2015-01-24, 14:33
Medlem
acerblazerlols avatar
Ragnarok
får 4/10
Citera
2015-01-24, 14:40
Medlem
N.I.Bs avatar
Crocodile (1996) av Kim Ki-duk

Filmen utspelar sig någonstans i Sydkorea och handlar om den temperamentsfulle och osympatiska Crocodile som bor under en bro tillsammans med en pojke och en gammal man. En dag räddar Crocodile en vacker dam från att begå självmord. Damen stannar sedan hos gruppen under bron med allt vad detta innebär.

Filmen är väldigt våldsam och man får verkligen se vart det typiska Kim Ki-duk-filmmakeriet kommer ifrån. Karaktärerna är egoistiska och mörka och har ingenting att se fram emot. Kim Ki-duks fina undervattenscener i filmen är en bra kontrast mellan allt våld. Slutscenen är med väldigt vacker.

Jag gillade filmen ganska mycket faktiskt. Den är inte lika bra som 3-Iron eller The Isle men den står sig ganska bra. Jag får ge den betyg: 6.5/10 eller 3/5.

The 400 Blows (1959) av François Truffaut

Jag gillade filmen och tyckte den var bra. Själva historien om den 14 pojken är väldigt intressant och filmen är oerhört snyggt filmad. Betyg 8.7/10
Senast redigerad av N.I.B 2015-01-24 kl. 15:00.
Citera
2015-01-24, 14:51
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
The 400 Blows (1959) av François Truffaut

Jag gillade filmen och tyckte den var bra. Själva historien om den 14 pojken är väldigt intressant och filmen är oerhört snyggt filmad. Betyg 8/10

Fantastiskt bra film med en av de vackraste slutscener jag sett! Den fick fyra uppföljare, en kortfilm och tre långfilmer som också är sevärda och handlar om Antoines liv i 20-30-årsåldern. Lite annan ton i de filmerna än 400 blows dock.
Citera
2015-01-24, 15:00
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Fantastiskt bra film med en av de vackraste slutscener jag sett! Den fick fyra uppföljare, en kortfilm och tre långfilmer som också är sevärda och handlar om Antoines liv i 20-30-årsåldern. Lite annan ton i de filmerna än 400 blows dock.

Jag har hört talas om uppföljarna men har aldrig sett dem. Vilken tycker du är bäst?
Citera
2015-01-24, 15:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Joel Kinnaman har ju bra engelska? I The Killing och Robocop låtar han som en riktigt amerikan. Hans farsa är även amerikan...

Ja, får erkänna att han kanske har bättre genomsnittsengelska än många skådespelare i Sverige men inte övertygande nog för min egen del, man hör att han inte är från engelsktalande länder just i The Killing, han haltar fram en smula och har inte rätt dialekt alla gånger.
Citera
2015-01-24, 15:07
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Jag har hört talas om uppföljarna men har aldrig sett dem. Vilken tycker du är bäst?

Baisers volés (Stolen Kisses) från 1968 är min favorit av de andra, men däremellan finns kortfilmen Antoine et Colette från 1962 som kan vara värd att se innan.
Citera
2015-01-24, 15:13
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Som serotonin säger så är Baisers Volés ett riktigt guldkorn.
Citera
2015-01-24, 15:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko

Får väl dra hem den och se den jag med då, för jag minns att jag verkligen gillade 400 Blows som yngre.
Citera
2015-01-24, 15:26
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Baisers volés (Stolen Kisses) från 1968 är min favorit av de andra, men däremellan finns kortfilmen Antoine et Colette från 1962 som kan vara värd att se innan.

Ok! Jag får kolla upp den då. Skippar nog kortfilmen dock. Tack för tipset!

Citat:

Ett Guldkorn! Då måste jag bara se den
Citera
2015-01-24, 15:29
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ok! Jag får kolla upp den då. Skippar nog kortfilmen dock. Tack för tipset!
Nej, den kan du ju inte skippa, också bra! Finns att se på Youtube.
Citera
2015-01-24, 15:30
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Får väl dra hem den och se den jag med då, för jag minns att jag verkligen gillade 400 Blows som yngre.
Tonen är ganska annorlunda i jämförelse med 400 Blows, då Baisers är mer komisk av sig.
Citera
2015-01-24, 15:31
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Nej, den kan du ju inte skippa, också bra! Finns att se på Youtube.

Ok. Är det denna? https://www.youtube.com/watch?v=dhx5IMTFcc4 ? Det var nog fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in