2015-01-14, 08:10
Medlem
Kaptenknoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Jaha och vem är du att definiera offentlighetsprincipen.?

Den finns ju nedskriven på http://www.regeringen.se/sb/d/504/a/3029 om du är intresserad av vad definitionen av offentlighetsprincipen är.

Citat:
Offentlighetsprincipen - rätten till insyn

Offentlighetsprincipen innebär att regeringens och andra myndigheters samt riksdagens och beslutande kommunala församlingars verksamhet så långt som möjligt ska vara öppna. Därför har exempelvis allmänheten rätt att ta del av alla offentliga handlingar, och domstolsförhandlingar och beslutande församlingars sammanträden är normalt öppna för allmänheten.

T.ex finns rubriken
Citat:
Vilka handlingar är inte offentliga?
  • riskera skyddet av enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden

Nu kan jag tycka att offer, vittnen och familj i brottsutredningar faller under dessa då hot och trakasserier ofta leder till ekonomiska trubbel.

Men även enskilda personers intrigitet.
Offer och Familj har inte valt att bli uthängda på nätet bara för att någon kriminell idiot valde att begå ett brott emot dem.
Varför har inte dom rätt att vara anonyma precis som foliehattsklubben på flashback och avpixlat anser att dom har rätt till anonymitet ?

Kriminella skiter jag i, dom har ofta gjort ett val och kan gärna hängas ut.. Men resten..
Citera
2015-01-14, 08:32
Medlem
Istället för att försvåra för allmänheten att ta del av offentliga handlingar kanske man bör titta på varför man inte vill att dessa sprids på internet.

Nu för tiden är man noggrannare med att sekretessbelägga bilder och ibland har man maskerat ovidkommande namn i samtalslistor tex,
det har man lärt sig från Arboga och övriga utredningar som fick stor uppmärksamhet. Det är också helt i linje med gällande lag att man sekretessbelägger delar av FUP.

Men kanske skulle man istället för att försvåra en granskning sekretessbelägga mer?

Vittnesskydd är en mycket viktig del,
- i många fall drar sig kriminella för att ange varandra med rädsla för att bli kallad "golare" eller av rädsla för reprissalier,
-men även vanliga Svenssons kan dra sig för att vittna när man vet att allt man säger kommer hamna på internet, öppet för alla att diskutera.
Kanske kan man i större utsträckning skydda vittnen med maskering av efternamn och personnummer etc i FUP. Finns det något intresse för allmänheten i att veta vittnens riktiga namn? Varför inte göra som här, eller kalla den "Vittne A" eller liknande?

När det gäller möjligheten till insyn är det oerhört begränsande om endast papperskopior kan ges ut för läsning på plats.

Jag är inte övertygad om att det är förenligt med rådande lagstiftning om offentlighetsprincipen att man försvårar möjligheten till insyn.
Ett sådant beslut bör tas på högre nivå än hos respektive TR.

Edit
Tillägg: Förutom att skydda enskilda personer från "uthängning" skulle det eventuellt kunna leda till fler och bättre vittnesmål(?).
Senast redigerad av Otherland162 2015-01-14 kl. 08:37.
Citera
2015-01-14, 09:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenknoge
Hur man än ser på det så är det en ganska sund och väntad utveckling.
Offentlighetsprincipen var aldrig tänkt att missbrukas som den gör idag. En gammal idé som måste uppdateras.

Det kommer ju bli sjukt torrt och spekulerande tråkigt på Aktuella brott & k men det är ju smällar man får ta. Sen är det jävligt synd att rättshaverister likt Linda som förstör för alla andra. Kan tänka mig att några på Flashback också är några av de som gjort det.

Så länge dom finns tillgängliga så att man kan granska dokumenten är jag nöjd.

Tänker på fallet med den lille arab-flickan som vart mördad. Där fick ju folk skramla ihop pengar för att köpa matrial, visst gnäller folk men det fungerade ju till slut..

Undra hur mycket skattepengar folk som Linda har slösat bara pga sin nyfikenhet. Hur många arbetstimmar har domstolar suttit och harvat bland papper för att mätta hennes behov av hårda fakta som hon antagligen aldrig ändå kommer att använda.. ?

Och hur var det med lexbase ? Fick inte dom också betala för att få sitt matrial ?

Har du belägg för påståendet att offentlighetsprincipen aldrig var tänkt att användas så här och att den därför missbrukas?

Vad du säger då är att det aldrig var tänkt att vanligt folk skulle plocka ut domar och förundersökningar för att granska dem; det skulle bara se ut som om allmänheten själva kunde granska den dömande makten och låta fint.
Citera
2015-01-14, 10:00
Medlem
Kaptenknoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Har du belägg för påståendet att offentlighetsprincipen aldrig var tänkt att användas så här och att den därför missbrukas?

Vad du säger då är att det aldrig var tänkt att vanligt folk skulle plocka ut domar och förundersökningar för att granska dem; det skulle bara se ut som om allmänheten själva kunde granska den dömande makten och låta fint.

Tanken kan ju aldrig ha varit att man via google ska kunna söka på vittnen och offer för att komma till en tråd på flashback där våldtäktsoffer kallas ljugande horor eller dyl.

Idag om jag läser om en våldtäktsdom på DN så går jag direkt till Flashback för att se vem GM är. Men i och med det kommer ju även BO hängas ut och ifrågasättas (helt i yttrandefrihetens namn) men det var ju inte tanken..

Tanken var självklart att överheten ska kunna granskas av vem som helst om man misstänker att något fuffens pågår. Transparans, inte total öppenhet.

Förr fanns det inga hastighetsbegränsningar i Sverige, man litade på att de 20-30 personer som hade bilar höll en hastighet de kunde hantera. Sedan ägde var och varenda man en bil vilket såklart ledde till att regler måste uppföras då alla inte kan eller vill hantera det ansvar det är att köra en bil bland allmänheten.
Citera
2015-01-14, 10:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra synpunkter!

Det kan finnas anledning att påminna om vad som står i Regeringsformens andra paragraf (§2):

Då Regeringsformen är den bas varpå alla andra lagar (även övriga grundlagar) vilar, så är det rimligt att dra slutsatsen att värnet om privatlivet är en fråga som är överordnad i betydelse i relation med den insynsrätt i den offentliga verksamheten som vi har som medborgare genom Offentlighets- och sekretesslagen. Som jag skrev i mitt förra inlägg så kan man ju också tydligt se det genom att vi har en rad inskränkningar i rätten att ta del av allmänna handlingar som hör samman med enskilda människors integritet. Det är alltså inte självklart att en rimlig tolkning när man tittar på de grundläggande principerna är att domstolarna ska underlätta för allmänheten att ta del av material som nästan alltid innehåller integritetskänsliga uppgifter.

Var och en som anser att den ska kunna ta del av denna typ av uppgifter genom en enkel knapptryckning bör försöka föreställa sig själv i det andra perspektivet. Anta att du blir indragen i en brottsutredning som går till åtal. Du är kanske inte åtalad själv (eftersom man kan avfärda det med att man minsann aldrig skulle begå brott själv), men säg att du som nära vän till någon som visar sig begått ett grovt brott blir indragen i utredningen. Du kanske t.o.m. var rutinmässigt misstänkt och i förundersökningen finns en rad personliga uppgifter om dig och förhör där du pga situationen tvingats uppge en rad personliga förhållanden som du inte alls tycker är trevligt att de ska läggas upp för allmänt beskådande för nyfikna på olika nätforum i Sverige. Tycker du nu att det känns lika självklart att FUP:ar och domar bara ska finnas "ett knapptryck" bort med alla uppgifter tillgängliga?

Det finns också annat som kan diskuteras. Det finns många fördelar med att våra befolkningsregister är öppna till stor del, men finns det inte också integritetsproblem att vem som helst kan gå in och enkelt få reda var du bor på Ratsit.se och för tilläggstjänster även få information om dina inkomstförhållanden och annat. Det är uppenbart att dessa register både kan missbrukas och de facto missbrukas i onda syften: För att förfölja människor, för att begå både egendoms- och våldsbrott.

Ja, det känns fortfarande självklart att det skall vara enkelt att till en rimlig kostnad ta del av det som är offentligt. Vill man inte från lagstiftarens sida att förundersökningar skall kunna granskas då får man lösa det genom att sekretessbelägga, inte genom att obstruera och låtsas som det existerar en öppenhet som inte inte finns och ha fina principer på papper som är ihåliga i verkligheten.

Vi vet alla vilket läge pressen befinner sig i och vilka möjligheter de har att lägga ner tid på att granska hanteringen av brottsfall. Om allmänheten måste förlita sig på pressen kommer mycket lite att kunna granskas alls. Hannes Råstams granskning av Quickfallet var ett lysande undantag men han hade SVTs ekonomi i ryggen.

Jag och de flesta med mig kan inte åka till Kalmar för att sitta där på domstolen och läsa förundersökningar eller rimligen betala flera tusen för en FUP, då jag behöver pengarna bättre till annat.

Om det verkligen var så offentlighetsprincipen var "tänkt" att fungera, då var den inte tänkt att ge insyn alls utan bara att ge sken av att det fanns möjligheter för medborgare att granska den dömande makten.
Citera
2015-01-14, 10:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenknoge
Tanken kan ju aldrig ha varit att man via google ska kunna söka på vittnen och offer för att komma till en tråd på flashback där våldtäktsoffer kallas ljugande horor eller dyl.

Idag om jag läser om en våldtäktsdom på DN så går jag direkt till Flashback för att se vem GM är. Men i och med det kommer ju även BO hängas ut och ifrågasättas (helt i yttrandefrihetens namn) men det var ju inte tanken..

Tanken var självklart att överheten ska kunna granskas av vem som helst om man misstänker att något fuffens pågår. Transparans, inte total öppenhet.

Förr fanns det inga hastighetsbegränsningar i Sverige, man litade på att de 20-30 personer som hade bilar höll en hastighet de kunde hantera. Sedan ägde var och varenda man en bil vilket såklart ledde till att regler måste uppföras då alla inte kan eller vill hantera det ansvar det är att köra en bil bland allmänheten.

Våldtäktsoffer är sekretessbelagda och FUP i sådana fall också.

Fortfarande så undrar jag om du har några reella belägg för att tanken inte var att fler än ett fåtal skulle granska domar. På den tiden man fick förlita sig till papperskopior var det ju rationellt att myndigheten uppfyllde sin serviceskyldighet på det viset. Att tekniken idag möjliggör lättare spridning gör ju bara offentlighetsprincipen starkare.

Om du tittar på äldre tiders brottsdiskussioner i tidningar var de ofta mycket mer utförliga än idag.
Citera
2015-01-14, 10:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Jag skulle vilja beskriva det så här istället : en byggnad har en handikappanpassad toalett, och för att använda den kräver en rullstolsburen person att hen ska få en gratis taxi hemskickad så att han kan åka och använda sig av den offentliga handikappanpassade toaletten.

Inte alls. Ingen begär att få ut materialet gratis utan enbart att få utnyttja ny teknik som gör det lättare och billigare för den enskilde att kunna utnyttja offentlighetsprincipen.
Citera
2015-01-14, 10:18
Medlem
Citat:
Vi vet alla vilket läge pressen befinner sig i och vilka möjligheter de har att lägga ner tid på att granska hanteringen av brottsfall. Om allmänheten måste förlita sig på pressen kommer mycket lite att kunna granskas alls. Hannes Råstams granskning av Quickfallet var ett lysande undantag men han hade SVTs ekonomi i ryggen.

Råstams granskning kom till stånd efter att P.S givit honom allt sitt material. För Hannes var det bara en intervju med Quick som saknades för att slutföra fasen d.v.s. minimala kostnader för Sveriges Television.

Jag kan förstå att resonemanget som Kalmar TR för kan vara bra i vissa lägen, jag tror inte meningen är att handlingar ska spridas vind för våg på nätet och brottsoffer samt misstänkta ska hängas ut. Nätet är ett laglöst samhälle men det har det varit länge nu. Det måste finnas en annan anledning till att beslutet togs.

Är rädd att det blir som i det här fallet http://www.expressen.se/debatt/lat-inte-polisen-leka-publicister/ där alla som har ett "gott" syfte kommer få ut material elektroniskt och en sida som FT som är en "hatsajt" inte kommer kunna göra sina granskningar
Citera
2015-01-14, 10:19
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Eftersom domstolarna redan tidigare skickat ut i elektronisk form verkar det ju fullt möjligt att göra så. Om det då både är tillåtet och praktiskt, varför då göra på ett sätt den enskilde sökande inte vill att det skall ske på?
De har ju dessutom öppet sagt att de kommer att fortsätta skicka i elektronisk form till medier med utgivningsbevis.
Citera
2015-01-14, 10:23
Medlem
Kaptenknoges avatar
Citat:
Våldtäktsoffer är sekretessbelagda och FUP i sådana fall också.

Fortfarande så undrar jag om du har några reella belägg för att tanken inte var att fler än ett fåtal skulle granska domar. På den tiden man fick förlita sig till papperskopior var det ju rationellt att myndigheten uppfyllde sin serviceskyldighet på det viset. Att tekniken idag möjliggör lättare spridning gör ju bara offentlighetsprincipen starkare.

Om du tittar på äldre tiders brottsdiskussioner i tidningar var de ofta mycket mer utförliga än idag.

Men varför gick vi från inga trafikregler till att ha trafiktregler i Sverige ?

Hur ska jag kunna ge dig några reella belägg för vad de som skrev Offentlighetsprinicipen tänkte när dom skrev den ? Använd hjärnan och fantisera själv vad de tänkte när dom satt där i sina tweedkavajer och rökte cigarr på kontoren.

Jurist Olle: Men tänk om en person hämtar ut alla domar och förundersökningar, kopierar upp dom och skickar till alla 7 miljoner svenskar i ett naffs...
Citera
2015-01-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De har ju dessutom öppet sagt att de kommer att fortsätta skicka i elektronisk form till medier med utgivningsbevis.

Enligt Avpixlat är de själva inga undantag trots utgivningsbevis det kommer bara bli vänstermedia som får dokument och kan granska fall
Citera
2015-01-14, 10:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
På vilket sätt diskuteras censur i tråden? Censur innebär att någonting förhandsgranskas, innan det får publiceras. Det är alltså inte censur som diskuteras i denna tråd, inte heller är det censur att be någon att lämna diskussionen. Du bör alltså veta vad begreppen betyder innan du ger dig in i en debatt.

Tyvärr har du alltså bibringats en felaktig uppfattning om vad censur innebär. Definitionen som finns i exempelvis NE är missledande och det kan vara boven i dramat. Censur är inte begränsat till förhandsgranskning utan kan ske både i förhand och i efterhand. Det framgår av artikeln på Wikipedia.

Ett bra exempel på censur i efterhand av en stat är The censorship of Publications Act som infördes på Irland 1929. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Book_censorship_in_the_Republic_of_Ireland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in