2015-01-07, 20:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Barometern i Kalmar.

Citat:
Ursprungligen postat av madins
Ah ok. Tack. Jag bor i händelsenas centrum. Torslunda

Jag trodde att du gjorde det. Då är det bara att ta sig in till Kalmar för att ta del av gamla nummer av Barometern om du känner för det. Det finns troligtvis inte några andra tidningar i deras arkiv utan enbart den egna tidningen.

Gamla personer i den här bygden som då var barn måste än idag komma ihåg detta vidriga som skedde för snart 70 år sedan i Torslunda. Måste ha pratats en hel del om detta mord som gjorde två små barn moderlösa.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-07 kl. 20:27.
Citera
2015-01-07, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
De moderlösa barnen.

[quote=madins|51786430]Hur har du fått fram detta? Bor barnen kvar på öland?[/QUOTE]

Detta vet jag inte. Däremot vet jag barnens namn samt deras ålder då deras mor mördades.
Citera
2015-01-08, 12:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare artikel från den 22 juni.

Liten del i början av hämtat från den mycket långa artikeln fredagen den 22 juni i Barometern.

"RUSKIGT MORD BAKOM TORSLUNDAFÖRSVINNANDET."

"Den saknade kvinnan har anträffats död i en halmstack."

"Mordkommissionen från Stockholm på väg till platsen - polisen förtegen om dödssättet."

"Bakom försvinnandet i Torslunda ligger - enligt vad Barometern i går erfor - ett ruskigt morddrama. Den saknade unga kvinnan, fru Karin Karlsson, maka till byggnadsarbetaren Erik Karlsson, anträffades nämligen av spaningsmanskapet på torsdagseftermiddagen död i en halmstack i närheten av det sockerbetsfält, där hon senast setts i arbete. Kvinnan har av allt att döma bragts om livet i samband med nesligt våld, men på vilket sätt ännu icke känt.

Polisutredningen av det hemska brottet ledes av landsfogde Österdahl i Kalmar, men polisen ville efter de inledande undersökningarna på fyndplatsen icke uttala sig närmare om de eventuella spår man har efter våldsmannen."
Citera
2015-01-18, 13:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny artikel.

Liten del av en mycket lång artikel lördagen den 23 juni 1945.

"Granne anhållen för mordet men direkta bevis saknas."

"Släpade mördaren kvinnan 300 meter i fullt dagsljus?"

"Tveksamt om nesligt våld förövats. - Undersökningarna i Torslunda väntas bli långvariga."

"Det bestialiska mordet på fru Karin Karlsson fick inte heller på fredagen sin lösning. Visserligen sitter sedan förmiddagen en person anhållen för förhör, men några direkta bevis mot honom ha inte kunnat framläggas.

Natten till lördagen meddelar landsfogde G. Österdahl på Barometerns förfrågan, att obduktionen av liket företagits, men att man av denna inte med absolut bestämdhet kunnat konstatera huruvida våldtäkt förekommit. Att tillhygget varit av järn eller sten har man kunnat fastslå. Undersökningarna fortsätta, och väntas att dessa komma att dra ut på tiden."

I artikeln förekommer ett foto på fru Karlsson tillsammans med sina två barn utanför familjens hus i trådgården. Ett annat foto är ett foto i närbild som visar en glad, pigg och vacker ung kvinna.
Citera
2015-01-25, 13:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Beskrivning av fyndplatsen.

Liten del av artikel måndagen den 25 juni 1945 på sidan 6.

"Från landsvägen viker man in på en mindre väg, som leder mot väster och som går under namnet "Gröna gatan". Strax till höger om vägen ligger makarna Karlssons trevna hem inbäddat i grönska.

Ca en halv kilometer längre bort ligger en lägenhet med en gråmålad stugubyggnad och ett långsmalt uthus, som bl. a. begagnats som vedbod.

Färden går vidare, och ca 400 meter till vänster löper en stenmur, och innanför denna ligger ett betfält. Genom en grind kommer man in på fältet. Från grindhålet, leder en nu av många fötter upptrampad stig fram till en hög av halm, så där en två meter i längd och knappt en halv meter hög.

Det var i denna noggrant undersökta halmhög den mördade hittades."
Citera
2015-01-26, 16:38
Medlem
tjenaretjenares avatar
Är lite osäker på vart gröna gatan ligger om någon kan peka ut den på en karta så vore det jättesnällt. Om gröna gatan ligger ungefär där jag tror och mordet begicks på Torsborg så är det inte några 300 meter till fyndplatsen utan vi pratar närmre 1.5 km.
Citera
2015-01-26, 21:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare information ang. fyndplatsen?

Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Är lite osäker på vart gröna gatan ligger om någon kan peka ut den på en karta så vore det jättesnällt. Om gröna gatan ligger ungefär där jag tror och mordet begicks på Torsborg så är det inte några 300 meter till fyndplatsen utan vi pratar närmre 1.5 km.

Nicket madins kanske vet mera? (FB) Lustmordet på Karin Karlsson, Torslunda (Öland), 1945.

Skall kolla i mera kopior jag har om det går att få ytterligare information ang. fyndplatsen.
Citera
2015-01-29, 21:41
Medlem
Torsborg är första gården till vänster på Kåtorpsgatan från Torslunda kyrka sett. Gröndahlsgatan även kallad gröna gatan ligger ca 100 m norr om
Citera
2015-01-29, 22:07
Medlem
Kan nån förklara hur man lägger in bilder? Tänkte bifoga karta. Finnd det bilder på huset att tillgå?
Citera
2015-01-30, 11:45
Medlem
Ny informaton. Om ni startar upp googlemap och söker på henriksdalsvägen färjestaden. Just öster om denna väg ligger gröna gatan(gröndahlsgatan). Förr var det bara en väg över hela därav mitt fel. Torpet längst ned på henriksdalsvägen är vart mordet begicks. Makarna Karlsson bör ha bott i första huset på högra sidan, alltså norr om. Med ca 100 meters marginal måste liket hittats där det idag är en damm på kartan
Citera
2015-01-30, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gröndalsgatan.

Citat:
Ursprungligen postat av madins
Ny informaton. Om ni startar upp googlemap och söker på henriksdalsvägen färjestaden. Just öster om denna väg ligger gröna gatan(gröndahlsgatan). Förr var det bara en väg över hela därav mitt fel. Torpet längst ned på henriksdalsvägen är vart mordet begicks. Makarna Karlsson bör ha bott i första huset på högra sidan, alltså norr om. Med ca 100 meters marginal måste liket hittats där det idag är en damm på kartan

Tack för din information madins.

Då har vi fått det bekräftat att "Gröna gatan" heter Gröndalsgatan.

Mordet på fru Karlsson begicks i ett uthus tillhörande GM som måste ha legat nära bostaden.

Är både GMs bostad och BOs bostad fortfarande bebodda?

https://www.google.se/maps/@56.6356033,16.5109678,15z
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-30 kl. 14:35.
Citera
2015-01-30, 16:00
Medlem
Gms bostad är sommarstuga. Bos bostad är jag tevksam på om det är rätt. Min bror är rätt säker på att bos hus ligger längre ner på gatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in