2015-01-07, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Ett strypmord lämnar aldrig nån hållbar teknisk bevisning efter sig tyvärr...

Tesen är ju att bältet är gärningsmannens. Inspektera ditt eget bälte och fråga dig om du skulle ta gift på att det inte går att finna hud (berörings-DNA) i den del du drar i, fingeravtryck på metalldelar eller spermafläckar från en härlig runk.

Samma sak med alla kort gärningsmannen fifflat med. Dessa borde gå att hitta avtryck på - givet att han inte använt handskar.

Och då är vi tillbaka vid zigenaren: en nedknarkad luffare som inte kan sno en cykel ska alltså ha lyckats genomföra detta utan att lämna spår?
Det är osannolikt.
Uppgifter gör ju gällande att utredarna har DNA-spår och det talar oerhört starkt mot zigenaren. Han har dom hur mycket DNA på som helst.
Citera
2015-01-07, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
GW Persson talade i Veckans brott del 9 i årets säsong på tal om att säkra spår om ett fall i Göteborg för en sådär tjugo år sedan. Det var fråga om en nykrattad grav där man funnit ett mycket märkligt spår... ... inte så enkelt som ett skoavtryck.

Jag associerade till det här fallet.

Edit. Senare säger han att det tog tid att identifiera spåret, men att han till slut förstod vad det var. Utomordentligt mystiskt och okänt i litteraturen.

Jag tycker att även det i någon mån talar av någon form av kall och beräknande mördare som har någon absurd idé, samlar troféer och i någon mån njuter av dåden.
Det är lite snälla-Bengt-varning på hela grejen, men att man har DNA-spår talar emot det.

Det skulle behövas en ganska omfattande genomgång av folk som bodde i det närområdet av där man fann korten.
Citera
2015-01-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Uppgifter gör ju gällande att utredarna har DNA-spår och det talar oerhört starkt mot zigenaren. Han har dom hur mycket DNA på som helst.
Det är felaktiga uppgifter! Man har inte något DNA efter Malins mördare.
Citera
2015-01-10, 09:09
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Det är felaktiga uppgifter! Man har inte något DNA efter Malins mördare.

Intressant och det skulle ju eventuellt kunna förklara en del.

Kan vi försöka reda ut hur det står till med detta?
Citera
2015-01-11, 17:49
Medlem
Jag kan tyvärr inte bevisa att det är så, jag kan bara nämna att det är en uppgift som jag är 100% säker på för det kommer från en person som har fullt insyn i fallet.
Alltså, det finns inget DNA men det finns en som är starkt misstänkt fortfarande.
Citera
2015-01-15, 14:27
Medlem
Citat:
Jag kan tyvärr inte bevisa att det är så, jag kan bara nämna att det är en uppgift som jag är 100% säker på för det kommer från en person som har fullt insyn i fallet.
Alltså, det finns inget DNA men det finns en som är starkt misstänkt fortfarande.
Där håller jag inte med dig.Varför topsar dom de som har varit misstänkta för mordet då?
Citera
2015-01-15, 23:24
Medlem
Tror att följande reportage från 2008 sammanfattar läget rätt bra gällande vilka DNA spår som finns i Malin utredningen.
http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-mannens-saliv-ska-jamforas-med-dna-fran-tva-olosta-mord/

I reportaget så jämför man likheterna mellan mordet på Malin och Pernilla i Falun.

Citat:
Polisen utreder om den 42-årige mannen kan kopplas till två ouppklarade mord.
Han har fått lämna ett salivprov - och resultatet ska jämföras med DNA från de
tidigare fallen: Det på Pernilla Hellgren, 30, i en gångtunnel i Falun och det
på Malin Olsson, 16, på en kyrkogård i Göteborg
.
Citat:
GW: Tror på ett samband
- Jag tror på ett samband, även om inte polisen gör det, säger Leif GW Persson till Expressen. Olika DNA-profiler har säkrats, men det finns mycket annat som stammer överens.

Exempelvis:
- Från båda mordplatserna tog gärningsmannen med sig troféer.
- Kropparna var arrangerade på samma sätt.
- Både Pernilla Hellgren och Malin Olsson var strypta och avklädda
Jag tolkar GW's uttalande som att Polisen har en DNA profil även i Malin fallet, men att det finns viss osäkehet om denna DNA verkligen kommer från mördaren.
Senast redigerad av MysteryRunner 2015-01-15 kl. 23:30.
Citera
2015-01-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryRunner
Tror att följande reportage från 2008 sammanfattar läget rätt bra gällande vilka DNA spår som finns i Malin utredningen.
http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-mannens-saliv-ska-jamforas-med-dna-fran-tva-olosta-mord/

I reportaget så jämför man likheterna mellan mordet på Malin och Pernilla i Falun.

.

Jag tolkar GW's uttalande som att Polisen har en DNA profil även i Malin fallet, men att det finns viss osäkehet om denna DNA verkligen kommer från mördaren.
Man har INTE hittat något DNA som kan binda någon till mordet. Det är möjligt att man har något hårstrå eller liknande från brottsplatsen men detta binder inte den personen till själva mordet pga att det är osäkert när det hårstråt kom dit i så fall.
Det finns en person som polisen misstänker, det är han om nämns i tråden. Hans DNA kan ej bindas till Malin, han kan givetvis vara mördaren i alla fall och det är många som tror det i Gbg har jag förstått.
Citera
2015-01-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borato
Där håller jag inte med dig.Varför topsar dom de som har varit misstänkta för mordet då?
Det kan finnas flera skäl till det, t.ex. för att jämföra med något hårstrå man ev. hittat. Det kan också vara en taktisk manöver...
Men något bindande DNA finns ej. Hade det funnits så hade mordet varit uppklarat, jag är ganska säker på att mördaren varit intagen på förhör och topsad som du skriver.
Citera
2015-01-16, 23:03
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Det kan finnas flera skäl till det, t.ex. för att jämföra med något hårstrå man ev. hittat. Det kan också vara en taktisk manöver...
Men något bindande DNA finns ej. Hade det funnits så hade mordet varit uppklarat, jag är ganska säker på att mördaren varit intagen på förhör och topsad som du skriver.

Om dom inte har dnabevis mot han och inget vittne har sett mordet hur kan många vara så säkra på att det är T.S?
Citera
2015-01-17, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Om dom inte har dnabevis mot han och inget vittne har sett mordet hur kan många vara så säkra på att det är T.S?
Pga. en massa indicier. Han är bunden till området precis utanför kyrkogården vid ungefärliga tidpunkten för mordet när han försökte stjäla en cykel. Han har erkänt för flera personer, bl a för en dåvarande flickvän. Han har kopplingar till just Kortedala där sista spåret efter Malin hittades (ett litet id-foto), hans äldre bror har bott där i många år.

Det här fallet har likheter med Joy Rahmans mord på den gamla kvinnan när det gäller bevisvärderingen, det finns massor av indicier som pekar på mördaren men det där avgörande tekniska beviset saknas dessvärre.
Citera
2015-01-23, 09:18
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Pga. en massa indicier. Han är bunden till området precis utanför kyrkogården vid ungefärliga tidpunkten för mordet när han försökte stjäla en cykel. Han har erkänt för flera personer, bl a för en dåvarande flickvän. Han har kopplingar till just Kortedala där sista spåret efter Malin hittades (ett litet id-foto), hans äldre bror har bott där i många år.

Det här fallet har likheter med Joy Rahmans mord på den gamla kvinnan när det gäller bevisvärderingen, det finns massor av indicier som pekar på mördaren men det där avgörande tekniska beviset saknas dessvärre.

Har han erkänt motivet? Vet inte om flickan var våldtagen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in