2015-01-18, 13:03
Medlem
Ballcancers avatar
Jag känner ungefär samma.. har lyckats få mig jobb ilafall men jag får inte ut mer än 10.000 och då får min sambo som är arbetslös tusen kr mer utan att göra nått... jag trivs inte med mitt jobb. vet inte vad jag ska göra.. har inte haft chans att spara så mkt att jag kan börja plugga hej svejs för man vill ju ha nån typ av livlina om allt går åt helvete.. finns endå inga jobb.. man vill träna men finns inte tid eller pengar till det.. jobbar varannan helg.. har inget o göra på helgerna. ingen hör av sig.. har också funderat på att sno saker ibland.. jag vet inte vad man ska göra faktiskt.. men tror mkt handlar om att jobba med sig själv först.. kan du itne bli sjukskriven? prata med en psykolog`? få ordning på dig själv först. flytta utomlands ett tag?? ta ett lån och resa? jag vet inte.. men nått måste du ju göra, annars fastnar du ju i ett dåligt mönster. aldrig bra..
Citera
2015-01-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Vilket jävla arbete har goda framtidsutsikter då? ingenjörshaxkirurg^2, får gärna vara lite jävla realistiskt med. Lastbil hör man ofta. En enkel googling visade att bulgarer, rumäner och polacker, dvs blattar - tog dom jobben också.
they took er jerbs
Citera
2015-01-18, 14:12
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Jag känner ungefär samma.. har lyckats få mig jobb ilafall men jag får inte ut mer än 10.000 och då får min sambo som är arbetslös tusen kr mer utan att göra nått... jag trivs inte med mitt jobb. vet inte vad jag ska göra.. har inte haft chans att spara så mkt att jag kan börja plugga hej svejs för man vill ju ha nån typ av livlina om allt går åt helvete.. finns endå inga jobb.. man vill träna men finns inte tid eller pengar till det.. jobbar varannan helg.. har inget o göra på helgerna. ingen hör av sig.. har också funderat på att sno saker ibland.. jag vet inte vad man ska göra faktiskt.. men tror mkt handlar om att jobba med sig själv först.. kan du itne bli sjukskriven? prata med en psykolog`? få ordning på dig själv först. flytta utomlands ett tag?? ta ett lån och resa? jag vet inte.. men nått måste du ju göra, annars fastnar du ju i ett dåligt mönster. aldrig bra..

Framtidsjobb ! Terapeut som får lata ungdomar att ta de jobb som finns.
Citera
2015-01-18, 19:37
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Jag vet inte vad "(=" betyder, men du är antagligen en liten fitta under 20 bast som inte vet någon om något, så det rör mig inte nämnvärt. Att mamsen eller papsen fixar jobb till dig eller att du pluggar goja på högskolan är ingenting som gör mig avis, hahaha, nästan tvärtom. Vill man bli en skuldhora livet ut för att kunna tjäna ett par lax extra i månaden så är man bra dum, men har man Harvey Rövskalle från en pretto-serie som avatar så är man väl en fitta även på ett genetiskt plan. Din morsa är nog en fitta, och din farsa en kuvad sådan. Grattis, din flane

Är några år äldre än 20. Inget utav jobben jag har haft under mina år har jag fått genom "mamsen" eller "papsen", eller oj, sommarjobbet när jag var 17 fick jag genom kontakter till morsan... förlåt.

Efter det så har jag fixat jobb själv och bevisligen gjort ett bra jobb eftersom jag har blivit uppringd och erbjuden jobb på massor utav ställen. Har inte gjort någon entré på någon högskola än då jag inte riktigt vet vad jag vill plugga men skall titta in på "goja"-programmet som du verkar tro skulle passa mig. I övrigt har jag en ganska god och stabil ekonomi så jag lär knappast behöva ta studielån (isåfall gör jag det för att investera i fonder medan jag pluggar). Om du nu väljer att döma folk efter deras avatarer så är det upp till dig om du vill bygga.

Hurvida min morsa är en fitta eller ej är svårt för mig att avgöra. Enda jag vet är att hon är ytterst framgångsrik i sin bransch och har väl krigat hårt för att nå den positionen hon har.

Tänker inte ens göra ett försök på att spå om dina föräldrar hurvida de är fittor eller ej men antar att de är bidragstagande soc-fall och att det är därifrån du har fått hela "förlorar"-mentaliteten och den lär ju stinka eftersom du har besökt 100 arbetsplatser och ändå inte fått jobb. En annan har aldrig behövt gå på en arbetsintervju utan har fått jobben direkt (Har väl haft 7-8 olika arbetsplatser genom åren), men så går det när man kämpar och andra personer ser att man är vettig och faktiskt klarar av en arbetsuppgift.

Antar att du fortfarande är arbetslös och ett bidragstagande luffare så skall jag göra dig en tjänst. Jag kan anställa dig att städa min lägenhet en gång i veckan. Skall vi säga 150kr/h? PMa mig för mer information.

För att inte vara totalt off topic så är jag inte förvånad över att så många unga går arbetslösa. Har genom åren stött på mängder utav "praktikanter" från AF(?) som har jobbat under några veckor och helvete vad det är för människor. Ungefär 5-10% är vettiga och normala människor och resterande förstår man ju verkligen varför de är arbetslösa. Noll engagemang, noll intresse och totalt värdelösa. Sedan blir de förvånade när deras praktik inte resulterar i ett jobberbjudande. Men sedan har de som gjort bra ifrån sig också fått jobb.
Senast redigerad av trattfan 2015-01-18 kl. 19:41.
Citera
2015-01-18, 19:53
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Framtidsjobb ! Terapeut som får lata ungdomar att ta de jobb som finns.
..eller får gamlingar att sluta förneka automatiseringens nya förutsättningar.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-18 kl. 19:55.
Citera
2015-01-18, 20:35
Medlem
Du lever på existensminimum och har lyckats dra på dig ett missbruk? Asså hur fan tänker man då? Man har inga jävla pengar, de enda fjuttiga slantar man har lägger man på droger då?

Håller med någon ovan, det finns fan värdelösa människor och det är dem som bara gnäller och är helt oförmögna att dra tummarna ur röven.

Apropå röv, det finns rövar att torka i det här avlånga landet. Ta ett sånt jobb, krävs knappast utbildning. Inget fel med det, personlig assistans kan faktiskt vara rätt kul.
Citera
2015-01-18, 20:51
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
..eller får gamlingar att sluta förneka automatiseringens nya förutsättningar.

Om du har rätt, hur ska du dra nytta av det? Och i så fall med vilken rätt?
Citera
2015-01-18, 20:56
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Har man inte erfarenhet om hur det är, kanske man inte ska uttala sig om frågan?

Faktum är att vi har allt högre arbetslöshetsgrad, allt färre jobb samtidigt som vi blir allt fler människor i Sverige. Som jag själv upplevde det, antingen var det att harva runt på timanställningar, vikariat och deltidsjobb (om man hade tur) eller så var det att börja plugga och därmed tvingas till att ta lån och skit. Jag säger ju det, det handlar inte om en personlig förändring. Det handlar om ett samhälle som vill tvinga dig till att antingen leva i misär eller sätta sig i evig skuld till staten.

Det TS tar upp är ett samhällsfenomen. Trots det snackar ni om er själva, ni snackar om att det är bara att infinna sig i att antingen tvingas flytta utomlands, jaga runt som en galning och samtidigt sälja bort all sin värdighet eller så får man sitta därhemma och aldrig påbörja ett eget liv. Det är till viss del personliga erfarenheter men även så jag upplever samhället överlag. Det håller på att gå åt helvete och då är det jäkligt svårt att infinna sig i situationen att ha det så trevligt som möjligt medan båten sjunker, det är i vissa fall en omöjlighet.

Samhället har svikit en hel generation, ni hör till och med lögnaktiga as som kallar sig politiker erkänna detta. Så sluta gör det till en personlig fråga, det rör inte er personligen, grattis att ni har en inkomst liksom men det hör inte frågan till. Era råd kanske hjälper, men i slutändan kommer det att gå sakta men säkert åt helvete, folk kommer tvingas bo på gatan, framförallt unga. Inse situationen åtminstone, var inte så jäkla blinda.

Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Fan vad härligt att Flashbacks kollektiva intelligens nu har löst problemet med arbetslöshet: Om alla helt enkelt "tar tag i sig själva" så kommer jobb till alla magiskt att uppstå. Skit samma att det samhällsekonomiska klimatet inte tillåter det! På något oförklarligt vis så kommer företag att börja anställa människor trots att de går i förlust på det, och möjligheter till att starta eget kommer att uppstå på löpande band ur en aldrig sinande källa.

Kan vi inte skicka alla er clowner till Grekland och Spanien så att ni kan lösa dessa länders arbetslöshetsproblem? Jag menar, vad klagar de på? Det är ju bara att ta på sig en kostym, knata ner till McDonalds och vara lite karismatiskt.

Fattar ni inte att så fort en människa har fått jobb så är det någon annan som hamnar utan istället? Och när dessa tar till Flashback, kommer ni då att säga samma sak till dessa? Så länge som det finns arbetslöshet som inte går att råda bot på så kommer det finnas några människor som är just arbetslösa. När kommer ni sluta att säga till dessa att de bara ska klippa sig och skaffa sig ett jobb? När proklamerar man att det får vara slut på denna situation och att man inte kan skylla på de som sitter på bänken för tillfället för att de inte lyckas ta sig in på planen så länge som situationen är ett slags nollsummespel och man ändå har för avsikt att skälla på de som blev utbytta?

Ni är fan jävla nötter allihopa!

(Ja, jag har fast jobb.)

Jag håller med om detta.
Citera
2015-01-18, 23:04
Medlem
Många här som påstår att det finns hur många jobb som helst inom vården och att vem som helst kan få jobb där. Vilket jävla skitsnack, de få jobb som ens finns kräver de alltid erfarenhet eller utbildning.

För att få jobb MÅSTE man ha minst 2 av de här 3 sakerna. KONTAKTER ERFARENHET SOCIAL KOMPETENS
Citera
2015-01-18, 23:15
Medlem
lighten-ups avatar
TS måste ändra sitt tänk och sin inställning till situationen som h*n har hamnat i. Istället för att vika ner sig som h*n gör just nu borde h*n helt sonika sluta knarka, sluta sno saker, skaffa sig en yrkesutbildning (t.ex. via komvux) och därigenom ett jobb och en framtid - och h*n borde BÖRJA NU!

Att sitta och inte agera kommer göra att TS mår ännu sämre. Det är bara att inse.
Citera
2015-01-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddsaren
Är du 18-25 utan utbildning och utan kontakter är det tyvär omöjligt att få jobb.

Fel. Det är inte helt omöjligt. Jag har med enbart gymnasieutbildning i princip aldrig varit arbetslös. Visst, har varit servitris och kallskänka vilket inte är särskilt glamoröst men det har ändå varit jobb. Aldrig haft kontakter, inte heller gått till arbetsförmedlingen utan har enbart läst på själv hur ett cv ska se ut och försökt med bra personliga brev.
Bytte även bransch och har jobbat som varuhanterare på ett stort företag. Är nu varuhanterare på ett annat stort företag, där jag direkt fick fast/tillsvidare. Har en lön som genererar 18 000 kronor efter skatt, måndag till fredags dagsjobb.

Som sagt, inte särskilt glamorösa jobb men jag har en fast månadslön som ger mig trygghet.
Man måste försöka tänka sig in i arbetsgivarens skor när man söker jobb. Inte berätta varför du måste ha jobbet, hur enbart du ska utvecklas som person. Du måste visa varför du är värdefull just för företaget, vad kan du bidra med. Visa att du är påläst, ge konkreta förslag vad dina egenskaper kan ge för positiva effekter för företaget och liknande.
Citera
2015-01-18, 23:51
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryagot

För att få jobb MÅSTE man ha minst 2 av de här 3 sakerna. KONTAKTER ERFARENHET SOCIAL KOMPETENS

De räcker med minst 1 sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in