2015-01-20, 23:02
Medlem
Allt är ju ditt eget fel, omöjligt att skylla på nån annan..
Jag har inte varit den bästa heller, men bara att vända på dig!
Dåligt umgänge? Bryt kontakten.
Alkohol eller annat missbruk? Försök och bryta det, med lite jävlar annama så går det.
Ta skit jobb, städare finns alltid behov av det, krävs ingen utbildning oftast.
Är själv 19 år och har städat på helger under hela gymnasiet så aldrig en helg ledig till alkohol.
Gick transport och tog studenten isommras, timanställd sedan studentdagen och snittar sen dess 55 timmar i veckan, plockar ut en lön på ca 22kkr varje månad.. Så bara att rycka upp sig och göra vad som.krävs!
Senast redigerad av toksepe 2015-01-20 kl. 23:08.
Citera
2015-01-20, 23:13
Medlem
Patriarchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Människor är bortskämda.
I dina kretsar tvivlar jag inte ett dugg på att det är så. Det finns dock, utanför din bubbla, människor utan liknande förutsättningar som inte skämts bort likt du.
Citera
2015-01-20, 23:13
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Du e en vilsen påg ute i skogen som plockar blåbär. Nej nej det är inga arbetslösa som kräver 40papp de flesta nöjer sig med hälften och de plockar gärna svampar mitt vintern om det behövs.

Har man fasta utgifter så räcker inte bär plockning eller en sketen tim-anställning tyvärr.... Man vill gärna ha ett heltids jobb 40tim i veckan så stålarna räcker månaden ut.. Man måste ju äta och leva efter räkningarna e betalda.. Sen att det det är 93-94% folk i arbete är e lite fel.

Ta bort folk som går i Fas 1,2 och 3. Räkna bort folk som jobbar med tim-anställning då dessa får resten i bidrag. Ta bort sjukskrivna, pensionärer och barn så hamnar vi MAX 30% i arbete

30% måste försörja resten av befolkningen

Icke vilsen, käre Babi. I allra högsta grad närvarande. Är man arbetslös får man skära ner de fasta kostnaderna och rätta munnen efter matsäcken. Det är absolut inget fel i att plocka blåbär eller rensa ogräs. Det gäller att hålla näsan ovanför vattenytan för att slippa hamna i bidragsberoende. Bidragsberoende är värre än alkoholism eller att knarka. Mitt tips är att ge sig upp i ottan och göra en uppfriskande morgongymnastik för att sedan ge sig ut i världen och jaga sysselsättning. Går det inte så får man starta eget. Banken hjälper gärna till och det finns ju starta eget bidrag. Friska fläktar i stället för dystra miner.
Citera
2015-01-20, 23:15
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Hur välsmort är ett samhälle med torrt grus (dina "lealösa" medborgare) i maskineriet?

Man får smörja upp de lealösa med sänkta bidrag. Då blir det fart på dödköttet vill jag lova. Hellre inbrottstjuv än ohederlig bidragstagare är min devis.
Citera
2015-01-20, 23:25
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du svarar som sagt inte på frågan. På vilket sätt kommer din "kreativa potential" att gynna oss andra? Ritar du en teckning som är fin kommer folk att köpa den för pengar. Är du en dålig konstnär kommer inte någon att köpa den. Logiskt. Människor som är dåliga på saker ska inte få bidrag för att överleva, dessa människor bör byta bana.

Du kommer alltid med en massa snömos, men svarar aldrig på varför du ska ha pengar. Du svamlar om "kreativ potential" men konkretiserar inte hur den skulle gynna samhället, eller varför vi andra skulle vilja skänka pengar för att du ska kunna sitta hemma och rita.
Man är redan garanterad existensminimum, bara det att man tvingas transportera sig till en låtsasarbetsplats och måla om stolar i en ny färg varje dag för att få ut sina pengar. Dessutom möter man höga marginaleffekter när man går från bidrag till jobb.

Jag tror helt enkelt att det vore effektivare att bara dela ut pengarna. Då får personen ifråga dels kreativt utrymme att måla fina tavlor, med färgen som annars skulle använts på stolarna som målades om varje dag, medan marginaleffekterna försvinner och konstnären ifråga stimuleras att sälja tavlor.

Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Man får smörja upp de lealösa med sänkta bidrag. Då blir det fart på dödköttet vill jag lova. Hellre inbrottstjuv än ohederlig bidragstagare är min devis.
Jaså du. Du ser hellre att fattiga och desperata människor börjar stjäla, våldta och mörda än att de får bidrag? Jag tror du får svårt att vinna bifall av det svenska folket.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-20 kl. 23:55.
Citera
2015-01-20, 23:53
Medlem
stripesssss avatar
Man vet att arbetssituationen är åt helvete i landet när det ställs krav och att man behöver erfarenhet för att jobba som städare på AFs hemsida. Jag skulle gärna ta det men har ingen erfarenhet som städare så det är ingen idé att söka.
Citera
2015-01-20, 23:56
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stripessss
Man vet att arbetssituationen är åt helvete i landet när det ställs krav och att man behöver erfarenhet för att jobba som städare på AFs hemsida. Jag skulle gärna ta det men har ingen erfarenhet som städare så det är ingen idé att söka.
Det är arbetsgivarens marknad. Inget fel på det, sålänge bidragen ligger på en schysst nivå och är villkorslösa. Tyvärr är det en bit dit som det ser ut idag.
Citera
2015-01-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stripessss

AFS hemsida? För lat för att söka jobb alltså? Visa upp sig är vad som krävs! När jag fick det här chaufförsjobbet så gick jag in på det här åkeriet, hade aldrig haft nåt med dom att göra alltså helt okänd, gick in frågade vart chefen satt, gick dit och sa " Hej nyss gått klart skolan och behöver jobb, så här är jag och vad kan du erbjuda?" med ett cv i handen som inte va så imponerande..men fick jobbet före en man med 15års erfarenhet just för att jag visade upp mig och var bestämd och han bara kontaktade dom via mejl..
Så kan garantera dig att om du går till företaget och visar upp dig och säger att du är redo att jobba sp ska dom kunna klämma in dig ska du se!
Citera
2015-01-21, 00:21
Medlem
stripesssss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toksepe
AFS hemsida? För lat för att söka jobb alltså? Visa upp sig är vad som krävs! När jag fick det här chaufförsjobbet så gick jag in på det här åkeriet, hade aldrig haft nåt med dom att göra alltså helt okänd, gick in frågade vart chefen satt, gick dit och sa " Hej nyss gått klart skolan och behöver jobb, så här är jag och vad kan du erbjuda?" med ett cv i handen som inte va så imponerande..men fick jobbet före en man med 15års erfarenhet just för att jag visade upp mig och var bestämd och han bara kontaktade dom via mejl..
Så kan garantera dig att om du går till företaget och visar upp dig och säger att du är redo att jobba sp ska dom kunna klämma in dig ska du se!
Ja håller absolut med om att det är mkt bättre, men i nuläget är situationen så att jag bara behöver ett jobb, vilket som helst. Man kan ju inte bara gå in i nån random butik/företag o fråga "Hej jag söker jobb och är villig att ta vilket som helst, kan städa, felsöka datorer mm". Kan tänka mig att ta en rad olika jobb men man måste ju veta vilka företag som faktikst behöver hjälp då på förhand och det är där det svåra ligger. De flesta företag är redan mättade och när man behöver nya anställda rekryterar man via internet. Tyvärr så ser verkligheten ut. Hur många åkerier gick du till innan du fick ett ja?
Citera
2015-01-21, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
kan inte hålla med. Min svärmor jobbar inom vården och de får numera jobba dubbla skift för att det är brist på folk. De tvingas anställa folk som inte kan svenska eller i värsta fall ingen pga att det inte finns folk som söker tjänsterna. Så att det inte går är skitsnack, det handlar bara om att ingen vill jobba om det inte är ett schysst kontorsjobb och 45k/mån från dag 1.

TS: Du verkar ju ha reflekterat en del över situationen i landet, vad anser du att de "bestämmande" borde göra för att förbättra situationen? jag förutsätter att du funderat mycket på detta och har en bra lösning för inte är det väl så att du bara gnäller och tycker någon annan ska "lösa det" utan att du har tankar kring hur.

Ca: 94-95% av befolkningen HAR jobb alltså går det utmärkt att hitta och få jobb.

Du vet om att invandrarna får de där omvårdnadsutbildningarna helt gratis va?
Citera
2015-01-21, 02:56
Medlem
Sök jobb inom vården som flera tidigare har sagt, finns MASSVIS med jobb om du visar framfötterna. Att invandrarna tar dessa jobb eller att utbildning krävs är struntprat, ringde ett äldreboende och fick intervju och jobbpass samma dag i en stor invandrartät stad helt utan utbildning, erfarenhet och som svensk, och jag är inte den enda. Det är ett skitjobb, men det betalar dig runt 115 kr i timmen som outbildad + OB om du jobbar kvällar, nätter eller helger.

Att ta på sig offerkoftan hjälper dig ingen vart.

TIPS till er som söker jobb:
- Gå till butiker, restauranger, caféer och lämna in ett bra CV och personligt brev. Spelar ingen roll om de inte söker personal, för när de väl söker så har de din ansökan där och kommer inte att annonsera.

- Se till att ha ett bra CV och personligt brev, har sett helt katastrofala exempel på detta. Ljug inte men vinkla gärna, skriv inte saker som är självklara för att få ett jobb (ex. jag är bra på att passa tider), gör det kort och koncist men framförallt BERÄTTA VARFÖR FÖRETAGET BEHÖVER DIG OCH VAR SJÄLVSÄKER.

- Sök jobb som du tror att du är underkvalificerad för, när man rekryterar är det standard att man skriver krav som är högre satta just för att minska antalet sökanden. Står där att du skall ha erfarenhet men inte har det? Sök ändå!

- Klä dig ordentligt på intervju, le mycket och var professionell. Många svenskar har fått för sig att arbetsgivaren ska "acceptera dig för den du är och inte döma utsidan", tyvärr funkar det aldrig så.
Senast redigerad av ShaneB 2015-01-21 kl. 03:02.
Citera
2015-01-21, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om man vill ha folk till sådana jobb får man väl betala bättre.

Eller så slopar man diverse hinder som facken, arbetsgivaravgift, minimilön etc så att företag har råd att anställa personal. Då kan merparten av alla de som går arbetslösa få anställning och slippa känna sig värdelösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in