2015-01-17, 00:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
affärsjuridiska byråer efter att ha skrivit världens bästa brev och legat med HR
Torde finnas stor potential för detta. HR består till 99 % av unga attraktiva kvinnor, och närvarar på alla arbetsmarknadsmässor samt därtill hörande banketter. Vem har inte legat med HR? Är särskilt roligt när byrån, inkluderande delägare och HR, känner för att hänga med för att fyllekäka, eller dra till en korridorsfest (ännu bättre!).
Citera
2015-01-17, 00:25
Medlem
Citat:
Hitta ett exempel på en jurist som jobbar på McDonalds.
Karriär får andra svara på, men som första jobb skulle jag tro att du kan jobba med

NGOs
Humanjuridik
vissa myndigheter - migrationsverket och försäkringskassan verkar anställa en biljard jurister
egen firma
alla jobb jurister konkurrerar med statsvetare etc om
företag i alla möjliga som söker jurister (jag har t ex en vän utan alltför bra betyg som nyss fick jobb på ett rätt känt förlag)
kommuner
jobb hos dina vänner/kontakter
mindre orter
affärsjuridiska byråer efter att ha skrivit världens bästa brev och legat med HR

Jag tycker inte det är en statusprofession. Det utbildas många jurister.

Jag tycker inte heller det krävs särskilt mycket begåvning för att klara av programmet väl, compared to betongröv.

Låter som det bara lämnar en statusprofession kvar, läkare.

Vad är en statusprofession?
Vad är HR?
Vad krävs för att klara av utbildningen? J

ag kanske har höga tankar om mig själv som inte speglas i mina betyg, men jag har flera klasskamrater med bättre betyg där begåvningen lyser med sin frånvaro. Åtminstone när vi talar om juridik i allmänhet och om annat.

NGO och humanjuridik lät riktigt lamt. Jag vill gärna jobba med alla möjliga frågor, så en advokatbyrå på en mindre ort låter som en dröm, om det nu innebär alla möjliga frågor. Är det att sikta för högt med dåliga betyg?
Citera
2015-01-17, 00:28
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavshem
Låter som det bara lämnar en statusprofession kvar, läkare.

Nej, diplomat. Jag brukar läsa deras CV:n när jag får en släng av hybris. Det är seriöst ett bra tips mot betygshets; någon kommer alltid vara bättre än du. Jantelagen är den bästa lagen.

De andra frågorna kan andra svara på bättre.
Citera
2015-01-17, 00:40
Bannlyst
Citat:
Undrar om någon kan skriva några realistiskt uppmuntrande om en jurists framtidsutsikter med urusla betyg (det tåls att upprepas efter alla exempel på jurister som arbetar på McdDonalds osv), vi talar om 10 % AB, 20 % BA resten 70 % B. Det enda den juristen vill göra är att få jobba som jurist och att bli advokat med jobb.

Sedan undrar jag om vad ni i allmänhet får för intryck om ickejuristers syn på jurister idag? Jag upplever att det inte är någon statusprofession längre, det kan dock ha att göra med att jag till följd av mina resultat har sjukt dålig självkänsla. Särskilt tänker jag på ickejurister som har läst lite rättsvetenskap, jag får intrycket att deras erfarenhet av juridik har varit att det var lätt. Vilka erfarenhet har ni?

Betyg ar ovasentligt. Har du driv och affarsmassighet.

Det raknas.
Citera
2015-01-17, 00:40
Medlem
Citat:
Nej, diplomat. Jag brukar läsa deras CV:n när jag får en släng av hybris. Det är seriöst ett bra tips mot betygshets; någon kommer alltid vara bättre än du. Jantelagen är den bästa lagen.

De andra frågorna kan andra svara på bättre.

HR kan du väl svara på? ;D
Citera
2015-01-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnderArmour

Det raknas.

Alla extrajobb jag har sökt hos byråer har bett mig att komplettera med betyg för att sedan slutat höra av sig.
Citera
2015-01-17, 00:43
Bannlyst
Citat:
Alla extrajobb jag har sökt hos byråer har bett mig att komplettera med betyg för att sedan slutat höra av sig.

Outa dig inte direkt..om du ej vill.
Var gick du?
Citera
2015-01-17, 00:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Det raknas.
Betyg är av allra högsta väsentlighet om du söker dig till domstol (det enda kriteriet är goda betyg) eller byrå (det kräv goda betyg för att bli kallad till intervju). Du bör inte uttala dig om saker du vet mycket lite om.
Citera
2015-01-17, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Betyg är av allra högsta väsentlighet om du söker dig till domstol (det enda kriteriet är goda betyg) eller byrå (det kräv goda betyg för att bli kallad till intervju). Du bör inte uttala dig om saker du vet mycket lite om.

Annu en stolle.

Ingen vill arbeta for nagon Domstol som har nagon ambition.alternativt Vinge (dvs om du inta ar adlig)

Jag diskuterar affarsjuridik och dar ar det andra faktorer som spelar in...om G ar intresserad av det har jag ingen aning om...och knappast du heller
Citera
2015-01-17, 01:06
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Annu en stolle.

Ingen vill arbeta for nagon Domstol som har nagon ambition.alternativt Vinge (dvs om du inta ar adlig)

Jag diskuterar affarsjuridik och dar ar det andra faktorer som spelar in...om G ar intresserad av det har jag ingen aning om...och knappast du heller
Som sagt, du kommer inte att arbete för Vinge, DLA, Cederquist, Mannheimer Swarling eller någon annan affärsjuridisk byrå om du har kassa betyg. Som redan har konstaterats i tråden krävs det betyg av viss standard för att ens bli kallad till en intervju. Men tanke på vilka trådar du skapat så finns det inte någon anledning ö h t att anta att du skulle var juridiskt skolad, eller ens ha en insikt i den juridiska sektorn.

T.ex:

(FB) Åklagare har begärt resning av 580 mål
(FB) nar blev
(FB) Vräkt pga av knullande
(FB) Skulle du

Alltså en okunnig SD:are som undrar om någon skulle låta barn ha en klassföreståndare av utländsk härkomst. Det är väldigt osannolikt att en sådan person skulle sitta med information om affärsjuridiska byråer som vi andra inte gör. Var vänlig att uttala dig om saker du vet, och inte om saker där du drar informationen ur röven.
Citera
2015-01-17, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Som sagt, du kommer inte att arbete för Vinge, DLA, Cederquist, Mannheimer Swarling eller någon annan affärsjuridisk byrå om du har kassa betyg. Som redan har konstaterats i tråden krävs det betyg av viss standard för att ens bli kallad till en intervju. Men tanke på vilka trådar du skapat så finns det inte någon anledning ö h t att anta att du skulle var juridiskt skolad, eller ens ha en insikt i den juridiska sektorn.

T.ex:

(FB) Åklagare har begärt resning av 580 mål
(FB) nar blev
(FB) Vräkt pga av knullande
(FB) Skulle du

Alltså en okunnig SD:are som undrar om någon skulle låta barn ha en klassföreståndare av utländsk härkomst. Det är väldigt osannolikt att en sådan person skulle sitta med information om affärsjuridiska byråer som vi andra inte gör. Var vänlig att uttala dig om saker du vet, och inte om saker där du drar informationen ur röven.

Wow...FB..blev nagon form CV baserat pa tradar...stretching the truth a bit.

Sa om du inte har ngt positivt att saga till h*n varfor bemodar du dig?

Jag kategoriskt sager att betyg..inte gor skillnad.

Har btw arbetat i LA, London och Bryssel for lite foretag som vida overtraffar dom som du citerade.

SD:are ar jag inte...hatar alla politiker bar none.

Dock ar det varsta..folk som uttalar sig utan fakta
Citera
2015-01-17, 01:23
Bannlyst
Vad betraffar mina barn har dom alltid gatt i privatskola.

Skulle aldrig dromma om nagon Sosse. Sdare, V eller Feminist uppfostra dom.

Det ombesorjer jag sjalv privat.

Alternativet...ar att dom fick kongregera en skola med WT och annat patrask
Senast redigerad av UnderArmour 2015-01-17 kl. 01:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in