Citat:
Ursprungligen postat av
demokratinazisten
Jag har hört ordet men mer säger det mej inte, borde jag känna till det? Är du inte svensk eller varför känner du till det?
Kort förklararat. Kashrut är de judiska dietlagarna och den tillåtna maten är "kosher" alltså ok att äta. Reglerna kommer ifrån Torah och senare tolkningar av Torah. Griskött, skaldjur, och fiskar utan synliga fenor och fjäll är t ex treyf på yiddish eller trefah på hebreiska alltså inte tillåtet, alltså ungefär samma sak som arabiskans haram.
De står tre gånger i Torah att man inte skall koka en killing i dess moders mjölk. Det här har tolkats som att kött och mejeriprodukter aldrig någonsin får blandas. Ett kosherhushåll har därför två uppsättningar av allting, tallrikar för kött och tallriker för mejeriprodukter. Grytor för kött och grytor för mejeriprodukter osv. Man får aldrig någonsin tillaga kött i ett kärl där det en gång har tillagats mejeriprodukter eller äta mejeriprodukter från en tallrik som det har serverats kött ifån.
Få judar följer dock alla regler, och många följer inte ens några regler. Judar är mer av ett folk än en religion och det går tex utmärkt att kalla sig för en judisk ateist hur motsägelsefullt det än kan låta. Jag har själv valt att avstå från fläskkött, inte för att jag är särskilt religiös utan mest för att det äcklar mig.
Du har rätt till en viss del i ditt uttalande om att judar äter griskött. Många judar äter griskött men den judiska religionen tillåter det inte.