2015-01-30, 16:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Familjen Karlsson hus.

Citat:
Ursprungligen postat av madins
Gms bostad är sommarstuga. Bos bostad är jag tevksam på om det är rätt. Min bror är rätt säker på att bos hus ligger längre ner på gatan.

Om du kan så försök gärna att ta reda på hur det ligger till. Du som känner till den här bygden. Skulle vara intressant att få veta.

I dessa gamla artiklar förekommer ett flertal foton på familjen Karlssons hus samt där GM bodde.
Citera
2015-01-30, 16:20
Medlem
Kan du maila över bilderna eller lägga upp dem här? Madin_@hotmail.com
Citera
2015-01-30, 16:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket tragiskt mord.

Citat:
Kan du maila över bilderna eller lägga upp dem här? Madin_@hotmail.com

Du har PM!

Kommer att lägga ut mera delar från artiklar om detta otäcka, tragiska och totalt meningslösa mord.
Citera
2015-01-30, 17:08
Medlem
http://daqapo.windh.net/daqapo/framework/framesetMain.jsp?PI=3.2552721889733314
Citera
2015-01-30, 17:45
Medlem
tjenaretjenares avatar
http://www.ladda-upp.se/bilder/fzqrlpnefajhk/

Jag har gjort denna karta i all enkelhet och den behöver inte stämma.

Där ettan är utpekad borde vara Karlssons hus/gård

Där tvåan är utpekad borde den gråa lägenheten med vedbod ligga vilket Skaraborg2 nämner i ett inlägg.

Där trean är utpekad borde fyndplatsen vara på ett ungefär.

Det som säger emot min karta är att det ska vara cirka en halv km mellan Karlssons hus och lägenhetsbyggnaden. När jag mäter på google maps är det dock bara 230 meter mellan Karlssons hus och den gråa lägenhetsbyggnaden. Från den gråa lägenhetsbyggnaden till fyndplatsen ska det vara 400 meter men jag får det enbart till omkring 230-240 meter (då är du i närheten av dammen).
Citera
2015-01-30, 18:29
Medlem
Där "n" är ihenriksdalsgatan...vid det huset bodde karin med familj tydligen. Där ettan är utmärkkt är huset jag först trodde. Ja nått av dem är det. Ska höra mig för bättre. 2an ska vara huset längst västerut i gatan. Två steg vänsterut på kartan. 3an ska bara några mm vänsterut på kartan på åkerkanten
Citera
2015-02-01, 13:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mordet och mördaren Johan*sson som person.

Ytterligare en liten del av en mycket lång artikel från tisdagen den 26 juni. Återfinns på sidan 5.

"Torslundamordet uppklarat. Den anhållne erkände i går."

"Fru Karlsson slogs ihjäl i vedboden med yxhammaren."

"Motivet tillfällig vrede? Mördaren imbecill, visar ingen ånger."

På första sidan längst upp till vänster visas den omtalade vedboden på sidan 5. Något längre ner till höger visas GMs bostad som verkar vara ett litet hus med endast ett fönster på framsidan till höger om ingången.

Sammandrag:

Efter att fru Karlsson och hennes båda barn hade avklarat middagen, så begav hon sig tillbaka till sitt arbete. På väg mot betfältet var hon tvungen att passera mördaren Johan*ssons bostad. Han stod då utanför grinden och undrade om hon inte ville se hans stora och vackra gris. Vilket hon tyvärr accepterade. Enligt GM var hans gris mycket fetare än den BO och hennes make ägde.

Väl inne i denna vedbod sker mordet som verkar ha varit välplanerat och tillvägagångssättet mycket rått och vidrigt. Hon hade inte en chans att kunna försvara mig.

Så här beskrivs GM i artikeln vilket är ordagrant.

"Jag var arg på henne."

"Aug*ust Johan*sson är född i Torslunda 1902. Han har gått ut från ett fattigt hem. Fadern kände han inte. Modern gjorde vad hon kunde för att hjälpa alla sina barn.

Torslunda folkskola genomgick han. Under sin skolgång hade han svårt att följa med. Han blev upprepade gånger kvarsittare och var ganska fallen för att skolka. När han efter en skolkningsdag kom till skolan och läraren förebrådde honom för detta, tyckte han inte att detta var något att fästa sig vid. Skolkningen var för honom fullt naturlig.

Några dåliga anlag visade han emellertid inte direkt under skolåren, men som sagt, han var trög och obegåvad.

Han kom tidigt ut i förvärvsarbete och tog efter konfirmation tjänst hos ortens lantbrukare som dräng under sina ungdomsår. För sju år sedan gifte han sig och lyckades skaffa medel till den lilla stugan, där han sedan dess bott med sin hustru och sitt lilla barn.

Hans lynne är ojämnt, han är ömsom lugn, nästan slö, ömsom häftig och uppbrusande. Han har vid dessa tillfällen fått verkliga raseriutbrott.

Detta har ägt rum t. ex. i hans hem, där det har hänt att han slagit sönder stolar eller gått fram på något annat våldsamt sätt. När man frågar honom om motivet för dådet, har han inte haft annat att svara än detta: "Jag var arg på henne."

Det har sagts att han inte har visat någon som helst ånger över den handling han har begått. Han tycks inte riktigt fatta vad det innebär. Han äter sina måltider, han sover gott, och när man en gång frågade honom, om han inte hade drömt någonting, svarade han; att han inte besvärades av några drömmar."
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-02-01 kl. 13:49.
Citera
2015-02-01, 17:25
Medlem
tjenaretjenares avatar
Bodde inte GM i en stuga på Torsborg?
Citera
2015-02-01, 18:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var bodde GM?

Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Bodde inte GM i en stuga på Torsborg?

Det vet jag inte. All information har jag hämnat från bl. a. från artiklar i Barometern och har sedan utgått från den text som har funnits skrivna i dessa artiklar.

Själv känner jag inte till denna trakt det minsta.
Citera
2015-02-01, 19:13
Medlem
Marken tillhör Torsborgs ägor. En gårds ägor kan variera stort.
Citera
2015-02-01, 21:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gården Torsborgs ägor.

Citat:
Marken tillhör Torsborgs ägor. En gårds ägor kan variera stort.

Bra att du kunde bekräfta att denna mark där mordet skedde tillhör gården Torsborgs ägor. Helt riktgt är att en gårds ägor kan variera stort.
Citera
2015-02-01, 21:28
Medlem
tjenaretjenares avatar
Okej då är jag med, för några veckor sedan så länkade jag den här kartan http://www.ladda-upp.se/bilder/fgccqityriduak/ där gården Torsborg är inringat. På denna har dock ingenting inträffat och GM har inte bott på någon stuga eller liknande på gården när brottet begicks utan han bodde på "gröna gatan" som numera heter Henriksdalsvägen. Enda kopplingen mellan Torsborg och GM:s hus på "gröna gatan" är att de som vid denna tiden bodde på Torsborg också ägde huset som GM hyrde på "gröna gatan".

Är det korrekt uppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in