2015-01-10, 12:32
Medlem
Fick höra idag att handels har något börsrum där folk sitter och handlar med finansiella instrument?

Är detta någon förening eller finns det lokaler i skolan för detta? Hur är nivån på tradersarna där?
Citera
2015-01-10, 13:58
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushmush
Fick höra idag att handels har något börsrum där folk sitter och handlar med finansiella instrument?

Är detta någon förening eller finns det lokaler i skolan för detta? Hur är nivån på tradersarna där?

Det är en studentförening, som liksom andra studentföreningar i studentkåren på HHS har ett eget rum, där intresserade sitter och studerar marknaderna och i någon omfattning kanske investerar egna pengar.

Jag var själv aldrig med där (främst därför att jag i princip saknade eget kapital att investera under min studenttid) och kan därför inte säga något om nivån, men det är säkert en vettig förening att vara med i om man är intresserad av finansmarknaderna. Det går dock naturligtvis att få jobb inom investment banking även om man inte är med i den föreningen under sin tid på HHS. Jag själv fick exempelvis mitt första jobb efter examen på en av de största internationella bankerna, dessutom inom Securities (ofta kallat Sales & Trading).
Citera
2015-01-14, 01:30
Medlem
D.Drogbas avatar
skickade ett mejl till info@hhs.se i mitten av december men har fortfarande inte fått svar... Varför svarar de inte? Det var en högst relevant fråga..

Eller är det någon annan mejl man ska skicka till för att få svar? Någon som frågat oh fått svar från dem?
Citera
2015-01-14, 05:21
Medlem
Vad finns det för lämpliga vägar att få behörighet i Moderna Språk Steg 3? Komvux som gäller? Är inte det drabbat av stora besparingar från kommunernas sida? Vill läsa upp behörighet från grundskolefranskan vid sidan av nuvarande jobb och studier.
Citera
2015-01-14, 13:37
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
skickade ett mejl till info@hhs.se i mitten av december men har fortfarande inte fått svar... Varför svarar de inte? Det var en högst relevant fråga..

Eller är det någon annan mejl man ska skicka till för att få svar? Någon som frågat oh fått svar från dem?
Jag mailade dit sent igår kväll och fick svar nu på morgonen.
Citera
2015-01-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba

Ingen som jävlas med dig, helt enkelt bara mail som missas. Händer att man får maila kurssekreterare etc. tre-fyra gånger innan man får svar.
Citera
2015-01-16, 20:56
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuspect
Ingen som jävlas med dig, helt enkelt bara mail som missas. Händer att man får maila kurssekreterare etc. tre-fyra gånger innan man får svar.

Skickade om i början av veckan men fortf inget svar. Vad är det för service. Blir o ringa på måndag
Citera
2015-01-17, 18:20
Medlem
Sista dagen för Masteransökningar var i torsdags, någon mer än jag som sökte? Vad har ni för betyg/GMAT/andra meriter? Vore kul att jämföra!
Citera
2015-01-18, 21:10
Medlem
Krokzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattimanni
Hej!

Hur stor del av kurserna är på engelska?

Citat:
Ursprungligen postat av pandap
Vilket program syftar du på?

För kandidat i Business and Economics är de första två åren på svenska och det tredje på engelska, enligt deras hemsida.

Fel. En övervägande del av undervisningen sker på svenska under år 1 och 2, men vissa kurser undervisas på engelska då professorerna inte talar svenska (två-tre kommer jag på såhär på rak arm). Gällande de engelskspråkiga kurserna brukar även seminarierna vara på engelska men det finns undantag (beror på om man har svensk eller utländsk seminarielärare).
Citera
2015-01-19, 07:22
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Sista dagen för Masteransökningar var i torsdags, någon mer än jag som sökte? Vad har ni för betyg/GMAT/andra meriter? Vore kul att jämföra!

Ett tips kan vara att kolla tråden i mars de tidigare åren då antagningsbeskeden kommer för att se hur folk legat tidigare år.
Citera
2015-01-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ett tips kan vara att kolla tråden i mars de tidigare åren då antagningsbeskeden kommer för att se hur folk legat tidigare år.

Tack, gjorde det men de flesta inläggen berör Economics- och Finance-mastrarna. Har även kollat i den specifika tråden om HHS Master men även där är det skralt med inlägg om Management och Accounting.
Citera
2015-01-19, 23:02
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Tack, gjorde det men de flesta inläggen berör Economics- och Finance-mastrarna. Har även kollat i den specifika tråden om HHS Master men även där är det skralt med inlägg om Management och Accounting.

Båda ska vara enklare att komma in på än finance och economics. Tror accounting är en väldigt bra utbildning men att inte så många utomstående söker den i jämförelse med econ/finance.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in