Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
*Ang mötena hos ÖB runt 28/2 som ventilerades här på FB i början av året hur kommer de in i bilden?
* Du ansluter dig alltså till teorin att det var en spaningsoperation som gått snett a-la MOelv inte att operationen var infiltrerad av nån annan anstiftare?
Man kan inte låsa sig id något i det avseendet. Det som framstår tydligt är dock att HH och vapendragaren Ebbe agerar defensivt dvs att inte de var förberedda men inte heller förvånade. Om och när de förstod agendan är svårt att säga men den kan ha blivit operativ ganska kort innan mordet.
Jag tror att den aktion som dragits igång var ganska spretig med kontakter åt många håll inklusive internationella kontakter där Holmer fanns i centrum och att det tog ett tag för de inblandade att förstå hur det skedde.
Jag tror också att det var ett fåtal som var införstådda i agendan att släcka OP.
Tecken är t ex Barbros samtal.
De Holmer valde att omge sig med mitt i efterspelets centrum säger dock att det är om vi uttrycker det klart på Leonsidan man skall leta (dvs de som till stor del till vardags stod under Holmers befäl med aktuell militär bakgrund) inte Barbrosidan som hamnade i kylan så att de såg sig föranledda att söka stöd hos gamla chefer.