2015-02-11, 22:10
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Jag har hört ordet men mer säger det mej inte, borde jag känna till det? Är du inte svensk eller varför känner du till det?

Kort förklararat. Kashrut är de judiska dietlagarna och den tillåtna maten är "kosher" alltså ok att äta. Reglerna kommer ifrån Torah och senare tolkningar av Torah. Griskött, skaldjur, och fiskar utan synliga fenor och fjäll är t ex treyf på yiddish eller trefah på hebreiska alltså inte tillåtet, alltså ungefär samma sak som arabiskans haram.

De står tre gånger i Torah att man inte skall koka en killing i dess moders mjölk. Det här har tolkats som att kött och mejeriprodukter aldrig någonsin får blandas. Ett kosherhushåll har därför två uppsättningar av allting, tallrikar för kött och tallriker för mejeriprodukter. Grytor för kött och grytor för mejeriprodukter osv. Man får aldrig någonsin tillaga kött i ett kärl där det en gång har tillagats mejeriprodukter eller äta mejeriprodukter från en tallrik som det har serverats kött ifån.

Få judar följer dock alla regler, och många följer inte ens några regler. Judar är mer av ett folk än en religion och det går tex utmärkt att kalla sig för en judisk ateist hur motsägelsefullt det än kan låta. Jag har själv valt att avstå från fläskkött, inte för att jag är särskilt religiös utan mest för att det äcklar mig.

Du har rätt till en viss del i ditt uttalande om att judar äter griskött. Många judar äter griskött men den judiska religionen tillåter det inte.
Citera
2015-02-11, 22:11
Medlem
Citat:
Varken eller. Jag är betydligt mer bildad och allmänbildad än dig och det tycker jag kärnfrågan här visar på också.
? Ytterst tveksam om du inte ens vet vad kosher är.

Nej judar äter inte gris inte muslimer hellre, som tidigare i tråden tror jag att detta är ett resultat av trikin förekomsten och därmed dödsfall bland befolkningen som lett till denna gamla kunskap" om griskött.
Naturligtvis äter judar som inte praktiserar även bacon, det mest tydliga för vissa är kanske en judisk deli i NY där det serveras kött men aldrig gris på mackorna.
Senast redigerad av Zigga 2015-02-11 kl. 22:15.
Citera
2015-02-11, 22:17
Medlem
Citat:
Jag tror det finns en hel del judar som äter gris. Visa mig i så fall hellre passagen där moses uttryckligen säger att man inte ska äta gris.

Tredje Moseboken
Renhetslagar (kap. 11–15)
Lagen om rena och orena djur
111Herren talade till Mose och Aron:

2Säg till israeliterna: Detta är de djur som ni får äta bland landdjuren: 3alla som har helt kluvna klövar och som idisslar, dem får ni äta. 4Men dessa får ni inte äta, fast de idisslar eller har klövar: kamelen, ty den idisslar men har inte klövar, den skall vara oren för er; 5klippgrävlingen, ty den idisslar men har inte klövar, den skall vara oren för er; 6haren, ty den idisslar men har inte klövar, den skall vara oren för er; 7svinet, ty det har visserligen helt kluvna klövar men idisslar inte, det skall vara orent för er. 8Av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar får ni inte vidröra. De skall vara orena för er.
Citera
2015-02-11, 22:17
Bannlyst
Det finns många uppmaningar i Torah. T.ex. ska man avliva sitt barn etc det är inte säkert att alla judar dödar barn t.ex. Jag har själv sett judar äta gris vid flera tillfällen. Jag har sett judar äta korv och det är gris. Dom äter det och dom gillar det
Citera
2015-02-11, 22:20
Medlem
Citat:
Det finns många uppmaningar i Torah. T.ex. ska man avliva sitt barn etc det är inte säkert att alla judar dödar barn t.ex. Jag har själv sett judar äta gris vid flera tillfällen. Jag har sett judar äta korv och det är gris. Dom äter det och dom gillar det
Det har säkert alla , du har även sett svenska sk kristna som inte går fram för nattvard vid dop det är inte konstigare än det.Sekularisering finns i alla grupper men vi diskuterar inte undantagen här.
Utan varför de inte äter griskött.Generellt för övrigt är korv inte alls alltid gris.
Citera
2015-02-11, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Det har säkert alla , du har även sett svenska sk kristna som inte går fram för nattvard vid dop det är inte konstigare än det.Sekularisering finns i alla grupper men vi diskuterar inte undantagen här.
Utan varför de inte äter griskött.Generellt för övrigt är korv inte alls alltid gris.
Nämn vilka korvar som inte är gris i sig till att börja med om du är en av dom allmänbildade vet du att så inte är fallet. Kanske en korv du kokat ihop själv i din kastrull i hemmet

Nej jag har aldrig sett en kristen som inte går fram till nattvard då är dom inte kristna i egentlig mening

Jag har aldrig sett en muslim äta griskött. Jag har flera gånger trugat muslimer att äta griskött och dom bara fnissar och säger nej men judar äter om och om igen så många korvar dom kan trycka i sig. I skolan var det alltid judarna som åt mest korvar och jag har sett judar äta skinka jag har aldrig sett en jude säga nej till en stor bit fläskig skinka
Citera
2015-02-11, 22:25
Medlem
Citat:

och du har även sett "kristna" gjort si o så fast det är emot kristendomen.
Skillnad på judendom och judar (israeliter)...men du har inte tänkt så långt va lilla nazisten.
Citera
2015-02-11, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
och du har även sett "kristna" gjort si o så fast det är emot kristendomen.
Skillnad på judendom och judar (israeliter)...men du har inte tänkt så långt va lilla nazisten.
jag tänker inte svara på rena personangrepp det verkar som att du fått slut på argument
Citera
2015-02-11, 22:28
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sett en muslim äta griskött. Jag har flera gånger trugat muslimer att äta griskött och dom bara fnissar och säger nej men judar äter om och om igen så många korvar dom kan trycka i sig. I skolan var det alltid judarna som åt mest korvar och jag har sett judar äta skinka jag har aldrig sett en jude säga nej till en stor bit fläskig skinka

Åk till Den Jugoslaviska Republiken Bosnien vars befolkning i landet är mer än 40% muslimer.
Alltså människor av muslimsk tro. Och många av dom äter gris. Mitt ex är muslim från Bosnien. Hon åt gris-kött då o då.

Så du har återigen fel Hitler...
Citera
2015-02-11, 22:29
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Nämn vilka korvar som inte är gris i sig till att börja med om du är en av dom allmänbildade vet du att så inte är fallet. Kanske en korv du kokat ihop själv i din kastrull i hemmet

Nej jag har aldrig sett en kristen som inte går fram till nattvard då är dom inte kristna i egentlig mening

Finns flera korvar som inte innehåller griskött utan tex lamm eller kalkon eller kyckling. Men du har säkert sett judar äta griskorv. Det är som sagt inget konstigt med judar som äter gris. Jag har själv sett judar i min egen familj äta griskött. Vad är det du inte förstår egentligen? Det finns gott om judar som äter griskött, men den judiska religionen tillåter det inte.
Citera
2015-02-11, 22:30
Medlem
Citat:

Min favorit korv är den gjord på oxkött i södra andalusien? kallrökt oxköttskorv, lammkorv, är inte heller fel.
Fler frågor?

Du får läsa på lite
Senast redigerad av Zigga 2015-02-11 kl. 22:34.
Citera
2015-02-11, 22:30
Medlem
Citat:
jag tänker inte svara på rena personangrepp det verkar som att du fått slut på argument

Det var inget personangrepp.
Ett person angrepp är när man påstår något om någon som kan uppfattas som stötande för den andra parten.
Jag ställde dig en fråga, kanske stötande, men inget personangrepp i sig.
Men återigen är detta ett bevis att nazister (som du är) är korkade. Eftersom du inte kan skillnaden på en ett påstående och en fråga...

Och det min vän, är inget personangrepp, det är fakta. Precis som att ni nazister gasade ihjäl 6 miljoner judar så är detta fakta. Du är korkad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in