2015-01-19, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Visst kan jag inte tala för alla kategorier när jag säger att branschen är mättad, men likväl tror jag även du inser vad jag menar. Det finns alltid hål att fylla för den kreative, men då som sagt bör du också vara just kreativ därtill förutom datorvanan. Och nej, jag anser mig inte behöva någon smartphone, då jag inte vill stödja den typen av företagsverksamhet som dessa företag bedriver. Ta bara en sån sak som glasskärmarna till telefonen, de är ju enkom till för att gå sönder så att man ska köpa ny? Jag mår illa utav såna företag som gör dåliga produkter åt kunderna för att sedan snuva dem på ännu mer pengar. Jag tycker det är äckligt. Vidrigt. Och såna som sitter och kalkylerar ut sånt här, dem skulle jag vilja slänga ut för muren hängande i deras egna inälvor. Seriöst. URSH!

Jag anser att om du ska bedriva företag och bli rik, då ska du göra saker som är bra i ett gott syfte, då tycker jag att man förtjänar sina pengar och extra lyx. Men på det sättet som företag av idag tjänar sina pengar det är vedervärdigt! Och jag kommer sätta stopp för dessa företag nån gång innan jag dör. Det är mitt löfte till världen. Jag ska utrota den typen av business.

Fyfan! så om någon läser det här och känner sig träffad. Jag kräks över dig du är inte värd ett skit, såna som du ska skitas på, pissas på, stenas till döds, jävla tjyvpack!

Sorry Retardlove, det är inte dig jag menar med det här sista, om du nu inte själv känner att du tar illa upp i så fall så läs och ta till dig. I övrigt så ha den fortsatt trevlig kväll.

Nej, jag kan bara instämma i sak och har full respekt för dina livsval och anser själv att andra värden än vinstintressen måste bli viktigare.
Vad man kan fundera på är ju vem som definierar "gott", vilket jag tror är kopplat till vår uppfattning om "rättvisa", vilket som bekant alltid kommer vara ytterst subjektiv.

Värden är inte svartvit och folk har olika uppfattningar om vad färgerna betyder, så länge vi inte kan respektera varandras livsval och olika förutsättningar för dessa, så kommer det finnas förtryck och orättvisor.

Men man ska väl som sagt försöka hitta vad man är bra på och spinna vidare på det.
Men är det inte det som är problemet med (ska läsas med darrande 85årings röst) "dagen ungdom", att de blivit lite för itutade att vi kan bli vad vi vill och har alla möjligheter för att vi bor där vi bor, vilket det iof ligger en sanning i. (är 80talist och kan känna att det var det omgivningen förmedlade när man var liten), detta kan nog skapa en del besluts och prestations ångest där när man ska "bli vuxen".
Upplevde själv första åren efter gymnasiet som en pungspark med en stålhätta, men det som inte dödar härdar.
Jag tycker att man ska förmedla en lite torrare bild av hur ens framtidsutsikter ser ut i yngre år och vara tydliga och ärliga med vad som ger jobb och inte och vad som är lätt eller svårt att försörja sig som, men detta är ju min egen uppfattning utifrån mina erfarenheter.

Som jag ser det så kommer det alltid finns individer som ligger sin omgivning till last, pga allt från funktionsnedsättning, tilfällig eller kronisk psykiskt sjukdom, personligheter som inte passar in i våra mallar om vad man ska göra för att ha gjort rätt för sig.
Det som i dagsläget innebär att gå och hjälpa något storföretag att suga ut världen lite mer, men kan lika gärna vara att se till att 20 barn får så bra förutsättningar som man bara kan ge, den som får mest privilegier är ju dessutom utsugaren.
Men det intressanta är att vi som klarar att prestera, må det vara "ond" prestation eller "god" prestation, blir ju på ett eller annat sätt tvungen att "ta hand om" de här människorna som inte klarar att prestera i det rådande samhället.
Tex hade vi ju en idé om att vi kunde hindra oönskade "element" genom att hindra dem från att fortplanta sig, pågick fram till 1976 här i Svedala.
Senaste mode är att tvinga dem att utför olika typer av låtsas jobb för att kräva någon form av "motprestation" vilket får oss övriga att må lite bättre för att vi måste knega.
Vad vi borde sluta med är att skuldbelägga personerna som inte "passar in" eller "klarar av" utan det är något vi övriga måste förhålla oss till.

Citera
2015-01-19, 00:19
Medlem
Är 21 år med gymnasieutbildning.

Aldrig haft svårt att få jobb. Och då försökte jag knappt efter gymnasiet.

Har blivit erbjuden flera jobb och tackat nej, har varit på mängder av intervjuer.

Men det viktiga är inställningen när det gäller jobb.

Man tar jobb, man får inte.

Även skitjobb i folks ögon är ändå erfarenheter och möjligheter.

Samt det viktigaste, jobba hårt, ställ upp och slit. Referenser är guld!

Jag får se om jag pallar plugga. Trivs bra med knegandet och jobb verkar finnas. Så kör på.

Har ni inga jobb på er ort så flyttar man efter jobben! Finns även möjligheter utomlands.
Citera
2015-01-19, 01:27
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardLove
Nej, jag kan bara instämma i sak och har full respekt för dina livsval och anser själv att andra värden än vinstintressen måste bli viktigare.
Vad man kan fundera på är ju vem som definierar "gott", vilket jag tror är kopplat till vår uppfattning om "rättvisa", vilket som bekant alltid kommer vara ytterst subjektiv.

Värden är inte svartvit och folk har olika uppfattningar om vad färgerna betyder, så länge vi inte kan respektera varandras livsval och olika förutsättningar för dessa, så kommer det finnas förtryck och orättvisor.

Men man ska väl som sagt försöka hitta vad man är bra på och spinna vidare på det.
Men är det inte det som är problemet med (ska läsas med darrande 85årings röst) "dagen ungdom", att de blivit lite för itutade att vi kan bli vad vi vill och har alla möjligheter för att vi bor där vi bor, vilket det iof ligger en sanning i. (är 80talist och kan känna att det var det omgivningen förmedlade när man var liten), detta kan nog skapa en del besluts och prestations ångest där när man ska "bli vuxen".
Upplevde själv första åren efter gymnasiet som en pungspark med en stålhätta, men det som inte dödar härdar.
Jag tycker att man ska förmedla en lite torrare bild av hur ens framtidsutsikter ser ut i yngre år och vara tydliga och ärliga med vad som ger jobb och inte och vad som är lätt eller svårt att försörja sig som, men detta är ju min egen uppfattning utifrån mina erfarenheter.

Som jag ser det så kommer det alltid finns individer som ligger sin omgivning till last, pga allt från funktionsnedsättning, tilfällig eller kronisk psykiskt sjukdom, personligheter som inte passar in i våra mallar om vad man ska göra för att ha gjort rätt för sig.
Det som i dagsläget innebär att gå och hjälpa något storföretag att suga ut världen lite mer, men kan lika gärna vara att se till att 20 barn får så bra förutsättningar som man bara kan ge, den som får mest privilegier är ju dessutom utsugaren.
Men det intressanta är att vi som klarar att prestera, må det vara "ond" prestation eller "god" prestation, blir ju på ett eller annat sätt tvungen att "ta hand om" de här människorna som inte klarar att prestera i det rådande samhället.
Tex hade vi ju en idé om att vi kunde hindra oönskade "element" genom att hindra dem från att fortplanta sig, pågick fram till 1976 här i Svedala.
Senaste mode är att tvinga dem att utför olika typer av låtsas jobb för att kräva någon form av "motprestation" vilket får oss övriga att må lite bättre för att vi måste knega.
Vad vi borde sluta med är att skuldbelägga personerna som inte "passar in" eller "klarar av" utan det är något vi övriga måste förhålla oss till.

Det är det där sista som jag är både för och emot. Du kommer aldrig komma någon vart med ungdomar som är värdelösa om du inte konfronterar dem med deras problematik. Att dalta med dem hjälper dem inte, de måste själva inse att de är värdelösa först. De måste se att de har problem och att de är dem ända som kan lösa dem och för att upptäcka dessa problem behövs det en rejäl uppläxning som svider.

Märk väl, att de som erkänt mår dåligt och är medvetna om det, dem ska du inte sparka på för det är dessa som behöver hjälp, inte de som anser sig vara friska, men är dumma i huvudet.
Tydlighet är vad dessa ungdomar behöver, tydligheten kommer att fungera som hjälp för dem, först när de är nedbrutna då kan hjälpen sättas in och få effektiv respons. De är på noll då, och kan bara bli bättre, men så länge stoltheten finns kvar hos en nolla så är denna inte mottaglig för omsorgsfull hjälp.
Citera
2015-01-19, 01:38
Medlem
Dicken96s avatar
Bor du i Stockholm så säger jag bara ett ord: Pro voice.
Citera
2015-01-19, 02:43
Medlem
Aah, att skylla på samhället när man inte lyckas få jobb. Så klassiskt.. och legit.
Citera
2015-01-19, 03:24
Medlem
Skojar du eller? Hur jävla svårt kan det vara? Jag har haft jobb sedan jag var 14. Dock så har jag inte tid att jobba längre. Du är bara för lat helt enkelt.
Citera
2015-01-19, 03:43
Medlem
Jag är en sån där som alltid har för mycket att göra, för många erbjudanden och alternativ, många fler projekt och idéer än vad jag har tid att genomföra.
Har alltid haft jobb, har fått nya erbjudanden som jag tackat nej till, har fullt upp HELA tiden med andra ord. Skulle lätt kunna ha en anställd för att hinna med allt.

I stort sett alla mina kompisar har också jobb och är på sin höjd arbetslösa några veckor mellan olika jobb.

Sedan har jag genom åren lärt känna några långtidsarbetslösa.
Några av dom är relativt kunniga och intelligenta människor som man vid första anblick tycker borde kunna få jobb hur enkelt som helst.
Andra är riktiga soffpotatisar som verkligen gör sitt bästa för att slippa jobba och totalt verkar sakna ambitioner i livet förutom att slappa.

Men den första kategorin då, varför får dom inte jobb?
Jag har försökt fixa jobb till några av dom ett par gånger genom kontakter och kollegor.
Vad som normalt händer är att den arbetslöse, trots ett gyllene tillfälle, kommer med diverse undanflykter och anledningar till att jobbet inte passar.
Detta trots att den arbetslöse säger sig verkligen vilja ha ett jobb.
Det brukar vara saker som att jobbet inte är tillräckligt stimulerande, dom inte tror sig klara det, deras psykolog har sagt, som måste tänka på saken några dagar.. osv.. osv..

Jag blir smått vansinnig när jag hör sådant. Har efter några försök slutat bry mig om arbetslösa i den kategorin just för att det är meningslöst att försöka hjälpa till, så fruktansvärt otacksamma människor att hjälpa.
Själv hade jag nappat på ett ögonblick i deras läge, satsat 110% från fösta stund även om det inte var exakt vad jag ville och gett mig f*n på att jag skulle bevisa att jag klarar det.
Spelar ingen roll om det var drömjobbet i huset intill eller om jag fick flytta 50 mil för att rensa avlopp hela dagarna, om jag var arbetslös och fick erbjudandet så hade jag tagit det.

Sedan när du jobbat 10+ år, har ett gediget CV och omfattande kontaktnät så kan du förstås luta dig tillbaka lite, surfa lite på ditt rykte och använda din erfarenhet och dina kontakter för att få saker gjorda samt välja bort de tristaste jobben. Men fram till dess så är det bara att söka allt, ta första bästa som erbjuds och visa vad du går för!
Citera
2015-01-19, 04:33
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Tydlighet är vad dessa ungdomar behöver, tydligheten kommer att fungera som hjälp för dem, först när de är nedbrutna då kan hjälpen sättas in och få effektiv respons. De är på noll då, och kan bara bli bättre, men så länge stoltheten finns kvar hos en nolla så är denna inte mottaglig för omsorgsfull hjälp.
Säker på att det inte är du som behöver hjälp?

Inför medborgarlön så att skitjobben försvinner från marknaden. De är för tillfället skyddade från det naturliga urvalet eftersom arbetslösa piskas att ta vad som helst med hot om indraget existensminimum.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-01-19 kl. 04:40.
Citera
2015-01-19, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Är några år äldre än 20. Inget utav jobben jag har haft under mina år har jag fått genom "mamsen" eller "papsen", eller oj, sommarjobbet när jag var 17 fick jag genom kontakter till morsan... förlåt.

Efter det så har jag fixat jobb själv och bevisligen gjort ett bra jobb eftersom jag har blivit uppringd och erbjuden jobb på massor utav ställen. Har inte gjort någon entré på någon högskola än då jag inte riktigt vet vad jag vill plugga men skall titta in på "goja"-programmet som du verkar tro skulle passa mig. I övrigt har jag en ganska god och stabil ekonomi så jag lär knappast behöva ta studielån (isåfall gör jag det för att investera i fonder medan jag pluggar). Om du nu väljer att döma folk efter deras avatarer så är det upp till dig om du vill bygga.

Hurvida min morsa är en fitta eller ej är svårt för mig att avgöra. Enda jag vet är att hon är ytterst framgångsrik i sin bransch och har väl krigat hårt för att nå den positionen hon har.

Tänker inte ens göra ett försök på att spå om dina föräldrar hurvida de är fittor eller ej men antar att de är bidragstagande soc-fall och att det är därifrån du har fått hela "förlorar"-mentaliteten och den lär ju stinka eftersom du har besökt 100 arbetsplatser och ändå inte fått jobb. En annan har aldrig behövt gå på en arbetsintervju utan har fått jobben direkt (Har väl haft 7-8 olika arbetsplatser genom åren), men så går det när man kämpar och andra personer ser att man är vettig och faktiskt klarar av en arbetsuppgift.

Antar att du fortfarande är arbetslös och ett bidragstagande luffare så skall jag göra dig en tjänst. Jag kan anställa dig att städa min lägenhet en gång i veckan. Skall vi säga 150kr/h? PMa mig för mer information.

För att inte vara totalt off topic så är jag inte förvånad över att så många unga går arbetslösa. Har genom åren stött på mängder utav "praktikanter" från AF(?) som har jobbat under några veckor och helvete vad det är för människor. Ungefär 5-10% är vettiga och normala människor och resterande förstår man ju verkligen varför de är arbetslösa. Noll engagemang, noll intresse och totalt värdelösa. Sedan blir de förvånade när deras praktik inte resulterar i ett jobberbjudande. Men sedan har de som gjort bra ifrån sig också fått jobb.

Hahaha, du är ju en vandrande kliché och epitetet "pretto" förkroppsligat. Du har aldrig behövt gå på en arbetsintervju, men har trots din ringa ålder och utan vare sig högskoleutbildning eller kontakter fått jobb på löpande band? Det är så ovanligt att det är vanligare att bli miljonär på lotto. Jävla trams att tro att din skeva verklighet skulle kunna agera måttstock för normala människor.

Du måste ju för fan vara inavlad eller bara jävligt dum i huvudet om du inte känner smaken av silversked - visserligen sitter den nog i röven på dig, men den verkar ha trängt så jävla långt upp att nog går att se hos tandläkaren.

... och jo, har man Harvey Rövskalle som avatar tillsammans med ett töntigt jävla citat som signatur så är man en fitta. Du kommer att passa perfekt in på något ekonomiprogram på högskola, tillsammans med andra stekare som lägger halva CSN på någon obskyr PRL-skjorta och andra halvan på billig sprit och nudlar. Patetiskt
Citera
2015-01-19, 05:41
Medlem
Flufffens avatar
Enkelt, gå med i IS. Skär halsen av några "otrogna" dra tillbaka till Sverige, bosätt dig i Örebro och vips!! kommunen fixar jobb och psykolog åt dig. Bra va?
Du kan säkert få en lång sjukskrivning om det du upplevt varit för traumatiskt.

Citera
2015-01-19, 05:50
Medlem
KentLangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Du måste ju för fan vara inavlad eller bara jävligt dum i huvudet om du inte känner smaken av silversked - visserligen sitter den nog i röven på dig, men den verkar ha trängt så jävla långt upp att nog går att se hos tandläkaren.

Hahahaha! High five bro!

En radda med övertag leder till slut att man har sin plats i samhället säkrad som den där jävla kvacksalvaren.
Citera
2015-01-19, 06:08
Medlem
Svinhudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Rent politiskt är det ju givet att man måste luckra upp skitlagar såsom LAS och dylikt. Sänk tröskeln till arbetsmarknaden. Det här är givetvis gammal skåpmat som man hört politikerna tjata om sen urminnes tider. Åtta år med borgerlig regering och skiten är dock fortfarande kvar. Helt ofattbart.
Många skulle må bra om LAS försvann. Vad är det för idiot som hittat på den lagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in