Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Palmemordet, gått 30 år sedan och ingen lösning, känns inte som så många kan känna till sanningen då eller vad tror du?

Det spontana svaret är att det är få eller bara en som sitter inne med svaret.
I dagsläget kanske alla som vet sanningen knallat vidare.
Risken finns.

Men det finns andra i historien som hållit käft med stor framgång.

Svenska SS-veteraner.
SS-veteraner som flydde till Sydamerika.
Svenska Stasiagenter.
Svenska KGB-agenter.
Svenska CIA-agenter.
Rote Arme Fraction.
IB-agenter.
Svenska korrupta poliser.
Svenska korrupta politiker.
Svenska korrupta kungligheter.

Finns säkert många andra exempel i vår geografiska närhet.
Det var de jag kom på direkt på rak arm.

Sedan som furir Revär skrev: DEN SVENSKA FLATHETEN. Den öppnar inte många dörrar till sanningen, den inte.

Om det nu finns en ensam GM eller ett Hit-Team med en rik uppdragsgivare så är frågan varför ska de avslöja något? De har lyckats hålla sig undan i snart 29 år och av vilken anledning skulle de avslöja något nu?

Har de klarat sig så länge finns inget behov att skryta eller erkänna dådet av propagandaskäl.
De har inga ekonomiska skäl att avslöja sig.
Få rent samvete? Tror tvärtom de njuter av att kunna ta denna hemlighet med sig i graven.

Det horribla är om man jämför mordet på Gustaf III och Olof Palme.
Citerar Wikipedia hatet mot Gustav III var stort hos svenska aristokratin. Slut citat.
Det är ju ingen statshemlighet att hatet mot Olof Palme var mycket stort hos den svenska överklassen.

Gustaf III:s agerande bidrog till att öka det förbittrade hat mot honom. Hans rysslandspolitik bidrog till statsekonomisk ruin och genom förenings- och säkerhetsakten försämrade han ekonomiskt för adeln och minskade även deras politiska makt.
(Även Erik XIV beskärde adelns makt och stärkte de ofrälse och blev utsatt för en konspiration.)

Jämför med OP:s rysslandresa och förslag på kärnvapenfriazon (direkta motsatsen till Gustaf III:s krig men ändå med fokus på missnöje med svensk politik gällande den östra stormakten), löntagarfonder, ökade skattetryck och fruktansvärda marginalskatter. Så visst finner man vissa likheter mellan dessa två mord?

Det mest horribla är dock att Polismästare Liljensparres utredning gick snabbt och effektivt.
Redan dagen efter var man Anckarström på spåren. Polismästaren upptäckte att det var en konspiration av stora mått med förgreningar långt upp, men när han upptäckte att spåren ledde upp till det som skulle bli Konung Karl XIII la han ner den delen av utredningen.
Gjorde kanske Hans Holmér eller någon annan Palmeutredare samma sak?
De kom något på spåret som var för hett?
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-25 kl. 22:18.
Citera
2015-01-25, 22:38
Medlem
mvagrippas avatar
[quote=riskybizzy|52014588]
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag har sett bilder på Göran Sund , ska se om jag kan hitta dom.

Hittade bilderna på Sund som ung respektive i ca 60 årsåldern

http://i.imgur.com/ojbwf.jpg

Nästan säker på att bilden på den äldre karln Inte är rätt Göran Sundh. Bilden på den yngre stämmer, tycker dock inte personerna på fotona överrenstämmer.
Citera
2015-01-25, 22:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Det spontana svaret är att det är få eller bara en som sitter inne med svaret.
I dagsläget kanske alla som vet sanningen knallat vidare.
Risken finns.

Men det finns andra i historien som hållit käft med stor framgång.

Svenska SS-veteraner.
SS-veteraner som flydde till Sydamerika.

SS-veteraner som flydde till Sydamerika höll väl inte direkt käft, eller låg profil ,eller för den delen ihop när det brände till. Ett talande exempel är när Abwehr officeren, frimurarexperten, Balkanveteranen och råttlinje administratören Reinhard Kopps på en gata i centrala Bariloche villigt sålde ut krigsförbrytaren Erich Priebke till ABC reportern Sam Donaldson under Donaldsons reportageresa i Río Negro
Citera
2015-01-25, 23:02
Medlem
Citat:
SS-veteraner som flydde till Sydamerika höll väl inte direkt käft, eller låg profil ,eller för den delen ihop när det brände till. Ett talande exempel är när Abwehr officeren, frimurarexperten, Balkanveteranen och råttlinje administratören Reinhard Kopps på en gata i centrala Bariloche villigt sålde ut krigsförbrytaren Erich Priebke till ABC reportern Sam Donaldson under Donaldsons reportageresa i Río Negro

Abwehr var inte SS.
Med tanke på hur många som flydde dit så klarade de sig relativt bra.
Men svenska SS-veteraner höll låg profil och höll ihop rätt bra.
Fanns många SS-veteraner som gick under jord i Tyskland också. Med framgång.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-25 kl. 23:05.
Citera
2015-01-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Palmemordet, gått 30 år sedan och ingen lösning, känns inte som så många kan känna till sanningen då eller vad tror du?

Ca hälften av de som var inblandade lever sannolikt. Att de inte talat beror nog på extrem stark sammanhållning samt att det rör sig om professionella underrättelsepersoner, såväl på svensk som utländsk sida.

Även jag har fått läsa delar av den nya bok som Persoren refererat till. Den innehåller bevis och ett mkt trovärdigt resonemang som kommer att skapa mkt debatt såväl inom som utom tråden. Den som väntar på något gott...
Citera
2015-01-25, 23:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Abwehr var inte SS.
Med tanke på hur många som flydde dit så klarade de sig relativt bra.
Men svenska SS-veteraner höll låg profil och höll ihop rätt bra.
Fanns många SS-veteraner som gick under jord i Tyskland också. Med framgång.

SS-svenskarna(som bara var en handfull totalt), höll definitivt inte låg profil. Via Nord gjorde ingen hemlighet av sin verksamhet, höll inte ens på den interna säkerheten utan lät papper ligga framme så att den unge tillfällige kontoristen Ragnar Hagelin kunde läsa vad som stod.
Hans-Caspar Kreuger, en av få SS-svenskar i Argentina reste titt som tätt till Europa för att delta vid veteranträffar. "Palmespanaren" Åke Eks vän Thorolf Hillblad höll heller inte en låg profil. För att inte tala om den "rasande Rolands pappa" Folke Nystrand som sköt skarpt inomhus när han blev lite dragen.

Kopps var SS officer, knuten till SD och ingick i Abwehr EFTER att Abwehr rangerats in i SDs organisation i och med att Canaris fängslades. Skrattar bäst som skrattar sist.
Senast redigerad av mvagrippa 2015-01-25 kl. 23:19.
Citera
2015-01-25, 23:23
Medlem
Citat:
SS-svenskarna(som bara var en handfull totalt), höll definitivt inte låg profil. Via Nord gjorde ingen hemlighet av sin verksamhet, höll inte ens på den interna säkerheten utan lät papper ligga framme så att den unge tillfällige kontoristen Ragnar Hagelin kunde läsa vad som stod.
Hans-Caspar Kreuger, en av få SS-svenskar i Argentina reste titt som tätt till Europa för att delta vid veteranträffar. "Palmespanaren" Åke Eks vän Thorolf Hillblad höll heller inte en låg profil. För att inte tala om den "rasande Rolands pappa" Folke Nystrand som sköt skarpt inomhus när han blev lite dragen.

Kopps var SS officer, knuten till SD och ingick i Abwehr EFTER att Abwehr rangerats in i SDs organisation i och med att Canaris fängslades. Skrattar bäst som skrattar sist.

Jävlar vad du kunnig du var om det där.
Imponerad.

Admiral Canaris blev avslöjad som medkonspiratör till Valkyria och hängd i pianotråd om jag minns rätt.

Men SS-svenskarna flög ju under radarn ändå. På 90-talet blev de uppmärksammade av Bosse Schön.

Men nu hamnade vi väl mycket off-topic kanske.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-25 kl. 23:26.
Citera
2015-01-25, 23:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Jävlar vad du kunnig du var om det där.
Imponerad.

Admiral Canaris blev avslöjad som medkonspiratör till Valkyria och hängd i pianotråd om jag minns rätt.

Men SS-svenskarna flög ju under radarn ändå. På 90-talet blev de uppmärksammade av Bosse Schön.

Men nu hamnade vi väl mycket off-topic kanske.

För att ta oss tillbaka till MOP kan jag var rekommendera läsning av denna bok. Här finns kopplingar till svensk 80-tals extremism och ett och annat namn att studsa till över.

https://www.sac.se/Om-SAC/Historik/Bibliografier/F%C3%B6rfattarbibliografier/Sastamoinen,-Armas/B%C3%B6cker-och-sm%C3%A5skrifter-av-Armas-Sastamoinen

SS-svenskarna hamnade mitt i sökarljuset då Armas Sastamoinen granskade dom i Hitlers svenska förtrupper 1947. Ett mästerverk som helt demaskerade den svenska nazismen under VV2 in i minsta detalj. Här namnges bl a en ung Åke Ek och hundratals svenska nazzar som knappt hunnit börja roddturen mot den demokratiska stranden.

Blivande KLara-Lidingö folk dyker upp, en hel del SNF:are och någon vapensäljande löjtnant. Jävligt svagt av Bosse Schön att inte hänvisa mer till Armas i sina böcker, då de till stor del bygger på dennes arbete.

Hade Armas och vapendragaren Wilhelm Moberg varit i sin krafts dagar hade MOP-konspiratörerna fått en mycket svårare nöt att knäcka. Armas kämpade med samma kraft mot både fascister, nazister och kommunister. Dagens förvirrade redaktion på Arbetaren skulle fått sig en uppsträckning de aldrig skulle glömt.
Citera
2015-01-26, 16:08
Medlem
riskybizzys avatar
Satt och läste om polisspåret i Grk och slogs av att polismannen J verkligen har gått under radarn. Om man läser på s. 354 och 355 framgår det att tips från initierade källorna har inkommit oberoende av varandra till spaningsledningen. Jag är mycket intresserad om någon har förslag på vem polismannen J kan vara.
Citera
2015-01-26, 17:31
Medlem
Citat:
För att ta oss tillbaka till MOP kan jag var rekommendera läsning av denna bok. Här finns kopplingar till svensk 80-tals extremism och ett och annat namn att studsa till över.

https://www.sac.se/Om-SAC/Historik/Bibliografier/F%C3%B6rfattarbibliografier/Sastamoinen,-Armas/B%C3%B6cker-och-sm%C3%A5skrifter-av-Armas-Sastamoinen

SS-svenskarna hamnade mitt i sökarljuset då Armas Sastamoinen granskade dom i Hitlers svenska förtrupper 1947. Ett mästerverk som helt demaskerade den svenska nazismen under VV2 in i minsta detalj. Här namnges bl a en ung Åke Ek och hundratals svenska nazzar som knappt hunnit börja roddturen mot den demokratiska stranden.

Blivande KLara-Lidingö folk dyker upp, en hel del SNF:are och någon vapensäljande löjtnant. Jävligt svagt av Bosse Schön att inte hänvisa mer till Armas i sina böcker, då de till stor del bygger på dennes arbete.

Hade Armas och vapendragaren Wilhelm Moberg varit i sin krafts dagar hade MOP-konspiratörerna fått en mycket svårare nöt att knäcka. Armas kämpade med samma kraft mot både fascister, nazister och kommunister. Dagens förvirrade redaktion på Arbetaren skulle fått sig en uppsträckning de aldrig skulle glömt.

Tack för tipset.

Har alltid sett svensk högerextremism som bestående av äventyrare och spänningssökare mest eller vilsna själar som söker efter någon större mening, få vara delaktig i något större.
Ser man till de Bosse Schön tar upp är det mest äventyrare och vilsna stackare eller utstötta som söker revansch. Inte många rena nazister även om de fanns. De fanns också många som var motståndare till till bolsjevismen och därför valde att strida på Tysklands sida, något som glöms bort alldeles och allt för ofta.

De poliser som finns i GrK är inga nazister i mina ögon. De är rätt valpiga poliser som använder sig av nazismen för att skapa sig en identitet och känna sig tuffare än de i verkligheten är. Nazilarvet kan också ha funktionen att skapa en egen "klubb med en exklusiv identitet" i mentalt självförsvar när man befinner sig i den ytterst hårda miljön som Stockholms T-bana och City utgör. Liknande beteende finns inom kravallpolis och militärpolis utomlands. Kanske "Ö" kan räknas som nazist, möjligtvis, mest för mig som en MÖP och med fascination för SS och militarism. Viktigt att särskilja en nazist från en MÖP med fascination för SS och specialförband.

Jag har träffat på personer med äkta SS-uniformer och dolkar m.m., men de har INTE varit nassar utan MÖP:ar med fascination för SS.

De enda "äkta" nassar jag träffat på har varit NRP:are. De var helt omöjliga att ens diskutera med.
De trodde verkligen på rasbiologi, ũntermensch och att det finns en judisk världskonspiration. De var ofta väldigt hatiska och våldsamma. De var dessutom ofta väldigt kunniga inom vapen och sprängämnen. De påminner om Jehovas eller Pingströrelsens medlemmar på det sättet att de är helt hjärntvättade och opåverkbara.

Men om jag jämför dåtidens NRP:are med den uppfattningen jag får om Baseball-ligan är det som att jämföra scouterna med SS ungefär. Dagens SvP:are är dunungar i jämförelse och inte alls så revolutionära och våldsinriktade som NRP var.

Vad hade detta med MOP att göra då?

Jo, att nazipoliser enligt mig inte var så väldigt nazi enligt mig.
Journalister och andra har överdrivit och förvanskat fakta kring baseball-ligan.

Det är min uppfattning.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-26 kl. 17:35.
Citera
2015-01-26, 18:51
Medlem
PederLunds avatar
Citat:
Tack för tipset.

Har alltid sett svensk högerextremism som bestående av äventyrare och spänningssökare mest eller vilsna själar som söker efter någon större mening, få vara delaktig i något större.
Ser man till de Bosse Schön tar upp är det mest äventyrare och vilsna stackare eller utstötta som söker revansch. Inte många rena nazister även om de fanns. De fanns också många som var motståndare till till bolsjevismen och därför valde att strida på Tysklands sida, något som glöms bort alldeles och allt för ofta.

De poliser som finns i GrK är inga nazister i mina ögon. De är rätt valpiga poliser som använder sig av nazismen för att skapa sig en identitet och känna sig tuffare än de i verkligheten är. Nazilarvet kan också ha funktionen att skapa en egen "klubb med en exklusiv identitet" i mentalt självförsvar när man befinner sig i den ytterst hårda miljön som Stockholms T-bana och City utgör. Liknande beteende finns inom kravallpolis och militärpolis utomlands. Kanske "Ö" kan räknas som nazist, möjligtvis, mest för mig som en MÖP och med fascination för SS och militarism. Viktigt att särskilja en nazist från en MÖP med fascination för SS och specialförband.

Jag har träffat på personer med äkta SS-uniformer och dolkar m.m., men de har INTE varit nassar utan MÖP:ar med fascination för SS.

De enda "äkta" nassar jag träffat på har varit NRP:are. De var helt omöjliga att ens diskutera med.
De trodde verkligen på rasbiologi, ũntermensch och att det finns en judisk världskonspiration. De var ofta väldigt hatiska och våldsamma. De var dessutom ofta väldigt kunniga inom vapen och sprängämnen. De påminner om Jehovas eller Pingströrelsens medlemmar på det sättet att de är helt hjärntvättade och opåverkbara.

Men om jag jämför dåtidens NRP:are med den uppfattningen jag får om Baseball-ligan är det som att jämföra scouterna med SS ungefär. Dagens SvP:are är dunungar i jämförelse och inte alls så revolutionära och våldsinriktade som NRP var.

Vad hade detta med MOP att göra då?

Jo, att nazipoliser enligt mig inte var så väldigt nazi enligt mig.
Journalister och andra har överdrivit och förvanskat fakta kring baseball-ligan.

Det är min uppfattning.

Bo Asplund chef A-turen sa ”Jag är nazist” och det räcker för mig, han identifierade sig som nazist. Hur du identifierar Asplund med flera är helt ointressant. Nu har du tuggat samma inlägg om och om igen, och spottat ut det på nytt sätt. Kom med nåt nytt eller skaffa dig en blogg.

Jag repeterar min fråga från 121025, har Krusell någonsin kommenterat detta http://www.youtube.com/watch?v=7VhUAwi1nxA ?

P.LU
Citera
2015-01-26, 19:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederLund
Bo Asplund chef A-turen sa ”Jag är nazist” och det räcker för mig, han identifierade sig som nazist. Hur du identifierar Asplund med flera är helt ointressant. Nu har du tuggat samma inlägg om och om igen, och spottat ut det på nytt sätt. Kom med nåt nytt eller skaffa dig en blogg.

Jag repeterar min fråga från 121025, har Krusell någonsin kommenterat detta http://www.youtube.com/watch?v=7VhUAwi1nxA ?

P.LU

Jag har aldrig sett någon dementi på detta från Ingemar Krusell. Han får tugga sitt mantra att "alla kriminalistiska fakta" pekar mot Christer Pettersson utan att konfronteras med sin artikel från polistidningen. Avsaknaden av kritiska och kunniga journalister i MOP-ärendet har gjort det lätt för IK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in