2018-12-07, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hygienprodukter
Vilka muppar...

1.25 på HP kan vilket mongo som helst få, i synnerhet med några månaders förberedelser. Jag skrev 1.6 för ett par år sedan och det betraktar jag inte som något annat än ett helt okej resultat.

Klart att det är eliten som går där, Värmlands Princeton.

Det blir lite fånigt att låtsas som om 1.6 bara är "ok" när 0.9 är medelvärdet. Men du verkar ha ett behov av att trycka ner andra för att hävda dig själv. Din rädsla för konkurrens och osäkra attityd fullkomligt lyser igenom.

Om nu dessa tjommar uppenbart är inkompetenta och KAU är en skräputbildning så behöver du bara oroa dig om du är deras jämlike.
Citera
2018-12-07, 12:47
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satya
Det blir lite fånigt att låtsas som om 1.6 bara är "ok" när 0.9 är medelvärdet. Men du verkar ha ett behov av att trycka ner andra för att hävda dig själv. Din rädsla för konkurrens och osäkra attityd fullkomligt lyser igenom.

Om nu dessa tjommar uppenbart är inkompetenta och KAU är en skräputbildning så behöver du bara oroa dig om du är deras jämlike.

Visserligen. Men det är också en usel argumentation att prata om medelvärdet när du lika gärna hade kunnat anföra att enbart ca 5% skriver bättre än 1.6... Du kanske är ursäktad ifall du går på KAU.

Citera
2018-12-07, 15:20
Medlem
Förstår att det är helt omöjligt att svara på, tänkte mer för att jag är nyfiken;

Tror ni meritvärdet på landets juristprogram kommer höjas eller sänkas de fyra kommande antagningsomgångarna?

Kul att se vad folk tror och har för tankar angående statistiken framöver.
Citera
2018-12-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mlind4
Förstår att det är helt omöjligt att svara på, tänkte mer för att jag är nyfiken;

Tror ni meritvärdet på landets juristprogram kommer höjas eller sänkas de fyra kommande antagningsomgångarna?
Det beror helt på konjunkturen som råder då. Det lär sänkas till våren och även den kommande hösten. Efter det beror det på ifall det blir ekonomisk kris eller inte.
Citera
2018-12-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Det beror helt på konjunkturen som råder då. Det lär sänkas till våren och även den kommande hösten. Efter det beror det på ifall det blir ekonomisk kris eller inte.

Läste i tisdags i någon tidning att det beräknades bli extrem lågkonjuktur under 2022. Om detta stämmer eller inte har jag verkligen ingen aning om. Men om det stämmer känns det inte särskilt stressigt med högre antagningsstatstik, längre.

lite osäker på vad för tidning men det var något min bror fått hem i brevlådan, någon tramsig form av ekonomi-tidning.
Citera
2018-12-07, 19:01
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlind4
Läste i tisdags i någon tidning att det beräknades bli extrem lågkonjuktur under 2022. Om detta stämmer eller inte har jag verkligen ingen aning om. Men om det stämmer känns det inte särskilt stressigt med högre antagningsstatstik, längre.

lite osäker på vad för tidning men det var något min bror fått hem i brevlådan, någon tramsig form av ekonomi-tidning.
Det är allmänt känt att lågkonjunkturen ligger runt hörnet. Att den skulle vara "extrem" och att detta skulle slå mot juristjobben vet jag däremot inte. Det känns snarare som att vissa juristyrken skulle kunna behöva mer folk i samband med lågkonjunktur.
Citera
2018-12-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Det är allmänt känt att lågkonjunkturen ligger runt hörnet. Att den skulle vara "extrem" och att detta skulle slå mot juristjobben vet jag däremot inte. Det känns snarare som att vissa juristyrken skulle kunna behöva mer folk i samband med lågkonjunktur.

Absolut! Tänkte dock inte på självaste jobben, utan mer på hur det påverkar antagningsstatistiken till juristprogrammen runt om i Sverige.
Citera
2018-12-07, 21:27
Medlem
Citat:

Tusentals personer skriver HP varje år. Vissa av dem pluggar sedan på universitetet och andra inte. Vissa gissar svaren och andra orkar helt enkelt inte kryssa i samtliga rutor. Att 0.9 är medel säger alltså inte särskilt mycket, speciellt inte när vi pratar om juridik och inte om dagislärare.

Lägre antagningskrav innebär sämre studenter och sämre studenter innebär att utbildningens kvalitet sjunker. Det påverkar givetvis värdet även på min, din och alla andras examen. Ju fler stoplskott som har en juristexamen desto större chans att ditt examensbevis ses som ett intyg på att du är ett stoplskott, allt annat lika.

Jag drivs dock inte av rädsla utan främst av omtanke för studenter på KAU.
Citera
2018-12-08, 13:48
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Tusentals personer skriver HP varje år. Vissa av dem pluggar sedan på universitetet och andra inte. Vissa gissar svaren och andra orkar helt enkelt inte kryssa i samtliga rutor. Att 0.9 är medel säger alltså inte särskilt mycket, speciellt inte när vi pratar om juridik och inte om dagislärare.

Lägre antagningskrav innebär sämre studenter och sämre studenter innebär att utbildningens kvalitet sjunker. Det påverkar givetvis värdet även på min, din och alla andras examen. Ju fler stoplskott som har en juristexamen desto större chans att ditt examensbevis ses som ett intyg på att du är ett stoplskott, allt annat lika.

Examensbeviset är en nödvändighet. Var det kommer från är oviktigt utan det är vad du kan och vad du kan bidra med som spelar roll. Betyg och examen är en del av vad man bedömer men inte allt.
Citera
2018-12-08, 14:37
Medlem
Citat:

Att tusentals skriver varje år betyder att det är extremt representativt. Det gör påståendet att 1.6 endast är "ok" desto mer löjeväckande.

Jag tvivlar på att advokatbyråer och domstolar kommer döma ut juristexamen i framtiden. Om KAU betyg är mindre värda så kommer arbetsgivare anpassa sig. Men eftersom vi inte drabbas av det så finns det igen anledning att bli hysterisk. Om du nu inte tillhör bottenskiktet och därmed får tuffare konkurrens.

Bullshit att du drivs av omtanke. Ingen köper det.
Citera
2018-12-08, 16:39
Medlem
at95s avatar
Citat:

Finns inte längre något särskilt ärofyllt i sig med att ha en juristexamen. Så var det kanske för mer än 50 år sedan. Idag måste du ha bra betyg och sidomeriter för att komma någonstans. Ingen klappar dig på axeln bara för att du har tagit dig igenom en juristutbildning.

Ökat antal studenter innebär ökad konkurrens om jobben. Ökad konkurrens om jobben innebär att det kommer att krävas ännu mer för att få de bästa jobben.
Citera
2018-12-09, 02:06
Medlem
Citat:
Att tusentals skriver varje år betyder att det är extremt representativt. Det gör påståendet att 1.6 endast är "ok" desto mer löjeväckande.

Om man nu ska jämföra sig med alla som skriver HP så kan man lika gärna jämföra sig med alla de som inte ens kan söka till en högre utbildning - och då är det en enorm prestation bara att ha erhållit grundläggande gymnasiekompetens.

Citat:
Ursprungligen postat av at95
Finns inte längre något särskilt ärofyllt i sig med att ha en juristexamen. Så var det kanske för mer än 50 år sedan. Idag måste du ha bra betyg och sidomeriter för att komma någonstans. Ingen klappar dig på axeln bara för att du har tagit dig igenom en juristutbildning.

Ökat antal studenter innebär ökad konkurrens om jobben. Ökad konkurrens om jobben innebär att det kommer att krävas ännu mer för att få de bästa jobben.

Rätt väg måste vara att göra utbildningen mer ärofylld istället för att urholka den ytterligare. Lägstanivån borde ha höjts för länge sedan, men nu sänker man den istället.

Även om alla här vet att det är en milsvid skillnad mellan en jurist med 100 % AB och en med 100 % B, så är det inte allmän kunskap. För de klassiska juristyrkena är det kanske ingen fara. Problemet är snarare arbeten där en juristexamen är meriterande mer än det är ett krav. Det vore väldigt tråkigt om juristerna i allmänhet blev lika dåliga som andra studenter inom samhällsvetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in