2015-01-13, 14:40
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCola86
Har inte läst på universitet förr o idag kom jag in på min reservplats i UU. Något jag bör tänka på som reserv? Annat om utbildningen som kan vara bra för mig att veta? Är det på måndag vt börjar?

Citat:
Ursprungligen postat av Nosstan
Vi börjar på måndag ja, 8:15 är det föreläsning. Det viktigaste just nu är väl att se till så att du är registrerad på den kursen, kontakta universitetet och fixa en inloggning på studentportalen.

EDIT: Inte först men vill mena att jag kom med något som var nytt iallafall

Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Kom också in som reserv, igår. Blev lite stressigt med att hitta bostad osv haha.

Kontakta universitetet och få uppgifter så att du kan registrera dig, och om du ska gå på recceveckan så tror jag att man behöver anmäla sig till den hos juridiska föreningen.

CSN också om du ska söka studiemedel.

Tips om ni vill hitta begagnad T1-litteratur: https://www.facebook.com/groups/214549195397442/

T1 HT14 hade tenta idag så det lär komma upp en del till försäljning ! <--- Helt hundra på detta
Citera
2015-01-13, 14:45
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Vi börjar på måndag ja, 8:15 är det föreläsning. Det viktigaste just nu är väl att se till så att du är registrerad på den kursen, kontakta universitetet och fixa en inloggning på studentportalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pantburksautomat
VT ska börja på måndag, ja, och recceveckan också. Grattis förresten! Vad hade du för reservplats + antagningskvot?

Vet ni ifall det finns något schema till recceveckan eller så? Har inte hittat något mer än facebookgruppen.
Citera
2015-01-13, 15:48
Medlem
Citat:
Har inte läst på universitet förr o idag kom jag in på min reservplats i UU. Något jag bör tänka på som reserv? Annat om utbildningen som kan vara bra för mig att veta? Är det på måndag vt börjar?

Ha kul och ta dig tid för att umgås och ta några öl i början.
Citera
2015-01-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavshem
Kontrollerar byråer så att de betyg man skickar inte är förfalskade?

När jag (förvisso år sedan nu) arbetade på universitet förekom det att ärorika (och även icke ärorika, för den delen också) byråer ringde och kontrollerade de betyg de fått mot de som fanns i LADOK.
Citera
2015-01-14, 12:35
Medlem
Citat:

Citat:

Grattis! PM:a om ni har frågor eller så.
Citera
2015-01-14, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Grattis! PM:a om ni har frågor eller så.

Tack! Otroligt vad mycket trevligt folk man stöter på som går juristprogrammet!
Citera
2015-01-14, 14:24
Medlem
eXtremos avatar
För att nya studenter vid Uppsala universitet vill jag tipsa om det s.k. Uppstartsprogrammet, som finns till för att ge en mjukare övergång från det man gjorde innan till studier på juristprogrammet.

Citat:
Som adept tilldelas du en mentor som väljs ut med hänsyn till de önskemål du har. Du och mentorn bestämmer själva när och hur många gånger ni vill ses under vårterminen. Ett minimum på två tillfällen rekommenderas dock.

Med mentorn kan du diskutera eventuella funderingar du har angående utbildningen eller studentlivet. Uppstartsprogrammet är inte tänkt att fungera som “läxhjälp” utan erbjuder dig möjlighet till kontakt med en student på högre termin som kan tipsa dig om alltifrån hur man har optimala basgruppsmöten eller hittar de bästa studieplatserna till hur man navigerar sig genom nationslivets djungel.

Mer info: http://www.jf-uppsala.se/uppstart/
Citera
2015-01-14, 18:41
Medlem
hokoshas avatar
Hallå alla gurus!
Börjar T1 på SU på måndag.
Undrar såhär inför morgondagens gruppval vilka lärare ni skulle rekommendera för T1? Och gärna varför.
Tack på förhand!
Citera
2015-01-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Hallå alla gurus!
Undrar såhär inför morgondagens gruppval vilka lärare ni skulle rekommendera för T1? Och gärna varför.
Tack på förhand!

Undvik Hagelberg. Har i och för sig aldrig haft honom som grupplärare, men som föreläsare är han extremt tråkig (om än kompetent). Skulle aldrig orka igenom alla de lektioner ni har med honom, faktiskt.

Flodin är ganska pedagogisk och honom gillar jag. Hade honom en del på C2 (nuv. CA) samt även på C4 (nuv. CD tror jag) och gillade honom varje lektion. Han är ganska avslappnad också, vilket kan vara skönt.
Citera
2015-01-14, 18:52
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Hallå alla gurus!
Tack på förhand!

Jag hade Ulrika Borg (grupp 4). Hon är försvarsadvokat, snusar och behandlar dig som om du vore vuxen. Hon var pedagogisk (intetsägande term ibland tyvärr), såg till att alla var aktiva och hade humor.

Jag har inte haft henne själv, men Maria Lamm brukar vara väldigt omtyckt.

As for Hagelberg skulle jag hålla med Lindgren ovan, även om jag hört att han är något bättre på gruppundervisning. Väldigt trevlig gubbe iaf.

-

Det är sällan som folk är missnöjda med sina JIK-lärare. Jag hade valt efter schema.
Senast redigerad av Sobofied 2015-01-14 kl. 18:54.
Citera
2015-01-14, 20:09
Medlem
Behöver lite hjälp att bena ut lite frågetecken.

Jag studerar idag till socionom på Ersta Sköndalshögskola. Sökte lite på skoj till juristprogrammet (su) efter att vi haft en termin juridik på Södertörn och kom in. Börjar nu på måndag.

Tänkte i mitt stilla sinne att det kanske skulle gå att läsa juristprogrammet lite vid sidan om så att säga och skrapa ihop ett hyggligt tillägg till min socionomutbildning. Nischa sig juridiskt. Jag finner som sagt det jag läst om ämnet som intressant, men jag har inte för avsikt att bli fullblodsadvokat, utan detta är mer för min egen skull.

Har idag kollat igenom mina båda scheman och ser att mycket krockar tyvärr.

Min fråga lyder egentligen; Är det mycket obligatoriskt? På uppropet så lät det som att seminarierna är obligatoriska? Hur mycket tid kan jag förväntas behöva lägga ned för att ta mig igenom med B?

Jag förstår att min fråga är tämligen arrogant och att många säkert tycker att jag borde byta utbildning, men det är inte aktuellt.

Tack,
Senast redigerad av Arthax 2015-01-14 kl. 20:15.
Citera
2015-01-14, 20:21
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthax
Behöver lite hjälp att bena ut lite frågetecken.

Jag studerar idag till socionom på Ersta Sköndalshögskola. Sökte lite på skoj till juristprogrammet (su) efter att vi haft en termin juridik på Södertörn och kom in. Börjar nu på måndag.

Tänkte i mitt stilla sinne att det kanske skulle gå att läsa juristprogrammet lite vid sidan om så att säga och skrapa ihop ett hyggligt tillägg till min socionomutbildning. Nischa sig juridiskt. Jag finner som sagt det jag läst om ämnet som intressant, men jag har inte för avsikt att bli fullblodsadvokat, utan detta är mer för min egen skull.

Har idag kollat igenom mina båda scheman och ser att mycket krockar tyvärr.

Min fråga lyder egentligen; Är det mycket obligatoriskt? På uppropet så lät det som att seminarierna är obligatoriska? Hur mycket tid kan jag förväntas behöva lägga ned för att ta mig igenom med B?

Jag förstår att min fråga är tämligen arrogant och att många säkert tycker att jag borde byta utbildning, men det är inte aktuellt.

Tack,

Se nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Stockholms juristprograms nya studieordning, tom. första kursen på T5, ser ut som följer. Kan vara bra att ha en post att länka, plus att det är kul att prokrastinera sitt tentapluggande.

En del fel förekommer säkert, men det bör ge en rätt bra bild hursom. I vissa fall innebär obligatorium inte att man måste klara av det för att tentera, men däremot för att få ut sitt betyg. PM:et på europarätt/statsrätt tror jag är samma uppgift men med två inlämningar.

T1

Juridisk introduktionskurs (JIK - intro, grundläggande metod, grundläggande förmögenhetsrätt, straffrätt, processrätt) 10,5 hp

ca 20h h storeföreläsningar (Flera av dessa är introduktion, paneldebatt, studieteknik mm - ingen undervisning really)
ca 60 h gruppundervisning (obligatorisk, iaf till stor del)
1 förhandlingsspel (obligatoriskt?)
1 case (obligatoriskt)
1 rättsfallkoncentrat (obligatoriskt)
1 praktiskt prov i rättsök (krävs godkänt för att få ut sitt slutliga betyg; man får dock skriva tentan även med icke godkänt resultat)

Examination:

1 tenta, 30 p (endast lagbok med understrykningar tillåten)
Ytterligare 4 p från obligatorierna ovan

Europarätt 7,5 hp

30 h storföreläsningar
7 x 2h seminarium (obligatoriskt: 5 av 7)
1 pm (obligatorisk, krävs godkänt för att tentera)
1 dugga (obligatorisk, krävs godkänt för att tentera, inga hjälpmedel tillåtna)

Examination:

1 tenta (all kurslitteratur mm tillåten), 20 p

Statsrätt 12 hp

ca 40 h storföreläsningar
12 h gruppundervisning
1 pm (obligatoriskt)
6x2 h seminarier (obligatoriskt: 75 %)
1 caseseminarium (obligatoriskt)

Examination:

1 tenta (all kurslitteratur mm tillåten), 30 p

T2

Civilrätt A (allmän och speciell avtalsrätt, skadeståndsrätt, sakrätt, fordringsrätt mm.) 22,5 hp

ca 100 h storföreläsningar
ca 80h gruppundervisning
Rättegångsspel (obligatoriskt. Oklart hur mycket tid det tar - åtminstone 4 h schemalagt - men innehåller författande av dom i grupp)
6 h avtalsförhandlingsspel (obligatoriskt)

Examination:
10 rättsfallskoncentrat a 1 A4, varav 3 ska lämnas in under 5 utkallelsetillfällen. Obligatoriskt. (jag orkar inte ens förklara).
1 pm, 10000 tecken. Obligatoriskt.

PM kan ge upp till 5p, rfk 3p att ta med sig till tentamen.
1 tenta, max 30p (all kurslitteratur mm tillåten). Maxpoäng på kursen är alltså 38p.

Civilrätt B (immaterialrätt och marknadsrätt) 7,5 hp

ca 20h storföreläsningar
ca 25 h gruppundervisning (pseudo-obligatorisk; 5 närvaropoäng att ta med sig till tentan)

Examination: 1 tenta (Maxpoäng på kursen 30; på tentan 25 (oftast). AB brukar vara 25. All kurslitteratur mm tillåten).

T3

Civilrätt C, the 9th circle of hell (arbetsrätt och familjerätt) 10,5 HP

ca 55 h storföreläsningar
ca 25 h seminarium
1 förhandlingsspel (frivilligt men ger 2p)

Tillkommer: särskild uppsatshandledning/undervisning

Examination - sammanlagt 80 p (AB ~68)
2 duggor, krävs godkänt för att få tentera, inga hjälpmedel
2 tentor, 30p var (all kurslitteratur tillåten)
1 uppsats (4000 ord) inkl. muntlig pres och opponering, 20 p

Civilrätt D (fastighetsrätt, miljörätt, lite entreprenadrätt), 12 hp

ca 40h storföreläsningar
ca 30h gruppundervisning

Examination:

1 pm med tillhörande seminarium (diskussion/presentation i grupp), 4 p
1 tenta, 32 p (endast lagtext och rättsfallslista)

Associationsrätt (och lite företagsekonomi) 7,5 hp

ca 35h storföreläsningar
6 seminarium, 15 h (5 av 6 obligatoriska. Ger 0, 1, 3 eller 5 poäng att ta med sig till tentamen; aktivitet och kunskap betygsätts - alltså inte ren närvaropoäng).

Examination:
Seminarium, max 5 p
1 tenta, 25 p (all kurslitteratur mm tillåten)

T4

Skatterätt (inkl. en smula företagsekonomi), 15 hp

ca 35 h gruppundervisning
3 seminarium

examination
2 av 3 seminarium, 1 p
1 dugga, 5 p (inga hjälpmedel)
1 tenta, 24 p (endast lagtext och rättsfallslista)

Straffrätt, 15 hp

ca 70 h storföreläsningar
ca 40 h seminarium, 20st (15/20 obligatoriskt)

1 "självtest" under gruppundervisningen, obligatoriskt

Examination:

1 pm, 3 p
1 tenta, 30 p (endast lagtext och rättsfallslista)

T5

Processrätt, 18 hp

ca 30 h gruppundervisning

2 rättegångsspel - totalt 5 obligatoriska tillfällen - omfattar skrivande av stämningsansökan, dom mm.
3 seminarium, 6 h (2 av 3 obligatoriska)
Studiebesök på domstol

Examination:

1 tenta, 36p

Tillägg om JIK:en - i undervisningsplanen står all undervisning obligatoriskt. Det är förmodligen en sanning med modifikation - föreläsningarna borde inte vara obligatoriska. I vilket fall - frågor om det, och också frågor om du eventuellt kan byta grupp för viss undervisning, skickas till: http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/PresentationTA.aspx?MomentID=2441&termin=V15&id=68 2

Enstaka detaljer i posten ovan kan vara felaktiga. Säkrast är att kolla kurshemsidan och/eller maila amanuens.

Det är i princip omöjligt att bli underkänd på JIK:en; ett B fixar du utan nämnvärt pluggande.
Senast redigerad av Sobofied 2015-01-14 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in