Citat:
Ursprungligen postat av
eXtremo
Alla får se, läsa, skriva av, kopiera samt fota av allmänna handlingar på plats.
Citat:
Ursprungligen postat av
eXtremo
Nej det är en rättighet att få avbilda en allmän handling, d.v.s. fota av den (se 2 kap. 12 § 1 st. TF).
Citat:
Ursprungligen postat av
eXtremo
Det är gratis att läsa på plats. Vill du ha en kopia får en avgift tas ut.
Jag ska vara lite extra pedagogisk, så att även du fattar.
Det är ingen motsägelse i att man får ta del av allmänna handlingar på plats, då vi har omfattande offentliga arkiv i detta land på allt som har hänt och dokumenterats i skrift. Äldre mål i domstolarnas arkiv är inte digitaliserade, och det samma gäller bibliotek, folkbokföring, och allt som kan intressera oss som har särintressen. Där finns det platser man kan sitta och läsa igenom olika handlingar och personal som är behjälpliga med att kopiera. Den avgiften du tjatar om får tas ut för den kostnaden det innebär att kopiera. Eftersom det är en kostnad angiven i lag.
Men i domstolarna har den digitala utvecklingen kommit ikapp dig, jag tror det var för ca 10 år sedan som handlingar började digitaliseras i domstolarna. Jag minns inte exakt, men sist jag bad om handlingar var det helt digitalt, och jag fick det jag bad om omedelbart på mailen.
Frågan är ju om man ska orsaka utgifter som inte finns, i en domsaga för att hindra/försvåra/avskräcka folk från att ta del av de rättigheter offentlighetesprincipen omfattar. Genom att tycka till om att vissa personer är olämpliga att få den rätt de har enligt lag. Och sen ta ut tusentals kronor i avgifter för papper, genom att inte tillämpa lag eller tillämpa fel lag när det saknas lagrum.
Det finns en orsak till att man scannar in allt eftersom det tar tid att kopiera och sortera papper. Det underlättar att inte ha en enda akt som arbetsunderlag. Nu kan flera jobba med samma handlingar samtidigt. Och det underlättar och sparar tid när myndigheter begär handlingar av andra myndigheter.
Det är upp till domstolen att använda sekretess för att förhindra att vissa känsliga handlingar blir offentliga. Syftet är att skydda ungdomar och andra känsliga uppgifter om olika övergrepp. I Yarafallet var obduktionen sekretess, enligt gängse praxis för den slags handlingar. Därför finns det inget argument av juridisk relevans, i frågan om offentlighetsprincipen och vår rätt till allmänna handlingar.