2015-01-10, 23:41
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Har inte kollat på data, men har läst om analysen kring den. Det kan sammanfattas såhär:

5.56 har begränsad eller ingen effekt på fiendens framryckning och de måste dödas för att stoppa anfallet.

7.62 saktar ner anfallet och tvingar fienden till att ta skydd vilket ger de egna trupperna möjlighet att inta bättre positioner mm.

.50 BMG tvingar fienden till reträtt
Låter som rena fantasier.

Källa?
Citera
2015-01-10, 23:43
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Varför skulle en AK4 vara svårare att skjuta med än en AK5? Visst, kraftigare rekyl och oflackare kulbana, men är detta verkligen något problem på realistiska skjutavstånd och med enkelskott?
Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av de två vapentyperna.
Citera
2015-01-10, 23:47
Medlem
1911s avatar
Citat:
Att gå från prototyp till massanvändning i form av de militära vapen vi diskuterar är inte något som går inom loppet av de tidsramar vi talar om.

Rekylen kan jag köpa, men varför dra in skjutning på okända avstånd? Inom realistiska skjutavstånd avsedda att träffa på spelar det ingen roll.
Nej men lsat har ju kommit längre än prototypstadiet idag, minns jag rätt är man uppe på truppförsök i kompanis storlek.

I skogen är ju avstånden okända, du vet ju inte om du skjuter på just 100 meter, eller är det 130? Lite upp och nerförs lut så blir det ännu större chans till avvikelse.
Så hur kan man INTE dra in det?
Citera
2015-01-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swede1986
Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av de två vapentyperna.
Nej, jag är för gammal för AK5.
Men hitintills har jag inte fått någon bra förklaring varför AK5 skulle vara lättare att skjuta med förutom rekylen som man snabbt vänjer sig med.
Citera
2015-01-10, 23:55
Medlem
1911s avatar
Citat:
Men hitintills har jag inte fått någon bra förklaring varför AK5 skulle vara lättare att skjuta med förutom rekylen som man snabbt vänjer sig med.
Som du säger själv, rekylen, även om man vänjer sig snabbt kräver det mer utbildningstid/mer ammunition = dyrare.
Som sagt, pek för ak4 krävde mer tid och ammo än den gjorde för ak5. Du har ju fått svar men du vill inte ta in det.
Citera
2015-01-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Googla på bla LSAT ang. hylslöst, man har kommit ganska långt de senaste åren.

Precis, bla kraftigare rekyl, ger skotträdsla vilket kräver mer skytte för att träna bort. En oflack kulbana ger ju högre avvikelse på okända och svåruppskattade avstånd. På en skjutbana vet du ju avståndet, i skogen kan det ju skifta och är svårt att uppskatta.
Förtydligande: skillnaden är ju inte enorm såklart, men marginalerna blir ju mindre.

Jag håller helt med dig om att det är svårare att bli en god skytt med 7.62, dock är det inte helt sant att 7.62 är svårare att träffa med på okända avstånd. På lite längre håll har den både flackare bana är mindre vindkänslig samt är stabilare än 5.56.
Dock har som du nämner 100 eller 130m ingen som helst betydelse praktiskt, visst jagar men 10or på pappisar men knappt ens då, om man inte skjuter 9mm
Senast redigerad av Fogfighter 2015-01-10 kl. 23:59. Anledning: fel
Citera
2015-01-11, 00:03
Medlem
Citat:
Nej men lsat har ju kommit längre än prototypstadiet idag, minns jag rätt är man uppe på truppförsök i kompanis storlek.

I skogen är ju avstånden okända, du vet ju inte om du skjuter på just 100 meter, eller är det 130? Lite upp och nerförs lut så blir det ännu större chans till avvikelse.
Så hur kan man INTE dra in det?
Om jag minns rätt är avvikelsen ungefär 6 cm vid 100 meter om man skottställt för 200 meter på AK4an. Detta med reservation för mitt minne. Detta är i sammanhanget ingenting förutom för skarpskytten, som ändå har denna kunskap.

Huruvida man testar på kompanis storlek har väl ändå ingen betydelse i sammanhanget...
Ett hundratal vapen måste man ju ha för att kunna göra kvantitativa tester, att gå från detta stadium till storskalighet är det svåra. Kolla på det initiala fiaskot med M-16 så har vi bevis för hur illa det kan gå, och då var det turligt nog lättavhjälpa problem. Ingen vill riskera sådant idag.
Citera
2015-01-11, 00:09
Medlem
Citat:
Som du säger själv, rekylen, även om man vänjer sig snabbt kräver det mer utbildningstid/mer ammunition = dyrare.
Som sagt, pek för ak4 krävde mer tid och ammo än den gjorde för ak5. Du har ju fått svar men du vill inte ta in det.
Jag har fått svar på att det tar längre tid, inte varför. Förutom rekylen då. Själv upplevde jag inte rekylen som ett problem förutom det första passet och har inte hört någon annan klaga över denna heller efter den initiala överraskningen. Men, men.
Citera
2015-01-11, 00:19
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
4an väger mer och har mer rekyl. Det går att lära sig skjuta med den, men det kräver mer träning.
Citera
2015-01-11, 00:20
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfighter
Jag håller helt med dig om att det är svårare att bli en god skytt med 7.62, dock är det inte helt sant att 7.62 är svårare att träffa med på okända avstånd. På lite längre håll har den både flackare bana är mindre vindkänslig samt är stabilare än 5.56.
Dock har som du nämner 100 eller 130m ingen som helst betydelse praktiskt, visst jagar men 10or på pappisar men knappt ens då, om man inte skjuter 9mm
5,56 har flackare bana ut till ca 700m.
Citera
2015-01-11, 00:21
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
Jag har fått svar på att det tar längre tid, inte varför. Förutom rekylen då. Själv upplevde jag inte rekylen som ett problem förutom det första passet och har inte hört någon annan klaga över denna heller efter den initiala överraskningen. Men, men.
Det är för att du inte har något att jämföra med.
Citera
2015-01-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swede1986
Det är för att du inte har något att jämföra med.
Så den skulle bli ett problem om jag haft något att jämföra med?
Märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in