Citat:
Ursprungligen postat av
eXtremo
Du struntar fortfarande att ge ett svar, varför slutsatsen blir att du inte kan svara. Jag försöker igen: är det fin konst kommer folk att köpa den, är det dålig konst kommer inte någon att köpa den, vilket innebär att konstnären ska lägga ned sin verksamhet. På vilket sätt skulle dina fula tavlor gynna samhället? Varför målar du inte fina tavlor som folk vill köpa istället för att snylta på den närande delen?
Han kanske inte kan måla fina tavlor, han kanske inte har läggning för att göra någonting annat heller som genererar pengar, oavsett jobb, företagande, sport, artisteri, vad ska han då göra? Man brukar ju säga att alla kan göra något men att hitta det där specifika som det finns intresse för att göra och som man har talang för kan ta en livstid. Har man oförmåga att dessutom lära sig saker så har väl en människa inget existensberättigande enligt dig.
Sen det där med bärplockning, nej det kommer inte att leda till ett bättre jobb på sikt, vad lever du i för drömvärld. Jag har haft enklare jobb som exempelvis i kundtjänsten på Transcom, det gjorde inte att jag sedan per automatik fick ett bättre jobb. Efter jag slutade där så var jag arbetslös i 1 år innan jag började plugga, sen fick jag jobb efter examen men där värderades inte alls min callcenter erfarenhet.
Citat:
Det går att ordna privata lösningar för det. Dessutom minskar trycket på skyddsnätet om både facket och arbetsgivaravgiften försvinner och fler kan arbeta.
Privata lösningar för socialförsäkring och välfärd är den sämsta tänkbara lösningen av alla. Menar du att det sociala skyddsnätet och bidragssystemet ska lämnas i händerna på privata aktörer med vinstintresse? Herregud hur ska personer som aldrig har jobbat kunna betala in till en sådan försäkring så att de kan få ut pengar vid arbetslöshet? Då vi har en mängd människor som aldrig har jobbat hur ska dessa överhuvudtaget kunna kvala in till dessa försäkringar och kunna få ens existensminimum i dagsläget?
Dessutom, privata lösningar som enbart kommer vara högst tidsbegränsade, en privat aktör skulle aldrig betala ut mer pengar än vad vinsen i verksamheten kommer att vara. Med andra ord så kommer långtidsarbetslösa, vet inte vid vilken tidpunkt man är det hamna på gatan rätt så omgående. Finns inga privata företag som betalar ut försörjningsstöd eller sjukpenning och liknande under totalt en livstid respektive 2 år. Det finns privata inkomstförsäkringar som skjuter till pengar under en begränsad tid och som är ett komplement till den arbetslöses a-kassa, men dessa inkomstförsäkringar gäller under en högst begränsad tid upp till 6 månader. Att någon som har arbetat i flera år och sedan blir arbetslös endast är berättigad till ersättning i kanske 6 månader om man helt skulle överlåta socialförsäkringarna på privata aktörer är rena dödsstöten, vad händer efter 6 månader om denne inte hittar ett jobb, vilket en mängd människor inte gör (om det nu inte finns sjukförsäkringar, försörjningsstöd och liknande i offentlig regi).
Sen finns det ju en problematik till, vad händer om den privata aktören som fått in en jävla massa medlemsavgifter går i konkurs och inte kan betala ut försäkringen till behövande vid en viss tidpunkt? Av vilken anledning som helst, nån kan tömma bolaget på pengar, höja löner eller arvoden för styrelsen så att ekonomin går käpprätt åt helvete, då står arbetslösa som betalat in försäkringen där utan något skydd alls.
Citat:
Antagligen försöker jag måla tavlor som jag själv tycker är fina. Om jag tycker om dem men de inte uppskattas av omvärlden kommer jag inte byta stil bara för att tillfredsställa andra. Vad är det för konstnärskap?
Meningen med (arbets-)livet kan inte bara vara att tillfredsställa andra. En medborgarlön kan däremot utgöra en universal ekonomisk grundplåt att söka sin egen lycka. Inte helt oväsentligt för någon i TS, och många andras, situation.
Tyvärr så är det så hela samhället fungerar, att tillfredställa andra. Samhället straffar människor med avgifter och böter vid exempelvis brott = intäkter till staten. När människor köper en tjänst eller vara så betalar man med pengar = någon annan får dina pengar. Oavsett om det är intäkter eller utgifter så är det bara "pengar som byter ägare"
Systemet är tyvärr uppbyggt på att ett litet fåtal ska kunna tillskansa sig alla resurser, det vill säga människor med driv och förmåga att göra bra placeringar, vad det nu må vara. Det är en ständig jakt på pengar i princip i alla sektorer och vill man ha pengar så är samhället uppbyggt så att man ska tillfredställa andra, oavsett om man jobbar som rådgivare, som butiksbiträde eller vad det nu må vara. Sen finns det folk som inte kan tillfredställa eller får möjlighet att tillfredställa andra, oavsett vad det handlar om, dessa får en liten summa pengar varje månad för att "hållas vid liv" för att staten har en förhoppning att någon gång få in skatt från denna person eller på andra sätt kräva pengar av personen genom att denne begår brottsliga handlingar och därmed får böter och andra repressalier.