2015-01-07, 14:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gården Torsborg.

Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Har du tagit reda på vart i Torslunda det hände?

Lustmördaren Johan*son var bosatt i ett litet hus på ägor tillhörande gården Torsborg. Det var i sin vedbod som han begick mordet. Vedbon låg i närheten av bostaden.

Detta mordfall kom att bli mycket omskrivet - åtminstone i Kalmartidningen Barometern. En del från dessa artiklar, och ev. även sammandrag, under tiden torsdagen den 21 juni till torsdagen den 28 juni kommer att läggas ut i tråden. Alla från Barometern.

Här framkommer det vad som var den bakomliggande orsaken samt hur han gick till väga när han mördade fru Karlsson. Mycket obehagligt måste man säga!

Nu för tiden när en person t. ex. erkänner ett mord så vitpixlas ofta den gripne personens ansikte. I detta fall från 1945 var det inte tal om något sådant. Här finns det foton på GM både på avstånd samt i närbild. Även huset som han bebodde finns det ett foto på.
Citera
2015-01-07, 19:08
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Lustmördaren Johan*son var bosatt i ett litet hus på ägor tillhörande gården Torsborg. Det var i sin vedbod som han begick mordet. Vedbon låg i närheten av bostaden.

Detta mordfall kom att bli mycket omskrivet - åtminstone i Kalmartidningen Barometern. En del från dessa artiklar, och ev. även sammandrag, under tiden torsdagen den 21 juni till torsdagen den 28 juni kommer att läggas ut i tråden. Alla från Barometern.

Här framkommer det vad som var den bakomliggande orsaken samt hur han gick till väga när han mördade fru Karlsson. Mycket obehagligt måste man säga!

Nu för tiden när en person t. ex. erkänner ett mord så vitpixlas ofta den gripne personens ansikte. I detta fall från 1945 var det inte tal om något sådant. Här finns det foton på GM både på avstånd samt i närbild. Även huset som han bebodde finns det ett foto på.

Okej kan kolla upp lite kring Torsborg.
Citera
2015-01-07, 19:15
Medlem
Nedanför henriksdalgatan om jag inte misstar mig
Citera
2015-01-07, 19:19
Medlem
Torsborg är första gården på vänster sida i kåtorp
Citera
2015-01-07, 19:43
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madins
Torsborg är första gården på vänster sida i kåtorp

http://www.ladda-upp.se/bilder/fgccqityriduak/

Antar att det är denna gården som jag ringat in?
Citera
2015-01-07, 19:55
Medlem
Ja det är riktigt men ägorna då kan jag inte svara på
Citera
2015-01-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Även mördaren var gift och hade barn vad det verkar. Han dog lite drygt 40 år senare i norra delen av Sverige utan att ha gift om sig. 1970 finns inga adressuppgifter på honom, men tio år senare finns han på samma adress där han senare dog.

Karins make gifte heller aldrig om sig. Han dog mer än 50 år senare och begravdes i samma grav som Karin.

Hur har du fått fram detta? Bor barnen kvar på öland?
Citera
2015-01-07, 20:04
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ja det är riktigt men ägorna då kan jag inte svara på

Förstår det får kolla upp det någon gång.
Citera
2015-01-07, 20:05
Medlem
Hur hittar man info i gamla tidningar?
Citera
2015-01-07, 20:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Landsvägen mellan Torslunda och Glömminge.

Liten del från artikel den 21 juni 1945.

"Ung moder försvunnen i Torslunda."

"En ung fru i 25-årsåldern, Karin Karlsson, har sedan i tisdags eftermiddag varit försvunnen från sitt hem. Maken är för tillfället borta på byggnadsarbete i Kastlösa och två minderåriga barn vistades i hemmet.

Under förmiddagstimmarna i tisdags hade kvinnan arbetat på sockerbetsfält nära hemmet och om hennes försvinnande visste man ingenting förrän under morgontimmarna på onsdagen. Då kommo barnen till en granne och talade om att deras mor inte kommit hem."

Ett kortare sammandrag:

Så här står det i artikeln vilka områden som man då hade genomsökt: Trakten från västra landborgen i öster och ner mot Kalmarsund finkammades samt från järnvägslinjen i söder till Färjestadsvägen i norr. Även landsvägen mellan Torslunda och ett stycke norr om Glömminge hade avpartullerats.
Citera
2015-01-07, 20:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla tidningar.

Citat:
Hur hittar man info i gamla tidningar?

Jag vet inte var du bor någonstans men bor du i närheten av Kalmar så måste Barometern ha ett arkiv med gamla dagstidningar som du kan kolla i. Antingen är då dessa inbundna eller så är dessa filmade på mikrofilm.

Besöker du Kungliga biblioteket i Stockholm, så finns alla dagstidningar på mikrofilm medans de flesta veckotidningar är inbundna.
Citera
2015-01-07, 20:19
Medlem
Ah ok. Tack. Jag bor i händelsenas centrum. Torslunda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här