2015-01-12, 19:49
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Tackar för svaren. Ja, uppenbarligen är det så att man utöver betygen även ska försöka sätta lite guldkant på CV:t med exempelvis myndighetspraktik, notarietjänstgöring och utlandsstudier. Antar att ni är klara med programmet, sitter ni ting?

Jag satt ting för nästan tio år sedan, så den biten är redan avklarad.

Angående avhopp sker det många, ja, och största delen av dessa sker under den första terminen. Hur stor andel är varierar såklart från termin till termin men på min tid var det nästan hälften som hade hoppat av just den gruppen jag gick i (av drygt fyrtio inskrivna fanns det ca 25 kvar) och det efter två terminer.
Citera
2015-01-12, 20:01
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Intressant. Har alltid undrat lite hur det ser ut med medelåldern på juristprogrammet, och stämmer det att det sker många avhopp i början? Nu kan du iofs inte svara för alla program, men ditt eget?

Jag har om en vecka gått 5/9 av programmet på SU och vi är ungefär hälften kvar (svårt att beräkna exakt; några har tagit sabbatsår, några med utländsk examen tillkommer vissa kurser osv)
Senast redigerad av Sobofied 2015-01-12 kl. 20:06. Anledning: Kan fan inte skriva normalt
Citera
2015-01-12, 20:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Du behöver inte oroa dig, det är sällan något av vikt är enbart på engelska i utbildningen (av mina erfarenheter) i annat fall är det väldigt grundläggande engelska som gäller. Ta det istället som en härlig utmaning, du verkar ju i övrigt väldigt begåvad så att slipa lite på engelskan lär inte bli några problem.
Håller med dig. I det fall böckerna är på engelska (vilket ju ter sig naturligt om man studerar folkrätt, EU-rätt, internationell skiljedomsrätt eller gör komparativa studier vid uppsats etc.) är det oerhört simpel engelska, så det är absolut inte något problem med att förstå vad som står i litteraturen.

Däremot så bör man arbeta på sin engelska om man planerar att arbeta inom näringslivet eller på en affärsjuridisk byrå, då mycket av arbetet som sker är på engelska. Avtalen är på engelska, man skriver rapporter på engelska, kommunicerar med utländska klienter och ombud m.m. Engelska är inte nödvändigt inom alla juridiska områden, men inom vissa, och vill man arbeta där anser jag att det är hög tid att arbeta upp kunskaperna redan under utbildningen.
Citera
2015-01-13, 08:07
Medlem
Kontrollerar byråer så att de betyg man skickar inte är förfalskade?
Citera
2015-01-13, 08:42
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavshem
Kontrollerar byråer så att de betyg man skickar inte är förfalskade?
Oftast är det möjligt att kontrollera betygen, genom att gå in på en viss hemsida och där ange personnummer samt en kod, för att få upp en kontrollkopia av betygsdokumentet. Personligen har jag inte hört om någon som "åkt dit" för förfalskade betyg. Nu drar jag detta svar ur röven, men i och med att det är så enkelt att kontrollera (tar typ 10 sekunder) skulle det inte förvåna mig om det vid misstanke gjordes vissa kontroller.
Citera
2015-01-13, 11:43
Medlem
Har inte läst på universitet förr o idag kom jag in på min reservplats i UU. Något jag bör tänka på som reserv? Annat om utbildningen som kan vara bra för mig att veta? Är det på måndag vt börjar?
Citera
2015-01-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCola86
Har inte läst på universitet förr o idag kom jag in på min reservplats i UU. Något jag bör tänka på som reserv? Annat om utbildningen som kan vara bra för mig att veta? Är det på måndag vt börjar?

VT ska börja på måndag, ja, och recceveckan också. Grattis förresten! Vad hade du för reservplats + antagningskvot?
Citera
2015-01-13, 12:23
Medlem
Citat:

Vi börjar på måndag ja, 8:15 är det föreläsning. Det viktigaste just nu är väl att se till så att du är registrerad på den kursen, kontakta universitetet och fixa en inloggning på studentportalen.

EDIT: Inte först men vill mena att jag kom med något som var nytt iallafall
Citera
2015-01-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantburksautomat
VT ska börja på måndag, ja, och recceveckan också. Grattis förresten! Vad hade du för reservplats + antagningskvot?

Tack så mycket! Vet inte vad jag har för kvot, men jag stod som reserv 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Nosstan
Vi börjar på måndag ja, 8:15 är det föreläsning. Det viktigaste just nu är väl att se till så att du är registrerad på den kursen, kontakta universitetet och fixa en inloggning på studentportalen.

EDIT: Inte först men vill mena att jag kom med något som var nytt iallafall

Tack så mycket! Skulle jag kunna få tid och plats för hela måndagens schema vore det väldigt snällt.
Citera
2015-01-13, 13:06
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:

Kom också in som reserv, igår. Blev lite stressigt med att hitta bostad osv haha.

Kontakta universitetet och få uppgifter så att du kan registrera dig, och om du ska gå på recceveckan så tror jag att man behöver anmäla sig till den hos juridiska föreningen.

CSN också om du ska söka studiemedel.
Senast redigerad av skoltjej 2015-01-13 kl. 13:23.
Citera
2015-01-13, 13:07
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Tack så mycket! Vet inte vad jag har för kvot, men jag stod som reserv 1.

Tack så mycket! Skulle jag kunna få tid och plats för hela måndagens schema vore det väldigt snällt.

Tog mig en evighet att hitta; men här är schemat!
https://studentportalen.uu.se/uusp-filearea-tool/download.action?nodeId=1400168&toolAttachmentId=28 7594&uusp.userId=guest
Citera
2015-01-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Kom också in som reserv, igår. Blev lite stressigt med att hitta bostad osv haha.

Kontakta universitetet och få uppgifter så att du kan registrera dig, och om du ska gå på recceveckan så tror jag att man behöver anmäla sig till den hos juridiska föreningen.

CSN också om du ska söka studiemedel.

Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Tog mig en evighet att hitta; men här är schemat!
https://studentportalen.uu.se/uusp-filearea-tool/download.action?nodeId=1400168&toolAttachmentId=28 7594&uusp.userId=guest

Tack så himla mycket för att du tog dig tid, är inte det registrering när man blivit uppringd och tackat ja till platsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in