2015-01-12, 19:53
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
http://asunnot.oikotie.fi/card/all-media?card_id=8918495

Vad i hela h

Lägenheten i fråga ligger alltså i ett gammalt jugendhus (d.v.s. gammalt stenhus) mitt i centrala helsingfors

Oj! Det var något av det mest originella jag sett. Måste vara en mycket stark personlighet som genomdrivit detta.
Citera
2015-01-12, 20:53
Medlem
Citat:
http://asunnot.oikotie.fi/card/all-media?card_id=8918495

Vad i hela h

Lägenheten i fråga ligger alltså i ett gammalt jugendhus (d.v.s. gammalt stenhus) mitt i centrala helsingfors

Ja vad säger man...jag blev ganska mållös. Blir lite jobbigt att återställa till vanliga väggar. Varför en rostfri ho och ett porslinstvättfat på övervåningen????
Citera
2015-01-12, 21:20
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Oj! Det var något av det mest originella jag sett. Måste vara en mycket stark personlighet som genomdrivit detta.

Det roliga är ju dessutom att lägenheten inte är till salu, den ligger ute för att hyras ut. Undrar just vilka slags hyresgäster den lockar

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja vad säger man...jag blev ganska mållös. Blir lite jobbigt att återställa till vanliga väggar. Varför en rostfri ho och ett porslinstvättfat på övervåningen????

Ja, det kan man ju fråga sig. Det är ju dessutom inte en övervåning utan ett loft, så man kan ju fråga sig om det är något slags hemmabygge när dom dragit vatten och avlopp dit upp också
Citera
2015-01-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konsekvensen
Jag arbetar med fastigheter i södra Sverige, huset ser fint ut men jag skulle dock fundera över följande.
Ingen radonmätning finns, med tanke på byggåret så borde det inte finnas i materialet men kan fortfarande finnas markradon vilket kan ställa till det i framtiden, gör en korttidsmätning!

Krypgrund är en riskkonstruktion i sig vilket utesluter anspråk på dolda fel framöver (det är betydligt svårare i alla fall, i de flesta kontrakt idag står det till och med klart och tydligt att riskkonstruktioner är ej att betrakta som fel vid besiktning och då blir det också svårare som ett dolt fel nu när infon finns i tex besiktningen). Att det dessutom inte går att inspektera den försvårar läget ytterligare.
Kan kanske gå att göra provhålstagning men då blir det nog efter en kontraktskrivning?

Med tanke på felaktigheterna i golvbrunnarna (så ser i och för sig 8 av 10 ut) så kommer det eventuellt bli strul med försäkringsbolaget vid en eventuell skada som kan knytas till just det felet, tex läckage på grund av avsaknad klämring.

Huset är äldre, jag skulle ta dit en elektriker i samband med besiktning för att se över elen, det kan ofta vara fel med el och det ingår inte i en överlåtelsebesiktning men det åligger dig som köpare att kontrollera.

Driftkostnaderna känns rimliga även om jag själv föredrar vattenburet och golvvärme.

Ursäkta om det blev Offtopic, du får gärna PM:a om du har några frågor
Du kan inte hävda dolt fel om det gäller riskkonstruktioner, det är därför man anlitar en besiktningsman för att varna för sådana så man kan ta ställning till om man vågar köpa ändå. Och det går allt att undersöka krypgrunder, även om man inte kan komma in. Vet att en del företag jobbar med fiberoptik-kameror om man tror det är något lurt. Alternativet är att ta upp ett hål.
Citera
2015-01-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Här är en kul byggnad- en enorm gammal folkskola på 1000 kvm. Dock kan inte ens jag (som annars älskar STORA hus) komma på vad jag skulle göra med så mycket utrymme. Isrink, omklädningsrum och slöjdsal ingår.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-1-000m2-arnas-ornskoldsviks-kommun-prastbordet-105-6646197

Bara jag eller känns 2'8 millar nästan billigt? Visst det ligger väll inte där jätte många vill bo men ändå..
Citera
2015-01-12, 22:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konsekvensen
Jag arbetar med fastigheter i södra Sverige, huset ser fint ut men jag skulle dock fundera över följande.
Ingen radonmätning finns, med tanke på byggåret så borde det inte finnas i materialet men kan fortfarande finnas markradon vilket kan ställa till det i framtiden, gör en korttidsmätning!

Krypgrund är en riskkonstruktion i sig vilket utesluter anspråk på dolda fel framöver (det är betydligt svårare i alla fall, i de flesta kontrakt idag står det till och med klart och tydligt att riskkonstruktioner är ej att betrakta som fel vid besiktning och då blir det också svårare som ett dolt fel nu när infon finns i tex besiktningen). Att det dessutom inte går att inspektera den försvårar läget ytterligare.
Kan kanske gå att göra provhålstagning men då blir det nog efter en kontraktskrivning?

Med tanke på felaktigheterna i golvbrunnarna (så ser i och för sig 8 av 10 ut) så kommer det eventuellt bli strul med försäkringsbolaget vid en eventuell skada som kan knytas till just det felet, tex läckage på grund av avsaknad klämring.

Huset är äldre, jag skulle ta dit en elektriker i samband med besiktning för att se över elen, det kan ofta vara fel med el och det ingår inte i en överlåtelsebesiktning men det åligger dig som köpare att kontrollera.

Driftkostnaderna känns rimliga även om jag själv föredrar vattenburet och golvvärme.

Ursäkta om det blev Offtopic, du får gärna PM:a om du har några frågor
Radon är folk överdrivet känsliga på, röker man inte och vädrar hyfsat så är det sällan fara på taket.
Trots allt utsätts vi för naturlig bakgrundsstrålning oavsett var vi är.
Sen hjälper även in luftvärmepump öka flödet av luft och minska radonhalten.
Citera
2015-01-12, 23:24
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dann3ee
Bara jag eller känns 2'8 millar nästan billigt? Visst det ligger väll inte där jätte många vill bo men ändå..
Har du kollat bilderna? Ingen vill väl bo i huset som det ser ut nu. Tvivlar t.ex. på att en busslast syrienflyktingar skulle kliva över tröskeln. Och att rusta ca 1.000 m2 kostar en slant. Knepigt projekt det där huset. Med litet resonligare lagstiftning skulle det kunna bli en trevlig landsortsbordell.
Citera
2015-01-13, 02:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dann3ee

2.8 mille i Ö-vik är "not negotiable", eller nej, det är horribelt. Ö-vik? Sweet Jeesus!?

Editerad pga stavning!
Citera
2015-01-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RivenFlush
Ber om ursäkt om detta varit uppe, var på visning där idag och gubben vid köket är lika creepy i verkligheten som på bild:
http://bostad.erikolsson.se/pages/viewobject2.aspx?estate=54578#tab3

Är dock spekulant och tar gärna emot synpunkter...

Liten frys Väldigt fint hus, ett drömboende för mig. Önskar dig all lycka till!
Citera
2015-01-13, 22:34
Medlem
RivenFlushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elektra-01
Liten frys Väldigt fint hus, ett drömboende för mig. Önskar dig all lycka till!

Tack, blir nog tyvärr inget - var sena till visningen och fick stressa igenom huset på tre minuter eftersom mäklarna skulle iväg. Hade tydligen varit rusning till visningarna så de var inte intresserade av att ge oss en privat visning senare - än så länge är bara ett bud lagt dock. Tyvärr är det lite i överkant för vår budget i nuläget och när de la acceptpris direkt så kände vi att vi var ute ur leken, 4,5 var verkligen vårt tak.

Det som dock inte syns på bilderna är att det ligger ett par hundra meter från E20 och stambanan med ingenting emellan - störs man av vägbrus är detta verkligen inget bra hus (tror inte jag skulle ha ont av det dock).

Aja, får hoppas på ett liknande objekt i framtiden.
Citera
2015-01-13, 22:50
Medlem
Brokenbacks avatar
3,4 milj för 130+14 i Gribbylund, Täby. Billigt, men en hel del att göra, originalskick från -93. Tydligen köpt 2008 (friköpt BRF?) för nästintill samma pris. Prisstegringen borde varit mycket bättre. Länge sedan man såg så ostädat hus på Hemnet.

http://hemnet.se/bostad/radhus-5rum-gribbylund-taby-kommun-lansenvagen-13-6853355?
Citera
2015-01-13, 23:17
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Citat:
Det roliga är ju dessutom att lägenheten inte är till salu, den ligger ute för att hyras ut. Undrar just vilka slags hyresgäster den lockar
Voi, voi! Jag fick en plötslig en oväntad lust att flytta till Finland.

Jag har omedvetet längtat efter liten lägenhet med egen bastu, vardagsrum med eldstad och mycket timmer.

Återställa, är ni tokiga? Den är ju helt underbar som den är redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in