Citat:
Ursprungligen postat av
eXtremo
Du svarar som sagt inte på frågan. På vilket sätt kommer din "kreativa potential" att gynna oss andra? Ritar du en teckning som är fin kommer folk att köpa den för pengar. Är du en dålig konstnär kommer inte någon att köpa den. Logiskt. Människor som är dåliga på saker ska inte få bidrag för att överleva, dessa människor bör byta bana.
Du kommer alltid med en massa snömos, men svarar aldrig på varför du ska ha pengar. Du svamlar om "kreativ potential" men konkretiserar inte hur den skulle gynna samhället, eller varför vi andra skulle vilja skänka pengar för att du ska kunna sitta hemma och rita.
Man är redan garanterad existensminimum, bara det att man tvingas transportera sig till en låtsasarbetsplats och måla om stolar i en ny färg varje dag för att få ut sina pengar. Dessutom möter man höga marginaleffekter när man går från bidrag till jobb.
Jag tror helt enkelt att det vore effektivare att bara dela ut pengarna. Då får personen ifråga dels kreativt utrymme att måla fina tavlor, med färgen som annars skulle använts på stolarna som målades om varje dag, medan marginaleffekterna försvinner och konstnären ifråga stimuleras att sälja tavlor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aisopos
Man får smörja upp de lealösa med sänkta bidrag. Då blir det fart på dödköttet vill jag lova. Hellre inbrottstjuv än ohederlig bidragstagare är min devis.
Jaså du. Du ser hellre att fattiga och desperata människor börjar stjäla, våldta och mörda än att de får bidrag? Jag tror du får svårt att vinna bifall av det svenska folket.