2015-01-17, 02:09
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av decent
Religion har haft många tusen år på sig att förstöra men de ska nog lösa sig till slut.

Bara för att man skär bort en bit av sin penis, inte äter griskött eller hailar Påven så blir man inte en religiös person för det. De allra flesta, 99,999% människor som levt har och tillhört en religion har faktiskt inte varit religiöst sinnade personer. Tar man andra världskriget som exempel så mördade kristna varandra i miljontals. Man kan knappast säga att det är ett religiöst samhälle. Religion har existerat i en etablerad form väldigt länge, men den formen av religion som existerat upp till nu är falsk religion för det mesta. Så du kan knappast ge religion skulden för det som hänt hittills.

Men ateism är inte heller lösningen. Så sluta tro på det. Det har kommunism bevisat.

Citat:
Annars förmodar jag att hela tråden ändå bara är en ordlek mellan religiös tro och evidensbaserad tro. Så min ateistiska tro baseras på avsaknad av bevis för någon slags gud. Men i slutändan är ateismen bara avsaknad av tro på gud ändå. Svårt att kalla det en tro i sig.

Bara fatta att ateism är en falsk barnlek. Vuxna människor håller inte på med sånt trams som teism eller ateism.

Citat:
Men vi kan säga att jag tror att det inte finns en gud om det nu skulle göra någon lyckligare?

Att tro på Gud gör dig inte lyckligare. Men lycka tillhör det religiösa planet, inte det vetenskapliga. Så ifall du vill ta reda på om vad äkta lycka är för något så är det upp till dig att ta reda på det. Gud kommer inte ge det till dig. Religion är när man söker efter sanningen. Vill du leva lycklig medans du är här så är det upp till dig att hitta den sanningen.
Citera
2015-01-17, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Bara för att man skär bort en bit av sin penis, inte äter griskött eller hailar Påven så blir man inte en religiös person för det. De allra flesta, 99,999% människor som levt har och tillhört en religion har faktiskt inte varit religiöst sinnade personer. Tar man andra världskriget som exempel så mördade kristna varandra i miljontals. Man kan knappast säga att det är ett religiöst samhälle. Religion har existerat i en etablerad form väldigt länge, men den formen av religion som existerat upp till nu är falsk religion för det mesta. Så du kan knappast ge religion skulden för det som hänt hittills.

Men ateism är inte heller lösningen. Så sluta tro på det. Det har kommunism bevisat.

Bara fatta att ateism är en falsk barnlek. Vuxna människor håller inte på med sånt trams som teism eller ateism.

Att tro på Gud gör dig inte lyckligare. Men lycka tillhör det religiösa planet, inte det vetenskapliga. Så ifall du vill ta reda på om vad äkta lycka är för något så är det upp till dig att ta reda på det. Gud kommer inte ge det till dig. Religion är när man söker efter sanningen. Vill du leva lycklig medans du är här så är det upp till dig att hitta den sanningen.

Du skriver väldigt osammanhängande och.. direkta felaktigheter.
Kommunism är knappast samma sak som ateism.
Bestämmer du vad som är falsk religion?
Det är en barnlek att tro på gud.. eller att inte göra det? (Alla är delaktiga i den barnleken typ)
Lycka har inget med religion att göra.

Religion är knappast att söka efter sanningen, snarare att försöka undvika den.
Ateism säger sig inte vara lösningen på något alls heller för den delen, vilket du verkar fått för dig.
Citera
2015-01-17, 05:06
Medlem
Ateism handlar om att inte TRO på en Gud, då är ateism INTE en tro....
Citera
2015-01-17, 05:30
Medlem
Citat:
In the last 10,000 years, about 10,000 different religions have featured 1,000 different gods, said Michael Shermer, founding publisher of Skeptic magazine, adding that D'Souza and Hutchinson reject all but one of those gods, bringing them almost in line with atheists, who reject all of them.

Typ, så kan man se på saken; nyktert, alltså.
Citera
2015-01-17, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz

Vem har påstått att ateism är lösning på något? Kan du ge mig exempel på vad/vem ateister ber till? Kan du säga vad ateister tror på ( för att kunna kallas ateist)? Vad kallad ateisternas gud? Vad har ateisterna för helig skrift? Vilka gudomliga regler och lagar följer ateister? Jag vill alltså ha en gemensam nämnare,några saker som alla ateister tror på. Egentligen vet jag att du trollar (eller är dum på riktigt?) , men ska bli kul att se ditt svar ändå.
Citera
2015-01-17, 10:39
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av decent
Du skriver väldigt osammanhängande och.. direkta felaktigheter.
Kommunism är knappast samma sak som ateism.
Bestämmer du vad som är falsk religion?
Det är en barnlek att tro på gud.. eller att inte göra det? (Alla är delaktiga i den barnleken typ)
Lycka har inget med religion att göra.

Religion är knappast att söka efter sanningen, snarare att försöka undvika den.
Ateism säger sig inte vara lösningen på något alls heller för den delen, vilket du verkar fått för dig.

Falsk religion är organiserad religion. Riktig religion är när folk försöker lära sig om livet vilket är religionens innersta syfte men religion har förstörts av dess ledare i den bemärkelsen.

Lycka har väldigt mycket med religion att göra. Varför påstår du att det inte har med det att göra?
Citera
2015-01-17, 10:46
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vem har påstått att ateism är lösning på något? Kan du ge mig exempel på vad/vem ateister ber till? Kan du säga vad ateister tror på ( för att kunna kallas ateist)? Vad kallad ateisternas gud? Vad har ateisterna för helig skrift? Vilka gudomliga regler och lagar följer ateister? Jag vill alltså ha en gemensam nämnare,några saker som alla ateister tror på. Egentligen vet jag att du trollar (eller är dum på riktigt?) , men ska bli kul att se ditt svar ändå.

Vem har påstått att religion är problemet? Du verkar tro att ateism "räddar" världen. Ateister ber inte till något. Men du verkar inte förstå fortfarande att ateism i sig är fortfarande filtrerad verklighet. Man har en viss uppfattning om livet som inte är baserad på fakta. Så ateister är fortfarande i samma båt som teister eftersom ateism är definierad som en motreaktion till det senare.

Jag kan köpa när folk säger "jag vet inte".

"jag tror på gud"
"jag tror inte på gud"

De två senare påståendena köper jag inte lika lätt. Tänker inte gå in mer på det än så. Du får klura ut det själv.
Citera
2015-01-17, 10:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Herz|51913928]
Citat:
Bara för att man skär bort en bit av sin penis, inte äter griskött eller hailar Påven så blir man inte en religiös person för det. De allra flesta, 99,999% människor som levt har och tillhört en religion har faktiskt inte varit religiöst sinnade personer.
Du försöker ändå slingra dig ur vad det handlar om : ritualism och gällande judisk trospraxis : en form av fettichism, detta enbart utifrån att det görs systematiskt... och utstuderat.

Man påstår sig veta att det är rätt, inte generellt utan i den fundamentalistiska mer ortodoxa judendomens gemenskap, där måste kvinnan underordna sig.

Försök förneka detta, men det är så med ortodox religion, också i andra religioner t.ex islam.. är kvinnan starkt unerordnad : man och män och enbart män, äger absolut tolkningsföreträde, nekar kvinnorna.. kan de om de har otur bli sjukförklarade eller ganska bryskt avvisas och ine godkännas som normalt sinnade, iaf inte att kunna ges ärestämpel att ha förstånd nog...

vi ser det inte minst i hur resonemangen går på flashback och fejan.

judisk fundamentlism är mer eller mindre lag i Sverige... också juridiken bygger på mycket gammelortodox lära.

det kom som en shock för mig, den dagen jag upptäckte hur bakåtcirklande mentala uppbyggnaden går i samhället.

att det förändrats, så klart.. allt förändras.

Citat:
Tar man andra världskriget som exempel så mördade kristna varandra i miljontals. Man kan knappast säga att det är ett religiöst samhälle. Religion har existerat i en etablerad form väldigt länge, men den formen av religion som existerat upp till nu är falsk religion för det mesta. Så du kan knappast ge religion skulden för det som hänt hittills.
kan man inte säga att alla dödade alla under en viss fas av v.kriget eller krigen?
Citat:

Snälla lilla människa : kan du försöka komma fram till den rätta förståelsen av vad ateism är? ateism är inte = anti.teism!

är du i medvetet behov att förvränga eller bara att det känns bra att inte vilja räkna rätt?

Citat:

Här är du ju helt förvirrad, ateism går inte ut på någonting, att teism går ut på att följa auktoritetens egen känsla... ur GT och NT eller koran.... osv av de förheligade bäckerna och vill mynta och stämpla andra utifrån en enda bok(eller egna skrifter i hemmets alla vrår, t.ex egna teosofiska mannualer att ses so agar på jorden) det betyder inte att ATEISM... som betyder dem som saknar gudstro - hur vågar du skapa så egna udda kopplingar , det är ju rent personlig uppfattning du har, issues med Stalin ?

jaaa.. klart att äldre personer har olösta eventuella problem med POLITIK som fördes då, dock... är det djupt felaktigt att påstå atesim som synonymt med stalinism, åt skogen fel.

men dina känslor, kan inte vara fel... inse att du då är subjektiv... och kan kränka ateister utifrån att mygla och ljuga och medvetet t.o.m vilja ljuga och förvränga.

vad snorvalpar sysslar med när de misströstar sig fram, har ju inte heller ett enda dugg med ateism att göra!

skilj på tro/religion och kontant politik.

Citat:

Lycka är en känsla, svarar på frågan.. hur känner du dig? och ett svar kan bli :

- jag känner mig lycklig, det kan ocksp vara ett stabilt tillstånd, men.. inte utan pengar, det är där religionen och religiöst betingad juridik går in och säkerställer dem vilka ingått konfession i vilken lära det nu gäller, att deras lycka.. minsann ska iaf bevisas..... symbolisera lycka, så kan slöddret sko sig bäst de vill utmed sina (och så fyller man i svavelosande hämdretorik och allehanda påhopp) "trosövertygelser" och det är där i detta "ni har ju... er .. tro.. utan gud.." , som det blir så fruktansvärt fel och arrogant och kan bli mycket , mycket nedvärderande direkt människo-ovänligt.

för man tror sig hava MERVÄRDE, som gudstroende. så har det alltid varit. människan är en jägare.

en jägare med blicken mot en stjärna eller miljoner stjärnor ur sitt teleskop... är fortf. en jägare, bara att visa är mer äregiriga.

äran... "jag är helig, heligare.. och behöver bevisa hur helig jag är"

alltså.. människovärdet som alltid är i centrum.

ett barn är värt "guds himmelrike på orden"

patrasket, får "skylla sig själv och väl böka sig fram som de djur de är, ty de tror, ej"
Citera
2015-01-17, 12:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
"Hanterar"? Enligt vetenskapen (Popper) så måste något kunna falsifieras för att anses vara vetenskapligt. Dvs det är inte godkänt med cirkelargument. Men problemet är att det kan anses ofalsifierbart i sig. (kritik riktades mot positivismen för det).

I fallet med gud och vetenskapen så blir vetenskapen ovetenskaplig när det kommer till frågan om definitioner av objektet eller fenomenet som ska bevisas, i relation till bevismetodiken. Tex så anses det som "bevisat" om något kan beskrivas med en formel.
Om inte religiösa vetenskapsmän som tror på gud kan definiera honom eller hans egenskaper på ett sätt som går att undersöka, vem ska då göra det?

Citat:
Ja, men dessvärre fanns ju inte kriterierna när det begav sig. Dvs då de flesta religioner formulerades, inklusive de religioner och filosofiska läror där Gud inte är personifierad. På den tiden var det lättast (förmodligen) att beskriva metaforer med allegorier, människoformer (gud som gubbe i molnen) etc.
Varför måste kriterierna definieras då? För att det ska vara höljt i mer mystik?

Citat:
Det fanns ju också mer "intellektuella" religioner (ursäkta för det förmenta uttrycket). dvs läror som var mer metafysiskt orienterade. De är de som jag personligen fastnat för då jag anser de ge en mer realistisk och heltäckande bild av verkligheten än tex en fysikbok från högskolan eller en Bibel.
Jag anser inte att spekulation ska ersätta fakta för att sedan jämföras på meriten av hur mycket det förklarar.

Citat:
Så här i efterhand går det inte att sätta kriterier för Gud.
Visade han sig mer förr än nu menar du? Vad hade man för bättre verktyg då än nu?
Citat:
Men om man tänker att det som fysikern upptäckt de senaste 100 åren går hand i hand med de gamla läror så skulle man åtminstone kunna försöka hitta gemensamma trådar mellan fysiken och religionerna.
Låter som efterrationaliseringar.
Citat:
Det förutsätter ju förstås att man är intresserad av verkligheten och är öppen. Problemet är att alla här inne redan har en agenda. Ni vill ha rätt i er sak. Ni står antigen på religionens eller vetenskapens sida och ni gillar själva konflikten. Ni är inte intresserade av att förstå något större sammanhang.
Cop out. Det är lättare för dig att anta att det förhåller sig så för att rationalisera din egen uppfattning som en utstickare än att tro att andra faktiskt överväger bevisen och objektivt grundar sin uppfattning. Jag bryr mig inte om ateism som sak mer än att jag anser det vara den mest rationella inställningen i frågan med den fakta jag besitter.

Citat:
Jag tror inte du förstår riktigt. Kanske beror det på att jag förklarar dåligt. Man kan inte ha ett "system" som både sätter definitionen för vad som ska bevisas och samtidigt sätter reglerna för hur det ska bevisas.
Vad får dig att tro att det är vetenskapen som definierar gud och hans egenskaper? När det gäller reglerna för HUR det ska bevisas är det ju enkelt. Det som fungerar och har förutsägbara resultat är det enda sättet vi har att bedöma vad verkligheten är. Allt annat är spekulation.

Citat:
Dvs Man kan inte säga "gud är ditt och datt" och "men ditt och datt går inte att bevisa" enligt våra regler.
Teister har försökt definiera sina trosobjekt i många tusentals år men misslyckats kapitalt med att producera en enda fysikalisk anledning till att man tror som man gör. Det enda man har som håller konkret är psykologi, möjligtvis och det kan ofta förklaras med placeboeffekten.
Citera
2015-01-17, 12:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Renare sanning finns inte.

Bibeln är inte fastställd som sanning.
Citera
2015-01-17, 12:22
Medlem
kef71s avatar