2015-01-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
ja fast jag ifrågasätter ju att det finns några såna regler i GT

http://www.bibeln.se/las/2k/3_mos#q=3+Mos+11%3A7

Edit: 3 Moseboken 11 kap om den inte länkar dit direkt.

"Detta är de djur som ni får äta bland landdjuren: 3alla som har helt kluvna klövar och som idisslar, dem får ni äta. 4Men dessa får ni inte äta, fast de idisslar eller har klövar: kamelen, ty den idisslar men har inte klövar, den skall vara oren för er; 5klippgrävlingen, ty den idisslar men har inte klövar, den skall vara oren för er; 6haren, ty den idisslar men har inte klövar, den skall vara oren för er; 7svinet, ty det har visserligen helt kluvna klövar men idisslar inte, det skall vara orent för er. 8Av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar får ni inte vidröra. De skall vara orena för er."
Citera
2015-01-22, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Det står inte enbart att svinet är orent det står ordagrant att vi inte får äta det. Ännu en gång:

"Svinet ty det har väl klövar, men det idisslar icke. Det skall gälla för er såsom orent av dessa djurs kött skola ni icke äta, ej heller skolen ni komma vid deras döda kroppar."
Jaha... Jag kom mer ihåg det som thewellovedone citerar.. Ja på det citatet låter det ju klarare. Men vad betyder det sista stycket? Ät dom inte och..? Gå inte nära dom eller vadå? Tänk om skiten ligger precis vid tältet?
Citera
2015-01-22, 22:33
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Man påstod att slaktat kött inte kan innehålla trikiner, läsa kan du väl?
Vilket även tydligt framgår i min post
Ja, jag kan läsa. Därför undrar jag var i det du citerade står att slaktat kött inte kan innehålla trikiner.
Citera
2015-01-22, 22:36
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Vilket är fel de kan finnas i slaktat kött ja. Uppstå vet jag inte vad du menar med.Även griskött i Sverige kan innehålla trikiner.
Det betyder att om det inte redan finns trikiner i djuret när de lever så kommer det inte att finnas trikiner när det är dött.

Ett tips. Innan du anklagar folk för att inte kunna läsa bör du se till att du själv förstår alla orden.
Citera
2015-01-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Ja, jag kan läsa. Därför undrar jag var i det du citerade står att slaktat kött inte kan innehålla trikiner.

Ett tips:

Nej slaktat kött ÄR det som kan innehålla trikiner, vilket är vad jag vidhållit hela tiden,väl känt att fläskkött inte ska vara rött och blödande? Där är orsaken, att man inte bör äta rå köttfärs? Samma orsak.Behövs ingen vetenskaplig artikel för att visa det.Har du problem att förstå? sök själv.

I vissa religioner har denna vetskap lett till att man undvikit vissa djurslag som gris.
Senast redigerad av Zigga 2015-01-22 kl. 22:41.
Citera
2015-01-22, 22:39
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Jaha... Jag kom mer ihåg det som thewellovedone citerar.. Ja på det citatet låter det ju klarare. Men vad betyder det sista stycket? Ät dom inte och..? Gå inte nära dom eller vadå? Tänk om skiten ligger precis vid tältet?

Då skall man tvätta sina kläder och vara oren fram till solnedgången, om man rör dem alltså. Går man nära dem så är det inte samma sak.
Senast redigerad av Himmler! 2015-01-22 kl. 22:42.
Citera
2015-01-22, 22:40
Medlem
Lighthouses avatar
Jag vet inte mer än någon annan här, men jag kommer ihåg att Christopher Hitchens hade en teori. Anledningen till att griskött är förbjudet är för att det både till smak och utseende är väldigt likt människokött. Även ljudet grisar ger ifrån sig när de slaktas liknar en mänsklig röst, betänk uttrycket "att slaktas som en gris"/"skrek som en gris" etc. Detta skulle alltså bero på att man tidigare varit en religion byggd runt kannibalism. Sedan när mer, så att säga, reform-orienterade präster tog över så var man tvungen att inrätta ett starkt tabu mot detta för att motverka sedvänjan. Hitchens baserar detta delvis på observationen att andra folkslag utöver de semitiska i samma region fortsatte att äta griskött trots eventuellt förekomst av trikiner.

Sen vet jag inte hur man ska kunna veta när det gäller förhistorisk tid.

[EDIT] Varför idén inte har överlevt inom kristendom när muslimerna har ärvt den är också något som förvånar mig något. Kanske om man kunde besvara den frågan så vore man närmare ett svar på trådens fråga?
Citera
2015-01-22, 22:46
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lighthouse
Jag vet inte mer än någon annan här, men jag kommer ihåg att Christopher Hitchens hade en teori. Anledningen till att griskött är förbjudet är för att det både till smak och utseende är väldigt likt människokött. Även ljudet grisar ger ifrån sig när de slaktas liknar en mänsklig röst, betänk uttrycket "att slaktas som en gris"/"skrek som en gris" etc. Detta skulle alltså bero på att man tidigare varit en religion byggd runt kannibalism. Sedan när mer, så att säga, reform-orienterade präster tog över så var man tvungen att inrätta ett starkt tabu mot detta för att motverka sedvänjan. Hitchens baserar detta delvis på observationen att andra folkslag utöver de semitiska i samma region fortsatte att äta griskött trots eventuellt förekomst av trikiner.

Sen vet jag inte hur man ska kunna veta när det gäller förhistorisk tid.

[EDIT] Varför idén inte har överlevt inom kristendom när muslimerna har ärvt den är också något som förvånar mig något. Kanske om man kunde besvara den frågan så vore man närmare ett svar på trådens fråga?

Jag tror snarare på teorin att det har att göra med att israeliternas största fiender filistéerna åt väldigt mycket griskött så det här kan helt enkelt ha att göra med att separera "oss från dem." Det här vet vi från arkeologiska utgrävningar i Israel. I filistéernas läger fanns det väldigt mycket grisrester, men det här saknades helt i israeliternas läger.
Citera
2015-01-22, 22:48
Medlem
Jag tror att det beror på dåtidens lobbyister för fårindustrin
Citera
2015-01-22, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Då skall man tvätta sina kläder och vara oren fram till solnedgången, om man rör dem alltså. Går man nära dem så är det inte samma sak.
Det är precis det där jag menar vad fan betyder "oren". Man skall inte äta dom etc... Ok om man käkar grisen och tvättar käften (borstar tänderna) är det ok då? Skulle tro det..
Citera
2015-01-22, 22:52
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ett tips:

Nej slaktat kött ÄR det som kan innehålla trikiner, vilket är vad jag vidhållit hela tiden,väl känt att fläskkött inte ska vara rött och blödande? Där är orsaken, att man inte bör äta rå köttfärs? Samma orsak.Behövs ingen vetenskaplig artikel för att visa det.Har du problem att förstå? sök själv.

I vissa religioner har denna vetskap lett till att man undvikit vissa djurslag som gris.
Nu får du faktiskt börja läsa det som skrivs och googla ord du inte förstår.

Det mounz har påstått och jag har försökt förtydliga är att trikiner inte uppstår i slaktat kött. Antingen finns trikinerna där, eller så gör de inte det. Kylskåpsförvaring gör ingen skillnad. Ingen av oss har sagt någonting om att slaktat kött inte skulle kunna innehålla trikiner.

Det du säger i det här och förra inlägget är helt korrekt, men det har ingenting med det du citerar att göra.
Citera
2015-01-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nu får du faktiskt börja läsa det som skrivs och googla ord du inte förstår.

Det mounz har påstått och jag har försökt förtydliga är att trikiner inte uppstår i slaktat kött. Antingen finns trikinerna där, eller så gör de inte det. Kylskåpsförvaring gör ingen skillnad. Ingen av oss har sagt någonting om att slaktat kött inte skulle kunna innehålla trikiner.

Det du säger i det här och förra inlägget är helt korrekt, men det har ingenting med det du citerar att göra.
Nå då får ni faktiskt försöka förstå vad jag säger, närvaro av trikiner har inget, inget med huruvida köttet är slaktat eller inte utan om det finns där. Och det finns i griskött ofta, slaktat eller inte
Därav denna försiktighet och de regler som judar och muslimer har.
Så att påstå att slaktat kött inte har trikiner vilket gjordes av mounz är helt felaktigt, har inte med slakt eller inte att göra, jissus ..skärp dej. För övrigt har vi exakt detsamma i gamla testamentet.. av samma skäl.
Senast redigerad av Zigga 2015-01-22 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in