hans uppenbara gynnande av dessa personer och obefintliga kritik mot desamma. CGÖ.

Vissa finns med även efter han avgått. Tillsammans med Ebbe. CGÖ.

Gemensamma nämnaren är CGÖ. När , var och hur träffades de. Och i vilket sammanhang.

Var finns den ursprungliga kopplingen mellan dessa poliser och chefen Hasse.

Jag tror att dessa personer hade kontakter i ett annat syfte. Som fick dessa att mötas i viss mån utanför ordinarie tjänst. Där rentav HH och CGÖ tillsammans är upphovet till A turen.

I vilken miljö kan en påstådd nazist och en opolitisk sosse träffas. Där senare HH belönade CGÖ med miljonbelopp. Eller fanns det en hållhake.

Hur ska man annars kunna förklara att en påstådd sosse skulle umgås och gynna kända högerkrafter. Personer som utretts före mordet där en koppling till Länspolismästaren ser illa ut. Men det verkar som han inte brydde sig. Precis som i utredningen. Det får mig att ana att det även fanns stöd för detta inofficiellet.

Antar vi dessutom att Dahlgrens historia om en kryssande HH mordkvällen stämmer blir det graverande.

Lägg till regeringens utredning om att poliser inte längre ska kunna utnyttjas militärt. Man ska ha samma roll både i freds och krigstid. Ett förslag som senare drogs tillbaka av regeringen IC.

Min tolkning av polisers misstänksamma uppträdande beror på att man fanns på plats med ett annat syfte än mord. Där mordet kom som en chock. Man insåg sitt prekära läge och uppförde sig oöverlagt.

Där mörkandet efteråt gick ut på att dölja detta. Viktigare än att hitta mördaren.

Tror du världen är helt svart och vit?

HH anlitade troligen dessa filurer för att han visste att de skulle ställa upp och även göra lite jobb vid sidan om. SÄPO:s livvakter hade inte gått med på att leka barnvakter och taxichaufförer åt alla möjliga som HH kände. Dessa filurer gjorde vad HH bad om. Även det som stred mot policy, lagen och moral.

Finns det verkligen de som på fullt allvar tror att HH kryssade på Sveavägen på mordnatten?
Det är S Anér och L Krantz-klass på det.

HH såg inte dessa som några nazister och mörkermän. Han såg troligtvis dem som engagerade polismän som var lite överdrivet intresserade av vapen och naziregalier. Men de gjorde vad han bad om utan att ifrågasätta. Dessa polismän var hur man än ser på det rätt kompetenta, kunniga och pålitliga. HH ville inte ha uppstudsiga livvakter från SÄPO som huggit honom i ryggen vid första bästa tillfälle. SÄPO:s killar och HH var inte direkt på vänskaplig fot, glöm inte det.

Bara för att man larvar sig med att heila och samla på nazimemorablia är man inte nazist.
Det är en påklistrad image för att vara tuff och hård. Äkta nassar hittar ni i NRP 1986.

Men sossar och marxister ser någon som heilar som en tvättäkta nasse, när det för skinnhuvudet eller polismannen mest handlar om att verka tuff och för att retas.

Ni kommer bara fortsätta i cirklar om ni inte tar er till denna sanning.

Jag kände 1986 personer som hade äkta SS-uniformer, SS-dolkar, propagandaplanscher på väggen som INTE var nazister, de var historieintresserade, MÖP:are och tyckte det var spännande och lite förbjudet. Ungefär som en del har T-shirts med Che Guevera och Sovjetmemorablia och hyllar massmördarna Stalin och Lenin.

Ta er ur cirkel och se verkligheten.
De var inga korgossar, men inga tvättäkta nassar, de var poliser som inte klarade av den hårda arbetsmiljön i City och T-banan och tog tills sig nazzelarvet för att verka hårda och få en identitet. Det var ingen rosa tillvaro i City 1986. Det var en rätt hård miljö.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-27 kl. 12:06.
Citera
2015-01-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frågan om ev nazism är inte avgörande för intresset av vissa poliser i samband med MOP.
VD1 polisernaLeif Thell och Thomas Piltz pekas i det tidiga buss-43 tipset ut av , oberoende av varandra, bara några dagar efter MOP, busschauffören Peter Löfgren och TV-producenten Lars Krantz..

Poliserna Stefan Svensson(VD1), Per Jörlin(VD1) och Leif Svensson(VD3) har alla efter MOP gjort sig skyldiga till synnerligen bestialiska brott.

SS synades noga redan under första veckan efter MOP, fick alibi för dådet då han var på militärövning i Norrbottning. Märkligheterna runt denne man utgör en diger lista, det är SS som "fritar" sin kompis Carl Lundström, vasaknäcke-ättlingen, när denne gripits efter skinheadsbråk. 2011 dömdes SS för våldtäkt på en ung tjej som satt på behandlingshem för missbruk, han försåg henne också med narkotika vilket han också dömdes för.

Historien runt PJ är välkänd , mördade sin sambo Haydee Sandström och grävde ner kroppen i skogen. Kvinnan var mor till deras gemensamma barn. PJ dömdes 1999 och Hans Holmer kommenterade aldrig att hans betrodde livvakt visat sig vara en kvinnomördare.

MOP-nattens chaufför i södermalmspiketen Leif Svensson mördade för några år sedan sin hustru. Även om dessa vidriga brott skedde efter MOP så visar det på vilka formidabla skitstövlar den här trion är. Både mot SS och PJ fanns åtskilliga anmälningar för övervåld innan MOP och jag tror inte ens du tycker det är konstigt att intresse och misstankar riktats mot dessa i samband med MOP.

Sedan finns det också poliser som utsatts för beskyllningar på väldigt lösa grunder. Den som i mitt tycket råkat värst ut är Anti Avsan. Han hängs ut som palmemördare på grundval av journalisten Olle Alsens tolkning av de två finska flickorna mer än sex år gamla vittnesmål, som därtill är osäkra när det gäller vad dom verkligen sett. Kampanjen mot AA Kan vara ett av svenskt samhällslivs värsta förtalsbrott någonsin.

1 understruket) Lars Krantz vittnesmål visar så tydligt tecken på svår sinnessjukdom och grava vanföreställningar. Hans vittnesmål har pulveriserats i molekyler. Det finns inte ens bevis på att han var på bussen. Hans egna dotter ifrågasatte det starkt. LK försökte till och med få med Kim Andersson som alibi för att att han skulle varit på bussen. Busschaufförens vittnesmål är också pulveriserat på samma sätt. LK fortsatta inblandning i MOP visar på starka vanföreställningar.
Det är sådana här foliehattskonspiratörer och privatspanare som försvårat och stört mordutredningen med sina vanföreställningar och helt verklighetsfrämmande konspirationsteorier.

2 understruket) Att dessa poliser gjort sig skyldiga till dessa brott kan till stor del bero på att de blev uthängda som nassepoliser och utsatta för press både utanför jobbet och på jobbet. Det de har behövt genomlida är säkerligen personlighetsförändrande.

3 understruket) Förföljelsen av AA är fruktansvärt. Liksom det av VG och CP. Rättsskandaler och mediaskandaler.
Citera
2015-01-27, 12:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Tror du världen är helt svart och vit?

HH anlitade troligen dessa filurer för att han visste att de skulle ställa upp och även göra lite jobb vid sidan om. SÄPO:s livvakter hade inte gått med på att leka barnvakter och taxichaufförer åt alla möjliga som HH kände. Dessa filurer gjorde vad HH bad om. Även det som stred mot policy, lagen och moral.

HH såg inte dessa som några nazister och mörkermän. Han såg troligtvis dem som engagerade polismän som var lite överdrivet intresserade av vapen och naziregalier. Men de gjorde vad han bad om utan att ifrågasätta. Dessa polismän var hur man än ser på det rätt kompetenta, kunniga och pålitliga. HH ville inte ha uppstudsiga livvakter från SÄPO som huggit honom i ryggen vid första bästa tillfälle. SÄPO:s killar och HH var inte direkt på vänskaplig fot, glöm inte det.

Bara för att man larvar sig med att heila och samla på nazimemorablia är man inte nazist.
Det är en påklistrad image för att vara tuff och hård. Äkta nassar hittar ni i NRP 1986.

Men sossar och marxister ser någon som heilar som en tvättäkta nasse, när det för skinnhuvudet eller polismannen mest handlar om att verka tuff och för att retas.

Ni kommer bara fortsätta i cirklar om ni inte tar er till denna sanning.

Jag kände 1986 personer som hade äkta SS-uniformer, SS-dolkar, propagandaplanscher på väggen som INTE var nazister, de var historieintresserade, MÖP:are och tyckte det var spännande och lite förbjudet. Ungefär som en del har T-shirts med Che Guevera och Sovjetmemorablia och hyllar massmördarna Stalin och Lenin.

Ta er ur cirkel och se verkligheten.
De var inga korgossar, men inga tvättäkta nassar, de var poliser som inte klarade av den hårda arbetsmiljön i City och T-banan och tog tills sig nazzelarvet för att verka hårda och få en identitet. Det var ingen rosa tillvaro i City 1986. Det var en rätt hård miljö.

Jag tolkar verkligheten. För inte in en verklighet som inte fanns.

Jag har aldrig påstått att dessa element utförde eller initierade mordet.

Men de fanns där som kuliss till mordet som utförde mordet i skyddet av dessa deltagare.

Därför skrev jag s.k. nazister. Jag tror inte s.k. nazister kan få ett helt samhälle att mörka.

De var i sig obetydliga. Men har ändå synts i mordmiljön. Där kopplingen till HH är given.

En person som avsett teori eller resonemang inte kan hoppas över. Hur mycket man än vill.

Tillsammans med andra poliser i ledningscentralen och i piketer. Oavsett politisk hemvist.

Upplever inte bröderna Poutiainens bok som en kartläggning av svensk nazism. Men där de ser kopplingarna mellan poliser ändå. Precis som jag.

Det är främst kommunisterna via sin Vitbok som utpekar nazister. Har inte alla poliser varit nazister för alla kommunister senaste 80 åren.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-27 kl. 12:14.
Citera
2015-01-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag tolkar verkligheten. För inte in en verklighet som inte fanns.

Jag har aldrig påstått att dessa element utförde eller initierade mordet.

Men de fanns där som kuliss till mordet som utförde mordet i skyddet av dessa deltagare.

Därför skrev jag s.k. nazister. Jag tror inte s.k. nazister kan få ett helt samhälle att mörka.

De var i sig obetydliga. Men har ändå synts i mordmiljön. Där kopplingen till HH är given.

En person som avsett teori eller resonemang inte kan hoppas över. Hur mycket man än vill.

Tillsammans med andra poliser i ledningscentralen och i piketer. Oavsett politisk hemvist.

Du påstår att de inte initierade eller utförde MOP.
Du tror inte heller på att dessa nazister kan få ett helt samhälle att mörka.
Men ändå fanns de där som en kuliss för de som utförde mordet i skydd av dessa deltagare.

Vad menar du med Tillsammans med andra poliser i ledningscentralen och i piketer. ?
Att ledningscentralen hade ett finger med i spelet?

Jag hänger faktiskt inte med alls i dina tankegångar.

Antingen var de med eller inte. Du kan inte var lite gravid.

Att vissa poliser kanske inte var exemplariska polismän instämmer jag i.
Men inte att de skulle ha något alls med MOP att göra. Dessa polismän hade ingen vetskap eller kunskap eller delaktighet alls. Inte heller Skandiamannen eller HH.

De/den som utförde MOP hade inga lösa trådar.
De/den kan ha köpt information eller haft en på insidan.
Med tanke på tystnaden, inga spår, ingen (seriös!) som erkänt är det ingen större konspiration.

--

GM visste att han med stor sannolikhet kunde försvinna spårlöst vid denna sena tidpunkt, ljus- och väderförhållanden och denna stadsdel snabbt och utan att lämna spår efter sig.

Är du målmedveten och fokuserad den 28:e februari 1986 i Stockholms City vet du att det tar tid innan polis kommer till plats, det är svåra förhållanden för vittnen att lämna bra signalement.

Gör det du ska, lugnt och metodiskt, ta dig därifrån i ett tempo på 8-10 km/h så hinner du långt innan polis hinner tar upp förföljandet. Titta inte folk i ögonen eller dra uppmärksamheten till dig i onödan före och efter dådet.

Kvar på brottsplatsen finns vittnen som uppger: 30-45 år, 175-190 cm, kraftig och bred ryggtavla, studsande steg, vältränad, blå midjelång täckjacka eller knälång mörk rock, mössa med keps, mörk stickad mössa eller barhuvad med cendréfärgat hår. Samt två kulor.

Sedan startades en medioker och amatöraktig mordutredning där polisen själva inte fann kulorna, avspärrningen var för liten, brist på rikslarm och vägavspärrningar, gränsbevakning var faktorer som försvårade utredningen. Ovanpå det gick det ut ett rikslarm om två GM och publicerades fantombilder som inte hade med mordet att göra. Sedan gick polisen ut med direkta frågor om Walkie-Talkies. En polisman ska aldrig ställa sådana direkta frågor i en utredning. Tex "hade GM en röd tröja" är så fel det bara kan bli. Polisen skulle hindrat vittnen att prata om det som hänt, vilket vittnen gjorde under natten och morgondagen. Inga professionella vittnesförhör utfördes av LP.
Det finns så mycket att kritisera. Men jag tror inte svensk polis var bättre än så här. De presterade så bra de kunde. Det var absolut ingen mörkläggning. Svensk polis är världens sämsta, nu som då.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-27 kl. 12:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in