Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-08-16, 23:17
  #1
Medlem
ericfjortondes avatar
Jag skulle lika gärna kunna skriva något annat band som består av proffsmusiker men Toto har ju blivit en slags symbol för dödstråkig musik. I alla fall bland kvällspressens kritiker.

Varför anses ett band som knappt kan stämma gitarrerna vara så mycket bättre? Så mycket mer levande?

Varför höjs Broder Daniel till skyarna? Om Toto hade spelat exakt deras låtar (fast med kompetentare sång och tajtare) så hade det ju omedelbart blivit tummen ner!

Jag fattar inte varför kompetens och proffesionalism ska ses med så oblida ögon av Sveriges kvällspress.
Citera
2004-08-16, 23:26
  #2
Medlem
CrazyCopKillers avatar
tänker vi på samma toto?
Citera
2004-08-16, 23:30
  #3
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Jag skulle lika gärna kunna skriva något annat band som består av proffsmusiker men Toto har ju blivit en slags symbol för dödstråkig musik. I alla fall bland kvällspressens kritiker.

Varför anses ett band som knappt kan stämma gitarrerna vara så mycket bättre? Så mycket mer levande?

Varför höjs Broder Daniel till skyarna? Om Toto hade spelat exakt deras låtar (fast med kompetentare sång och tajtare) så hade det ju omedelbart blivit tummen ner!

Jag fattar inte varför kompetens och proffesionalism ska ses med så oblida ögon av Sveriges kvällspress.

Ibland så har kritiker rätt, om vi tänker på samma Toto...
Citera
2004-08-16, 23:39
  #4
Medlem
ericfjortondes avatar
Ok - kanhända ligger dilemmat i att jag själv är musiker och därför lyssnar lite väl mycket på just det musikaliska hos en artist.

Men jag har ändå svårt att förstå varför det stör vissa människor så mycket att vissa artister är framgångsrika OCH grymt musikaliska.

Det är ju väldigt sällan sådana musiker blir accepterade i vårt Jante-land.
Citera
2004-08-16, 23:50
  #5
Medlem
BF_Swedens avatar
Musik och text som har själ och går in i hjärtat på människor värdesätts högre. Jämför Lundell och Ledin.
Citera
2004-08-16, 23:52
  #6
Medlem
sursomfans avatar
En person som hyllas i media trots att han uppenbarligen är på en 11-årings mognadsnivå är Pelle från the Hives. Han är långt ifrån ensam...

Eftersom alla i Toto troligen beter sig som vuxna har de inget värde för en musikjournalist. Trist men sant.
Citera
2004-08-17, 00:00
  #7
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Det som gör någonting intressant är sällan perfektion. Människor har helt enkelt lättare för att tycka om saker som är lite defekta. En grupp musiker som spelar ointressant musik, om än aldrig så bra, kommer alltid att bli dissade framför en grupp musiker som spelar på känsla och engagemang. Man skulle helt enkelt kunna skylla Totos misslyckande på att dom är alldeles för bra som musiker. Bra är tyvärr inte good enough, det räcker inte med att bara vara en duktig musiker. Toto är medelmåttigheten personifierad. Dom och Lionel Ritchie. Toto är det mest urvattnade och opersonliga och ointressanta som finns att hämta på den här sidan Enya.
Citera
2004-08-17, 00:04
  #8
Medlem
ericfjortondes avatar
Ja du "sursomfan" har en poäng där.

Kritikerna verkar gilla dom där kaxiga, uppkäftiga, "farliga" grabbarna. Kanske är det så att dom är det kritikern aldrig blev?

Kritikern blev i och för sig aldrig en duktig musiker heller, men det kanske han insåg så tidigt att han bestämde sig för att såga dom istället.

Personligen har jag aldrig förstått storheten i t ex Oasis. Gallagher-pojkarnas pubertetsbeteende har alltid varit extremt pinsamt. Musiken är sådär men framförd på ett högst ordinärt sätt.
Citera
2004-08-17, 00:20
  #9
Medlem
ericfjortondes avatar
Men att säga, som "Tippi Hedren" att Toto är medelmåttan personifierad är ju direkt felaktigt. Oavsett vad man tycker om deras låtar så går det inte att förneka en enorm musikalitet.

Bara för att man har begränsningar när det gäller att identifiera musikalitet så behöver man ju inte nedvärdera det. Det är ärligare att säga att man inte uppskattar musiken.

Jag har svårt för opera, men det beror på mina egna begränsningar inom den genren.

Om man uppskattar musik som består av harmonier, melodier, instrumentalism, tonsäkerhet etc så gillar man oftast grupper som Toto.

Cornelis Vreeswijk sade någon gång att: "De flesta av dagens rockartister är duktiga på att ge järnet, men bara några få kan få det att svänga"
Citera
2004-08-17, 00:32
  #10
Medlem
Goblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Men att säga, som "Tippi Hedren" att Toto är medelmåttan personifierad är ju direkt felaktigt. Oavsett vad man tycker om deras låtar så går det inte att förneka en enorm musikalitet.

Bara för att man har begränsningar när det gäller att identifiera musikalitet så behöver man ju inte nedvärdera det. Det är ärligare att säga att man inte uppskattar musiken.

Jag har svårt för opera, men det beror på mina egna begränsningar inom den genren.

Om man uppskattar musik som består av harmonier, melodier, instrumentalism, tonsäkerhet etc så gillar man oftast grupper som Toto.

Cornelis Vreeswijk sade någon gång att: "De flesta av dagens rockartister är duktiga på att ge järnet, men bara några få kan få det att svänga"

Toto kan hantera instrument men dom fan inte få det att svänga. Alla de jag känner som gillar Toto bryr sig bara om den tekniska svårigheten, att deras låtar suger verkar inte bekomma dom särskilt mycket.
Citera
2004-08-17, 00:43
  #11
Medlem
ericfjortondes avatar
"Sväng" uppfattas tydligen på olika sätt.

När Jeff Porcaro gick loss på trumsetet så svängde det, enligt mig, 10 gånger mer än The Hives.

Han är ju en legend som har spelat med de flesta moderna stora amerikanska musikerna. Det som skiljer en perfekt trummis från en ordinär kan vara ganska små nyanser som är ack så viktiga.

En riktigt bra trummis kan aldrig ersättas av en trummaskin. Trummaskinen levererar en exakt takt som gör att det blir opersonligt. En skicklig trummis kan ha ett "släp" som skapar det där speciella suget. En medioker trummis håller takten - och inte så mycket mer.
Citera
2004-08-17, 00:45
  #12
Medlem
ericfjortondes avatar
Dessutom är det en missuppfattning att Toto skulle vara "tekniskt svåra". Deras musik bygger på ganska enkla kompositioner. Men när det kryddas med harmonier och extremt skickliga musiker så blir det ju bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback