Citat:
Nej, ateister tror inte på någon gud. Jag trodde du visste det. Är det arrogant att vilja ha belägg innan man tror på saker? Det tycker inte jag. Vad som är arrogant är att tro sig veta allt och tro sig vara utvald.
Citat:
Säger du ja.
Nej, de har VETAT.
Citat:
Ja, det kan man fråga sig. Om man däremot låtsas att man har ett svar är man bara oärlig.
Ifall du är ateist och inte tror på någon Gud så kan man fortfarande fråga sig hur allt det här skapades.
Citat:
Ja.
Existentiella frågor är något alla kan ställa sig även om man är ateist eller inte.
Citat:
Tur att jag inte sagt det då.
När du säger att det inte finns något bakom skapelsen så påstår du något som du inte har bevis för.
Citat:
Bara vetenskapen har svar. Allt annat är spekulationer tills någon sorts analysmetod uppstår för religiösa fantasier så man kan skilja på sanning och inbillning.
Att tro att vetenskap ska förklara det är en illusion som är endast reserverad för ateister.
Citat:
Ungefär som hur du producerar dina argument i din tarm?
Den bevisas inombords av ditt egna medvetande.
Citat:
Nej, jag tror inte heller du kan formulera någon sorts förklaringar alls. Vad du däremot är jätteduktig på är att formulera stora mängder verbal avföring.
Jag talar inte om yttre bevis. En vetenskapsman studerar materia, men människan är gjord av materia så all sanning ligger redan dold inom människan. Men livet kan inte bevisas och läras ut som vetenskap kan. Jag kan inte överföra min medvetenhet som den är till någon annan. Ifall jag är lycklig och en annan person är olycklig så kan inte jag få den andre att känna samma lycka som mig genom att formulera matematiska förklaringar.
Citat:
Så du omhuldar den populära ståndpunkten "argument från okunskap" där man postulerar ett svar utifrån att man inte har något svar?
Som jag sade innan, existensiella tankar är likadan för alla människor. Det är en gemensam tanke alla kan ha oavsett om man är ateist eller inte. Skillnaden är att troende lägger till massa fantasier. Skalar man bort alla fantasier så finns fortfarande kärnan kvar: Hur kom allting till? Vad är meningen med allt detta?
Citat:
Det är en form av tro innerst inne för att du vill att det ska vara det så att du kan agera som om du har någon insikt. Du har inget rationellt stöd för dina påståenden.
Jag kan köpa det som en förklaring. Men innerst inne är ateism en form av troende utan att de vet om det.
Citat:
Fast du avvisade just filosofi som du menade handlade om att tänka och att gudsbevis inte handlade om det. Nu motsäger du dig själv igen.
Tro på Gud är att tänka. Man kan inte tro utan att tänka. Tro är en tankeprocess. Däremot att VETA Gud är en religiös process. Med det menar jag att man använder inte sitt intellekt eller kunskap för att veta, istället används visdom och intuition.
Citat:
Nej, det är vad tro är. Många vill däremot mena att för att man tror jättejättestarkt så får man en undanflykt för att kalla det vetskap.
Precis det du inte fattar. Gud kanske kan bevisas eller motbevisas vetenskapligt. Men att VETA att gud finns eller inte finns kan inte bevisas. Det är samma analogi som med att en lycklig person inte kan förklara hur en olycklig person ska bli det. Vetande är ett personligt bevis som man inte kan dela med någon.
Citat:
För att det är känsloyttringar och inget något konkret. Gud finns i ditt huvud.
Okej jag kan köpa det då.
Här är samma fel som du gör hela tiden. Därför försöker jag förklara det som är falskt med ateism. Existentiella funderingar kring Gud och universum är inget man kan ta på.
Här är samma fel som du gör hela tiden. Därför försöker jag förklara det som är falskt med ateism. Existentiella funderingar kring Gud och universum är inget man kan ta på.
Citat:
Snarare är det så att en uppfattning man inte kommit till på ett rationellt sätt kan inte heller ändras genom rationell argumentation. Därför susar du runt med undanflykter som "abstrakt koncept" och "obevisbart" och annat lustigt. Rökridå.
Du förvirrar ett abstrakt koncept med en inre verklighet som inte går att ta på eller definiera och därmed kan man inte bevisa det. Man kan bara veta det. Antingen är man medveten eller omedveten. Så när vi talar om bevis för Gud så talar vi om att VETA inte TRO. Vetande kan inte bevisas verbalt eller genom matematiska formler.
Citat:
Ingen har någonsin påstått att dom kan eller vet allt. Inklusive vetenskapsmän. Däremot är vetenskapen den enda METOD vi har för att objektivt bedöma hur verkligheten är beskaffad.
På samma sätt kan inte vetenskap förklara allting, har du någonsin stött på en vetenskapsman som kan all teori om Fysik? Som förstår sig på universums gåtor? Även ifall en sådan vetenskapsman gjorde det så skulle du inte kunna förstå dig på det då du inte har samma intellektuell kapacitet.
Citat:
Inte mitt fel att religiösa försöker rättfärdiga sina föreställningar genom att sprida rökridåer istället för att en gång för alla definiera vad man tror på och vad som indikerar att det är på riktigt. Förmodligen beror det på att man inte kan det, då det är grundat i önsketänkande.
På samma sätt kan du inte förstå dig på Jesus eller Buddha då du inte vet något om gud.
Citat:
Alla har vi en rosa enhörning inom oss. Har du inte hittat den är det för att du inte sökt nog. Det är lätt att försvara vad som helst med dina taktiker.
Man söker det inombords. Genom sin själ så att säga. Jag förstår inte var du har fått ifrån dig att något måste bevisas för dig, det är förståelse som räknas. Ifall någon bevisade ett filosofiskt koncept för dig så hade du vetat, du hade inte trott på det.
Citat:
Vetande och intuition förlitar sig på tidigare erfarenheter för att analysera situationer.
Folk tolkar information olika. En person som får information att han ska avrättas imorgon kan fortfarande vara lycklig medan en annan kan bli riktigt skärrad. Så det är inte rationellt att grunda sina uppfattningar på information utan snarare på vetande, intuition.
Citat:
Om du inte har något att säga, låt bli, istället för att ordbajsa.
Religiösa har mer kunskap än ateister. De har visdom som är en annan form av kunskap, den baseras inte på intellekt utan på intuition och vetande.
Man testar resultaten genom att känna till sitt inre tillstånd, som en person sade: Know thyself.
Man ifrågasätter sitt medvetande och ser ifall man förstår det. Ifall man lever i misär och sorg så kan man säga att man inte förstår sig på sitt egna medvetande. Men ifall man är som Buddha och lever tämligen lyckligt utan illusioner om livet utan att det rubbas så vet man att man är i kontakt med sanningen.
Man testar resultaten genom att känna till sitt inre tillstånd, som en person sade: Know thyself.
Man ifrågasätter sitt medvetande och ser ifall man förstår det. Ifall man lever i misär och sorg så kan man säga att man inte förstår sig på sitt egna medvetande. Men ifall man är som Buddha och lever tämligen lyckligt utan illusioner om livet utan att det rubbas så vet man att man är i kontakt med sanningen.
Citat:
Det är det ENDA sättet något kan besvaras på. Att leta svar i kaffesumpen och drömtydande är inte svar, det är spekulation och flummeri.
Det är inte dumt. Det är ett faktum. Ifall du baserar dig på information och kunskap så är du ignorant eftersom du vet bara så mycket. En vetenskapsman visste väldigt lite om fysik t.ex. för 200 år sedan än vad de gör nu. Och att försöka basera hela livet i form av konceptuella modeller och teorier är ännu mer korkat eftersom allt inte kan besvaras med vetenskap, analys eller teori.
Citat:
Strunt.
Nej, visdom är en process som är fri från tid. Man behöver inte vänta på att lära sig nya saker och man behöver inte använda sig av tidigare lärdomar för att förstå sig på något i nuet.
Citat:
Nej, det kan man inte. Man kan tro eller inte tro på det religiösa män med stora hattar flummar fram. Man kan inte testa det.
Samma sak med religion, du kan testa dig fram med det också.
Citat:
Nej, vi tror bara inte på saker bara för att flumministrarna kokat ihop det. Det finns ingen anledning att tro att det finns en sådan dimension.
Men det är inte en vetenskaplig eller analytisk process. Blir du lycklig av att tillhöra, ha pengar, vara känd, smart, utbildad? Ifall du inte är lycklig nu när ska du bli det? Imorgon? Om två år? Att besvara dessa frågor kräver en religiöst sinnad person, dvs en person som söker efter sanningen som vill lära sig om livet. Men ateister bryr sig bara om den vetenskapliga dimensionen, de förnekar att en spirituell dimension ens existerar pga att de kräver att vetenskap ska kunna rättfärdiga den.
Citat:
Anledningen att jag har uppfattningen att det inte finns någon annan metod eller "väg till sanningen" är för att ingen någonsin producerat en sådan.
Nej utan snarare en observation av hela saken. Har man redan övertygat sig om att man inte ska tro på något och att det inte finns någon annan väg till sanningen eller ens en möjlighet att lära sig nytt om livet då är man fast på en statisk punkt. Man bara antar att saker bara kan ges en vetenskaplig abstrakt förklaring. Man utreder inte om det finns andra sätt att lära sig på. Läs om t.ex. David Bohm och Human potential movement.
Citat:
Så hur menar du att något är bättre eller sämre om man inte har något att jämföra med?
Jämfört med ingenting.
Citat:
Så du motbevisar din egen poäng? Ok.
Samma problem finns i sekulära samhällen som i religiösa. Ateism varken lägger till eller tar bort problem i samhället.
Citat:
Mmm, skillnaden är att icke-troende inte mördar människor pga sin icke-tro.
Även om religiösa mördar varandra pga religiösa anledningar så mördar även icke-troende människor.