2015-01-19, 20:58
Medlem
Geomeisters avatar
Sångaren Joseph Williams som medverkat på ex. antal Toto-skivor är son till den kända filmmusikern John Williams (StarWars, Jaws etc.). Det ni!
Citera
2015-01-21, 15:14
Medlem
Geomeisters avatar
Falling In Between Live av Toto ifrån 2007 blev dagens köp. Gubben i butiken berättade att han var med på Totos allra första spelning någonsin, men att det var inte särskilt bra p.g.a. nervositeten. Dock att han förstod att Hold the Line skulle bli en hit.

Gubben sa också att han tänker åka och se Toto på Sweden Rock om deras nuvarande trummis som vanligen spelar med Steely Dan ska vara bakom trummorna
Citera
2015-01-21, 16:42
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Falling In Between Live av Toto ifrån 2007 blev dagens köp. Gubben i butiken berättade att han var med på Totos allra första spelning någonsin, men att det var inte särskilt bra p.g.a. nervositeten. Dock att han förstod att Hold the Line skulle bli en hit.

Gubben sa också att han tänker åka och se Toto på Sweden Rock om deras nuvarande trummis som vanligen spelar med Steely Dan ska vara bakom trummorna

När det gäller "Hold the Line" - Janne Schaffer träffade Toto i studion när de höll på att jamma inför inspelningen av den. Han tyckte så pass mycket om Lukathers riff att han medvetet eller omedvetet återanvände det när han skrev låten "Satellit" åt Ted Gärdestad till melodifestivalen.
Citera
2015-01-21, 22:20
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
När det gäller "Hold the Line" - Janne Schaffer träffade Toto i studion när de höll på att jamma inför inspelningen av den. Han tyckte så pass mycket om Lukathers riff att han medvetet eller omedvetet återanvände det när han skrev låten "Satellit" åt Ted Gärdestad till melodifestivalen.
Upphovsmännen till Satellit är bröderna Gärdestad och inte Schaffer, d.v.s. Schaffer skrev inte låten ifråga. Vilket i sig inte motsäger att Schaffer lånade Toto-riffet till introt av Satellit.
Senast redigerad av schizophrenia 2015-01-21 kl. 22:25.
Citera
2015-01-21, 23:17
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Upphovsmännen till Satellit är bröderna Gärdestad och inte Schaffer, d.v.s. Schaffer skrev inte låten ifråga. Vilket i sig inte motsäger att Schaffer lånade Toto-riffet till introt av Satellit.

Ja så var det ja - Schaffer var med och arrangerade låten.
Citera
2015-01-22, 01:28
Medlem
Geomeisters avatar
Spontant känns det som att Hold the Line, Africa och Rosanna är bandets största hits. Personligen gillar jag samtliga. Mest tycker jag om Rosanna. Vilken föredrar ni?
Citera
2015-01-22, 12:22
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Spontant känns det som att Hold the Line, Africa och Rosanna är bandets största hits. Personligen gillar jag samtliga. Mest tycker jag om Rosanna. Vilken föredrar ni?

Jag tycker mest om Africa, om jag nu måste välja en. Den är så bra att det nästan är löjligt.
Citera
2015-01-22, 14:24
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:

Av dessa tre låtar tvekar jag inte en sekund - Rosanna!

Den har ovanligt höga kvaliteter för att vara en hitlåt som ofta spelats i skvalradio. Taktförändringen mellan vers och refräng, det sugande trumkompet, sången, Lukathers fantastiska solo i slutet av låten - ja alla delar i Rosannas komposition andas max-kvalitet.

Minns en gång när jag såg på TV - något musikprogram på Utbildningsradion - då en trummis förklarade hur svårt det var att efterapa Porcaros trumspel från Rosanna. Han var helt lyrisk.
Citera
2015-01-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Jag skulle lika gärna kunna skriva något annat band som består av proffsmusiker men Toto har ju blivit en slags symbol för dödstråkig musik. I alla fall bland kvällspressens kritiker.

Varför anses ett band som knappt kan stämma gitarrerna vara så mycket bättre? Så mycket mer levande?

Varför höjs Broder Daniel till skyarna? Om Toto hade spelat exakt deras låtar (fast med kompetentare sång och tajtare) så hade det ju omedelbart blivit tummen ner!

Jag fattar inte varför kompetens och proffesionalism ska ses med så oblida ögon av Sveriges kvällspress.

Varför hatar man sd?
Citera
2015-01-25, 16:56
Medlem
Geomeisters avatar
Behind The Scenes ifrån senaste live-DVD:n Live in Poland: https://www.youtube.com/watch?v=7Zpds_YFG0Qä
Citera
2015-02-04, 15:51
Medlem
Geomeisters avatar
Toto - Don't Chain My Heart: https://www.youtube.com/watch?v=iXiQGXhHLOM

Vad tycker ni?
Citera
2015-02-05, 21:22
Medlem
Geomeisters avatar
Sprillans nya musikvideon till Orphan ifrån nya skivan Toto XIV: https://www.youtube.com/watch?v=BrnQORhbCWE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in