2015-01-26, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Fel! Läs säkerhetspolitik. se :det är tvärtom.
Där står inget om soldaternas religion!
Typ 80 procent av människorna på jorden är troende. Naturligtvis krigar religiösa mer i så fall.
Senast redigerad av kiss74 2015-01-26 kl. 00:44.
Citera
2015-01-26, 00:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Där står inget om soldaternas religion!
Typ 80 procent av människorna på jorden är troende. Naturligtvis krigar religiösa mer i så fall.
Nej ca 51 % är troende av världens befolkning och resten är tja icke troende varelser.
Citera
2015-01-26, 00:58
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ni islamister (och många moderata muslimer likaså, tyvärr) är så grymt jävla duktiga att klumpa ihop folk, precis som rasister gör.

Vad i helvete hade Foley för personligt ansvar för vad USA och Obama gjort?

Inget, precis på samma sätt som talibanerna i Afghanistan inte hade något ansvar för vad Bin Ladin gjorde, speciellt då hela 11 september attacken utfördes och planerades i Väst av personer som var saudiska medborgare...

Men dem straffades kollektivt för det och deras land invaderades.

Jag har inte sagt att Foley är personlig ansvarig, men i politiken så är det så att folk tas ibland som krigsfångar eller hålls fångna i tillstånd av krig fastän dem personligen inte gjort något fel. Detta eftersom dem är medborgare i ett land som man befinner sig i krig med. Om till exempel land A förklarar krig mot land B, så kommer land As medborgare som befinner sig i land B automatiskt tillfångatas och hållas tills kriget är över.

Som exempel, när Italien förklarade krig mot Storbritannien 1940 så arresterades brittiska medborgare i Italien som befann sig i landet. Visserligen kunde dem släppas, och Foley släpptes inte, men det viktiga här är att förstå hur det fungerar i politiken. IS höll Foley eftersom Foley var amerikansk medborgare och befann sig i områden IS ansåg låg inom deras statliga auktoritet (IS ser sig själva som stat). Då IS ansåg sig fortfarande vara i krig med USA så hölls han som fånge, dock vid liv eftersom IS inte befann sig i aktivt krig med USA utan försökte hålla USA utanför IS interna angelägenheter i Mellanöstern.

Men då USA förklarade krig, så började IS avrättade Foley i egenskap av hans amerikanska medborgarskap.

Jag säger inte att IS behandling var bra, personligen anser jag inte han borde ha avrättats, jag bara förklarar hur det fungerar i politikens värld...
Citera
2015-01-26, 01:06
Medlem
Citat:
Nej ca 51 % är troende av världens befolkning och resten är tja icke troende varelser.
Fel. Slår du ihop Kristendom,Islam och Hinduism så har du 5 miljarder människor bara där.
Google is your friend.....
Citera
2015-01-26, 01:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Fel. Slår du ihop Kristendom,Islam och Hinduism så har du 5 miljarder människor bara där.
Google is your friend.....
Jag har tagit reda på fakta genom att kolla hur tron ser ut i hela världen och år 2012 var ca 51% av världens befolkning troende. Sök på det! OCH du finner...sök och du finner
Citera
2015-01-26, 01:18
Medlem
Citat:
Jag har tagit reda på fakta genom att kolla hur tron ser ut i hela världen och år 2012 var ca 51% av världens befolkning troende. Sök på det! OCH du finner...sök och du finner
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_trosuppfattningar_efter_antalet_bekänna re
Citera
2015-01-26, 01:25
Medlem
goran744s avatar
Citat:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_trosuppfattningar_efter_antalet_bekänna re
Inte Wikipedia, slå på frågan "hur många är troende i världen" och du behöver nödvändigtvis inte söka dig enbart till Wikipedia. Finns massor av olika undersökningar att se på.
Citera
2015-01-26, 01:32
Medlem
Citat:
Inte Wikipedia, slå på frågan "hur många är troende i världen" och du behöver nödvändigtvis inte söka dig enbart till Wikipedia. Finns massor av olika undersökningar att se på.
Undersökning i 23 länder (18 000 personer) säger inte så mycket. Och dom som tror på flera gudar räknades inte in...... Då litar jag mer på alla andra källor....
Citera
2015-01-26, 03:12
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
om du tänker efter så krigar fler troende människor än icke troende människor.

I absoluta eller relativa tal?
Citera
2015-01-26, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ojoj, ett "nytt" argument (<-- ironi): "Det var dom som började".

(Mer ironi -->) Varför har ingen kommit på detta tidigare?

Jag förmodar att du är bekant med Kairo-deklarationen. Mer behövar jag väl inte säga.
jag förmodar att du vet vad överlevnad är för något? Situationer där överlevnad och säkerhet prioriteras så gäller det att ta farväl "mänskliga rättigheter".
När ni kommer med halshuggare som argument så bortser ni från faktumet att det pågår ett blodigt krig.
Islamiska länderna har inte samma säkerhet som ni har i Sverige av olika anledningar.
Varje doktrin har 2 sidor..
1. Stabilitet-Hur göra,utveckla etc
2. Överlevnad- hur överleva..

Andra kategorin är väldigt intressant att analysera när västvärlden hamnar i samma situation. Det är nog era premisser som det är lite fel på inte muslimernas rätt till att försvara sig.
Citera
2015-01-26, 12:08
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Undersökning i 23 länder (18 000 personer) säger inte så mycket. Och dom som tror på flera gudar räknades inte in...... Då litar jag mer på alla andra källor....
Så är det med all statistik serru! Man frågar ett visst antal personer inom vissa grupper eller inte och gör ett slags trolleritrick med genomsnittsiffror hit o dit och så presenterar man en "verklighet" för oss som egentligen inte säger något. Precis som du nu beskrev själv.
Wikipedia är ej tillförlitlig som du kanske vet.
Leta reda på alla källor du kan och gör en genomsnittssiffra så får du kanske en sannare bild.
Men världen består dock inte av 80% troende vilket säger sig självt.
Citera
2015-01-26, 12:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ojoj, ett "nytt" argument (<-- ironi): "Det var dom som började".

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
jag förmodar att du vet vad överlevnad är för något? Situationer där överlevnad och säkerhet prioriteras så gäller det att ta farväl "mänskliga rättigheter".
När ni kommer med halshuggare som argument så bortser ni från faktumet att det pågår ett blodigt krig.
Islamiska länderna har inte samma säkerhet som ni har i Sverige av olika anledningar.
Varje doktrin har 2 sidor..
1. Stabilitet-Hur göra,utveckla etc
2. Överlevnad- hur överleva..

Andra kategorin är väldigt intressant att analysera när västvärlden hamnar i samma situation. Det är nog era premisser som det är lite fel på inte muslimernas rätt till att försvara sig.

Men du upprepar ju bara: Det var dom som började.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in