Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Jag tolkar verkligheten. För inte in en verklighet som inte fanns.
Jag har aldrig påstått att dessa element utförde eller initierade mordet.
Men de fanns där som kuliss till mordet som utförde mordet i skyddet av dessa deltagare.
Därför skrev jag s.k. nazister. Jag tror inte s.k. nazister kan få ett helt samhälle att mörka.
De var i sig obetydliga. Men har ändå synts i mordmiljön. Där kopplingen till HH är given.
En person som avsett teori eller resonemang inte kan hoppas över. Hur mycket man än vill.
Tillsammans med andra poliser i ledningscentralen och i piketer. Oavsett politisk hemvist.
Du påstår att de inte initierade eller utförde MOP.
Du tror inte heller på att dessa nazister kan få ett helt samhälle att mörka.
Men ändå fanns de där som en kuliss för de som utförde mordet i skydd av dessa deltagare.
Vad menar du med
Tillsammans med andra poliser i ledningscentralen och i piketer. ?
Att ledningscentralen hade ett finger med i spelet?
Jag hänger faktiskt inte med alls i dina tankegångar.
Antingen var de med eller inte. Du kan inte var lite gravid.
Att vissa poliser kanske inte var exemplariska polismän instämmer jag i.
Men inte att de skulle ha något alls med MOP att göra. Dessa polismän hade ingen vetskap eller kunskap eller delaktighet alls. Inte heller Skandiamannen eller HH.
De/den som utförde MOP hade inga lösa trådar.
De/den kan ha köpt information eller haft en på insidan.
Med tanke på tystnaden, inga spår, ingen (seriös!) som erkänt är det ingen större konspiration.
--
GM visste att han med stor sannolikhet kunde försvinna spårlöst vid denna sena tidpunkt, ljus- och väderförhållanden och denna stadsdel snabbt och utan att lämna spår efter sig.
Är du målmedveten och fokuserad den 28:e februari 1986 i Stockholms City vet du att det tar tid innan polis kommer till plats, det är svåra förhållanden för vittnen att lämna bra signalement.
Gör det du ska, lugnt och metodiskt, ta dig därifrån i ett tempo på 8-10 km/h så hinner du långt innan polis hinner tar upp förföljandet. Titta inte folk i ögonen eller dra uppmärksamheten till dig i onödan före och efter dådet.
Kvar på brottsplatsen finns vittnen som uppger: 30-45 år, 175-190 cm, kraftig och bred ryggtavla, studsande steg, vältränad, blå midjelång täckjacka eller knälång mörk rock, mössa med keps, mörk stickad mössa eller barhuvad med cendréfärgat hår. Samt två kulor.
Sedan startades en medioker och amatöraktig mordutredning där polisen själva inte fann kulorna, avspärrningen var för liten, brist på rikslarm och vägavspärrningar, gränsbevakning var faktorer som försvårade utredningen. Ovanpå det gick det ut ett rikslarm om två GM och publicerades fantombilder som inte hade med mordet att göra. Sedan gick polisen ut med direkta frågor om Walkie-Talkies. En polisman ska aldrig ställa sådana direkta frågor i en utredning. Tex "hade GM en röd tröja" är så fel det bara kan bli. Polisen skulle hindrat vittnen att prata om det som hänt, vilket vittnen gjorde under natten och morgondagen. Inga professionella vittnesförhör utfördes av LP.
Det finns så mycket att kritisera. Men jag tror inte svensk polis var bättre än så här. De presterade så bra de kunde. Det var absolut ingen mörkläggning. Svensk polis är världens sämsta, nu som då.