Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Ni islamister (och många moderata muslimer likaså, tyvärr) är så grymt jävla duktiga att klumpa ihop folk, precis som rasister gör.
Vad i helvete hade Foley för personligt ansvar för vad USA och Obama gjort?
Inget, precis på samma sätt som talibanerna i Afghanistan inte hade något ansvar för vad Bin Ladin gjorde, speciellt då hela 11 september attacken utfördes och planerades i Väst av personer som var saudiska medborgare...
Men dem straffades kollektivt för det och deras land invaderades.
Jag har inte sagt att Foley är personlig ansvarig, men i politiken så är det så att folk tas ibland som krigsfångar eller hålls fångna i tillstånd av krig fastän dem personligen inte gjort något fel. Detta eftersom dem är medborgare i ett land som man befinner sig i krig med. Om till exempel land A förklarar krig mot land B, så kommer land As medborgare som befinner sig i land B automatiskt tillfångatas och hållas tills kriget är över.
Som exempel, när Italien förklarade krig mot Storbritannien 1940 så arresterades brittiska medborgare i Italien som befann sig i landet. Visserligen kunde dem släppas, och Foley släpptes inte, men det viktiga här är att förstå hur det fungerar i politiken. IS höll Foley eftersom Foley var amerikansk medborgare och befann sig i områden IS ansåg låg inom deras statliga auktoritet (IS ser sig själva som stat). Då IS ansåg sig fortfarande vara i krig med USA så hölls han som fånge, dock vid liv eftersom IS inte befann sig i aktivt krig med USA utan försökte hålla USA utanför IS interna angelägenheter i Mellanöstern.
Men då USA förklarade krig, så började IS avrättade Foley i egenskap av hans amerikanska medborgarskap.
Jag säger inte att IS behandling var bra, personligen anser jag inte han borde ha avrättats, jag bara förklarar hur det fungerar i politikens värld...