Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-18, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Hoppsan! Det här var intressant!

Kan du säga något mer om det här? Vad föranleder dem t ex att tro på Dahlgren? Var han rent generellt en trovärdig person, eller sitter de på pusselbitar som inte är offentliga?

De kände nog väl Holmers sätt att arbeta och bete sig och hans aktiviteter i marginalerna kan jag tänka mig. Även utan exakt kunskap visste nog många om Holmers intriger och i det ljuset framstår Dallas uppgifter som trovärdiga.

Hoppas som ursprunglige postaren att fler tar bladet från munnen och berättar hur det gick till och vad de tänkte om det och hur PU rensades från duktigt folk.

Holmers agerande och val av medarbetare förvånade många i huset.
Senast redigerad av boboslacke 2014-12-18 kl. 16:26.
Citera
2014-12-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Något som jag har väldigt svårt att få ihop hur mycket jag än försöker är detta angående skotten: Vittnen påstår att det tar 2-3 sekunder mellan skotten, "efter ett litet tag tittar vi mot platsen och hör det andra skottet"(Vittne Liljedal Eva). "Efter ett litet tag borde vara 2-3 sekunder eller något sådant? Finns kanske 1 vittne eller liknande som påstår att skotten var i snabb följd annars verkar de flesta vara överens om att det dröjde ett tag mellan skotten. Hur kan 2 personer bli skjutna i ryggen under den tidsperioden, borde tex inte Lisbeth Palme ha vänt sig om och blivit livrädd mer eller mindre?

Tidsuppfattningen är nog diffus och varierande för olika vittnen alltid. Särskilt när det gäller korta tidsförlopp kan olika vittnens beskrivningar variera. Sekunderna har en tendens att gå långsamt när man överrumplas av en händelse. Försöker man se helheten så är det dock rimligt att dra slutsatsen att skotten föll ganska snabbt efter varandra. Först en "miss" och sedan lungt och snabbt ett dödande skott i målet efter att ha tagit om med en ny riktning.
Citera
2014-12-18, 17:03
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast kombinerar man uppgifterna och historien bakåt kan man se ett förklarande mönster. I bakgrunden finns Gamla IB (Särskilt den del som kallades SAPO)och som många uppfattade det när det handlade om t ex sjukhusspionen Krigs IB.

Elmers frustration och ständiga påstötningar till t ex Palme om att det var ett problem att arbetsplatsnätverket skrotats. Elmer sökte vägar och lösningar på detta problem. Han satt i hemlighet hos ÖB trots att andra tagit över formellt. Vad drev han? Det är inte långsökt att han sneglade mot sådant som den privata Barbrogruppen och försökte intergrera den med kvalificerade resurser som kunde döljas a, inom Säpo b, Holmers nya jurisdiktion dvs Stockholmspolisen. Han får då både "gratis" arbetskraft (dels annorstädes finansierade dels "frivilliga"och en uppbyggnad med cellstruktur där nödvändigtvis inte den ena handen vet vad den andra gör. Individerna och grupperna vet kanske inte säkert vem de jobbar för. De utför specifika avgränsade uppdrag i olika konstellationer över tid.

Sedan 82 då hans post hos ÖB upptäcks och han blir utkastad uppstår ett vakuum. Vem/vilka har tillräcklig insyn och position att driva det vidare så att det inte går till spillo?

Ebbe och Holmer...... med sina kontaktnät och delvis darriga relationer till OP ligger väl mycket nära och skulle kunna förklara att de intitiativ med folk som spanade på OP dels inom Säpo dels privat .... aka Åkes Gubbar/ Leon kunde bli mera organiserade under deras ledning.

Det finns inget i händelserna eller agerandet som antyder att de Holmer styrde skyddade OP i hemlighet. Nej jag är ganska säker på att Ebbe och Holmer som just då var mycket tajta där Holmer bodde hos Ebbe lyckades få carte blanche högt uppe internt att spana på OP mer systematiskt. Detta doldes som säpooperation och resurser lånades ihop med separata grupper. Barbro under delvis Säpoflagg i en självständig hopsatt spaningsenhet. Leon under täckmantel av en kuppförsvarsövning med folk från polisen med spaningserfarenhet och kontakter och access på rätt ställen för att kunna genomföra både avlyssning och fotspaning.

Problemet som ledde till mordet var kanske att alla delar ganska säkert inte såg helheten. Några av utförarna var rent Palmehatiska och såg denna stora aktion som ett tecken på att OP var på väg att bekräftas som KGB-medlöpare och såg sin chans att åtgärda problemet.

Även om Holmer insåg vad som gått fel och vilka som var ansvariga var han för djupt insyltad för att göra något annat än att observera och kontrollera problemet.

Se Holmers rundresa i det ljuset. Faller inte bitar på plats i då? Platser och personer....

*Ang mötena hos ÖB runt 28/2 som ventilerades här på FB i början av året hur kommer de in i bilden?
* Du ansluter dig alltså till teorin att det var en spaningsoperation som gått snett a-la MOelv inte att operationen var infiltrerad av nån annan anstiftare?
Citera
2014-12-18, 17:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Hoppsan! Det här var intressant!

Kan du säga något mer om det här? Vad föranleder dem t ex att tro på Dahlgren? Var han rent generellt en trovärdig person, eller sitter de på pusselbitar som inte är offentliga?

Det var MOP som diskuterades och där ansågs Rolf Dahlgren trovärdig, fanns inga negativa omdömen om honom överhuvudtaget. Min egen anmärkning är att Dallas historia aldrig kunnat beslås med lögn, istället har smutskastning använts för att sänka trovärdigheten. Hans alkoholism har jag aldrig sett en tillstymmelse till fakta som styrker.

Jag ser en klar koppling i behandlingen av Ulla Strömbäck-Larsson där rykten spreds att hon var en bag-lady och Hans Holmer kritiserade henne för att hennes kläd-signalement var för bra. HH verkar inte känna det kvinnliga släktet speciellt bra. Min dam ser direkt minsta fläck på en skjorta medan jag är helt ovetande om såna detaljer.
Citera
2014-12-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
*Ang mötena hos ÖB runt 28/2 som ventilerades här på FB i början av året hur kommer de in i bilden?
* Du ansluter dig alltså till teorin att det var en spaningsoperation som gått snett a-la MOelv inte att operationen var infiltrerad av nån annan anstiftare?

Man kan inte låsa sig id något i det avseendet. Det som framstår tydligt är dock att HH och vapendragaren Ebbe agerar defensivt dvs att inte de var förberedda men inte heller förvånade. Om och när de förstod agendan är svårt att säga men den kan ha blivit operativ ganska kort innan mordet.

Jag tror att den aktion som dragits igång var ganska spretig med kontakter åt många håll inklusive internationella kontakter där Holmer fanns i centrum och att det tog ett tag för de inblandade att förstå hur det skedde.

Jag tror också att det var ett fåtal som var införstådda i agendan att släcka OP.

Tecken är t ex Barbros samtal.

De Holmer valde att omge sig med mitt i efterspelets centrum säger dock att det är om vi uttrycker det klart på Leonsidan man skall leta (dvs de som till stor del till vardags stod under Holmers befäl med aktuell militär bakgrund) inte Barbrosidan som hamnade i kylan så att de såg sig föranledda att söka stöd hos gamla chefer.
Citera
2014-12-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det var MOP som diskuterades och där ansågs Rolf Dahlgren trovärdig, fanns inga negativa omdömen om honom överhuvudtaget. Min egen anmärkning är att Dallas historia aldrig kunnat beslås med lögn, istället har smutskastning använts för att sänka trovärdigheten. Hans alkoholism har jag aldrig sett en tillstymmelse till fakta som styrker.

Jag ser en klar koppling i behandlingen av Ulla Strömbäck-Larsson där rykten spreds att hon var en bag-lady och Hans Holmer kritiserade henne för att hennes kläd-signalement var för bra. HH verkar inte känna det kvinnliga släktet speciellt bra. Min dam ser direkt minsta fläck på en skjorta medan jag är helt ovetande om såna detaljer.

Nej det skulle väl vara opolisiärt och oproffsigt att han en drinkare som chaufför till pass med kort varsel.
Citera
2014-12-18, 17:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ömsesidig tillit...partners in foul business... Holmer visade förtroende för dem långt tidigare.'

När visade han tillit för livvakterna före MOP?

Man kan fundera över vilken nytta PO Karlsson, Sten Warmland, Per Jörlin och Kenneth Wikström kunde ha för Hans Holmer. Dom hade framförallt visat sig bra på att slå folk på käften, rörde sig i och runt Baseball-ligan. Men deras kunskaper som livvakter torde varit värdelösa om riktiga hot dykt upp.

Ömsesidig nytta ...partners in foul business...

Nyttan för HH med kontakterna med Åström skulle i så fall varit att ha en betrodd kanal direkt till Kreml. I det läget var det inte konstigt att Calle Persson och Olle Frånstedt höll borta HH från de internationella kontakterna. Samma sak med efterträdaren PG Näss som var välsedd deltagare hos ACC i Geneve.

Precis min point. Ebbe och Holmer tar över Elmers trupper i vakuumet efter 82.
Det kan man tro , men fakta har jag sett mindre av. mellan Bordellaffären och MOP kan i alla fall inte jag sett några tecken på att HasseåEbbe skulle finnas med i hetluften.

Och kretsar inom S litar på vem i det läget när andra kvastar regerar inom de hemliga tjänsterna?
Vilka vill veta vad Näss, tullkriminalen mfl sysslar med?
Ja , vilka vill veta det och hur ser kretsarna ut. Det är frågan. Vad vi vet är att Sten Andersson och Kjell-Olof Feldt opponerade sig mot Olof Palmes utfall mot M angående säkerhetspolitiken. Holmström hänvisar till ett VU-möte hösten 84 i "Den dolda alliansen"

Alla vill ha insyn och någon form av kontroll och Ek mfl kanske inte litar på Holmers förmågor och utnyttjar egna nätverk att komma närmare någon form av insyn....

Som sagt vart går enligt Dallas rundturen..... Vilka förekommer och vart åker man? Passar helt i den bild jag målar. Liksom det passar att Barbro ringer en gammal Säpochef och bekräftar närvaro i området men svär sig fria från delaktighet och söker stöd och råd kanske.

Eller att DF erkänner närvaro i området med andra uppdrag och syften.

Allt passar in och kan vara till hjälp i att identifiera gästerna på Holmers resa!

Åke J Ek var inte i positionen att han kunde kräva en kommissarie post i polishuset. Eks styrka låg på ett annat plan, nyttig , hjälpsam , kunnig, vänlig en person som många tyckte bra om. Hans förmåga att ta sig in i olika organisationer visar att han var så långt från en skroderande nazze a la Åke Lindsten. Just det gjorde Ek så farlig, finns inget som tyder på att någonsin gjorde avsteg från sina bruna ideal från 40-talet.
Citera
2014-12-18, 18:00
Medlem
Citat:

Var det den Ulla som hade en liten roll i Bergenstråhles film?
Citera
2014-12-18, 18:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Lite långsökt kanske.. då när Dallas hämtade en man i 60 års ålder och denne sa "där går Ulf Adelsohn"
så tänkte jag på nassen Åke för han var i 60-61 år 1986. Men Dahlgren borde väl känna till den mannen, antar jag?

Åldersmässigt stämmer Åke Ek, men chefspersonen i 60-årsåldern verkar varit på en nivå över där Ek befann sig.
Citera
2014-12-18, 18:02
Medlem
Citat:
Åke J Ek var inte i positionen att han kunde kräva en kommissarie post i polishuset. Eks styrka låg på ett annat plan, nyttig , hjälpsam , kunnig, vänlig en person som många tyckte bra om. Hans förmåga att ta sig in i olika organisationer visar att han var så långt från en skroderande nazze a la Åke Lindsten. Just det gjorde Ek så farlig, finns inget som tyder på att någonsin gjorde avsteg från sina bruna ideal från 40-talet.

Någon ville ha honom där av någon anledning alltså!
Citera
2014-12-18, 18:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Någon ville ha honom där av någon anledning alltså!

Ungefär så uppfattar jag situationen .
Citera
2014-12-18, 18:25
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
"Ett halvår efter Palmemordet var jag befäl på en radiobil. Jag skulle ta en transport från polishuset till amerikanska ambassaden. De som skulle transporteras visade sig vara Åkerbring och Östling. Båda var civilklädda och upprymda och nyktra. De sade att de visste vem Palmemördaren var och att det aldrig går att få reda på mördaren. Detta sades på ett rått sätt. " Nog jävlar visste dom, för dom var med tillsammans med H.H annars så skulle man inte vara så säker och kaxiga.

Det är intressant att de åkte till amerikanska ambassaden. Åkebring var dessutom vän och granne med en på ambassaden som var pressansvarig. CIA-agent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in