2015-01-19, 01:36
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Speciellt när denna riksdåre är bror med en ytterligare riksdåre, Mattias Gardell.

Mattias Gardell sympatiserar av allt att döma själv med extremvänstern, precis som Henrik Arnstad. Hans namn dyker upp i samma sammanhang som personer som AFA-aktivisten Mattias Wåg och Mats Deland:

http://sv.metapedia.org/wiki/Mats_Deland

Henrik Arnstad verkar röra sig i samma kretsar. Se t.ex. fotografi av honom på föreläsning med Researchgruppen (d.v.s. AFA Dokumentation) här:

https://twitter.com/mickek69/status/404235883362017281
Senast redigerad av Stabskapten 2015-01-19 kl. 01:39.
Citera
2015-01-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Jonas Gardell hyllar Arnstads Magnum opus "Älskade fascism" på twitter:

Jonas Gardell @Jonas_Gardell
"Just klar med "Älskade fascism" av @arnstad och har lärt mig sååå mycket och fått sååå många tankeställare! Läs denl!"

Kanske inte så förvånande att en riksdåre som Gardell hyllar en annan riksdåre...

Är det bara jag som anar en viss sarkasm i Gardells tweet?
Citera
2015-01-19, 12:19
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage

Ja, vem vet. Det är svårt det där med sarkasm och ironi. Vad har boken fått för recensioner?
Citera
2015-01-19, 12:20
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:

Han använder ett homosexuellt språkbruk så som han alltid gör. Hade någon annan skrivit inlägget så hade jag trott på sarkasm.
Citera
2015-01-19, 12:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Mattias Gardell sympatiserar av allt att döma själv med extremvänstern, precis som Henrik Arnstad. Hans namn dyker upp i samma sammanhang som personer som AFA-aktivisten Mattias Wåg och Mats Deland:

http://sv.metapedia.org/wiki/Mats_Deland

Henrik Arnstad verkar röra sig i samma kretsar. Se t.ex. fotografi av honom på föreläsning med Researchgruppen (d.v.s. AFA Dokumentation) här:

https://twitter.com/mickek69/status/404235883362017281
Jag skulle vilja påstå att Mattias Gardell är extremvänsterns överstepräst & chefsideolog i Sverige.
Jag är rätt säker på att han figurerat här på Flashback & att jag har debatterat med honom, han känns igen på sin oerhört aggressiva & konfrontativa stil.

Givetvis dyker Arnstad upp som gubben i lådan i dessa kretsar.
Citera
2015-01-19, 16:06
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Jag är rätt säker på att han figurerat här på Flashback & att jag har debatterat med honom, han känns igen på sin oerhört aggressiva & konfrontativa stil.

Länk? Finns det?
Citera
2015-01-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Tror det är svårt att backa från Arnstad. Hur kan en tidning som länge använt honom, och således målat upp lögnen om att SS divisionerna är i antågande, plötsligt ändra sig? En mindre hysterisk debattör skulle ju nu omedelbart, med Arnstads fantastiska logik, direkt anses vara Nazist.

Media har tagit Satan i båten, och nu får de helt enkelt ro. Arnstad blir de inte av med.

Vänsterns lögner och oärliga taktik är tacksam för alla desperata tabloidtidningen. Expressens tanklösa samarbete med Researchgruppen förvånar men resten av vänstermedia kommer fortsätta samarbeta med Sveriges största demagog Arnstad. De tror nog uppriktigt att detta är vägen att arbeta mot rasismen, fascismen och främlingsfientlighet. De ser inte att de gör bort sig och lögner är helt legitimt i deras värld om det tjänar ett gott syfte. Dessutom, om de skulle kapa banden med Arnstad skulle de automatiskt bli beskyllda för att vara fascister :-)
Citera
2015-01-19, 16:08
Medlem
Citat:
Bra fråga. Berömmet är så översvallande att det kan tolkas som ironi eller sarkasm. Men å andra sidan är Jonas Gardell som sagt känd för sitt yviga språk.

Jag är väl inget större fan av Gardell, men han hör faktiskt till de få PK-svenskar som vågar kritisera islam ibland. Han har t.ex. kallat muslimska kvinnor med heltäckande klädsel "ambulerande enmanstält", vilket han naturligtvis fick löpa gatlopp för.

http://www.svt.se/opinion/islamofobisk-humor-gynnar-inte-demokratin-gardel

Ändå stödde han i likhet med många andra ur kulturvänstern "kärleksbombningen" av moskéer, trots vad som predikas i dessa om kvinnor och homosexuella. På så sätt visar ju även han upp den tolerans till döds som är så typisk för det politiskt korrekta Sverige.

Citat:
Jag skulle vilja påstå att Mattias Gardell är extremvänsterns överstepräst & chefsideolog i Sverige.

Givetvis dyker Arnstad upp som gubben i lådan i dessa kretsar.
Är beredd att instämma där. Mattias Gardell är riktigt farlig. Han hör till den revolutionära vänster som till varje pris vill riva ned det befintliga samhället och som är beredd att samarbeta med extrema islamister för att göra detta. Som professor i religionshistoria och mediernas favoritexpert när det gäller s.k. islamofobi har han verkligen hamnat i en guldsits.

Citat:
Ursprungligen postat av Mattias Gardell
Att som marxist-leninister betrakta religionen som ett monopol för samhällseliten är reduktionistiskt och historiskt inkorrekt. [- - -] Att religionen [...] kan formulera ett motstånd mot den härskande klassens krav på ideologisk hegemoni borde stå klart för dessa partiteoretiker om de beaktar det som förenar tibetanska buddhister, mujahedin i Afghanistan [- - -] Det som krävs är total revolution. Det existerande samhället måste demoleras, fullständigt förintas för att ett gott alternativ ska kunna etableras i dess ställe.
(Citatet från Johan Lundberg, Ljusets fiender, s. 24-25.)

Mattias Gardell har ju också arbetat hårt för att lansera begreppen islamofobi och kulturrasism. Det är mycket på grund av honom som så många inte längre vågar protestera mot religiöst och kulturellt motiverat kvinnoförtryck av rädsla att bli kallade rasister. Att ett islamistiskt maktövertagande skulle påverka hans homosexuelle bror mycket negativt verkar han inte bekymra sig om.

Mattias Gardell har ju hållit en rätt låg profil de senaste åren, jämfört med hur han höll på för 5-10 år sedan. Han har nog till skillnad från Arnstad insett att alltför spektakulära uttalanden bara är provocerande och kontraproduktiva. Bättre då att verka i det fördolda och smyglobba för Muslimska brödraskapets olika underorganisationer (t.ex. Ibn Rushd, Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén o.s.v.).

Arnstad är väl egentligen inte någon särskilt farlig fiende jämfört med Gardell - han är helt enkelt för korkad för det. Pansargeneralen motverkar ständigt sitt eget syfte, till vår förtjusning. Viss skada kan han väl ändå åstadkomma när han reser land och rike runt och sätter griller i huvudet på lättmanipulerade människor.

Kanske försöker sig Arnstad nu med sina islamstudier, försiktigt positiva uttalanden om islamism och #Jag är muslim-utspel på att bli en Mattias Gardell light? Det ska bli spännande att följa Arnstad under våren.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Köper vårens kurslitteratur. Livslångt lärande! http://www.bokus.com/bok/9780748639878/the-history-of-islamic-political-thought/
https://twitter.com/arnstad/status/556062310008360960
http://www.bokus.com/bok/9780748639878/the-history-of-islamic-political-thought/
Senast redigerad av Nebeltag 2015-01-19 kl. 16:10.
Citera
2015-01-19, 16:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Länk? Finns det?
Då blir jag ju varnad för outning.... så det vågar jag inte.
Citera
2015-01-19, 16:17
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Jag skulle vilja påstå att Mattias Gardell är extremvänsterns överstepräst & chefsideolog i Sverige...Givetvis dyker Arnstad upp som gubben i lådan i dessa kretsar.
Givetvis. Jag känner igen namnet väl. Gardell var tidigare aktiv och tongivande i den vänsterextrema sekten SAC. Numera finns bara en spillra kvar. Han skrev artiklar och böcker om raskravallerna i USA, bok "Rasrisk". Alltihop emanerade (förstås) i att ingenting var upplopsmakarnas fel, allt var "samhällets" fel, allt var vite mannens fel.
När jag läser Arnstads inlägg på facebook slås jag av hur lik argumentationen är mellan Arnstad och de vänsterrörelser jag studerade på 90-talet. Det står alltid samma sak, allting upprepas:
  1. Då och då blir det bråk. Upplopp. Kravaller.
  2. Allt som är fel är samhällets fel.
  3. Västerrörelsen (SAC, AFA; SUF - take a pick) är helt oskyldiga
  4. Polisen är dumma. De skyddar nazisterna/fascisterna/rasisterna/ de som tycker annorlunda.
Det lustiga är den totala bristen på självinsikt. Att det är så enkelspårigt att man slutar lyssna. Vad är det för mening med att läsa en artikel i Arbetaren eller Arnstad på nätet, när man VET i förväg att allt är alltid någon annans fel; att HA och gänget är total oskyldiga till alla. Att de aldrig gjort en fluga förnär. Att polisen har gjort fel. Att polisen skyddar nazisterna.

De är så totalt instängda i sig själva. Föreställ er en människa som hamnar i bråk på säg... sin arbetsplats stup i kvarten. Han omplaceras gång på gång, men det blir bar bråk och konflikter hela tiden. Om sedan den personen försvarar sig med att det är ALLTID de andras fel, arbetsgivare eller arbetskamrater, oavsett att det upprepats i åratal på olika platser och under olika omständigheter, då förstår man att det är något fel med personen. Eller organisationen. Och felet är avsaknad av självinsikt.

Arnstad är just en sådan inskränkt människa. Men konversationen om Funcke på Fasce-book var ju något i hästväg!

Jag vill passa på tillfället att tacka er alla här för era insatser. Denna tråd är nu femhundra sidor lång. Den har givit så oerhörd mycken glädje, så mycket kunskap. Det har lockat till skratt och huvudskakningar. Ni som deltar här har genom er insats bidragit till min livskvalitet, och jag öskar er all lycka!
Fortsätt med det fina arbetet, och njut av livet!

PS
Arnstad har ännu inte svarat på mina frågor om hans anklagelser mot polisen - jag skickade en förfrågan på fascesbook.
Citera
2015-01-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin

Jag vill passa på tillfället att tacka er alla här för era insatser. Denna tråd är nu femhundra sidor lång. Den har givit så oerhörd mycken glädje, så mycket kunskap. Det har lockat till skratt och huvudskakningar. Ni som deltar här har genom er insats bidragit till min livskvalitet, och jag öskar er all lycka!
Fortsätt med det fina arbetet, och njut av livet!
Instämmer. Den här tråden är både underhållande och lärorik. Arnstad fungerar som ett slags skrattspegel för den svenska kulturmarxismen och "antifascismen". Han är det perfekta studiobjektet eftersom han inte bara är ovanligt tydlig utan också ovanligt rolig (om än ofrivilligt). En favorit i repris är Golonkas underbara bild av Arnstads fascistskrubb:

Citat:
Så kärringen tog barnen och stack? Why am I not surprised? Arnstad måste ju ha varit omöjlig att leva med! Hade säkert en liten skrubb därhemma som han gjort till war room där han med tidningsurklipp, postit-lappar, diagram och maniskt klotter dekorerat väggar, golv och tak med spaningsuppgifter han själv hittat på i sin jakt på FASCISTERNA. Jag kan tänka mig lukten i den skrubben -som barnen ALDRIG fick gå in i- med alla pås-snusprillor, sura kaffekoppar, halvätna Billys pizza och skit... Tänk att växa upp med en sådan farsa!
(FB) DN:s Henrik Arnstad ljög om examen

Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Gardell var tidigare aktiv och tongivande i den vänsterextrema sekten SAC. Numera finns bara en spillra kvar. Han skrev artiklar och böcker om raskravallerna i USA, bok "Rasrisk". Alltihop emanerade (förstås) i att ingenting var upplopsmakarnas fel, allt var "samhällets" fel, allt var vite mannens fel.

När jag läser Arnstads inlägg på facebook slås jag av hur lik argumentationen är mellan Arnstad och de vänsterrörelser jag studerade på 90-talet. Det står alltid samma sak, allting upprepas:

1. Då och då blir det bråk. Upplopp. Kravaller.
2. Allt som är fel är samhällets fel.
3. Västerrörelsen (SAC, AFA; SUF - take a pick) är helt oskyldiga
4. Polisen är dumma. De skyddar nazisterna/fascisterna/rasisterna/ de som tycker annorlunda.
Ja, det är verkligen förbluffande likt. Arnie är kanske syndikalist han också? Fast då får han det lite svårt med antifascismen. Var inte Mussolini inspirerad av syndikalismen?

En sak som är intressant med Arnstad är att han till varje pris vill undvika beteckningen islamofascism. Det kan förstås vara av rent vetenskapliga skäl (om nu begreppet "vetenskaplighet" ö.h.t. kan användas i samband med Arnstad), men man får onekligen intrycket av att det är något annat som ligger bakom. Kanske anser Arnstad att termen är rasistisk? Eller så delar han helt enkelt Gardells vision om islam som en revolutionär kraft?
Citera
2015-01-19, 17:03
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Ja, vem vet. Det är svårt det där med sarkasm och ironi. Vad har boken fått för recensioner?
Gardell kanske skrev det så där bitchy och lismande som tonårstjejer kan göra när de vill dissa något. Gällande spaghettiankans bok så har recensionerna varit "mixed" som vi säger i Amerikatt. Jag har läst allt från pliktskyldigt uppmuntrande till rena sågningar av hans "standardverk".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in