Citat:
Ursprungligen postat av
Momgo
Är kock i grunden men inte yrkesverksam sedan rätt länge. På den tiden jag arbetade så fanns inte Global, och Sabatier var väl det man oftast pratade om som bra knivar. Följaktligen har jag några gamla dito som hängt med och som väl hållit rätt bra under åren. Har funderat länge på att köpa Globalknivar, men har förstått att de är rätt överprisade, även om de i grunden kanske är något bättre än mina nuvarande Sabatier.
Så om jag nu skulle få för mig att köpa något som är några snäpp bättre stål, som är skarpare och som håller skärpan bra, så undrar man ju lite vad man ska satsa på.
Jag känner till Cleancut, som verkar bra och jag vet att det som ofta rekommenderas här i forumet och av cleancut är knivarna Takamura Synergy, eller Akifusa PM. Har inte känt på någon av dem så det är svårt att bedöma hur jag skulle gilla dem viktmässigt och ergonomiskt, men annars är det säkert knivar i toppklass.
Men jag har också möjlighet att få riktigt bra priser (något över inköpspris) på Tamahagane, Shun, och Yaxell, och undrar därför om det är något som expertisen tycker att jag bör titta på bland dessa märken?
Tack för era svar, det var ungefär så jag har förstått det sedan tidigare med hur dessa märken skulle rankas. Måste som sagt se och framförallt känna på dem också, men kan av bilderna tycka att både Takamura Synergy och Akifusa PM är lite enkla i sin design. Jag gillar snygga grepp, inte minst i mikarta eller trä med lite detaljer, och därav frågan om Tamahagane, Shun/Kai, och Yaxell som jag kan köpa med mindre påslag. Givet detta så kan jag alltså få en relativt dyr kniv från ett av dessa märkens modellserier till samma pris som en Synergy eller PM. Konkret betyder det att jag kan köpa en kniv från Tamahagane, Shun/Kai, eller Yaxell som kostar ca 2000 ordinarie, till samma pris som exempelvis Takamura Synergy eller en Miyabi 6000 MCT. Shun Classic och Tamahagane SAN Tsubame, ligger tex inom den ramen och är båda designmässigt snyggare än Synergyn tycker jag.