2015-01-21, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Myten om den strävsamma, hårt arbetande företagaren lever tydligen vidare...
Det är förstås en förutsättning att alla lågavlönade stackare tror på detta, så att de accepterar att slita för en struntsumma så att de stackars företagaren kan få bli ännu rikare. Istället för att de anställda kräver sin rättmätiga del av företagets vinst, som de arbetar ihop åt företagaren.

Det du missar är att ägaren bär all risk och har troligen stått för kapitalet som är en förutsättning för att det ens finns jobb. Naturligt följer det då att ägaren får en större bit av kakan.

Ett förslag till dig är att skaffa lite basal kunskap om ekonomi.. vilken grundkurs som helst.

Citat:
De som inte har turen att få ett jobb ska naturligtvis också ha rätt till en god levnadsstandard i ett modernt, humant samhälle. Tanken om medborgarlön eller en "ekonomisk grundtrygghet" kan ju vara ett alternativ till socialbidrag eller a-kassa.

Alla personer med jobb har givetvis inte fått anställning genom att ha haft tur. Arbetsmarknaden är inget lotteri.

En förutsättning för det du talar om är att människor måste jobba. Då måste det finnas företag som anställer, fungerar det verkligen med din världsbild?
Citera
2015-01-21, 04:28
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaneB
TIPS till er som söker jobb:
- Gå till butiker, restauranger, caféer och lämna in ett bra CV och personligt brev. Spelar ingen roll om de inte söker personal, för när de väl söker så har de din ansökan där och kommer inte att annonsera.

Att lämna CV till butiker är förmodligen den största myten för arbetssökning som existerar idag. Butiker i VARENDA storstad är överflödade med ansökningar så de kan anställa folk fram tills 2025. Cafeer ägs nästan uteslutande av kedjor (förvisso skall dessa vara ganska enkla att få jobb på ryktas det om) och restauranger kräver någon med erfarenhet såvida du inte har en naturlig fallenhet för att servera.

Problemet för restaurang- och cafébranschen är att konkurrensen är såpass hård att de inte har råd att kosta på sig någon som ger dålig service, inte kan servera propert och dyl. Åtminstone när det kommer till egenföretagare och inte kedjor. Kedjor å andra sidan finns det ingen anledning till att lämna CVn hos då det ofta är väldigt svårt att träffa butikschefen.
Citera
2015-01-21, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stripessss
Ja håller absolut med om att det är mkt bättre, men i nuläget är situationen så att jag bara behöver ett jobb, vilket som helst. Man kan ju inte bara gå in i nån random butik/företag o fråga "Hej jag söker jobb och är villig att ta vilket som helst, kan städa, felsöka datorer mm". Kan tänka mig att ta en rad olika jobb men man måste ju veta vilka företag som faktikst behöver hjälp då på förhand och det är där det svåra ligger. De flesta företag är redan mättade och när man behöver nya anställda rekryterar man via internet. Tyvärr så ser verkligheten ut. Hur många åkerier gick du till innan du fick ett ja?

Det är ju precis vad du ska göra! Gå till ett städbolag och säg det, vad har du attförlora? Gick till 3 åkerier dom 2 första sa typ nja vi får se vad vi kan ordna men vi lovar inget, men det 3dje gick som sagt bättre, och lärarna sa att det inte var nån mening på det här åkeriet för det var redan överbefolkat men hör sitter jag och kör för dom.
Har även kört åt dom andra två åkerierna lite
Citera
2015-01-21, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Skaffar utbildning inom något yrke med goda utsikter. Har man en utbildning med sämre utsikter här sånkanske man får söka sig utanför landet. Man kan aldrig skylla sitt eget beteende på samhället. Aldrig. Var och en styr sina egna handlingar, i såväl goda som dåliga förutsättningar.

Låt oss se samhället som en båt. På båten har alla sina uppdrag, en kapten, en styrman, en matros etc. Nu utökar vi besättningen med barn, när dessa barn växer upp kommer det fortfarande inte finnas arbete på båten för de är redan tagna. Barnen får sedan höra att det är deras fel och att de är lata; det är ju inte fel på samhället på båten.

Tror du det finns en perfekt balans för antalet födda och antalet jobb i samhället? nej. Idag är tyvärr alla "lågstatus" yrken fyllda. Det är inte som förr, då man bara kunde traska in på en bensinmack så hade man sommarjobbet säkrat, det är inte 60-talet längre. Arbetsgivare avskyr folk som traskar in och slänger CV:n runt sig och försöker presentera sig, vill arbetsgivaren ha arbetskraft kan denne annonsera om det på 20 min för att senare i lugn och ro bläddra igenom 100 ansökningar.

Ni måste inse att samhället inte är som det var på era föräldrars tid. Idag krävs utbildning, det går näst intill inte att arbeta upp sig i ett företag från grunden.

Gå i skolan. Om ni skiter i det får ni söka jobb riket runt.
Citera
2015-01-21, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Att lämna CV till butiker är förmodligen den största myten för arbetssökning som existerar idag. Butiker i VARENDA storstad är överflödade med ansökningar så de kan anställa folk fram tills 2025. Cafeer ägs nästan uteslutande av kedjor (förvisso skall dessa vara ganska enkla att få jobb på ryktas det om) och restauranger kräver någon med erfarenhet såvida du inte har en naturlig fallenhet för att servera.

Problemet för restaurang- och cafébranschen är att konkurrensen är såpass hård att de inte har råd att kosta på sig någon som ger dålig service, inte kan servera propert och dyl. Åtminstone när det kommer till egenföretagare och inte kedjor. Kedjor å andra sidan finns det ingen anledning till att lämna CVn hos då det ofta är väldigt svårt att träffa butikschefen.
Fast ändå så får man jobb på detta sättet, känner minst 5 personer som lyckats under det senaste året, kanske har de haft tur helt enkelt. Men är man arbetslös så skall man testa alla möjliga vägar till ett jobb.
Citera
2015-01-21, 10:02
Medlem
Oddsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Låt oss se samhället som en båt. På båten har alla sina uppdrag, en kapten, en styrman, en matros etc. Nu utökar vi besättningen med barn, när dessa barn växer upp kommer det fortfarande inte finnas arbete på båten för de är redan tagna. Barnen får sedan höra att det är deras fel och att de är lata; det är ju inte fel på samhället på båten.

Tror du det finns en perfekt balans för antalet födda och antalet jobb i samhället? nej. Idag är tyvärr alla "lågstatus" yrken fyllda. Det är inte som förr, då man bara kunde traska in på en bensinmack så hade man sommarjobbet säkrat, det är inte 60-talet längre. Arbetsgivare avskyr folk som traskar in och slänger CV:n runt sig och försöker presentera sig, vill arbetsgivaren ha arbetskraft kan denne annonsera om det på 20 min för att senare i lugn och ro bläddra igenom 100 ansökningar.

Ni måste inse att samhället inte är som det var på era föräldrars tid. Idag krävs utbildning, det går näst intill inte att arbeta upp sig i ett företag från grunden.

Gå i skolan. Om ni skiter i det får ni söka jobb riket runt.

För några dagar sedan skrev du att du fick jobb på bara en vecka. Dessutom undra du vad alla arbetslösas problem är.
Citera
2015-01-21, 10:13
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Eller så slopar man diverse hinder som facken, arbetsgivaravgift, minimilön etc så att företag har råd att anställa personal. Då kan merparten av alla de som går arbetslösa få anställning och slippa känna sig värdelösa.
Facken har inte hindrat någon att anställa, att folk har anställning är ju en förutsättning för fackets existens.
Arbetsgivaravgiften är en hörnsten i socialförsäkringssystemet, den finansierar bl a sjukersättningar och pensioner. Ska vi inte ha några pensioner..?
Har man inte råd att betala minimilön ska man nog ägna sig åt något annat än att driva företag.
Citera
2015-01-21, 10:17
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det du missar är att ägaren bär all risk och har troligen stått för kapitalet som är en förutsättning för att det ens finns jobb. Naturligt följer det då att ägaren får en större bit av kakan.
Det är absolut rimligt att den som startar företag kan tjäna på det, annars kommer det inte startas många nya företag. Men även de anställda måste tjäna på att arbeta, annars för företagaren svårt att hitta personal.
Citat:
Alla personer med jobb har givetvis inte fått anställning genom att ha haft tur. Arbetsmarknaden är inget lotteri.
Man måste ha turen att ha rätt utbildning, rätt ålder, rätt personlighet, rätt kontakter och bo på rätt ort.
Citera
2015-01-21, 10:19
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Jaså du. Du ser hellre att fattiga och desperata människor börjar stjäla, våldta och mörda än att de får bidrag? Jag tror du får svårt att vinna bifall av det svenska folket.

Du har en riktig skev bild av både arbetsliv, verklighet, vad som triggar människor och moral. Jag vill att fattiga och desperata människor skall ha ett arbete. Inte oändligt med fritid att tänka ut olika sätt att fuska. Människan fungerar nämligen så. Först bidrag, men det blir lite torftigt, sedan lite svartjobb vid sidan av. Kanske stjäla lite pallar på nätterna. Nej, människor skall vara trötta på kvällen, så de inte orkar hitta på en massa skit.
Citera
2015-01-21, 10:43
Medlem
erwynns avatar
Åk till Norge. Det gjorde jag efter några taskiga sälj och kundservicekneg hemma. Enkelt att ta sig in och få prova på lite mer fysiska yrken inom industrin, lager etc. Minus att mat, tobak, alkohol och knark ligger lite högre än dom svenska priserna dock.
Citera
2015-01-21, 12:38
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Du har en riktig skev bild av både arbetsliv, verklighet, vad som triggar människor och moral. Jag vill att fattiga och desperata människor skall ha ett arbete. Inte oändligt med fritid att tänka ut olika sätt att fuska. Människan fungerar nämligen så. Först bidrag, men det blir lite torftigt, sedan lite svartjobb vid sidan av. Kanske stjäla lite pallar på nätterna. Nej, människor skall vara trötta på kvällen, så de inte orkar hitta på en massa skit.
Våra meningsskiljaktigheter bottnar till syvene och sist i vår olika människosyn. Du ser fuskarna och tjuvarna som behöver piskan, medan jag ser innovatörerna, konstnärerna och frihetstörstarna som behöver moroten.

På så sätt kanske vi kompletterar varandra, du och jag?
Citera
2015-01-21, 12:48
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Våra meningsskiljaktigheter bottnar till syvene och sist i vår olika människosyn. Du ser fuskarna och tjuvarna som behöver piskan, medan jag ser innovatörerna, konstnärerna och frihetstörstarna som behöver moroten.

På så sätt kanske vi kompletterar varandra, du och jag?

Ska vi starta ett parti? Lämpligt namn skulle vara Motsättningspartiet-vi som tycker olika.

Nej, jag är ärligare än Dig. Både andligt och arbetsmässigt. Men du är ung och jag gammal. Med åldern kommer insikter som man absolut inte har i unga år. Människor är människor och de blir aldrig bättre. En viss självinsikt är också bra att ha. man utvecklas med åren. Tyvärr utvecklas även de dåliga sidorna, men de får man leva med. Däremot ska man vara rädd om sina vänner, kompis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in