2015-01-18, 13:42
Medlem
Funderar lite kring på vad jag ska laga av kycklinglåren som är på upptining. Lite trött på att köra dessa i ugn och servera med ris och en currysås. Kanske någon god soppa? Nudlar och citronsås? Då kvarstår väl dock problemet med tråkig kyckling i en tråkig ugn. Om man ej hackar och steker/wokar då.

Några bra förslag?
Citera
2015-01-18, 22:35
Medlem
Iamthebatmans avatar
Tog fram ost och cheddarkorven ur frysen, la den i kylen. --> Det är morgondagens lunch.

Problemet är att jag inte tänker äta korvbröd till, eller inga kolhydrater heller (förutom de som finns sallad, ketchup och senap som jag vackert får förmå mig).

Dessutom har jag en liten skål med hackade jalapenos som behöver ryka imorgon då de har stått i kylen i snart en vecka (det lär väl fortfarande gå bra att äta dem då?)

Kom med tips om hur jag ska göra?

En av mina funderingar har varit att göra en stor(!) rulle av sammanflätat bacon i ugnen (tänk epic mealtime), där korvarna sedan läggs inuti, tillsammans med hackad lök & jalapenos som har fått stekas i en panna, eventuellt med smält prästost.
I denna rullen går även sallad, gurka, ketchup, senap & eventuellt lite hamburgerdressing innan den sluts ihop och slukas av sin skapare.

Något som har någon bättre idé?

Kläm gärna fram den isåfall.
Tack på förhand.
Citera
2015-01-19, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykohatred
Funderar lite kring på vad jag ska laga av kycklinglåren som är på upptining. Lite trött på att köra dessa i ugn och servera med ris och en currysås. Kanske någon god soppa? Nudlar och citronsås? Då kvarstår väl dock problemet med tråkig kyckling i en tråkig ugn. Om man ej hackar och steker/wokar då.

Några bra förslag?

Varför inte göra något friterat. Typ KFC eller liknande. Nu ör förvisso KFC ganska dyrt om man inte har alla kryddorna hemma. Sitter på luren och kommer inte åt mina recept. Men, är du sugen så säg till så lägger jag upp receptet här.
Citera
2015-01-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Varför inte göra något friterat. Typ KFC eller liknande. Nu ör förvisso KFC ganska dyrt om man inte har alla kryddorna hemma. Sitter på luren och kommer inte åt mina recept. Men, är du sugen så säg till så lägger jag upp receptet här.

Sugen är jag och kryddor köpes tacksamt hem vid löning. Har dock ingen fritös och min senaste äventyr med att fritera kycklingbitar i kastrull blev en stor besvikelse. Men posta gärna receptet, kan i så fall nyttjas då fritös införskaffats!

Igår blev det en snabbt improviserad wok som blev mycket lyckad, hoisonsås gjorde det nästan alldeles för enkelt för mig!
Citera
2015-01-19, 19:46
Medlem
christerys avatar
Citat:

Några bra förslag?

Tom kha gai såklart, eller kanske nåt lite märkligare... Kycklingsoppa med avokado http://www.ica.se/recept/kycklingsoppa-med-avokado-718456/ Lite kul att dom tillsätter ägg på slutet, kan ju vara lite spännande.

Lite sent svar, men det kanske inte var sista gången du käkar kyckling.
Citera
2015-01-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tom kha gai såklart, eller kanske nåt lite märkligare... Kycklingsoppa med avokado http://www.ica.se/recept/kycklingsoppa-med-avokado-718456/ Lite kul att dom tillsätter ägg på slutet, kan ju vara lite spännande.

Lite sent svar, men det kanske inte var sista gången du käkar kyckling.

Nej då, kyckling brukar jag ofta käka!
Tack för inspirerande recept, kycklingsoppan står nog näst på menyn, alltid bra att ha en anledning till att använda ingefära!
Citera
2015-01-19, 22:27
Medlem
Citat:
Sugen är jag och kryddor köpes tacksamt hem vid löning. Har dock ingen fritös och min senaste äventyr med att fritera kycklingbitar i kastrull blev en stor besvikelse. Men posta gärna receptet, kan i så fall nyttjas då fritös införskaffats!

Igår blev det en snabbt improviserad wok som blev mycket lyckad, hoisonsås gjorde det nästan alldeles för enkelt för mig!

Mjöl-/kryddblandning
2,5 dl Mjöl
1 tsk Mejram
1 tsk Salvia
1 tsk Basilika
1 tsk Dragon
1 tsk Vitpeppar
1 tsk Svartpeppar
1 tsk Paprikapulver
1 tsk Lökpulver
2 tsk Salt
1 tsk Vitlökspulver
½ tsk Oregano
2 krm Chillipulver
2 krm Cayenne Peppar

Äggblandning
1 Ägg
2 dl Mjölk (ska egentligen vara kärnmjölk...)

Doppa i kryddblandning sen ägg och sen kryddorna igen.

Du kan även testa denna:

Salt n Pepper Chicken
(1 port)

1 kycklingbröst

½ röd paprika
½ grön paprika
½ gul lök
2 starka chilli (birdseye el liknande)
2 vitlöksklyftor
2 själkar salladslök
½ tsk socker
½ tsk salt
½ tsk vitpeppar
½ tsk Chinese five spice
1 skvätt vinäger (sake, risvin)
1 skvätt soja
olja

Frityrsmet
1 ägggula
1 skvätt vinäger
1 tsk five spice

Ströbröd (Panco)

Blanda ihop frityrsmeten.
Skär kycklingen i bitar och blanda ner i frityrsmeten, ställ åt sidan.

Skär löken och paprikorna i lagom tunna stavar (kan läggas i samma skål).
Skär salladslöken i ringar.
Skär Chillin i ringar (alternativt hacka den).
Hacka vitlöken.
Blanda socker, salt, peppar och five spice i en liten skål.
Ställ allt detta åt sidan.

Blanda ströbröd och five spice. Täck kycklingbitarna med ströbrödsblandningen.

Värm olja i en wok och fritera kycklingen tills den är gyllenbrun. Ta upp kycklingen och lägg den på ett fat med papper så att överblivet fett rinner av.

Gör rent wok:en och värm upp lite olja. Tänk på att wok:en ska vara riktigt het
Lägg i vitlöken och chillin, rör runt.
Lägg i paprikan och löken, rör runt då och då så att inget bränns.
När paprikan börjar mjukna lägger du i kycklingen, rör runt och häll över kryddblandningen.
Stänk över lite soja och vinäger, rör runt.

Häll på salladslöken
Servera
Citera
2015-01-19, 22:33
Medlem
En tanke.

I helgen gjorde jag General Tso's chicken. Sjukt gott!
Recept här: http://www.seriouseats.com/recipes/2014/04/the-best-general-tsos-chicken-food-lab-chinese-recipe.html

I ovan recept blandade man majsstärkelse i marinaden och sen doppade man kycklingen i en mjölblandning. Det blev riktigt bra när man friterade kycklingen.

Det kanske kan vara en tanke att göra samma i ovanstående två recept?
Jag kommer iaf testa att blanda i lite av mjöl-/kryddblandningen.
Senast redigerad av SweElastic 2015-01-19 kl. 22:34. Anledning: Skrivfel
Citera
2015-01-19, 22:37
Medlem
Kan ju passa på med denna goda wok på kyckling också.

Detta är min variant av Singapore Vermicelli.
Den ska egentligen serveras med fläskkött och räkor i stället för kyckling.

Serverar 2 personer

~100 g Vermicelli nudlar

1 kycklingfilé
2 vitlöksklyftor
1 chilli (styrka efter behag)
1 lök
1 paprika
2-3 svampar
1 ägg
1 morot
Kinakål
broccoli och/eller blomkål

1-2 tsk currypulver
1 tsk chinese five spice
2-3 nypor socker
sesamfrön

Soja
risvinäger
Sesamolja
stekolja (helst jordnötsolja då den är helt smaklös)

Börja med att förbereda allt då tillagningsprocessen är gänska snabb.

Tillred nudlarna enligt instruktionen på förpackningen.

Hacka vitlök och chilli, lägg i en liten skål.
Skär kycklingen i centimeterstora bitar och lägg i en skål. Stänk på en skvätt av
risvinägern samt chinese 5 spice.
Skär lök, svamp och grönsaker i lagom stora bitar, moroten skärs i tunna strimlor.

Värm olja in en wok.
Förstek kycklingen på hög värme.
Förstek grönsakerna på hög värme om det är mycket grönsaker. Är inte grönsakerna upp i
temperatur när man blandar ihop allt finns det risk att de kyler ner woken och allt börjar
koka.

Skölj ur woken lite snabbt och sätt tillbaka på värmen.
Värm ny olja i woken.
Fräs chillin och vitlöken i ca 30-60 sekunder.
Vänd ner den förstekta kycklingen i woken samt kläck över ägget. Rör runt så ägget bryts
upp och stelnar, ca 1 min.
Blanda ner curry, socker, grönsakerna samt en skvätt soja. Fräs i ca 1 min under omrörning.

Lägg i nudlarna och skvätt över lite sesamolja, blanda väl.

Smaka av med mer curry/soja/chinese 5 spice efter smak och tycke.

Strö över sesamfrön och servrea.
Senast redigerad av SweElastic 2015-01-19 kl. 22:41. Anledning: Massa stavfel
Citera
2015-01-23, 12:02
Medlem
whaks avatar
Tänkte göra en tre rätters i helgen.
Men när det kommer till dessert/efterrätt så tar det stopp.
Det jag vill göra är något för två personer, allt jag hittar är tårtor/pajer eller pannacottor.

Jag vill göra något som är för två personer och något roligare än att slänga fram en tråkig glass.
Citera
2015-01-23, 14:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Det jag vill göra är något för två personer, allt jag hittar är tårtor/pajer eller pannacottor.

Jag vill göra något som är för två personer och något roligare än att slänga fram en tråkig glass.
En chokladmousse?
Citera
2015-01-23, 14:42
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak

Creme Brulée?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in