2014-12-30, 16:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre artiklar hämtade från Nya Wermlands-Tidningen. Den första artikeln är från lördagen den 23 juni 1945 på första sidan. Endast litet från artikeln medtaget. Även delar/sammandrag av de övriga två artiklarna kommer att läggas ut.

"Lustmordet på Öland ännu ouppklarat."

"Ej säkert den anhållne är förövaren."

När denna artikel publicerades var lustmordet ännu ouppklarat men som tur var så kom det att bli uppklarat. En person var emellertid anhållen. Den misstänkte hade haft sin arbetsplats enbart 100 meter från den plats där fru Karlsson hittades.

BO var mycket illa tilltygad och hennes huvud var krossat med ett kraftigt tillhygge. Detta kan ha varit av järn eller sten.

Den legendariske Otto Wendel tog upp detta fall i sin bok De döda måste tala 1959. Återfinns på sidan 204 med rubriken "Det försvunna blodet." Han och en av hans medarbetare blev beordrade den 21 juni till Torslunda för att hjälpa till vid mordundersökningen av mordet på Karin Karlsson.

Finns också mera att läsa här: http://www.mordkartan.se/farjestaden/mordet-i-torslunda-farjestaden-1945/

https://www.google.se/maps/place/386+93+Torslunda/@56.6365669,16.4725063,13z/data=!4m2!3m1!1s0x4657d431a6af34c9:0xb39ac841ef3c3 d58

Någon annan som har hört talats om detta förut? Verkar vara litet omskrivet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-30 kl. 17:10.
Citera
2014-12-30, 21:50
Medlem
Vet inte om jag kan berika dig Skaraborg 2?
Min frus mormor och morfar var delvis inbegripna i detta fall.
Min frus morfar förstod ögonblickligen att denne Gustav mördat Karin.
Gustav var en "särling" i byn.

Barnen hade satt sig och väntat, i familjens vedbod, på sin mor.
Tiden gick och barnen var väl rädda och undrade var mamma var.
Då gick barnen hem till min frus mormor och morfar.

Min frus morfar "Nisse" (Hyvens gubbe!) sade att han ögonblickligen misstänkte denne Gustav.
Gustav hade tydligen lockat in Karin i sitt svinhus för att hon skulle se hans "goe" gris.
Karljäveln tog upp ett famnved(70 cm vedträd) och med detta krossade huvudet,

Min frus morbror var hemvärnsman vid mordet.
Dessa hemvärnsmän vaktade området så sknappt polisen fick komma in!

Kanske lite tunt?
Citera
2014-12-31, 03:31
Medlem
tjenaretjenares avatar
Kan försöka ta reda på lite kring detta undra vart i Torslunda det hände kan ju finnas barnbarn vid liv.
Citera
2014-12-31, 11:36
Medlem
rigbos avatar
Även mördaren var gift och hade barn vad det verkar. Han dog lite drygt 40 år senare i norra delen av Sverige utan att ha gift om sig. 1970 finns inga adressuppgifter på honom, men tio år senare finns han på samma adress där han senare dog.

Karins make gifte heller aldrig om sig. Han dog mer än 50 år senare och begravdes i samma grav som Karin.
Citera
2014-12-31, 12:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Mördaren är imbecill och svår att förhöra."

Artikel från Nya Wermlands-Tidningen tisdagen den 26 juni 1945 på sidan 10.

Det mesta av den här intressanta artikeln medtagen. Dock har den delats upp i stycken. Artiklar på den här tiden brukade oftast skrivas i långa sammanhang utan att den delades upp i mindre mera lättlästa partier.

"Den anhållne har nu erkänt ölandsmordet."

"Mördaren är imbecill och svår att förhöra."

"Kalmar den 25 (TT.) Mordet på fru Karin Karlsson i Torslunda på Öland är nu uppklarat. Den för ett par dagar sedan anhållne Augu*t Johans*on har vid förhör erkänt att han är den skyldige.

Någon häktning har ännu icke företagits, men så kommer att ske på onsdagen. Johan*son har vid förhör inför landsfogde Österdahl berättat följande om gärningen.

Han hade på tisdagsförmiddagen legat ute på sitt betfält. När det var matdags hade han gått hem och givit sin pojke mat - hustrun var borta vid tillfället - sedan hade han gått och givit grisen föda. Denna fanns i vedboden, bunden vid en kätte. Härvid hade fru Karlsson kommit och tittat på grisen och då hade Joh*nsson, han kan inte lämna något motiv till sin gärning, ryckt till sig en yxa i vedboden och slagit fru Karlsson i huvudet, så att hon föll omkull därinne.

Sedan hade han givit henne ytterligare ett par slag och detta gjorde att skallen trycktes in. Det var mycket svåra skador i huvudet och kvinnan hade troligen dött med detsamma. Hon hade sedan blivit liggande där och J*hansson hade inte gjort något annat än dragit bort henne till en vägg, så att hon kommit ur vägen.

Han hade sedan när han låste dörren tagit nyckeln ur denna och på nytt gått ut på sitt betfält som vanligt. Där stannade han så hela dagen med undantag för måltidsrast. Vid middagstid steg han upp och gick ut i vedboden, tog liket och bar det till halmstacken, där det senare anträffades av polisen.

Ett tjugotal vedträn voro fulla av blod, säger landsfiskalen, och en säck, som det fanns rätt mycket blod på, har man också hittat. Vedträna hade vi sänt upp till statens kriminaltekniska anstalt, där det konstaterades, att det var människoblod. Mannen är förfärligt inbunden och knapphändig."

Ytterligare en artikel kommer att läggas ut och den är från rättegången mot GM.
Citera
2015-01-01, 12:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel NWT den 14 juli 1945.

Detta är den tredje artikeln från Nya Wermlands-Tidningen från lördagen den 14 juli 1945. Artikeln är ganska lång och eftersom den är intressant, så kommer den att delas upp i två delar.

I denna artikel har orten Torslunda stavats Torslanda. Ortens rätta stavning i artikeln har gjorts av mig. Den fetstilsmarkerade texten i artikeln är gjord av mig.

"MÖRDAREN i Torslunda var imbecill."

"Rannsakningen dramatisk."

"KALMAR den 13. (TT) Torslundamördaren Augu*t Johanss*n rannsakades på fredagen inför Ölands häradsrätt på fängelset i Kalmar.

Joha*sson, som var klädd i egna kläder gjorde ett lugnt och behärskat intryck, medgav på domarens fråga att han dödat Karin Karlsson. Därefter genomgicks den häktades levnadsomständigheter, och det framgick att han hade haft svårt att följa med i skolan.

Innan man övergick till polisrapporteringen försökte rättens ordförande genom ett korsförhör förmå J*hansson att bryta sin tystnad rörande motivet men detta lyckades icke. Mördaren svarade blott enstavigt och kunde icke lämna någon förklaring till den hemska ogärningen. Han hade inte hatat den mördade, men han tyckte inte om henne som hon "uppträtt lite viktigt och skrytsamt".

Av Johansso*s egen berättelse framgick att Karin Karlsson kommit in till honom i vedboden, där han var sysselsatt med något arbete. Hon hade yttrat något helt allmänt om att det var en fin och präktig gris Jo*ansson hade. Mördaren hade då utan vidare gripit efter yxhammaren och slagit till kvinnan i huvudet, varvid ett stort krossår uppstod i pannan. Hon föll omedelbart omkull, varpå *ohansson fullbordade dådet genom att slå henne i huvudet ett par gånger till med yxan. Efter slagen hade han skurit henne med en slidkniv i halsen för att förkorta hennes lidanden samt förövat nesligt våld mot henne.

Efter mordet lämnade J*hansson vedboden och gick till sitt arbete."

Forts.
Citera
2015-01-02, 15:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Forts. av artikel i NWT den 14 juli 1945.

Forts. på artikeln i NWT från den 14 juli 1945. Det fetstilsmarkerade i artikeln är gjort av mig.

"På kvällen lade han sig ovanpå men steg upp vid midnatt för att undanröja spåren. Han kom då att tänka på halmstacken och släpade dit kvinnan samt gömde henne där. Han gick sedan till sängs och sov som vanligt.

Nästa dag städade han upp i vedboden och gömde de blodiga vedträna i en gödselhög. Själv deltog han också i spaningarna efter den försvunna. Utredningen har, avslutade landsfogden sitt anförande, förgäves sökt komma till något resultat rörande motivet. Landsfogden lutar för sin del åt åsikten att anledningen till den hemska gärningen är att söka i en plötslig sexuell lusta eller undermedveten hatkänsla, bottnande i mindervärdskomplex.

Johans*on har mycket dåligt påbrå och är höggradigt imbecill. Modern betecknas som imbecill och fadern uppges vara analfabet.

När Johan*son skulle föras ut ur rättsalen uppstod ett kort och dramatiskt intermezzo. Den mördades man, som hela tiden hållit sig väl uppe, miste plötsligt besinningen och rusade mot J*hansson men hindrades av polisen. Mannen bröt då samman.

Rätten meddelade en stund senare beslut, i vilket det fastställdes, att Jo*ansson skulle undergå sinnesundersökning och kvarhållas i häkte. Mördaren reagerade på intet sätt vid utslagets uppläsande."

Har full förståelse över att BOs make försökte attackera mördaren. Att maken sedan bröt samman är inte så konstigt med tanke på vad som hade hänt hans familj!
Citera
2015-01-02, 21:49
Medlem
Väääldigt pinsamt vad gäller den info. jag lämnat i detta fall!
Hos mig är det ju s.k. hörsägen, som uppenbarligen inte stämmer.
JA, jag skäms!
Citera
2015-01-03, 15:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bra uppgifter som lämnades.

Citat:
Ursprungligen postat av snegassap
Väääldigt pinsamt vad gäller den info. jag lämnat i detta fall!:whoco5:
Hos mig är det ju s.k. hörsägen, som uppenbarligen inte stämmer.
JA, jag skäms!

Varför skulle det vara väldigt pinsamt ang. de uppgifter som du har fått via hörsägen? T. ex. detta du skrev "Gustav var en "särling" i byn" så stämmer det att han måste ha varit en sådan. Att sedan förnamnet inte stämmer är ju inte så konstigt med tanke på de snart 70 år som har gått. Förutom sitt förnamn August kanske han också hade Gustav som ett av sina förnamn?

Du skrev även "Dessa hemvärnsmän vaktade området så knappt polisen fick komma in!" Detta är helt riktigt. Wendel skrev själv i sin bok att detta var den bäst bevakade brottsplats han någonsin hade varit på.

De andra uppgifterna som du omnämnde kan också mycket väl stämma. Tycker att en info du har lämnat var en bra sådan!
Citera
2015-01-05, 21:13
Medlem
http://gravar.se/S%C3%B6dra%20%C3%96lands%20Pastorat/7306/Karin+Hansina%20Karlsson
var vad jag hittade på snabbsök...
Går det att lägga ut texten från "de döda måste tala"?
Citera
2015-01-06, 12:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
54 år.

Citat:
Ursprungligen postat av madins
http://gravar.se/S%C3%B6dra%20%C3%96lands%20Pastorat/7306/Karin+Hansina%20Karlsson
var vad jag hittade på snabbsök...
Går det att lägga ut texten från "de döda måste tala"?

Fru Karlsson var inte ens 26 år gammal när hon mördades av Johansson.

Hennes make överlevde sin hustru med drygt 54 år. Så lång tid tog det innan makarna blev återförenade. Verkligen tragiskt.

Att herr Karlsson försökte att attackera hustruns mördare var en fullt naturlig reaktion.
Citera
2015-01-06, 19:26
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fru Karlsson var inte ens 26 år gammal när hon mördades av Johansson.

Hennes make överlevde sin hustru med drygt 54 år. Så lång tid tog det innan makarna blev återförenade. Verkligen tragiskt.

Att herr Karlsson försökte att attackera hustruns mördare var en fullt naturlig reaktion.

Har du tagit reda på vart i Torslunda det hände?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in