Citat:
Ursprungligen postat av
fendaden
Denna fråga måste ha kommit upp tusentals gånger i tråden, men vad krävs det för betyg för att ens vara attraktiv för de stora affärsjuristbyråerna Mannheimer, Vinge, Linklaters m.m.? Är väl 70 % AB har jag för mig, eller är det högre?
Förväntar mig ett väldigt kallt och nonchalant svar från eXtremo, men ni andra?
Gatekeepr har rätt. Det har länkats en intervju med MSA i tråden där det uttalades att 2/3 av kurserna på grundterminerna (T1-T6) bör bestå av AB, detta då det är så enkelt att få AB på fördjupningskurserna om man inte blev tappad som barn.
Generellt sett har jag hört allting mellan 50 % och 70 %, beroende på vilken byrå vi talar om, hur söktrycket ser ut, övriga meriter osv. Har du inte några som helst andra meriter än juristprogrammet så krävs det naturligtvis en högre AB-andel, än om du har arbetat på byrå, företag eller myndighet. Men räkna alltid med MINST 50-60 %. Det är egentligen inte särskilt svårt att nå dit, utan det är bara att lägga ned lite tid, då intelligens inte är någonting som premieras på tentorna, snarare att kunna trycka ur sig ett svar som examinator är nöjd med.