Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Jag skulle vilja påstå att Mattias Gardell är extremvänsterns överstepräst & chefsideolog i Sverige...Givetvis dyker Arnstad upp som gubben i lådan i dessa kretsar.
Givetvis. Jag känner igen namnet väl. Gardell var tidigare aktiv och tongivande i den vänsterextrema sekten SAC. Numera finns bara en spillra kvar. Han skrev artiklar och böcker om raskravallerna i USA, bok "Rasrisk". Alltihop emanerade (förstås) i att ingenting var upplopsmakarnas fel, allt var "samhällets" fel, allt var vite mannens fel.
När jag läser Arnstads inlägg på facebook slås jag av hur lik argumentationen är mellan Arnstad och de vänsterrörelser jag studerade på 90-talet. Det står alltid samma sak, allting upprepas:
- Då och då blir det bråk. Upplopp. Kravaller.
- Allt som är fel är samhällets fel.
- Västerrörelsen (SAC, AFA; SUF - take a pick) är helt oskyldiga
- Polisen är dumma. De skyddar nazisterna/fascisterna/rasisterna/ de som tycker annorlunda.
Det lustiga är den totala bristen på självinsikt. Att det är så enkelspårigt att man slutar lyssna. Vad är det för mening med att läsa en artikel i Arbetaren eller Arnstad på nätet, när man VET i förväg att allt är alltid någon annans fel; att HA och gänget är total oskyldiga till alla. Att de aldrig gjort en fluga förnär. Att polisen har gjort fel. Att polisen skyddar nazisterna.
De är så totalt instängda i sig själva. Föreställ er en människa som hamnar i bråk på säg... sin arbetsplats stup i kvarten. Han omplaceras gång på gång, men det blir bar bråk och konflikter hela tiden. Om sedan den personen försvarar sig med att det är ALLTID de andras fel, arbetsgivare eller arbetskamrater, oavsett att det upprepats i åratal på olika platser och under olika omständigheter, då förstår man att det är något fel med personen. Eller organisationen. Och felet är avsaknad av självinsikt.
Arnstad är just en sådan inskränkt människa. Men konversationen om Funcke på Fasce-book var ju något i hästväg!
Jag vill passa på tillfället att tacka er alla här för era insatser. Denna tråd är nu femhundra sidor lång. Den har givit så oerhörd mycken glädje, så mycket kunskap. Det har lockat till skratt och huvudskakningar. Ni som deltar här har genom er insats bidragit till min livskvalitet, och jag öskar er all lycka!
Fortsätt med det fina arbetet, och njut av livet!
PS
Arnstad har ännu inte svarat på mina frågor om hans anklagelser mot polisen - jag skickade en förfrågan på fascesbook.