Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Du förutsätter alltså att vad som har hänt är att AT har skyddat sig mot en angripande hund? Du har således köpt hans version med hull och hår? Menar du att det är fullständigt uteslutet att han ljuger?
Tror du inte att terroristerna kände sig minst lika motiverade och med rätten på sin sida när de, liksom AT, trängde in hos oskyldiga människor?
Du och andra i polisens supporterklubb hakar hela tiden upp er på att det är skillnad på människor och djur. En hund är ett ting, varken mer eller mindre. Du kan förstås inte föreställa dig att en hund kan vara det enda som en människa har, kanske den enda fasta punkten i livet? Det är denna känslokalla inställning som jag finner svårbegriplig. Detta dåd måste ses mot bakgrund av de följdeffekter det fått. Trots allt är det en viss skillnad på att krossa en fönsterruta och skjuta ihjäl en hund. Eller?
Det är absolut inte uteslutet att han ljuger. Det är inte heller uteslutet att hundägaren ljuger. Därav problemet i denna situation, som vi redan avhandlat. Har inget nytt framkommit kring den frågan det senaste halvåret står vi nog kvar på samma plats som då och behöver inte älta det igen.
Jag har en förankring i verkligheten när jag skriver och enligt lagen (hur dumt man än tycker att det är) så är en hund ett föremål. Alltså enligt lagen, inte enligt mig. Jag förstår att en hund kan vara mycket viktig, som en livskamrat för människor.
Jag har svårt att se några likheter kring själva händelserna. En väldigt stor skillnad på händelserna är att man har rätt att freda sig mot en hund som angriper, oavsett var man befinner sig (förutsatt att det är så det gått till).
Du har dock aldrig någon rätt att skjuta ihjäl en konstnär för att du inte gillar det hen ritar.
Du har förvisso ingen rätt att gå in i valfri trädgård, leta upp random hund och skjuta den för skoj skull heller.