2015-01-11, 00:26
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfighter
Jag håller helt med dig om att det är svårare att bli en god skytt med 7.62, dock är det inte helt sant att 7.62 är svårare att träffa med på okända avstånd. På lite längre håll har den både flackare bana är mindre vindkänslig samt är stabilare än 5.56.
Dock har som du nämner 100 eller 130m ingen som helst betydelse praktiskt, visst jagar men 10or på pappisar men knappt ens då, om man inte skjuter 9mm
Definiera lite längre håll?

Poängen jag försöker göra är "många bäckar små", vilket gör 7.62 svårare att träffa väl med för den breda massan av soldater än med 5.56.

Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Om jag minns rätt är avvikelsen ungefär 6 cm vid 100 meter om man skottställt för 200 meter på AK4an. Detta med reservation för mitt minne. Detta är i sammanhanget ingenting förutom för skarpskytten, som ändå har denna kunskap.

Huruvida man testar på kompanis storlek har väl ändå ingen betydelse i sammanhanget...
Ett hundratal vapen måste man ju ha för att kunna göra kvantitativa tester, att gå från detta stadium till storskalighet är det svåra. Kolla på det initiala fiaskot med M-16 så har vi bevis för hur illa det kan gå, och då var det turligt nog lättavhjälpa problem. Ingen vill riskera sådant idag.
Ja precis, och vad har skarpskytten? Jo mer utbildning/erfarenhet, vilket ju är min poäng...

Initiala fiaskot med M16 får du gärna utveckla lite mer så jag förstår vad du menar.

Citat:
Jag har fått svar på att det tar längre tid, inte varför. Förutom rekylen då. Själv upplevde jag inte rekylen som ett problem förutom det första passet och har inte hört någon annan klaga över denna heller efter den initiala överraskningen. Men, men.
Men du säger ju själv att du är för gammal för ak5, så då kan vi ju anta att du inte skjutit ak5 eller vistats i en miljö där ak5 skjuts?
Jag har utbildats både på ak4 och ak5 och har även utbildat på båda vapnen, att just DU var en fena på ak4 och inte besvärades av rekylen spelar ingen roll. Om vi pratar vapen för FM får vi ju se till tvärsnittet, där säger erfarenheten att det tog längre tid och kostade mer pengar.

Citat:
Så den skulle bli ett problem om jag haft något att jämföra med?
Märkligt.
Givetvis om du har en endaste erfarenhet av ett enda skjutvapen är det svårt att säga vilket vapen som är lättast/enklast att träffa väl med.
Det säger ju sig självt...
Du hade inga problem med ak4, du var en virtuos och kunde dessutom springa en kvart på tio minuter med den.
Men OM du hade fått utbildning på ak5 så är det ju inte omöjligt att det hade gått ännu bättre, helt enkelt [trumvirvel] för att det är enklare att skjuta väl med den...
Senast redigerad av 1911 2015-01-11 kl. 00:29.
Citera
2015-01-11, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Definiera lite längre håll?

Poängen jag försöker göra är "många bäckar små", vilket gör 7.62 svårare att träffa väl med för den breda massan av soldater än med 5.56.

Ja precis, och vad har skarpskytten? Jo mer utbildning/erfarenhet, vilket ju är min poäng...

Initiala fiaskot med M16 får du gärna utveckla lite mer så jag förstår vad du menar.

Men du säger ju själv att du är för gammal för ak5, så då kan vi ju anta att du inte skjutit ak5 eller vistats i en miljö där ak5 skjuts?
Jag har utbildats både på ak4 och ak5 och har även utbildat på båda vapnen, att just DU var en fena på ak4 och inte besvärades av rekylen spelar ingen roll. Om vi pratar vapen för FM får vi ju se till tvärsnittet, där säger erfarenheten att det tog längre tid och kostade mer pengar.

Givetvis om du har en endaste erfarenhet av ett enda skjutvapen är det svårt att säga vilket vapen som är lättast/enklast att träffa väl med.
Det säger ju sig självt...
Du hade inga problem med ak4, du var en virtuos och kunde dessutom springa en kvart på tio minuter med den.
Men OM du hade fått utbildning på ak5 så är det ju inte omöjligt att det hade gått ännu bättre, helt enkelt [trumvirvel] för att det är enklare att skjuta väl med den...
Vad jag säger är att om kulan tar 6 cm högre spelar det ingen roll för den vanlige soldaten eftersom denne under stress inte har den precisionen att det skulle göra skillnad.

M16 hade problem med eldavbrott initialt i vietnam. Kromade kammare, utgivande av rengöringskit och utbildning läste det hela.

Nej, jag var inte någon speciellt god skytt och möjligen hade jag gjort bättre ifrån mig med en AK5, men jag upplevde aldrig att rekylen var ett problem för mitt skytte. Jag frågar ju varför det skulle vara enklare med AK5 och jag tycker inte jag får några svar...
Jag sköt bättre med M/45 av någon jäkla anledning; troligen siktet som jag inte kom överens med på AK5an.
Jag kanske är en anomali.
Citera
2015-01-11, 00:46
Medlem
Citat:
Hylslöst har det väl experimenteras med rätt länge utan att det blivit accepterat så att tro att något revolutionerande ska hända inom de närmaste 20 åren är nog att vara optimistisk.

Varför skulle en AK4 vara svårare att skjuta med än en AK5? Visst, kraftigare rekyl och oflackare kulbana, men är detta verkligen något problem på realistiska skjutavstånd och med enkelskott?
Jag använde både ak4 och ak5 under vpl då jag låg inne under skarven mellan dessa bössor, lite svårare att skjuta med 4:an är det vilket beror på rekylen, 5:an är dessutom betydligt mer lättvårdad.
Citera
2015-01-11, 00:55
Medlem
1911s avatar
Citat:
Vad jag säger är att om kulan tar 6 cm högre spelar det ingen roll för den vanlige soldaten eftersom denne under stress inte har den precisionen att det skulle göra skillnad.

M16 hade problem med eldavbrott initialt i vietnam. Kromade kammare, utgivande av rengöringskit och utbildning läste det hela.

Nej, jag var inte någon speciellt god skytt och möjligen hade jag gjort bättre ifrån mig med en AK5, men jag upplevde aldrig att rekylen var ett problem för mitt skytte. Jag frågar ju varför det skulle vara enklare med AK5 och jag tycker inte jag får några svar...
Jag sköt bättre med M/45 av någon jäkla anledning; troligen siktet som jag inte kom överens med på AK5an.
Jag kanske är en anomali.
Men vi kan ju vara överens om att ju mindre avvikelse du har från siktlinje till kulbana, dvs flack kulbana så spelar alla andra faktorer in lite mindre? Har du 6 cm i avvikelse och avfyrningsfel pga skotträdsla, lite fel avståndsbedömning samt ett litet mål, halvfigur, så har du ju snart tillräckligt många fel för en bom.

Det största problemet med M16 var att man lanserade det som underhållsfritt och dessutom bytte ut krutet med ett krut som gav stora problem med nedsmutsning. Det misstaget får man ju hoppas att de inte gör igen.

Svaret är att en ak5 har lägre rekyl och mynningsknall och därför mindre skotträdsla, det är dessutom tröttsammare att skjuta med 7.62 än med 5.56. Mer pang ger också sämre skytte när soldaten är trött.

Kanske sköt du bättre med M/45 för att den har lägre rekyl och mindre mynningsknall... Fast att du inte hade några problem med rekylen på ak4
Citera
2015-01-11, 01:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nja, den effektivaste elden är den som träffar givet att den som avger elden inte träffas eller har låg sannolikhet att träffas.

Det är inte svart eller vitt.
Om man kan få Fi att retirera genom att hålla bly i luften utan att träffa är den mer effektiv än den som dödar ett fåtal men inte gör så att Fi retirerar.

Den som vinner krig gör det inte genom att döda så många som möjligt utan genom att ta terräng.
Vietnam är typexemplet.
Så du tror att lede FI hellre springer för att det viner kulor ovanför hans huvud utan att träffa än att han hör/ ser kamrater falla?

Lever du i en annan dimension ?
Citera
2015-01-11, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Men vi kan ju vara överens om att ju mindre avvikelse du har från siktlinje till kulbana, dvs flack kulbana så spelar alla andra faktorer in lite mindre? Har du 6 cm i avvikelse och avfyrningsfel pga skotträdsla, lite fel avståndsbedömning samt ett litet mål, halvfigur, så har du ju snart tillräckligt många fel för en bom.

Det största problemet med M16 var att man lanserade det som underhållsfritt och dessutom bytte ut krutet med ett krut som gav stora problem med nedsmutsning. Det misstaget får man ju hoppas att de inte gör igen.

Svaret är att en ak5 har lägre rekyl och mynningsknall och därför mindre skotträdsla, det är dessutom tröttsammare att skjuta med 7.62 än med 5.56. Mer pang ger också sämre skytte när soldaten är trött.

Kanske sköt du bättre med M/45 för att den har lägre rekyl och mindre mynningsknall... Fast att du inte hade några problem med rekylen på ak4

Eller så tar felet i kulbanan ut det mänskliga felet? Komplicerat det här när flera faktorer inverkar.

Man kan vrida och vända på det mesta, något jag gör lite i denna tråd för att visa att allt inte är enkelt. Jag visste faktiskt inte att AK5 var så mycket enklare att skjuta med att det gav utslag i skjutningarna för PEK. Man lär sig, och detta kanske skulle varit något för C HV att ta till sig innan beslutet att de skulle behålla AK5.

Njae, jag är rätt övertygad om att det var siktet som jag inte kom överens med på AKn. Det kändes aldrig naturligt för mig.
Citera
2015-01-11, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så du tror att lede FI hellre springer för att det viner kulor ovanför hans huvud utan att träffa än att han hör/ ser kamrater falla?

Lever du i en annan dimension ?
Jag är rätt övertygad om att han springer fortare av att mötas av en stor skur med bly än att se enstaka kamrater falla för väldigt spridd eldgivning, ja.
Citera
2015-01-11, 03:48
Medlem
konstapels avatar
Inköp av HK 417 och HK 416. Problemet löst.
Citera
2015-01-11, 08:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag är rätt övertygad om att han springer fortare av att mötas av en stor skur med bly än att se enstaka kamrater falla för väldigt spridd eldgivning, ja.
En AK är semiautoamtisk när den inte är på auto eller treskottskur, så skillnaden i antal kulor är inte så dramatisk och gruppen har rimligtvis KSP för automateld?

Låter som syriska jihadister bränna mag efter mag rätt ut i det blå.
Citera
2015-01-11, 09:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Inköp av HK 417 och HK 416. Problemet löst.

Det kan väl vara så, som någon nämnde, att 417 är ett lite klumpigt vapen. Men det beror ju på att man skjuter rejäla doningar. Vapnet måste ju tåla krafterna som blir av 7,62 x 51.

Och 7,62 droppar ju inte så särskilt mycket på vanliga stridsavstånd. Så det är ju inget problem att ligga och dra iväg kulor mot misstänkta punkter, eller vad man gör. Men med den patronen kan man ju inte skjuta automateld - det blir att motionera pekfingret istället.

Ett ordentligt rödpunktssikte på det vapnet så blir det perfekt. Frågan är dock vad det vapnet kan göra som inte AK4 kan göra.
Citera
2015-01-11, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det kan väl vara så, som någon nämnde, att 417 är ett lite klumpigt vapen. Men det beror ju på att man skjuter rejäla doningar. Vapnet måste ju tåla krafterna som blir av 7,62 x 51.

Och 7,62 droppar ju inte så särskilt mycket på vanliga stridsavstånd. Så det är ju inget problem att ligga och dra iväg kulor mot misstänkta punkter, eller vad man gör. Men med den patronen kan man ju inte skjuta automateld - det blir att motionera pekfingret istället.

Ett ordentligt rödpunktssikte på det vapnet så blir det perfekt. Frågan är dock vad det vapnet kan göra som inte AK4 kan göra.
Förhoppningsvis lättare att vårda, att rengöra AK4:an var ett väldigt drygt jobb.
Citera
2015-01-11, 11:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Förhoppningsvis lättare att vårda, att rengöra AK4:an var ett väldigt drygt jobb.

Jo, men AK4 tål ju att vara skitig. Egentligen är det ju en alldeles utmärkt bössa. Bra "punch" och hög precision.

Kan ju vara dags att byta till något modernare iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in