2015-01-10, 19:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Tumlade och förlorade energi snabbt var det väl som hände.
Egentligen är det inget problem, grundproblemet var ju att soldaterna inte siktade på målet, skotten skulle i princip aldrig träffa ändå och för Fi var den upplevda känslan av att bli påskjutna densamma.

Vilka data har Afganistan visat angående kalibrar?
Den effektivaste elden är den som träffar, resten är slöseri med ammo.
Citera
2015-01-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den effektivaste elden är den som träffar, resten är slöseri med ammo.
Nja, den effektivaste elden är den som träffar givet att den som avger elden inte träffas eller har låg sannolikhet att träffas.

Det är inte svart eller vitt.
Om man kan få Fi att retirera genom att hålla bly i luften utan att träffa är den mer effektiv än den som dödar ett fåtal men inte gör så att Fi retirerar.

Den som vinner krig gör det inte genom att döda så många som möjligt utan genom att ta terräng.
Vietnam är typexemplet.
Citera
2015-01-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Ev. tecken på förnyande teknik inom EHV anser jag är arbetet med hylslöst, dock är jag tveksam på att det slår igenom innan ny ak skall in. Jag gissar hej vilt på att hylslöst inte är aktuellt på bred front innan 2030.
Vi får väl se om vi ersatt Ak5C innan dess...

Jag invänder mot din formulering "utslitna", det är helt enkelt inte sant. Ak5C är inte utsliten idag eller i närtid.

Skjututbildningen av vpl med ak4 tog längre tid och krävde fler patroner än utb. med ak5. Det är bara att läsa i skjutreglementet eller prata med de som var med, jag har gjort båda.
Det kräver mer av skytten att bli bättre på att skjuta ak4 helt enkelt.

Eftersom kulbanan är mindre flack med 7.62x51 än 5.56x45 är det svårare att träffa på okända avstånd under fältmässiga förhållanden med 7.62x51. Bättre förmåga att träffa kräver bättre skyttar = mer/längre utbildningstid.
Jag pratar endast om patronvis eld, inte automateld.

Så nej, det är inte mer komplicerat det jag säger

För att förtydliga så är jag absolut inte negativ till 7.62 vapen, men då för skarpskytten (som har fördjupad utb.) och inte för alla soldater (om man inte kan säkerställa fullgod utbildning).
Jag har inga tveksamheter om den tekniska precisionen på ak4, eller att det gör utmärkt att skjuta fina träffbilder med den på realistiska avstånd.
Hylslöst har det väl experimenteras med rätt länge utan att det blivit accepterat så att tro att något revolutionerande ska hända inom de närmaste 20 åren är nog att vara optimistisk.

Varför skulle en AK4 vara svårare att skjuta med än en AK5? Visst, kraftigare rekyl och oflackare kulbana, men är detta verkligen något problem på realistiska skjutavstånd och med enkelskott?
Citera
2015-01-10, 21:11
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Tumlade och förlorade energi snabbt var det väl som hände.
Egentligen är det inget problem, grundproblemet var ju att soldaterna inte siktade på målet, skotten skulle i princip aldrig träffa ändå och för Fi var den upplevda känslan av att bli påskjutna densamma.

Vilka data har Afganistan visat angående kalibrar?

Har inte kollat på data, men har läst om analysen kring den. Det kan sammanfattas såhär:

5.56 har begränsad eller ingen effekt på fiendens framryckning och de måste dödas för att stoppa anfallet.

7.62 saktar ner anfallet och tvingar fienden till att ta skydd vilket ger de egna trupperna möjlighet att inta bättre positioner mm.

.50 BMG tvingar fienden till reträtt
Citera
2015-01-10, 21:23
Medlem
tributals avatar
Citat:
Varför skulle en AK4 vara svårare att skjuta med än en AK5? Visst, kraftigare rekyl och oflackare kulbana, men är detta verkligen något problem på realistiska skjutavstånd och med enkelskott?
Varför tror du Sverige gick över till AK5?
Citera
2015-01-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tributal
NATO-anpassning, enhetsvapen för att göra sig av med k-pisten, mindre, smidigare, mer ammo per viktenhet, kan ju vara några anledningar...
Citera
2015-01-10, 21:32
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tributal
Skall jag vara ärlig så tror jag mycket av det var för att det var trendigt. Ett tag var det en mycket hypad kaliber och jag skulle inte bli förvånad om det hade viss inverkan på beslutet.
Citera
2015-01-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Har inte kollat på data, men har läst om analysen kring den. Det kan sammanfattas såhär:

5.56 har begränsad eller ingen effekt på fiendens framryckning och de måste dödas för att stoppa anfallet.

7.62 saktar ner anfallet och tvingar fienden till att ta skydd vilket ger de egna trupperna möjlighet att inta bättre positioner mm.

Detta låter som extrema slutsatser att dra.
Detta med 5.56 är ju dessutom helt felaktigt.
Citera
2015-01-10, 21:44
Medlem
Citat:

20mm akan får dom att ta livet av sig sjävla med handgranat?
Känns inte trovärdigt att skillnaden skulle vara så stor mellan ak 4 och ak 5, att .50 bmg har bra nedhållande förstår jag
Citera
2015-01-10, 23:13
Medlem
1911s avatar
Citat:
Hylslöst har det väl experimenteras med rätt länge utan att det blivit accepterat så att tro att något revolutionerande ska hända inom de närmaste 20 åren är nog att vara optimistisk.

Googla på bla LSAT ang. hylslöst, man har kommit ganska långt de senaste åren.

Precis, bla kraftigare rekyl, ger skotträdsla vilket kräver mer skytte för att träna bort. En oflack kulbana ger ju högre avvikelse på okända och svåruppskattade avstånd. På en skjutbana vet du ju avståndet, i skogen kan det ju skifta och är svårt att uppskatta.
Förtydligande: skillnaden är ju inte enorm såklart, men marginalerna blir ju mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är ju om och när vi ska byta. AK5 är ju inte AK6, om man säger så.

HK416/417 är en hyfsad automatkarbin från en välrenommerad tillverkare. Lite dyr kanske, men smakar det så kostar det. En annan fördel är ju att 416 och 417 är i princip samma vapen men för olika ammunition, vilket bör förenkla utbildning och underhåll.

Jag tycker alltså att HV ska ha 417. Dels för att den patronen har bättre verkan och dels för att man då kan blanda AK4 och AK6 i samma förband utan att få ytterligare en ammunitionstyp att hålla reda på. Det blir väl AK6a och AK6b då... om det är olika kalibrar.
Men tycker du inte att de är ganska bleka val om det byts enligt föreslagen plan, dvs 2022/2025?

I princip samma vapen är det inte alls, det är ganska mycket som skiljer så jag vet inte hur du tänkte där?
Jag tycker 417 är en klump och att att det finns bättre val om man vill ha ett 7.62 ar system.
Senast redigerad av 1911 2015-01-10 kl. 23:29.
Citera
2015-01-10, 23:28
Medlem
Citat:

Har du en länk eller hänvisning då det skulle vara intressant att läsa?

Rent spontant så verkar slutsatsen lite konstig.
Då är det bara vi köper in mer AG90 om vi vill slå den lede avsuttne fi
Eller så kanske det har att göra med vilka vapensystem som använder kalibrarna och hur de används?
5.56 används mestadels i en karbin/lätt ksp och är ett personligt buret vapen tänkt att användas på kortare avstånd, den beväpningen nyttjas främst när övriga vapensystem inte kan användas, inne i bebyggelse samt som självskydd.
7.62 används främst i ksp både, burna och fordonsmonterade både lavett/krans och i vapenstation samt skarpskytte/prickskytte vapen.
12.7 används främst av fordonsmonterade system, både lavett/krans och i vapenstation samt i skarp/prickskytte vapen, finns även en mängd olika ammunition att använda, brandspräng eller liknade torde vara synnerligen effektiv mot avsutten trupp.

Då de här systemen har olika räckvidder, träffsannolikhet och möjlighet att att avge eld under en längre tid(möjlighet att medföra ammunition) så blir heller inte kalibrarna jämförbara om man inte använder dem i samma system under samma förutsättningar och i liknande situationer.

Vill vi effektivast och säkrast slå ihjäl fi så använder vi inte något av ovanstående om vi inte är absolut tvungna. Hos kolonialpolisen leder vi in flyg och mot Ivan är det(var det?) minor, indirekt eld, pv-robot samt stridsfordon och pansar som skulle ta död på honom om han tog sig över eller rundade vattnet.
Citera
2015-01-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Googla på bla LSAT ang. hylslöst, man har kommit ganska långt de senaste åren.

Precis, bla kraftigare rekyl, ger skotträdsla vilket kräver mer skytte för att träna bort. En oflack kulbana ger ju högre avvikelse på okända och svåruppskattade avstånd. På en skjutbana vet du ju avståndet, i skogen kan det ju skifta och är svårt att uppskatta.
Förtydligande: skillnaden är ju inte enorm såklart, men marginalerna blir ju mindre.

Men tycker du inte att de är ganska bleka val om det byts enligt föreslagen plan, dvs 2022/2025?

I princip samma vapen är det inte alls, det är ganska mycket som skiljer så jag vet inte hur du tänkte där?
Jag tycker 417 är en klump och att att det finns bättre val om man vill ha ett 7.62 ar system.
Att gå från prototyp till massanvändning i form av de militära vapen vi diskuterar är inte något som går inom loppet av de tidsramar vi talar om.

Rekylen kan jag köpa, men varför dra in skjutning på okända avstånd? Inom realistiska skjutavstånd avsedda att träffa på spelar det ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in