Citat:
Det du skriver är för djävla trist att läsa. Hoppas att du inte har barn som måste växa upp med Din pessimism.
Du är bitter över att det inte ramlar ner stekta sparvar ifrån himlen. Jag kan tala om för Dig: Det kommer inte att hända. Varje människa får ta ansvar för sitt eget liv. Göra det bästa av det. Tycker man att det är kränkande att putsa upp sig lite för att gå på en anställningsintervju då får man svälta. Jag blir illamående av Din gnällmentalitet. Ryck upp Dig för fan, gå och se en rolig film och tänk positivt.
Nollsummespelet beror på Dig. Inte fan vill en arbetsgivare höra på gnäll och varje morgon tvingas titta på en hösäck. Det finns en anledning att det är utlänningar som plockar potatis på Bjärehalvön, jobb som gnällande svenskar inte orkar med. Detta händer trots att det vore nyttigt för våra curlade ungdomar att några säsonger ligga på alla fyra och plocka potatis på en åker.
Du är bitter över att det inte ramlar ner stekta sparvar ifrån himlen. Jag kan tala om för Dig: Det kommer inte att hända. Varje människa får ta ansvar för sitt eget liv. Göra det bästa av det. Tycker man att det är kränkande att putsa upp sig lite för att gå på en anställningsintervju då får man svälta. Jag blir illamående av Din gnällmentalitet. Ryck upp Dig för fan, gå och se en rolig film och tänk positivt.
Nollsummespelet beror på Dig. Inte fan vill en arbetsgivare höra på gnäll och varje morgon tvingas titta på en hösäck. Det finns en anledning att det är utlänningar som plockar potatis på Bjärehalvön, jobb som gnällande svenskar inte orkar med. Detta händer trots att det vore nyttigt för våra curlade ungdomar att några säsonger ligga på alla fyra och plocka potatis på en åker.
För det första verkar du ha fått uppfattningen av att jag talar om mig själv här. Jag kan själv fixa min egen situation, men jag inser, till skillnad från dig, att alla inte klarar av det. Och det handlar inte om att "rycka upp sig lite". Vi pratar om totalt nedbrutna människor utan mening och mål i livet. Och nej, varje människa får inte ta ansvar för sitt eget liv; alla är inte kapabla till det. Tvärtom har vi människor som sitter på resurserna ett ansvar att hjälpa dessa. Jag fullkomligt spyr på den individualistiska ideologin som du håller fram!
Speciellt vidrigt blir det när människor i Sverige sitter och klappar sig själva på axeln för hur bra de har ordnat det för sig själva när allting bygger på att de fötts i ett land där de fått allting serverat redan från barnsben i form av ett stabilt samhällssystem, effektiv infrastruktur, och allmän rikedom. De lever de facto ett liv som bygger på att det redan har ramlat ner stekta sparvar från himlen åt dem, i detta läge i form av tidigare generationers arbete.