2015-01-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxtothemax
Jag tror att det beror på dåtidens lobbyister för fårindustrin

Ser framför mig Mr Moses sittandes i sitt tält och funderar på vad han ska göra av sitt överskott av får han har och kläcker idén (och så uppstod finnansjuden). Hade kunnat bli en rolig satirteckning om någon känner sig manad. (samma princip fast med Muhammed då också)

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nu får du faktiskt börja läsa det som skrivs och googla ord du inte förstår.

Det mounz har påstått och jag har försökt förtydliga är att trikiner inte uppstår i slaktat kött. Antingen finns trikinerna där, eller så gör de inte det. Kylskåpsförvaring gör ingen skillnad. Ingen av oss har sagt någonting om att slaktat kött inte skulle kunna innehålla trikiner.

Det du säger i det här och förra inlägget är helt korrekt, men det har ingenting med det du citerar att göra.

Jag tror att han trollar.
Citera
2015-01-22, 23:04
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Nå då får ni faktiskt försöka förstå vad jag säger, närvaro av trikiner har inget, inget med huruvida köttet är slaktat eller inte utan om det finns där.
Precis vad vi har sagt hela tiden.

Citat:
Och det finns i griskött ofta, slaktat eller inte
Därav denna försiktighet och de regler som judar och muslimer har.
Jepp.
Citat:
Så att påstå att slaktat kött inte har trikiner vilket gjordes av mounz är helt felaktigt, har inte med slakt eller inte att göra, jissus ..skärp dej.
Nej, det gjorde han inte. Han påstod att kött som inte innehåller trikiner inte plötsligt får trikiner för att man inte förvarar det kylt.

Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag tror att han trollar.
Det är troligt, men faktum är att det finns så puckade människor. Om han kontrar en gång till är jag övertygad.
Citera
2015-01-22, 23:15
Medlem
Om griskött förvaras utan kyla kommer antalet trikiner om de är närvarande i köttet att öka.

Detta var en passus ,då man även idag har restriktioner när det gäller just det köttet i hantering av livsmedel. Trots att vi har både kyl och frysar, jämför hantering av kyckling. Dock var det ett påpekande om att slaktat kött på intet sätt garanterar frånvaro av trikiner ,vilket påstods.SÅ en relevant sådan.
Citera
2015-01-22, 23:16
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Nå då får ni faktiskt försöka förstå vad jag säger, närvaro av trikiner har inget, inget med huruvida köttet är slaktat eller inte utan om det finns där. Och det finns i griskött ofta, slaktat eller inte
Därav denna försiktighet och de regler som judar och muslimer har.
Så att påstå att slaktat kött inte har trikiner vilket gjordes av mounz är helt felaktigt, har inte med slakt eller inte att göra, jissus ..skärp dej. För övrigt har vi exakt detsamma i gamla testamentet.. av samma skäl.

Har jag skrivit något åt det hållet måste jag ha sluntit på tangenterna. Jag vet att trikiner kan finnas i slaktat kött eftersom jag hittat dem i grisar som jag själv slaktat. Och de sprang inte iväg efter slakt, utan låg lugnt och stilla kvar i det slaktade köttet.
Citera
2015-01-22, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mounz
Trikiner uppstår inte i slaktat kött, så kylskåp spelar mindre roll.
du skrev detta?Kan vi ta detta vidare nu?
Citera
2015-01-22, 23:26
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Om griskött förvaras utan kyla kommer antalet trikiner om de är närvarande i köttet att öka.
Såvitt jag vet ligger trikinerna i dvala i köttet och aktiveras inte förrän någon äter köttet. Har du någon källa på det du säger?

Citat:
Dock var det ett påpekande om att slaktat kött på intet sätt garanterar frånvaro av trikiner ,vilket påstods.SÅ en relevant sådan.
Citera detta påstående. Jag har inte sett något sådant i tråden.
Citera
2015-01-22, 23:27
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
du skrev detta?Kan vi ta detta vidare nu?
Förklara för oss vad "uppstår" betyder.
Citera
2015-01-22, 23:27
Medlem
BlueChickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Jag har läst lite genom Google-sökning och det stod att de (grisarna) vältrar sig i smuts och äter ex-krementer (vet inte vad det betyder) sen enligt gamla testamentet eller moseböckerna så är det för att de tvetydiga klöver och inte idisslar, men vad gör ett djur så bra för att den idisslar? Kossor rullar runt i smuts också som sin egen avföring , jag har sett det själv.

Den tesen att muslimer och judar inte fick äta gris spred sig på grund av att det fanns sjukdomar förr i tiden i Mellanöstern och för att inte dessa sjukdomar skulle sprida sig så hotade man med religionen som exempel för att människor inte skulle äta gris. Anledningen varför det inte finns i kristendomen tror jag är för att den propagandan skrevs i Europa och inte Mellanöstern, men det är bara en fundering.
Citera
2015-01-22, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
I allra högsta grad. Det som judar får äta kallas för koscher och betyder ordagrant "korrekt" på hebreiska.

Ja, det betyder definitivt att man icke får äta griskött om man är jude.
Sedan så finns det liberal judendom som gärna vill modernisera allt.
men dom stackars lammungarna är rena o äta va?!?
Citera
2015-01-22, 23:36
Medlem
Fjodorovs avatar
Öken-folk, till skillnad från Kristendomen som exporterades till att bli främst en europeisk religion. Så förmodligen har det att göra med att det är varmare i Mellanöstern/Afrika och därmed innebär det att det lättare bildar sjukdomar och andra otrevligheter i köttet från grisen när de slaktar och lagrar köttet. Förmodligen, lärde de väl sig att det inte gick att äta griskött eftersom många blev sjuka och dog eller något.

Enbart kvalificerade gissningar.
Citera
2015-01-23, 00:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Jag har läst lite genom Google-sökning och det stod att de (grisarna) vältrar sig i smuts och äter ex-krementer (vet inte vad det betyder) sen enligt gamla testamentet eller moseböckerna så är det för att de tvetydiga klöver och inte idisslar, men vad gör ett djur så bra för att den idisslar? Kossor rullar runt i smuts också som sin egen avföring , jag har sett det själv.

Förbudet har inte med praktiska saker att göra utan är ett typiskt religiöst fenomen där regler och lagar för hur de troende skall särskilja sig från icke troende är utmärkande för dyrkan och ingående av avtal till ömsesidig nytta och beroende med guden.

Pythagoreerna åt inte bönor osv och på den vägen är det.
Citera
2015-01-23, 01:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Förbudet har inte med praktiska saker att göra utan är ett typiskt religiöst fenomen där regler och lagar för hur de troende skall särskilja sig från icke troende är utmärkande för dyrkan och ingående av avtal till ömsesidig nytta och beroende med guden.

Pythagoreerna åt inte bönor osv och på den vägen är det.
Kan ju bero på att bönor är giftiga...
De innehåller lektin som inte är nyttigt för fem öre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in