2015-01-16, 11:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Kul med opponering för övrigt. Vi har endast en sådan på de första fem terminerna.
Ja det är roligt och nyttigt, då det är ett av få tillfällen där man övar muntlig framställning! T4 och T5 har opponering på redovisningar, medan T6 har opponering på en PM på kring 12 sidor. Kom på nu också att man på T3 också lämnar in en skriftlig peer-review på sakrätts-PM, som dock inte betygssätts.
Citera
2015-01-16, 11:45
Medlem
----
Citera
2015-01-16, 11:47
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Jag får för mig att nollningen börjar nu på måndag. Eller?
Korrekt, kollade precis. Därav "typ nollningen". Tror det ska finnas ett infohäfte på JF:s hemsida om man är intresserad av sånt.
Citera
2015-01-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Kul med opponering för övrigt. Vi har endast en sådan på de första fem terminerna.

Själv hade jag min första opponering för en månad sen (på juristprogrammet). Termin sju.
Citera
2015-01-16, 15:41
Medlem
Ska läsa en kurs. Hur viktigt är det att kurlitteraturen är rykande färsk? Funkar böcker från 2010/11?

Lagbok undantaget så klart.
Citera
2015-01-16, 15:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Ska läsa en kurs. Hur viktigt är det att kurlitteraturen är rykande färsk? Funkar böcker från 2010/11?

Lagbok undantaget så klart.
Det beror på vilken kurs det är, och vilket rättsområde det är. Vissa områden utvecklas t.ex. väldigt fort, eller har förändrats nyligen genom lagstiftning eller praxis.
Citera
2015-01-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det beror på vilken kurs det är, och vilket rättsområde det är. Vissa områden utvecklas t.ex. väldigt fort, eller har förändrats nyligen genom lagstiftning eller praxis.

Statsrätt, typ. Lite kommuner också.
Citera
2015-01-16, 15:50
Medlem
Citat:

Räknas Riksdagsordningen till statsrättens område? Den är ny från 2014, i alla fall.
Citera
2015-01-16, 15:51
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Alltså har du mer info, du är väldigt otydlig. Länka gärna till en litteraturlista ellern något, det är ju väldigt svårt om vi inte vet vad eller var du läser. "Statsrätt, typ" säger tyvärr inte så mycket.
Citera
2015-01-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Orkar inte skriva mer på denna ikväll, men lämnar den här för framtida uppdateringar (kommer jag inte ihåg så påminn mig).

---------------------
Mycket bra! På T2 har man numera två PM som poängsätts. Det första är en analys av ett rättsfall och PM2 motsvarar det tidigare PM2, dvs en analys av tre (andra?) rättsfall.
På T3 har man 12 sokrater, 13 seminarier i sakrätt, 8 seminarier i immaterialrätt och 9 seminarier i familjerätt.
Citera
2015-01-16, 23:20
Medlem
Undrar om någon kan skriva några realistiskt uppmuntrande om en jurists framtidsutsikter med urusla betyg (det tåls att upprepas efter alla exempel på jurister som arbetar på McdDonalds osv), vi talar om 10 % AB, 20 % BA resten 70 % B. Det enda den juristen vill göra är att få jobba som jurist och att bli advokat med jobb.

Sedan undrar jag om vad ni i allmänhet får för intryck om ickejuristers syn på jurister idag? Jag upplever att det inte är någon statusprofession längre, det kan dock ha att göra med att jag till följd av mina resultat har sjukt dålig självkänsla. Särskilt tänker jag på ickejurister som har läst lite rättsvetenskap, jag får intrycket att deras erfarenhet av juridik har varit att det var lätt. Vilka erfarenhet har ni?
Citera
2015-01-17, 00:06
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavshem
Undrar om någon kan skriva några realistiskt uppmuntrande om en jurists framtidsutsikter med urusla betyg (det tåls att upprepas efter alla exempel på jurister som arbetar på McdDonalds osv), vi talar om 10 % AB, 20 % BA resten 70 % B. Det enda den juristen vill göra är att få jobba som jurist och att bli advokat med jobb.

Hitta ett exempel på en jurist som jobbar på McDonalds.
Karriär får andra svara på, men som första jobb skulle jag tro att du kan jobba med

NGOs
Humanjuridik
vissa myndigheter - migrationsverket och försäkringskassan verkar anställa en biljard jurister
egen firma
alla jobb jurister konkurrerar med statsvetare etc om
företag i alla möjliga som söker jurister (jag har t ex en vän utan alltför bra betyg som nyss fick jobb på ett rätt känt förlag)
kommuner
jobb hos dina vänner/kontakter
mindre orter
affärsjuridiska byråer efter att ha skrivit världens bästa brev och legat med HR

Citat:
Sedan undrar jag om vad ni i allmänhet får för intryck om ickejuristers syn på jurister idag? Jag upplever att det inte är någon statusprofession längre, det kan dock ha att göra med att jag till följd av mina resultat har sjukt dålig självkänsla. Särskilt tänker jag på ickejurister som har läst lite rättsvetenskap, jag får intrycket att deras erfarenhet av juridik har varit att det var lätt. Vilka erfarenhet har ni?

Jag tycker inte det är en statusprofession. Det utbildas många jurister.

Jag tycker inte heller det krävs särskilt mycket begåvning för att klara av programmet väl, compared to betongröv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in