2015-01-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momgo
Är kock i grunden men inte yrkesverksam sedan rätt länge. På den tiden jag arbetade så fanns inte Global, och Sabatier var väl det man oftast pratade om som bra knivar. Följaktligen har jag några gamla dito som hängt med och som väl hållit rätt bra under åren. Har funderat länge på att köpa Globalknivar, men har förstått att de är rätt överprisade, även om de i grunden kanske är något bättre än mina nuvarande Sabatier.

Så om jag nu skulle få för mig att köpa något som är några snäpp bättre stål, som är skarpare och som håller skärpan bra, så undrar man ju lite vad man ska satsa på.

Jag känner till Cleancut, som verkar bra och jag vet att det som ofta rekommenderas här i forumet och av cleancut är knivarna Takamura Synergy, eller Akifusa PM. Har inte känt på någon av dem så det är svårt att bedöma hur jag skulle gilla dem viktmässigt och ergonomiskt, men annars är det säkert knivar i toppklass.

Men jag har också möjlighet att få riktigt bra priser (något över inköpspris) på Tamahagane, Shun, och Yaxell, och undrar därför om det är något som expertisen tycker att jag bör titta på bland dessa märken?

Tack för era svar, det var ungefär så jag har förstått det sedan tidigare med hur dessa märken skulle rankas. Måste som sagt se och framförallt känna på dem också, men kan av bilderna tycka att både Takamura Synergy och Akifusa PM är lite enkla i sin design. Jag gillar snygga grepp, inte minst i mikarta eller trä med lite detaljer, och därav frågan om Tamahagane, Shun/Kai, och Yaxell som jag kan köpa med mindre påslag. Givet detta så kan jag alltså få en relativt dyr kniv från ett av dessa märkens modellserier till samma pris som en Synergy eller PM. Konkret betyder det att jag kan köpa en kniv från Tamahagane, Shun/Kai, eller Yaxell som kostar ca 2000 ordinarie, till samma pris som exempelvis Takamura Synergy eller en Miyabi 6000 MCT. Shun Classic och Tamahagane SAN Tsubame, ligger tex inom den ramen och är båda designmässigt snyggare än Synergyn tycker jag.
Senast redigerad av Momgo 2015-01-10 kl. 09:01.
Citera
2015-01-10, 09:51
Medlem
Citat:
Tack för era svar, det var ungefär så jag har förstått det sedan tidigare med hur dessa märken skulle rankas. Måste som sagt se och framförallt känna på dem också, men kan av bilderna tycka att både Takamura Synergy och Akifusa PM är lite enkla i sin design. Jag gillar snygga grepp, inte minst i mikarta eller trä med lite detaljer, och därav frågan om Tamahagane, Shun/Kai, och Yaxell som jag kan köpa med mindre påslag. Givet detta så kan jag alltså få en relativt dyr kniv från ett av dessa märkens modellserier till samma pris som en Synergy eller PM. Konkret betyder det att jag kan köpa en kniv från Tamahagane, Shun/Kai, eller Yaxell som kostar ca 2000 ordinarie, till samma pris som exempelvis Takamura Synergy eller en Miyabi 6000 MCT. Shun Classic och Tamahagane SAN Tsubame, ligger tex inom den ramen och är båda designmässigt snyggare än Synergyn tycker jag.

Takamura Hana då? Den är svinsnygg tycker jag
Citera
2015-01-10, 10:35
Medlem
Jafan89s avatar
Jag är sugen att skaffa mig en kockkniv, men jag är verkligen inte insatt i ämnet så tänkte om ni vet någon som passar den här beskrivningen:

Helt i metal, inkluderat handtaget, gärna lite robustare både på bladet och handtaget, bra kvalitet och ger ett väldigt "maskulint" intryck.

Handtaget får gärna ha flera "rakare" delar, och behöver inte nödvändigtvis vara utformad ovalt som är så vanligt annars för handtag.

Tack i förhand!
Citera
2015-01-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Takamura Hana då? Den är svinsnygg tycker jag

Jättesnygg, men jag tänkte mig att hålla mig inom en budget. För samma pris som jag kan köpa en Takamura Synergy 21 cm kockkniv, kan jag alltså köpa en motsvarande kockkniv från Tamahagane, Shun/Kai, eller Yaxell i 2000 kronors klassen (iom ca 30% rabatt på just dessa märken).
Citera
2015-01-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Jag är sugen att skaffa mig en kockkniv, men jag är verkligen inte insatt i ämnet så tänkte om ni vet någon som passar den här beskrivningen:

Helt i metal, inkluderat handtaget, gärna lite robustare både på bladet och handtaget, bra kvalitet och ger ett väldigt "maskulint" intryck.

Handtaget får gärna ha flera "rakare" delar, och behöver inte nödvändigtvis vara utformad ovalt som är så vanligt annars för handtag.

Tack i förhand!

Känner inte till så många fler knivar med grepp i metall annat än Type 301 och Global. Men här är en, om priset är oväsentligt. Men för samma eller mindre pengar så får du garanterat bättre knivar om du vill. http://www.cleancut.se/butik/knivserier/tamahagane-6-serier/tamahagane-kyoto
Citera
2015-01-10, 13:07
Medlem
Citat:
Jättesnygg, men jag tänkte mig att hålla mig inom en budget. För samma pris som jag kan köpa en Takamura Synergy 21 cm kockkniv, kan jag alltså köpa en motsvarande kockkniv från Tamahagane, Shun/Kai, eller Yaxell i 2000 kronors klassen (iom ca 30% rabatt på just dessa märken).

Eller ska man helt enkelt prova denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90131068/

Stålet är det åtminstone inget fel på vad jag förstår.
Citera
2015-01-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag har en shiro kamo damaskus santoku och jag tycker sidorna liksom är så sträva. Har för mig att någon skrev här om polering sv bladsidorna med ett kit från biltema. Hur blir det av det?

Jag funderar även på att göra samma sak med min masakage kumo nakiri i VG10-stål. Den är ju lite dyrare så jag tänkte börja med shiron. I kumon är stålet varvat med nickel för att få damaskuseffekten, någon som vet om det har betydelse vid poleringen? Nickel är ju mjukare så kan det bli kocko?
Om du polerar för mycket tror jag det finns en risk att mönstret försvinner, men jag är osäker var gränsen går. Själv har jag polerat sekundäregg/slipfas på damaskusknivar med slipsten på 6000 grit med följd att ränderna som visar på de olika lagren i princip har försvunnit. Tyvärr blev det ett ojämnt resultat också eftersom slipfasen inte var helt platt.

I den här tråden på CKTG-forumet putsade någon upp sin kniv med sandpapper så att damaskusmönstret försvann: http://www.chefknivestogoforum.com/damascus-pattern-vanished-t7940.html, vilket inte var önskat. Men hur det blir med ett finkornigt poleringsmedel vet jag inte? Om bladet är etsat för att öka kontrasten så måste det kanske etsas om efter poleringen.
Citera
2015-01-10, 15:33
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpet
Om du polerar för mycket tror jag det finns en risk att mönstret försvinner, men jag är osäker var gränsen går. Själv har jag polerat sekundäregg/slipfas på damaskusknivar med slipsten på 6000 grit med följd att ränderna som visar på de olika lagren i princip har försvunnit. Tyvärr blev det ett ojämnt resultat också eftersom slipfasen inte var helt platt.

I den här tråden på CKTG-forumet putsade någon upp sin kniv med sandpapper så att damaskusmönstret försvann: http://www.chefknivestogoforum.com/damascus-pattern-vanished-t7940.html, vilket inte var önskat. Men hur det blir med ett finkornigt poleringsmedel vet jag inte? Om bladet är etsat för att öka kontrasten så måste det kanske etsas om efter poleringen.

Även om du tidigare hade ett etsat mönster så bör det gå att få fram med JNATs. Han som driver slipstenar.nu är en bra start. Postarhär emellanåt men mer sällan nu än förr.
Är det dina Watanabe så är mönstret väl Kitaeiji och inte etsat vilket innebär att det är frampolerat med JNATs från början. Jag hade liknande upplevelser både på min Catcheside och min Shigefusa
Citera
2015-01-10, 17:25
Medlem
Jag slog till på en Takamura Hana bara för att den var så snygg

Men sen så gillar jag det oktagonformade handtaget också.
Citera
2015-01-10, 19:40
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Känner inte till så många fler knivar med grepp i metall annat än Type 301 och Global. Men här är en, om priset är oväsentligt. Men för samma eller mindre pengar så får du garanterat bättre knivar om du vill. http://www.cleancut.se/butik/knivserier/tamahagane-6-serier/tamahagane-kyoto

Type 301 ær precis det jag letat efter, tack!
Citera
2015-01-10, 22:47
Medlem
Angående polering av damaskusmönster så hittade jag detta som kan vara av intresse: http://hides-export.blogspot.se/2011/07/kitaeji-maintenance-1.html. Polering av Shigefusa Kitaeji så att mönstret försvinner, för att sedan få tillbaka det med fingerstenar.
Citera
2015-01-11, 14:57
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpet
Angående polering av damaskusmönster så hittade jag detta som kan vara av intresse: http://hides-export.blogspot.se/2011/07/kitaeji-maintenance-1.html. Polering av Shigefusa Kitaeji så att mönstret försvinner, för att sedan få tillbaka det med fingerstenar.

Yepp, det är så jag (försöker) göra. Men slipstenar.nu är bättre på det än jag
Köpte fingerstenar från japanesenaturalstones.com men det går att få från många ställen, det är bara stenskärvor från rätt sten.

Hide / Dr Naka är förstås en legendar inom ämnet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in