Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Givetvis ska vi ha en öppen och bred diskussion och inte låsa fast oss. Däremot blir jag trött på att läsa långa inlägg om gammal skåpmat som redan tuggats flera ggr och inte gett något.
Ungefär lika intressant som att hävda Christer P:s skuld igen utan nya argument eller teorin om att palme hade hiv el dylikt.

Hur får ni ner Sydafrika till Sveavägen, samt hur motiveras den efterkommande mörkläggningen i fall det var Sydafrika som låg bakom.

Jag skulle ju kunna använda ignore funktionen, men samtidigt kanske man missar något intressant då.

Persoren håller ju på att visa motiv och indicier vid gärningen.
Tycker att det är rätt intressant. Bara för att Palmeutredarna inte fått fram bevis och GM behöver det inte betyda att det inte är rätt spår. Det är i dagläget svårt att lägga fram mer än hypoteser.
Landsförrädarspåret har inte mer bärighet än Sydafrikaspåret och landsförrädarspåret är ett MYCKET GAMMALT spår om något.

Precisera den efterkommande mörkläggningen.
Vet inte riktigt vad som avses?
En seriöst menad fråga!
För mig är det mest inkompetens och ovana vid så här stora utredningar under en extrem press.
Inte mörkläggning.

Använd ignore, det har jag gjort på 6 användare i tråden.
Höjde kvalitén direkt.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-29 kl. 23:22.
Citera
2015-01-29, 23:16
Medlem
Om vi nu för ett ögonblick som en hypotes godtar att Bergling/Jallai lämnar en korrekt uppgift, som korrekt tolkad innebär att Tore F hade dubbla lojaliteter, eller t.o.m. var KGB/GRU-värvad i något avseende: Då öppnar sig förstås en mängd intressanta tolkningar. KGB/GRU-spåret i MOP blir förstås genast hetare. Det får ju då en helt annan innebörd att TF gräver ner/gömmer pärmarna om diplomatbuggningen om att KGB haft förhandsinfo om MOP som kommer från IB/SSI/Birger Elmér ("källa Erik").

Det blir också betydligt mer intressant att TF ägnar så många sidor åt de sämsta CP-indicierna (även de falska) i sin bok från 2003 och att hans beskrivningar av Stig Bergling är rätt undanglidande när det gäller centrala aspekter. Texterna om Bergling har en mer beskrivande karaktär av redan kända förlopp, framför allt flykten. Inget nytt framkommer om Bergling vad jag kan se. Det gör det i flera avseenden om andra personer och händelser.

Oavsett hur det nu förhöll sig med TF: I slutet av boken på sid 428 skriver han en märklig sak om Berglings frigivning (min fetning): "Efter hemkomsten till Sverige fick Bergling fortsätta att avtjäna återstoden, tre år, av sitt straff och han frigavs i juli 1997."

Men vad jag kan förstå fanns det ju ingen "återstod" - livstidsstraffet hade inte tidsbegränsats. Upprepade nådeansökningar avslogs. Bergling blev efter ytterligare en nådeansökan till slut villkorligt frigiven. Så vad är det för tal om "återstoden" av straffet? Mot bakgrund av den "information" som Jallai nu kommer med så framstår dessa skrivningar i TF:s bok onekligen i ett nytt ljus.
Citera
2015-01-29, 23:23
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Birger Elmér är förstås en kandidat.

Men framför allt pekar ju Jallai, genom Bergling, nu ännu tydligare ut Tore Forsberg som Berglings skyddsängel/mullvad på Säpo, genom att Jallai/Bergling i ljudsnutten talar om att det var "Tore" som ringde till Bergling och sa att han skulle vara ute om två år. (I "I rikets tjänst" talas det om en "Tom Fors"). Är det bara jag som uppfattar detta som en stor nyhet? Har jag missat något? Eller finns det fler "Tore" som kan avses i sammanhanget? Eller kan det finnas andra missförstånd som Jallai inducerar här med sin text och ljudsnutt?

Om TF var Berglings skyddsling och KGBs mullvad i Säpo, säger detta något i sig om varför han grävde ner Källa Erik-materialet i trädgården och om dess innehåll?
Citera
2015-01-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persoren
Här kommer det ett vittnesmål som uppger att personen han sett och hört talat i Walkie-talkie hade möjligen pratat schweizertyska eller holländska.

Utdrag ur Granskningskommissionen

Skelleftehamnsbrevet

I ett brev ställt till Hans Holmér, poststämplat i Skelleftehamn den 5
mars 1986, berättade en man som ville vara anonym om en iakttagelse
han gjort i närheten av mordplatsen vid tiden för mordet. Brevskrivaren,
som tillfälligt befunnit sig i Stockholm, hade varit på väg till
ett möte när han kl. 23.23 i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan20 lagt märke
till en man som talade i walkie-talkie. Mannens signalement beskrevs
relativt utförligt. Han hade sett ”svensk ut” men hade talat ett främmande
språk, möjligen holländska eller schweizertyska
. Anledningen
till att brevskrivaren kunde ange exakt tid för sin iakttagelse var att han
varit försenad till sitt avtalade möte och därför ”stup i ett” tittat på sin
armbandsklocka.
Några dagar senare inkom ett nytt brev, poststämplat i Linköping
den 11 mars 1986, från samme brevskrivare, som nu uppgav sig vara
”resande i dammodebranschen”. I brevet lämnades ytterligare upplysningar
om den iakttagne mannen, bl.a. skulle denne i walkie-talkien ha
sagt ”das Auto, das Auto”. Brevskrivaren sade sig också ha tecknat av
mannen och teckningen bifogades brevet.
Under 1987 och 1988 inkom ytterligare två brev, poststämplade i
Stockholm respektive Luleå, sannolikt från samme brevskrivare. Denne

Finns det mer information om brevskrivaren?

Ju mer du kommer med, ju mer ökar sannolikheten för SOUTH AFRICA.

Det finns ingen med större motivbild än SOUTH AFRICA.
Många hatar motiv i mordutredningar, men motiv är ju allt. Kanske därför amerikansk polis är bättre än svensk. De söker motiv som blodhundar. Motiv, motiv, motiv.
Ser man bara till motiv så vinner SOUTH AFRICA. Definitivt.

Tänk om RAF-samtalet till svenska ambassaden i Bonn gick att knyta till SOUTH AFRICA.

Det spåret förklarar även varför det inte finns läckor eller att någon huggit på 50 miljonerna.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-29 kl. 23:34.
Citera
2015-01-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Om TF var Berglings skyddsling och KGBs mullvad i Säpo, säger detta något i sig om varför han grävde ner Källa Erik-materialet i trädgården och om dess innehåll?

Ja, som jag antydde i mitt senaste mail, så innebär ju detta i så fall att TF gömmer besvärande spår som pekar mot just KGB/GRU när det gäller MOP. Hur kunde KGB veta i förväg? Varför lät dom det ske?.

Nu kan man också tillägga att det Bergling säger i ljudsnutten om "Tore" - vem detta nu än är - om att bara behöva vänta "två" år, motsägs av att han så sent som i maj 1996 skriver förnyad nådeansökan till regeringen efter att tidigare ha fått fyra avslag och fortfarande väntar på besked gällande en femte ansökan. Var alla dessa nådeansökningar då bara inlämnade för syns skull? Det verkar också finnas en uppenbart felaktig beräkning av tiden från 1994 till 1997, även om man räknar hösten 1994 till juli 1997. Detta är ju fråga om tre år, inte två.
Citera
2015-01-29, 23:37
Medlem
Citat:
I brevet lämnades ytterligare upplysningar
sagt ”das Auto, das Auto”.

Tja där faller den långsökta teorin att det skulle handla om Afrikaans...

Das auto är tyska ... som översatt till afrikaans blir "die motor"
Citera
2015-01-29, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fortsätt att diskutera det i ett forum där det passar Detta är ett forum om Palmemordet och hur USA och Västvärlden agerande mot den sydafrikanska regimen på affärsmässiga och politiska grunder talar för att de borde mörda dem inte Palme inte att Palme var central i det.

Du får ursäkta mig med all respekt för din kunskap om Stay behinde och alla kopplingar till denna organisation. Det är imponerande, ingen snack om den saken. Men du måste också respektera andra åsikter om andra teorier utan att vara överlägsen i tonen och bara avfärda det som att ni är ute och cyklar, luftslott osv. Det gagnar ju inte debatten.

Jag tycker faktiskt att det har med Palmemordet att göra när man pratar om stora ekonomiska intressen i Sydafrika och det är inte så långsökt om man sätter sig in i förhållandena.
Citera
2015-01-29, 23:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Här kommer det ett vittnesmål som uppger att personen han sett och hört talat i Walkie-talkie hade möjligen pratat schweizertyska eller holländska.

Utdrag ur Granskningskommissionen

Skelleftehamnsbrevet

I ett brev ställt till Hans Holmér, poststämplat i Skelleftehamn den 5
mars 1986, berättade en man som ville vara anonym om en iakttagelse
han gjort i närheten av mordplatsen vid tiden för mordet. Brevskrivaren,
som tillfälligt befunnit sig i Stockholm, hade varit på väg till
ett möte när han kl. 23.23 i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan20 lagt märke
till en man som talade i walkie-talkie. Mannens signalement beskrevs
relativt utförligt. Han hade sett ”svensk ut” men hade talat ett främmande
språk, möjligen holländska eller schweizertyska
. Anledningen
till att brevskrivaren kunde ange exakt tid för sin iakttagelse var att han
varit försenad till sitt avtalade möte och därför ”stup i ett” tittat på sin
armbandsklocka.
Några dagar senare inkom ett nytt brev, poststämplat i Linköping
den 11 mars 1986, från samme brevskrivare, som nu uppgav sig vara
”resande i dammodebranschen”. I brevet lämnades ytterligare upplysningar
sagt ”das Auto, das Auto”. Brevskrivaren sade sig också ha tecknat av
mannen och teckningen bifogades brevet.
Under 1987 och 1988 inkom ytterligare två brev, poststämplade i
Stockholm respektive Luleå, sannolikt från samme brevskrivare. Denne

De anonyma skelleftehamnsbreven bör ses som möjlig desinformation. Om det nu är sydafrikaner eller tyskar mannen brevskrivaren påstår sig se så blir det märkligt att han inte ger sig till känna.

Ulla Strömbäck-Larsson lämnar uppgifterna om sina WT-män innan Hans Holmer har gått ut och sökt uppgifter om såna via media. Hon har aldrig försökt vara anomnym, men hela hånats och förminskats av PU i allmänhet och Jörgen Almblad i synnerhet. Ullas gubbar var svenskar och hon lämnar bra signalement på duon.
Citera
2015-01-29, 23:53
Medlem
p.norths avatar
Persoren
när kommer boken ut?
Citera
2015-01-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja där faller den långsökta teorin att det skulle handla om Afrikaans...

Das auto är tyska ... som översatt till afrikaans blir "die motor"

Han upplevde det inte som ren tyska utan schweziertyska eller holländska. Det vore intressant att veta om man kan uttrycka det på flera olika sätt på Africaans. Africaans härstammar just från Holland/Nederländerna och Tyskland.
F.Ö tror jag att det kan ha med debacleet med den vita Volvon att göra som mycket möjligt var en flyktbil som stängde vägen för Sigge Cedergren. När den fick dra så blev det plan B i stället. Sen är jag rätt övertygad om vem som stod där i hörnet efter att sett teckningen och beskrivningen av mannen.
Citera
2015-01-29, 23:57
Medlem
Citat:
Birger Elmér är förstås en kandidat.

Men framför allt pekar ju Jallai, genom Bergling, nu ännu tydligare ut Tore Forsberg som Berglings skyddsängel/mullvad på Säpo, genom att Jallai/Bergling i ljudsnutten talar om att det var "Tore" som ringde till Bergling och sa att han skulle vara ute om två år. (I "I rikets tjänst" talas det om en "Tom Fors"). Är det bara jag som uppfattar detta som en stor nyhet? Har jag missat något? Eller finns det fler "Tore" som kan avses i sammanhanget? Eller kan det finnas andra missförstånd som Jallai inducerar här med sin text och ljudsnutt?

Tja det är väl klart att Bergling försöker antyda något sådant men däremot var det ju så att Tore och Stig inte direkt drog jämt så det kan vara betalt för gammal ost. Man får vara försiktig. Trots allt var det ju så att Tore och Näss grep en hel del spioner till skillnad från t ex under Holmers tid då arbetet var inneffektivt för att uttrycka det diplomatiskt.

Som Jallai tycker jag nog att det är mer intressant vem hans andra beskyddare inom försvarsmaktens topp är. När det hettar till innan han grips av israelerna har han ett uppdrag som ingen annan av hans kollegor (på pappret) förstår. I Libanon och med oklart uppdrag. Tydligen samma position som sedan GRU gav honom tills han återvände hem igen.

Någon kan alltså ha sett till att han fick en kommendering där han kunde vara utom räckhåll för kontraspionaget och samtidigt nyttig för GRU. Samma person som ordande det kan vara den som sedan lovar Bergling kortare straff om han återvänder. Också de skall Bergling har pekat ut liksom spionen i regeringskansliet.
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-30 kl. 00:01.
Citera
2015-01-29, 23:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja, som jag antydde i mitt senaste mail, så innebär ju detta i så fall att TF gömmer besvärande spår som pekar mot just KGB/GRU när det gäller MOP. Hur kunde KGB veta i förväg? Varför lät dom det ske?.

Nu kan man också tillägga att det Bergling säger i ljudsnutten om "Tore" - vem detta nu än är - om att bara behöva vänta "två" år, motsägs av att han så sent som i maj 1996 skriver förnyad nådeansökan till regeringen efter att tidigare ha fått fyra avslag och fortfarande väntar på besked gällande en femte ansökan. Var alla dessa nådeansökningar då bara inlämnade för syns skull? Det verkar också finnas en uppenbart felaktig beräkning av tiden från 1994 till 1997, även om man räknar hösten 1994 till juli 1997. Detta är ju fråga om tre år, inte två.

Att Stig Bergling pekar ut Tore Forsberg kan också tala till dennes fördel. Stig Bergling var ond människa, en av sveriges vidrigaste skitstövlar och liksom många andra spioner , en notorsik lögnare.

Precis som Stig Wennerström ljuger han så mycket han orkar och sprider falska rykten och halvsanningar för att förvilla begreppen på sina motståndare. Jag sätter inte TF på en piedestal och ger honom fribrev mot alla spionmisstankar, men det behövs mer än Berglings påståenden för att övertyga mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in