Citat:
Definiera lite längre håll?Jag håller helt med dig om att det är svårare att bli en god skytt med 7.62, dock är det inte helt sant att 7.62 är svårare att träffa med på okända avstånd. På lite längre håll har den både flackare bana är mindre vindkänslig samt är stabilare än 5.56.
Dock har som du nämner 100 eller 130m ingen som helst betydelse praktiskt, visst jagar men 10or på pappisar men knappt ens då, om man inte skjuter 9mm
Dock har som du nämner 100 eller 130m ingen som helst betydelse praktiskt, visst jagar men 10or på pappisar men knappt ens då, om man inte skjuter 9mm

Poängen jag försöker göra är "många bäckar små", vilket gör 7.62 svårare att träffa väl med för den breda massan av soldater än med 5.56.
Citat:
Ja precis, och vad har skarpskytten? Jo mer utbildning/erfarenhet, vilket ju är min poäng...Om jag minns rätt är avvikelsen ungefär 6 cm vid 100 meter om man skottställt för 200 meter på AK4an. Detta med reservation för mitt minne. Detta är i sammanhanget ingenting förutom för skarpskytten, som ändå har denna kunskap.
Huruvida man testar på kompanis storlek har väl ändå ingen betydelse i sammanhanget...
Ett hundratal vapen måste man ju ha för att kunna göra kvantitativa tester, att gå från detta stadium till storskalighet är det svåra. Kolla på det initiala fiaskot med M-16 så har vi bevis för hur illa det kan gå, och då var det turligt nog lättavhjälpa problem. Ingen vill riskera sådant idag.
Huruvida man testar på kompanis storlek har väl ändå ingen betydelse i sammanhanget...
Ett hundratal vapen måste man ju ha för att kunna göra kvantitativa tester, att gå från detta stadium till storskalighet är det svåra. Kolla på det initiala fiaskot med M-16 så har vi bevis för hur illa det kan gå, och då var det turligt nog lättavhjälpa problem. Ingen vill riskera sådant idag.
Initiala fiaskot med M16 får du gärna utveckla lite mer så jag förstår vad du menar.
Citat:
Men du säger ju själv att du är för gammal för ak5, så då kan vi ju anta att du inte skjutit ak5 eller vistats i en miljö där ak5 skjuts?Jag har utbildats både på ak4 och ak5 och har även utbildat på båda vapnen, att just DU var en fena på ak4 och inte besvärades av rekylen spelar ingen roll. Om vi pratar vapen för FM får vi ju se till tvärsnittet, där säger erfarenheten att det tog längre tid och kostade mer pengar.
Citat:
Givetvis om du har en endaste erfarenhet av ett enda skjutvapen är det svårt att säga vilket vapen som är lättast/enklast att träffa väl med.Det säger ju sig självt...
Du hade inga problem med ak4, du var en virtuos och kunde dessutom springa en kvart på tio minuter med den.
Men OM du hade fått utbildning på ak5 så är det ju inte omöjligt att det hade gått ännu bättre, helt enkelt [trumvirvel] för att det är enklare att skjuta väl med den...
Senast redigerad av 1911 2015-01-11 kl. 00:29.
Senast redigerad av 1911 2015-01-11 kl. 00:29.