2015-01-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej han är total paria och har sökt sig till de militanta Boerna sedan länge. Han blev av med jobbet och utestängd överallt efter den stora skandalen där han ljugit om att han hade deponerat påstådda dokument med bevis mot en ANC företrädare och det visade sig vara lögner.

Han kände sig sviken av gamla vänner som inte stödde honnom i hans smutsiga angrepp på ANC och menar som många av de fattiga boerna att den gamla regimen svek dem. Flera av de denne gett sig på har intervjuats och i Sydafrika tas hans utfall inte på så stort allvar.

De flesta vet var han hör hemma.

Nej det var en historia han hade fått berättat av underättelseagenter han tidigare haft kontakter med och fått riktiga uppgifter. Det handlade om att en Muslimsk terrorgrupp planerade ett attentat under fotbolls VM. Potgeiter fick alla uppgifter och publicerade det i en ansed tidning. Allt visade sig vara en bluff. Och potgeiter blev blåst just i syfte att undergräva hans trovärdighet.

Det var ju Boerna som styrde landet under apartheideran. Det var ju de som införde apartheid. Han som är Boer varför skulle han då dikta ihop historier om att Boerna låg bakom mordet på Olof Palme? Hans farfar enligt Flygare står staty i Blomfontein i Sydafrika. Var president under en dag, men är känd general som krigade under andra boerkriget på Boernas sida mot engelsmännen.
Citera
2015-01-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persoren
Nej det var en historia han hade fått berättat av underättelseagenter han tidigare haft kontakter med och fått riktiga uppgifter. Det handlade om att en Muslimsk terrorgrupp planerade ett attentat under fotbolls VM. Potgeiter fick alla uppgifter och publicerade det i en ansed tidning. Allt visade sig vara en bluff. Och potgeiter blev blåst just i syfte att undergräva hans trovärdighet.

Nej nej nej. detta har du hittat på fritt. Det var mycket längre tillbaka. Du skarvar efter bästa kunskap och den verkar synnerligen Usel.

Det var långt tidigare när ANC tagit över styret som han skrev artiklar om en ANC representant och sade sig ha bevis i form av dokument deponerade som visade att denne begått synnerligen allvarliga brott. Till slut avslöjades det att dokumenten inte fanns. Tidningen fick betala skadestånd och journalisten fick sparken och inga nya jobb.

Han sökte sig då till de militanta borerörelserna där han mestadels utan ersättning medverkade i deras propagandablad. Då skrev han boken i fråga.

Senare har han då kommit med ytterligare böcker om konspirationer av annan art där han när det avslöjas att han åter ljuger och hittar på källor vecklar in sig i avancerade konspirationsteorier där han finns i centrum som manipulerad av samma fiende som denna gång lurat honom som han sedan tidigare målat upp. boken från föra året heter Black Widow White Widow och är den du refererar till. Dålig faktakoll?!

Det är ganska barnsliga resonemang. Potgeiter är en notorisk compulsiv lögnare som avslöjats om och om igen. Populär dock i vissa konspirationskretsar där NWO svävar över allt
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-17 kl. 13:23.
Citera
2015-01-17, 13:27
Medlem
Citat:
Hasselbohm är enligt Flygare den som tveklöst sitter inne med flest uppgifter när det gäller Sydafrikspåret.

Hmm det är därför hans artiklar är 14 år gamla då och inget har hänt sedan dess?

Om Hesselbom vet mest om sydafrikaspåret varför skall då en amatör men mindre kunskaper (fast ursprungligen påstod du att denna var ett vittne i periferin) skriva en bok baserad på hans uppgifter?

Du vecklar in dig i märkliga resonemang. Tror du Flygare uppskattar att du talar i hans namn?
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-17 kl. 13:30.
Citera
2015-01-17, 13:43
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ja delvis är det det, men analysen av uppgifterna kommer från den boken jag fick möjlighet att delvis läsa.
Lägg ihop den här informationen så förstår du sammanhanget. 1. Klart dokumenterat är Bengt lämnar info till sydafrikas spionchef john Adam efter mordet. Där framgår av infon att Bengt har nära kontakter med ISAK.
2. Om du sedan läser infon om underättelserapporten ( vad den är baserad på) som kom till sydafrikas säkerhetstjänst före mordet enligt boken "Total Onslaught" som Leopold Report har dissekerat på sin hemsida och analyserat sanningshalten i. Så är det inte så svårt med lite logiskt tänkande att förstå att infon före mordet och infon efter mordet kommer från en och samma person. Alltså Bengt. Och Bengt är helt klart knuten till Uppsala, där har han sin tjänst på Uppsala universitet. Det är helt klarlagt att denne Bengt blev värvad av Carig Williamsson personligen när han var i SA och föreläste på ett universitet, samma universitet som Craig Williamssons fru var anställd på och skötte bokning av föredragshållare. Det är klart att någon borde skicka in en polisanmälan mot Bengt. Han har ju gjort sig skyldig till spioneri och lämnat information till främmande makts militära underättelsetjänst. Han borde anhållas, han sitter ju med hela sanningen om vilka som låg bakom mordet på Olof Palme. är det någon som känner sig manad.? Bent är idag 80 år fyllda.

1.
Spionerade på Sverige
Svensk forskare var apartheid-regimens agent i Stockholm

Den sydafrikanska apartheidregimen hade en spion i Sverige.
Den högutbildade svensken ”Bengt” på Kungsholmen i Stockholm.
Sju månader efter mordet på statsminister Olof Palme rapporterar han om de positiva förändringar som skett i Sverige efter mordet – från den sydafrikanska regimens synpunkt.

Han rapporterar i början av oktober 1986 till den sydafrikanska säkerhetstjänstens Europachef, John Adam. I dennes rapport hem till Sydafrika, som jag har kommit över, heter det:
”Sedan Olof Palmes död har Mabuza (ANC:s Stockholmsrepresentant, Lindiwi Mabuza) varit mycket upprörd. Hon hade en mycket nära relation med den döde statsministern, något hon saknar med den nye statsministern.”
”Hon har också uttryckt att hon inte tycker om att behöva fortsätta stanna i Sverige. Den nye statsministern förefaller vara betydligt mindre radikal än Palme och är privat känd för att vara emot sanktioner mot Sydafrika.”
Rapporterar om svenske ”Bengt”
John Adam rapporterar efter ett möte med svenske ”Bengt” till sina överordnade på säkerhetstjänsten i Sydafrika att hans svenska källa är nära ”ledarelementen” inom både ANC och ISAK (Isolera Sydafrikakommittén) i Sverige.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217264.ab

2.
När den svenska riksdagen mot apartheid och dess europeiska lierade planerade massmötet i Stockholm 21 - 23 februari 1986, började Sydafrikanska spioner med hjälp av ”Uppsalagruppen” samla information om mötet från och med januari 1985.

Baserad på underrättelse daterad 17:de januari, 9:de april och 19:de september 1985, skrev MI en topphemlig rapport daterad den 15:d oktober 1985, som innehöll det första bland en rad förslag som skulle skaka om det internationella motståndet i grunden.

Rapporten, som skulle ha kommit till antingen General Neels van Tonder eller Vice-amiral Dries Putter bekräftade att antiapartheid-rörelsen skulle mötas i Stockholm i februari 1986.

”Historiskt sett, mottar ANC 50 % av dess finansiering från Sverige och åtnjuter stöd från herr Olof Palme, Sveriges statsminister, som står i främsta ledet för europeiskt motstånd mot Sydafrika”, påpekade rapporten.

”Pålitliga svenska källor bekräftar att stadsminister Olof Palmes sympatier för Sovjetunionen är en anledning till djup oro i Sverige, och att Olof Palmes sympatiska attityd kan förväntas ha en stor negativ effekt på Sovjets inflytande i Västeuropa och Afrika.”

Rapporten drog den graverande slutsatsen att Palme skulle ses som en viktig spelare emot Sydafrika och ”måste nu anses vara en statsfiende." I det mest skrämmande stycket står det så här:
”De föreslagna aktionerna mot herr Palme borde nu prioriteras."

Någon, antagligen Putter eller Van Tonder, har skrivit i svart bläck bredvid denna mening:”Bifalles”

”Våra svenska källor i Uppsala anser att antiapartheid-riksdagen i Stockholm kommer att erbjuda det bästa tillfället att ta de lämpliga stegen mot herr Palme och att det blir möjligt att skylla på andra grupperingar.”

”Det föreslås därför att SSC:s verkställande kommitté skulle ge det nödvändiga godkännandet utan dröjsmål.”

Den 20:de november 1985 var det tydligt att SSC hade givit tillstånd för den föreslagna operationen i Sverige, för vid det datumet hade Longreach fått order att påbörja planeringen. Det är också klart att Brigadgeneral Tolletjie Botha personligen hade informerat Williamson och Longreach om vad SSC ville.

Tack för utförligt svar. Intressant. Om denna information är riktig så utesluter jag inte att CW har varit behjälplig att underblåsa landsförrädarspåret inför operationen och även sökt samarbete den vägen. Vi vet ju sedan tidigare att det förekommit utbyte på polisiär och säkerhetspolisiär nivå mellan SA och Sverige. Vet du något om Bengt kan tänkas ha känt Åke J EK?
Citera
2015-01-17, 14:42
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
På originaluppslaget om Ulla Stömbäck Larsson har antecknats följande angående gubbarna hon ser i gamla stan.

”Männen är kollegor från KEE” (KEE var enligt uppgift beteckningen för den s.k. eko-roteln). En motsvarande anteckning finns på förhöret från den sjätte mars. Senare tycks PU ha varit inne på att Ulla iakttagit spanare som haft i uppdrag att
övervaka skinheads, därav förhöret med Claes B 1990. I dagsläget synes det dock stå klart att PU inte lyckats identifiera de personer Ulla säger sig ha sett".

Redan tidigt har någon identifierat Ullas gubbar som folk från Eko-roteln, Vem? Hans Holmer? Eller PG Näss som utreder poliser? Sedan har detta visat sig vara falskt. Någon har tidigt varit ute för att sopa igen spåren.

Gör HH efterlysningen den åttonde mars bara för att skapa oreda. Få in alla strålkärringar, av båda könen, och deras berättelser för att förvilla bort Ullas berättelse som har stringenta signalement.
Notera att det står ”Männen är kollegor från KEE”, inte att de är ute på ett uppdrag för Eko-rotelns räkning. De kan alltså ha varit ut i privata ärenden och den som gör påteckningen bara konstaterar att de är kollegor. Därmed skulle de vara "vita".

Vilket de ju mycket väl kan ha varit men de kan också ha frilansat i någon av alla dessa frigrupper som tycks ha varit á la mode på den här tiden.
Citera
2015-01-17, 14:49
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
D et är ju ren desinformation du sprider. Sverige var först i världen att införa sanktioner mot apartheidregimen och det skedde redan på sjuttiotalet. Vill du jag ska citera Palme när han själv framhåller det i ett tal. Du behöver bara svara Ja eller Nej.

Ja, jag sprider medvetet desinformation för att dölja sanningen om att en regim som upphörde existera för två decennier sedan skulle ligga bakom mordet på Olof Palme.Du har avslöjat mig! Snyggt jobbat.

Svaret på frågan är nej, då frågeställningen är meningslös.Med din argumentaiionsteknik skulle man lika gärna pinna mordet på Israelerna, men den stigen vill du inte beträda...Varför?
Citera
2015-01-17, 15:05
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Du har helt rätt att det inte var Svenskarna som knäckte systemet utan helt andra aktörer som du nämner. Tyvärr så kan det dock verka plausibelt för vissa mindre kunniga verkar det!

Letar man starka och aktuella motiv ligger t ex Israels underrättelsetjänst betydligt närmare motiv och kapacitetsmässigt men inte heller där finns de kopplingar jag efterlyser av postaren i fråga. Allt tyder på mera närliggande lokala intressen och inget konkret pekar på Israelisk inblandning även om motivbilden har en viss styrka.

Hur förhåller du dig till ett så kallat sionistiskt motiv? Personligen har jag svårt att tro att etablisemanget skulle dölja ett inhemskt motiv så pass länge som är aktuellt. Det är någonting som inte stämmer.

Alla ljuger om Palmemordet som Ebbe sade, frågan är varför?
Svårt att se ett inhemskt motiv som skulle föranlända oviljan att lösa moedet. Funderat i banorna, FÅR eller KAN PU lösa mordgåtan?

Sydafrika faller på sin egen logik, men Israel?
Senast redigerad av Thurizas-09 2015-01-17 kl. 15:08.
Citera
2015-01-17, 15:06
Medlem
Citat:
Nej nej nej. detta har du hittat på fritt. Det var mycket längre tillbaka. Du skarvar efter bästa kunskap och den verkar synnerligen Usel.

Det var långt tidigare när ANC tagit över styret som han skrev artiklar om en ANC representant och sade sig ha bevis i form av dokument deponerade som visade att denne begått synnerligen allvarliga brott. Till slut avslöjades det att dokumenten inte fanns. Tidningen fick betala skadestånd och journalisten fick sparken och inga nya jobb.

Han sökte sig då till de militanta borerörelserna där han mestadels utan ersättning medverkade i deras propagandablad. Då skrev han boken i fråga.

Senare har han då kommit med ytterligare böcker om konspirationer av annan art där han när det avslöjas att han åter ljuger och hittar på källor vecklar in sig i avancerade konspirationsteorier där han finns i centrum som manipulerad av samma fiende som denna gång lurat honom som han sedan tidigare målat upp. boken från föra året heter Black Widow White Widow och är den du refererar till. Dålig faktakoll?!

Det är ganska barnsliga resonemang. Potgeiter är en notorisk compulsiv lögnare som avslöjats om och om igen. Populär dock i vissa konspirationskretsar där NWO svävar över allt

Random House är som bekant ett av världens största bokförlag.
Skulle de ge ut en bok av en notorisk lögnare? Boken "Total onslaught" kom 2007. så den händelsen du pratar om som ägt rum betydligt tidigare kan ju inte varit av allvarlig karraktär, för rent logiskt hade ett sånt bokförlag av den kalibern, jag pratar om ett av världens största bokförlag, aldrig publicerat honom. Möjligtvis ett litet förlag. Det kan du rent logiskt utgå ifrån.

Här har du Random House biografi om de Wet Potgeiter
Biography
De Wet Potgieter started his journalistic career in 1974 as a court reporter in Pretoria. Since then he has worked as an investigative journalist for the Sunday Times, where he focused on exposing the corruption in the NP government and the horrors of state-sanctioned hit squads; for Rapport, the Afrikaans Sunday newspaper; and on TV exposés screened in South Africa and abroad. He is the author of Contraband: South Africa and the international trade in ivory and rhino horn. - See more at: http://www.randomstruik.co.za/about-the-author.php?authorID=3897&imprintID=0&lang=E#sthash .Jb9ovowI.4MAFMRly.dpuf

Stäm ner dina hånfulla brösttonerna lite när det gäller usel skarvande.

Här har du den händelsen jag refererar till med de Wet Potgeiters egna ord. Hade han dessförinnan varit ansedd som den notoriska lögnare du snackar om hade han heller aldrig blivit publicerad i Daily Maverick som är en ansedd nättidning i Sydafrika. Det kan du också logiskt utgå ifrån.

http://www.dailymaverick.co.za/opinionista/2013-06-19-my-world-turned-upside-down/#.VLpm3EeG-So
Citera
2015-01-17, 15:24
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Instämmer. Några dagars förstasidor i blaskorna men inte mer. Men om det däremot handlade om en mer djuplodad komplott som sträckte sig vidare in i statsförvaltningen och/eller andra förgreningar så finns plötsligt skäl för mörkläggning. Behöver för den sakens skull inte handla om så många fler personer. Den uppenbara desinfomationen kopplad till Sydafrika-spåret skulle ju kunna av det mer utstuderade slaget just för att nå den effekten.

Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis tror att det är så det ligger till, men omöjligt är det inte (precis som så mycket annat ). Hur som helst ska det bli intressant att läsa boken när den kommer ut. Liksom Wall´s nya, där också nya uppgifter utlovats.

Eventuell koppling till familjen Wallenberg skulle vara ett tyngre skäl för mörkläggning.
Och försvarsmakten.
Citera
2015-01-17, 15:48
Medlem
Citat:
Hmm det är därför hans artiklar är 14 år gamla då och inget har hänt sedan dess?

Om Hesselbom vet mest om sydafrikaspåret varför skall då en amatör men mindre kunskaper (fast ursprungligen påstod du att denna var ett vittne i periferin) skriva en bok baserad på hans uppgifter?

Du vecklar in dig i märkliga resonemang. Tror du Flygare uppskattar att du talar i hans namn?

Det är väl delvis för att de haft ett samarbete vad jag förstår och utbytt information.
Logiskt sett bör ju mördaren finnas i den 29 år gamla utredningen.Det innebär väl att flera uppgifter som är gamla inte då tagits på tillräckligt stort allvar. Det gäller väl att vända på de stenarna en gång till.
jag fick tillåtelse att diskutera vissa saker och jag kan tänka mig att han läser detta och ler.
Vad jag däremot kom överens om var att vissa saker fick stanna mellan oss tills vidare.
Det var uppgifter hur Lisbet Palme blev manipulerad att peka ut Pettersson. Uppgifter som inte är kända. Då pratar vi inte om uppgiften att hon fick reda på att Pettersson var alkolist.
Det var också uppgifter varför man var tvungen att släppa den s.k 33 åringen. Uppgifter som heller inte är kända och betydligt starkare än den officiella förklaringen. Det var också uppgifter som pekar på hur Pettersson fanns med i mordplanerna tidigt som syndabock. Och starka uppgifter om IUEF, som heller inte är kända. Allt är videmerat med fakta. Plus en del annat. Jag har läst många böcker om Palmemordet, säkert ett tiotal, men den här var stark och enligt min bedömning så kommer vi aldrig närmare mördaren än så. Och som jag säger den behöver ingen extra draghjälp. Men jag vet inte när den kommer ut men jag fick uppgiften i vår. Och det hoppas jag. Och det ska bli intressant att följa. Du verkar redan bestämt att den här ska jag såga, för jag tror inte på Sydafrikaspåret. Är det en klok inställning?
Citera
2015-01-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Ja, jag sprider medvetet desinformation för att dölja sanningen om att en regim som upphörde existera för två decennier sedan skulle ligga bakom mordet på Olof Palme.Du har avslöjat mig! Snyggt jobbat.

Svaret på frågan är nej, då frågeställningen är meningslös.Med din argumentaiionsteknik skulle man lika gärna pinna mordet på Israelerna, men den stigen vill du inte beträda...Varför?
För det har inte framkommit något som jag känner till om israel i mordutredningen. Men uppgifter om sydafrikas koppling till mordet finns det hur mycket som helst som är belagt med fakta.
Citera
2015-01-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Tack för utförligt svar. Intressant. Om denna information är riktig så utesluter jag inte att CW har varit behjälplig att underblåsa landsförrädarspåret inför operationen och även sökt samarbete den vägen. Vi vet ju sedan tidigare att det förekommit utbyte på polisiär och säkerhetspolisiär nivå mellan SA och Sverige. Vet du något om Bengt kan tänkas ha känt Åke J EK?
Nej det känner jag inte till. Däremot om jag får spekulera lite utan att boboslacke far i taket.
Så skulle det inte förvåna mig att Bengt var både agent för SÄPO och Sydafrikas säkerhetstjänst Security branch. SÄPO hade ju koll på antiapartheidrörelsen och Bengt hade ju tydligen kontakter och stod ledarskicktet inom ISAK nära. Det kan vara förklaringen till att han inte blivit haffad. Men det behövs väl en polisanmälan, vilket vore mycket intressant hur en sådan anmälan skulle utlöpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in