2015-01-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Vem har påstått att religion är problemet? Du verkar tro att ateism "räddar" världen. Ateister ber inte till något. Men du verkar inte förstå fortfarande att ateism i sig är fortfarande filtrerad verklighet. Man har en viss uppfattning om livet som inte är baserad på fakta. Så ateister är fortfarande i samma båt som teister eftersom ateism är definierad som en motreaktion till det senare.

Jag kan köpa när folk säger "jag vet inte".

"jag tror på gud"
"jag tror inte på gud"

De två senare påståendena köper jag inte lika lätt. Tänker inte gå in mer på det än så. Du får klura ut det själv.
Förklara gärna varför du anser att en ateist inte ser livet baserat på fakta? Det enda du vet om en ateist är att den inte tror på någon gud. Mer vet du inte. Du vet inte vad en ateist tror på,bara vad den INTE tror på. Om jag säger att jag inte samlar på frimärken,kan du då säga vad jag har för hobby? Det är nog du som har ett och annat att klura ut. Vad vill du att folk ska svara "jag vet inte" på för fråga? Ska folk svara "jag vet inte" på frågan om dom tror på någon gud? Är det logiskt tycker du? När jag får frågan så svarar jag att jag inte tror på någon gud. Däremot kan jag svara att jag inte vet om det existerar någon gud,men jag kan fortfarande tro att det inte gör det. Det är mycket jag inte vet om det existerar eller inte,men det säger ingenting om vad jag tror eller inte tror på.
Citera
2015-01-17, 12:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Precis det jag sa. Det är TRO baserat.
Att inte tro är att tro? Hur dum får man vara och ändå tillåtas ut på internet?

Citat:
Ännu en sak du tror på. Om du inte försöker så kan du inte veta. Finns människor som vet vad sanningen är. Buddha var tydligen en sådan person. Finns flera kända personer som tagit reda på sanningen, så uppenbarligen är ateism en falsk tro.
Rättelse, det finns människor som TROTT sig veta vad sanningen är.

Citat:
Att inte dela innebär inte att man inte tror på Gud. Det innebär bara att man varken förnekar eller bejakar det en teist tror på. Men såfort man säger jag tror inte på det så har man bevisbörda på sig.
Jag har en spökdrake. Bevisa att jag inte har det. Bevisbördan är nu din.
Uppenbarligen är det inte så det fungerar.

Citat:
Nej varför måste man bevisa? För att du ska vara nöjd? För att du kräver förklaringar? Däremot ifall du säger att det är falskt utan att ta reda på sanningen själv då ligger bevisbördan på dig att bevisa det falska. Religion är inte som vetenskap där man måste förklara och bevisa saker. Det är ingen rättegång för att bevisa sig för korkade ateister som dig.
Om man vill gå runt och tro på saker utan anledning får man det. Om man påstår åt mig att det är sanningen så har man en bevisbörda. Om du inte vill acceptera filosofiska grundregler och axiom så är det upp till dig också, men då får du finna dig i att du blir kallad dum i huvudet.

Citat:
Även ifall jag vet vad sanningen är så kan den inte bevisas.
Då vet du inte, då tror du bara.
Citat:
Religiösa sanningar kan inte bevisas så hela ditt sätt att tänka är irrelevant. Den som vill nå sanningen måste ifrågasätta den tills man antingen motbevisat den eller bevisat den.
Nyss kunde den inte bevisas. Hur ska du ha det?

Citat:
Läs ovan. Finns ingenting som ens kan bevisas. Man kan komma med ett påstående: Gud finns. Därefter är det upp till dig att helt på egen hand att ta reda på om det är sant eller falskt. Ateism har inte svaret. De tror bara att Gud inte finns utan att utreda saken.
Det är inte vår uppgift att bevisa era fantasier.

Citat:
Ateism är en tro. Varför fattar du inte det? Har man en avsaknad av tro så är man verkan ateist eller teist.
Det är avsaknad av tro. Precis som det förklarats flera gånger åt dig så är inte heller att "inte spela fotboll" en sport.

Citat:
Som jag sa, tron på Gud har inget med filosofi att göra. Filosofi har med tänkande att göra. En filosof har aldrig kunnat svara på frågan om Gud. Jag talar inte om Gud som ett filosofiskt koncept. Som jag sade ifall jag visste att Gud fanns, hur i helvete ska jag bevisa det för dig?
Så tro på Gud har inget med tänkande att göra? Bra att vi konstaterat det.
Om du VET att Gud fanns så har du någon sorts bevis eller belägg för det, annars hade du inte VETAT det.

Citat:
"tror inte" involverar fortfarande att du "tror" på det motsatta.
Nej.
Citat:
Jag kan bevisa det för dig: Har du bevis på att Gud inte finns? Klart du inte har. Annars hade du inte varit en ateist.
Har du bevis på att magiska enhörningar inte finns? Jaha, är du en a-enhörningist, då tror du ju på något!

Citat:
Intellektet kan inte förstå sig på Gud, du försöker reducera de mest fundamentala frågorna till något du kan "tänka" ut.
Undanflykt.
Citat:
Ingen har ur ett vetenskapligt perspektiv aldrig förstått sig på Gud. Det krävs inga bevis, vad som krävs är att man ska själv försöka ta reda på det, inte vänta på att någon ska presentera fakta åt dig som du sen ska bestämma dig för att tro på.
Hur söker man något som ingen vet någonting om, ingen någonsin "funnit" till den grad att dom kan bevisa något av sina påståenden under de tusentals år moderna religioner funnits? Vet du vad "ofalsifierbar" betyder? Sök rätt på det.
Citat:
Vilket betyder att du baserar din tro på information.
Det är rationellt att grunda sina uppfattningar på information. Grundar du din verklighetsuppfattning på känslor och drömmar? Vad är alternativen?
Citat:
Hade du levt innan Darwinismen kom till plats så hade vetenskapsmän kanske inte kunnat motbevisa Gud. Då hade du kanske blivit mer lättlurad att Gud existerar. Så även ifall du har fakta om att Gud finns så är du inte i direkt kontakt med sanningen. Det är bara en idé i ditt huvud. En forskare kan påstå att Big Bang är bevis på Gud och många kan säkert tolka det som ett bevis.
Evolutionen varken bevisar eller motbevisar någon gud. Om man tolkar en forskares åsikt snarare än hans objektiva avhandlingar som bevis så är man på en rätt halkig gata.

Citat:
Ni ateister tror inte på fantasierna. Men ni känner inte heller till verkligheten. Kan ni sanningen om livet? Nej. Ni är lika förvirrade människor som alla andra.
Visst är det så. Vi påstår oss inte ha speciell kunskap utöver det andra har. Det är vad religiösa sysslar med.

Citat:
Ni tror och förväntar er att veta allt genom att använda tänkande, logik. Och såfort intellektet inte kan förklara något så tror ni att det inte går att "veta" något mer. Religiösa problem kan inte förstås genom tänkande utan de förstås på ett annat plan. Har du som ateist den ambitionen? Förmodligen inte.
Det förstås på ett annat plan? Vilket plan då? Vilken metod använder man för att avgöra vad sanningen är i den metoden? Hur testar man resultaten?

Citat:
Jag vet i varje fall att när man baserar sitt sätt att tänka utifrån information, kunskap och vetenskap så är man ignorant.
Det var det dummaste jag hört.
Citat:
Eftersom information förklarar bara en del av verkligheten. Vilket är uppenbart. För 200 år sedan visste ingen något om vetenskapen som hunnit explodera fram. Ateister verkar inte tänkt på att det finns "vetande" som baseras på visdom eller intuition istället för bara kunskap och information.
"Visdom och intuition" handlar om tidigare erfarenheter och anpassningen till en förutsägande modell. Det är delvis vad vetenskap handlar om. Försök igen.
Citat:
Istället för att vara forskare, vetenskapsmän själva så tar dig på sig rollen som ateister, då allt ateister grundar sig på är dessa saker. De väntar bara på att någon annan ska servera abstrakt vetenskap till dom som de sedan sväljer och har "som bevis".
För att den vetenskapliga metoden är testbar och utsätts för en rigorös process som gallrar bort felaktiga slutsatser. Alla vetenskapliga avhandlingar går att läsa och testa själv.

Citat:
Jag påstår mig inte kunna mer än dig, men Ateism i sig är efterblivet då det är en statisk punkt, det är inte meningen att man ska vara Ateist hela livet. Ateism är bra för att ifrågasätta sin egna hjärntvättning och indoktrinering för att kunna börja tänka fritt och objektivt. Men efter det stadiet så är Ateism ganska meningslöst, meningen är ju att man ska evolvera därifrån och gå vidare.
Vad grundar du det på? Din egen inbillade åsikt?

Citat:
Ja vårat samhälle fungerar ju jättebra.
Jämfört med vad? Teokratier?

Citat:
Men antar att allt ser bra ut i din värld, ateism och samvete går ju inte alltid ihop.
Ateism har inget med samvete att göra. Samvetet är upp till varje individ att själv bejaka.
Citera
2015-01-17, 12:38
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Man kan inte veta något till 100%.
En fras som brukar hållas som gemensam värdegrund : också vetenskap inte bara apologeter.

Man... dvs gemene man, allmänningen får förhålla sig till att behöva se sig som tvivlare, "tolerera" sig som att inte riktigt... veta.... något som helst...
så kan överhet (monarkin, förnekar du monarkins äregirighet?)

en floskel ur rymden, m.a.o

ungefär, jag ser att detta är bomull, jag känner på materialet, men "vet inte riktigt...", kanske är det, och så ryckr jag i floskeln som alla "bör" förhålla sig till, dvs mischmaschar.. filosofi med politik och värst : ekonomi som är varje barns absoluta premiss.

men nej, bilägaren vet inte om han behöver bensin eller buljon i tanken va?
Citera
2015-01-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Att inte tro är att tro? Hur dum får man vara och ändå tillåtas ut på internet?

Rättelse, det finns människor som TROTT sig veta vad sanningen är.

Jag har en spökdrake. Bevisa att jag inte har det. Bevisbördan är nu din.
Uppenbarligen är det inte så det fungerar.

Om man vill gå runt och tro på saker utan anledning får man det. Om man påstår åt mig att det är sanningen så har man en bevisbörda. Om du inte vill acceptera filosofiska grundregler och axiom så är det upp till dig också, men då får du finna dig i att du blir kallad dum i huvudet.

Då vet du inte, då tror du bara. Nyss kunde den inte bevisas. Hur ska du ha det?

Det är inte vår uppgift att bevisa era fantasier.

Det är avsaknad av tro. Precis som det förklarats flera gånger åt dig så är inte heller att "inte spela fotboll" en sport.

Så tro på Gud har inget med tänkande att göra? Bra att vi konstaterat det.
Om du VET att Gud fanns så har du någon sorts bevis eller belägg för det, annars hade du inte VETAT det.

Nej.
Har du bevis på att magiska enhörningar inte finns? Jaha, är du en a-enhörningist, då tror du ju på något!

Undanflykt.
Hur söker man något som ingen vet någonting om, ingen någonsin "funnit" till den grad att dom kan bevisa något av sina påståenden under de tusentals år moderna religioner funnits? Vet du vad "ofalsifierbar" betyder? Sök rätt på det.
Det är rationellt att grunda sina uppfattningar på information. Grundar du din verklighetsuppfattning på känslor och drömmar? Vad är alternativen?Evolutionen varken bevisar eller motbevisar någon gud. Om man tolkar en forskares åsikt snarare än hans objektiva avhandlingar som bevis så är man på en rätt halkig gata.

Visst är det så. Vi påstår oss inte ha speciell kunskap utöver det andra har. Det är vad religiösa sysslar med.

Det förstås på ett annat plan? Vilket plan då? Vilken metod använder man för att avgöra vad sanningen är i den metoden? Hur testar man resultaten?

Det var det dummaste jag hört.
"Visdom och intuition" handlar om tidigare erfarenheter och anpassningen till en förutsägande modell. Det är delvis vad vetenskap handlar om. Försök igen.
För att den vetenskapliga metoden är testbar och utsätts för en rigorös process som gallrar bort felaktiga slutsatser. Alla vetenskapliga avhandlingar går att läsa och testa själv.

Vad grundar du det på? Din egen inbillade åsikt?

Jämfört med vad? Teokratier?

Ateism har inget med samvete att göra. Samvetet är upp till varje individ att själv bejaka.
Jag tror vi har med ett troll att göra,som vill få religiösa livsåskådningar att verka konstigare än vad dom är. Åtminstonde , för mänsklighetens skull , hoppas jag att det är så.....
Citera
2015-01-17, 12:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bara för att man skär bort en bit av sin penis, inte äter griskött eller hailar Påven så blir man inte en religiös person för det. De allra flesta, 99,999% människor som levt har och tillhört en religion har faktiskt inte varit religiöst sinnade personer. Tar man andra världskriget som exempel så mördade kristna varandra i miljontals. Man kan knappast säga att det är ett religiöst samhälle. Religion har existerat i en etablerad form väldigt länge, men den formen av religion som existerat upp till nu är falsk religion för det mesta. Så du kan knappast ge religion skulden för det som hänt hittills.
Så nu ska du även definiera vad som utgör en religiös person och vad som är en falsk religion? Knappast din uppgift.

Citat:
Men ateism är inte heller lösningen. Så sluta tro på det. Det har kommunism bevisat.
Vilken korkad sak att säga. Ateism har ingenting med kommunism att göra, även om kommunism innehåller statsateism i grund. Alla bilar är maskiner men alla maskiner är inte bilar. Förstår du den regeln? Att börja med "guilt by association" är ren idioti. Du argumenterar som ett barn.

Citat:
Bara fatta att ateism är en falsk barnlek. Vuxna människor håller inte på med sånt trams som teism eller ateism.
Om man inte är en teist är man per definition en ateist, även om man inte benämner sig som en sådan.

Citat:
Att tro på Gud gör dig inte lyckligare.
Det påståendet är inte allmängiltigt. Igen försöker du beskriva verkligheten för andra.
Citat:
Men lycka tillhör det religiösa planet, inte det vetenskapliga.
Säger vem? Du?
Citat:
Så ifall du vill ta reda på om vad äkta lycka är för något så är det upp till dig att ta reda på det. Gud kommer inte ge det till dig. Religion är när man söker efter sanningen.
Nej.
Citat:
Vill du leva lycklig medans du är här så är det upp till dig att hitta den sanningen.
Det är förmodligen sant, men inte av den anledningen du tror.
Citera
2015-01-17, 12:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Falsk religion är organiserad religion. Riktig religion är när folk försöker lära sig om livet vilket är religionens innersta syfte men religion har förstörts av dess ledare i den bemärkelsen.

Lycka har väldigt mycket med religion att göra. Varför påstår du att det inte har med det att göra?

Man kan vara lycklig helt utan religion, vilket gör ditt påstående tjurbajs.
Citera
2015-01-17, 12:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Man kan inte veta något till 100%.

Helt sant.
Citera
2015-01-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Helt sant.
Du menar väl inte att du vet det till 100%?
Citera
2015-01-17, 12:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror vi har med ett troll att göra,som vill få religiösa livsåskådningar att verka konstigare än vad dom är. Åtminstonde , för mänsklighetens skull , hoppas jag att det är så.....

Jag känner spontant att det är likt ett barns eller en ungdoms svartvita världsbild där allt är enkla dikotomier och det spritter i en att ta sig till gråzonerna för att sedan stolt proklamera att man faktiskt inte alls är svartvit/binär som alla andra och man är en egen individ med en egen uppfattning då man precis börjat observera sin egna föregångna svartvita världsbild och projicera den svagheten på alla andra men inte är vis nog för att argumentera för sin nya position utan att enbart vilt fäkta omkring sig med känsloargument och inte inse att man har en lång resa kvar. *pust*
Men vad vet jag. Spontant bara, alltså.
Citera
2015-01-17, 12:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du menar väl inte att du vet det till 100%?

Shit!
Citera
2015-01-17, 14:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bara fatta att ateism är en falsk barnlek. Vuxna människor håller inte på med sånt trams som teism eller ateism.

Falsk dikotomi.

Citat:
Religion är när man söker efter sanningen.

Iblant, iblant inte.
Citera
2015-01-17, 15:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Fria apologeter, spekulerar, de tror inte.

Att spekulera spektakulärt, är redan långtgående total frigörelse från bibeldogma, däremot hur pass det är frigjort kabbalah, (eller bahai som också ser alla som lika goda kålsupare) är annan diskussion.

beror på vilken ekvations-kombo man drar till vägs ände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in