2015-01-21, 13:15
Medlem
Hela resonemanget med kommundoping är rätt så korkat, för små kommuner som t ex Skellefteå, Leksand, Luleå och Övik så är dessa sponsorpengar väl investerade. Det handlar ju om att associera sig till ett känt varumärke, ett företag som skellefteåkraft hade inte varit så känt om de inte hade kopplats ihop med Skellefteå AIK.

I större städer så är marknadsföringsmöjligheterna betydligt större och därmed finns högre konkurrens om pengarna som investeras.
Citera
2015-01-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulagsFasa
Hela resonemanget med kommundoping är rätt så korkat, för små kommuner som t ex Skellefteå, Leksand, Luleå och Övik så är dessa sponsorpengar väl investerade. Det handlar ju om att associera sig till ett känt varumärke, ett företag som skellefteåkraft hade inte varit så känt om de inte hade kopplats ihop med Skellefteå AIK.

I större städer så är marknadsföringsmöjligheterna betydligt större och därmed finns högre konkurrens om pengarna som investeras.
Skiter egentligen i vad kommunerna gör med sina pengar då jag inte betalar skatt i någon utav dessa. Det jag är emot är att kommuner som får pengar genom det kommunala utjämningssystemet lägger pengar på elitlag i hockey eller vad det nu kan tänkas vara. Då kan man inte ha så ont om pengar tycker jag personligen och då jag bor i en kommun som betalar in pengar till kommuner som Övik så kan jag säga att jag skiter fullständigt i om MODO spelar i SHL eller inte och vill inte att mina pengar används till att hålla elitlag under armarna.

Vill Övik ha ett hockeylag får dem gärna ösa pengar på det om man känner att man inte har vettigare saker att lägga pengar på men då ska man samtidigt inte ha en spänn i utjämningsbidrag när man lägger pengarna man har på ett hockeylag.
Citera
2015-01-21, 19:15
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Skiter egentligen i vad kommunerna gör med sina pengar då jag inte betalar skatt i någon utav dessa. Det jag är emot är att kommuner som får pengar genom det kommunala utjämningssystemet lägger pengar på elitlag i hockey eller vad det nu kan tänkas vara. Då kan man inte ha så ont om pengar tycker jag personligen och då jag bor i en kommun som betalar in pengar till kommuner som Övik så kan jag säga att jag skiter fullständigt i om MODO spelar i SHL eller inte och vill inte att mina pengar används till att hålla elitlag under armarna.

Vill Övik ha ett hockeylag får dem gärna ösa pengar på det om man känner att man inte har vettigare saker att lägga pengar på men då ska man samtidigt inte ha en spänn i utjämningsbidrag när man lägger pengarna man har på ett hockeylag.

Hur mycket får Övik i utjämningsbidrag? Hur mycket av det lägger kommunen på Modo? Hur mycket tjänar kommunen på att ha Modo i stan?
Citera
2015-01-21, 19:48
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver
Hur mycket får Övik i utjämningsbidrag? Hur mycket av det lägger kommunen på Modo? Hur mycket tjänar kommunen på att ha Modo i stan?

1. 395 760 201 *
3. Just nu är det väl en minuspost.

* Källa: http://www.scb.se/Statistik/OE/OE0115/2013A01P/Kommunalekonomisk%20utj%C3%A4mning%20f%C3%B6r%20ko mmuner%202013,%20prelimin%C3%A4rt%20utfall.pdf
Citera
2015-01-21, 19:53
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver
Din sista fråga är ju den centrala. Hur mycket man går plus eller minus på ett utjämningssystem är helt oväsentligt i en fungerande ekonomi. Laget representerar ett värde för kommunen, om laget degraderas minskar värdet.
För det är nog inte så att ekonomer i Skellefteå och Örnsköldsviks kommuner sitter vid sina datorer och väntar på utjämningspengarna ska komma för att sedan skicka iväg till hockeylagen. Men det förstod du givetvis, mitt inlägg riktar sig främst till Solnaiter - som enligt sig själva- ger bort pengar till övriga Sveriges hockeylag helt i onödan. Hockeyn är för övrigt bara en droppe i havet även om pengarna används fel.
Citera
2015-01-21, 20:44
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Vad säger ni gott folk, ska vi kanske införa robin hood systemet i den svenska hockey också? Alla kommunala bidrag läggs i en påse och delas sedan ut! Vi kör på de, klart slut.

Ni har ju redan fått en fallskärm då ni tog en del av Djurgårdens TV-pengar. Du som brukar fara med begreppet kommundoping. Kanske ska vi införa ett nytt begrepp - SHL-doping? Än så länge är det bara AIK som åtnjutit denna lyxförmån.
Citera
2015-01-21, 20:53
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Ni har ju redan fått en fallskärm då ni tog en del av Djurgårdens TV-pengar. Du som brukar fara med begreppet kommundoping. Kanske ska vi införa ett nytt begrepp - SHL-doping? Än så länge är det bara AIK som åtnjutit denna lyxförmån.
De personerna som hanterar AIK Hockeys sportsliga administration och kanske även ekonomin måste vara grovt inkompetenta. Någon annan förklaring finns inte, man har haft alla förutsättningar för att konkurrera men inte fixat det. Och nu i år, Peter Nordström som tränare bara det lät ju som ett idiotdrag vilket numera har besannats.
Alla misstag är tråkiga för vi som vill ha gnaget med i högsta serien. För där hör dom hemma, hatlaget nr1.
Citera
2015-01-21, 20:55
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
De personerna som hanterar AIK Hockeys sportsliga administration och kanske även ekonomin måste vara grovt inkompetenta. Någon annan förklaring finns inte, man har haft alla förutsättningar för att konkurrera men inte fixat det. Och nu i år, Peter Nordström som tränare bara det lät ju som ett idiotdrag vilket numera har besannats.
Alla misstag är tråkiga för vi som vill ha gnaget med i högsta serien. För där hör dom hemma, hatlaget nr1.

Det är Segui som styr skutan ner mot div 1. Problemet för AIK är att Segui verkar vara fansens favorit så där lär det ju inte hända mycket förrän han själv blir less och slutar.
Citera
2015-01-21, 21:29
Medlem
€rics avatar
Citat:
Din sista fråga är ju den centrala. Hur mycket man går plus eller minus på ett utjämningssystem är helt oväsentligt i en fungerande ekonomi. Laget representerar ett värde för kommunen, om laget degraderas minskar värdet.
För det är nog inte så att ekonomer i Skellefteå och Örnsköldsviks kommuner sitter vid sina datorer och väntar på utjämningspengarna ska komma för att sedan skicka iväg till hockeylagen. Men det förstod du givetvis, mitt inlägg riktar sig främst till Solnaiter - som enligt sig själva- ger bort pengar till övriga Sveriges hockeylag helt i onödan. Hockeyn är för övrigt bara en droppe i havet även om pengarna används fel.
Ja, men hade in Solna och kommunerna runt kring AIK basverksamhet tvingas betala in massvis med pengar i skatteutjämning så hade de pengarna kunnat gå till AIK. Därmed är det ju inte speciellt roligt att veta att vi betalar andra lag genom vår skatt och att den kommunen sköts väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Den är väl ganska oväsentlig att prata med i AIK termer då alla lag som åkt ut skulle få den. Men vill du diskutera det i helhet, så ja visst är även det en ekonomisk dopning.

Citat:
Ja, nog har vi haft en del inkompetenta personer genom åren. Piraten var den sista att styra åt skiten. Men eftersom förutsättningarna är så himla bra, förklara då hur dif haft ekonomiska problem under massvis med år även fast man haft mer publik? Dif har räddats av privata personer. Förutsättningarna är inte så bra som ni verkar drömma om. (Även om man gick + iår som ni säkert kommer basera hela er grund på)
Citera
2015-01-21, 21:53
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Ja, nog har vi haft en del inkompetenta personer genom åren. Piraten var den sista att styra åt skiten. Men eftersom förutsättningarna är så himla bra, förklara då hur dif haft ekonomiska problem under massvis med år även fast man haft mer publik? Dif har räddats av privata personer. Förutsättningarna är inte så bra som ni verkar drömma om. (Även om man gick + iår som ni säkert kommer basera hela er grund på)
Troligtvis har väl Djurgården haft liknande problem. Förutsättningarna är kanske är sämre än man kan tro men hur kan dom vara ens jämförelsevis så dåliga jämfört med tex. Leksand, Ängelholm, Haparanda osv. ?
Jag vet att AIK har massor med fans runt om i Stockholm, som steg 1 gäller det att locka dom till arenan och då kanske inte hovet är optimalt att spela på men det där vet ju du säkert mer om.
Senast redigerad av J.R. 2015-01-21 kl. 22:18.
Citera
2015-01-21, 22:22
Medlem
Det är då alltid ett jäkla gnäll på 08.
Är det inte dyrt med hallhyra så är det skattepengar ni inte får som andra får.
Är det inte fans som ställer till oreda som kostar så är det att polisen kostar.
Sluta gnäll för fan och lägg energin på annat.

Jo jag fattar hela grejen , men det börjar bli lite löjligt
Jag är inte heller för komunal doping , men va ska jag säga som håller på ett lag som skrivit av skulder.

Dock blir det väl aktuellt med ett lag som Saik som lever till stor del på komunala Skekraft.
Citera
2015-01-22, 12:32
Moderator
sm910difs avatar
Ytterligare orättvisor för orcherna från Mordor:
24'000 kr i fordringar på Almtuna IS, vilket nu ingår i deras rekonstruktion. Inte mycket förvisso, men ska de vinna skrivbordsplaceringar i tabellen på att AIS ev. konkar så är det inga gratispoäng för AIKs ansträngda likviditet i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in