2015-01-10, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Att säga att man "tror" är "att säga, jag hävdar att jag inte vet att det är så".
Måste man säga så här alltså till en ateist för att lugna ner denne: jag tror på Gud men jag hävdar att jag inte vet att det är så.
Varför vara intresserad av det man inte tror på?
För att det har sådan inverkan på allas liv. Om dom troende höll sin tro privat och inte hävdade massa saker det absolut inte finns bevis för , ja då skulle inte jag vara så intresserad av dom troende männiakorna. Det är nog så många ateister känner , tror jag. Att religion tar för stor plats , särskilt med tanke på hur lite bevis det finns för dom olika religionernas livsåskådningar.
Citera
2015-01-10, 00:50
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För att det har sådan inverkan på allas liv. Om dom troende höll sin tro privat och inte hävdade massa saker det absolut inte finns bevis för , ja då skulle inte jag vara så intresserad av dom troende männiakorna. Det är nog så många ateister känner , tror jag. Att religion tar för stor plats , särskilt med tanke på hur lite bevis det finns för dom olika religionernas livsåskådningar.

Jag uppfattar det på ett helt annat sätt. Ateister jagar hysteriskt efter bevis på det de inte tror på, inte alla ateister men här inne i alla fall.
Tron är privat för mig i alla fall. Här inne pratar jag mycket om det, för att jag kan det och får möta andra i frågor vad gäller religioner med mera.
Hävdar? Du menar tror, eller hur? Hävdar är mer en ateists ord och en ateists jakt efter bevis hit och dit.
Jag tycker andra saker tar stor plats i världen. Bevisnojan får ateisten stå för.
Citera
2015-01-10, 01:01
Medlem
Citat:
Jag uppfattar det på ett helt annat sätt. Ateister jagar hysteriskt efter bevis på det de inte tror på, inte alla ateister men här inne i alla fall.
Tron är privat för mig i alla fall. Här inne pratar jag mycket om det, för att jag kan det och får möta andra i frågor vad gäller religioner med mera.
Hävdar? Du menar tror, eller hur? Hävdar är mer en ateists ord och en ateists jakt efter bevis hit och dit.
Jag tycker andra saker tar stor plats i världen. Bevisnojan får ateisten stå för.
Varför är det inte viktigt för dig att det du tror på är sant? Och jag menar att många religioner/religiösa hävdar saker. Se dig omkring i världen så ser du att det är mer än "bara en tro" för miljontals människor.
Jag jagar inte efter bevis på guds existens. Vilka andra saker , som det inte finns några bevis för , tycker du tar stor plats i världen? Ska bli intressant att höra....
Citera
2015-01-10, 01:06
Medlem
Citat:
Varför är det inte viktigt för dig att det du tror på är sant? Och jag menar att många religioner/religiösa hävdar saker. Se dig omkring i världen så ser du att det är mer än "bara en tro" för miljontals människor.
Jag jagar inte efter bevis på guds existens. Vilka andra saker , som det inte finns några bevis för , tycker du tar stor plats i världen? Ska bli intressant att höra....
Jag vet en! Teorin om det patriarkala samhället av radikalfeminismen.
Citera
2015-01-10, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag vet en! Teorin om det patriarkala samhället av radikalfeminismen.
Nja,inte om man ser till hela världen..... religion tar nog mycket större plats.
Dock inte i Sverige.
Citera
2015-01-10, 01:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Jag har levt så länge så jag tar det luuugnt och sanningen får komma när den kommer. Livet skall levas med stor portion humor. Gud kan man också skämta om, anser jag. Ingen torrboll direkt i min värld.
Jag sa att det finns mycket annat som tar stor plats i Världen om inte annat livet självt.
Man måste finna en balans mellan pest och kolera och le åt skiten. Plocka den där maskrosen då den står där, skratta då man halkar omkull.
Jag tar inget på fullaste allvar i livet annat än de gånger jag måste vara allvarlig.
Varför måste jag ha bevis det räcker med att jag är här och nu och snurrar på jorden med alla fantastiskt roliga människor och försöka undvika de farliga rovdjuren och be till Gud att skona dem jag älskar från allt ont och att de för Guds skull slipper möta ett odjur.
Senast redigerad av goran744 2015-01-10 kl. 01:16.
Citera
2015-01-10, 01:19
Medlem
Citat:
Jag har levt så länge så jag tar det luuugnt och sanningen får komma när den kommer. Livet skall levas med stor portion humor. Gud kan man också skämta om, anser jag. Ingen torrboll direkt i min värld.
Jag sa att det finns mycket annat som tar stor plats i Världen om inte annat livet självt.
Man måste finna en balans mellan pest och kolera och le åt skiten. Plocka den där maskrosen då den står där, skratta då man halkar omkull.
Jag tar inget på fullaste allvar i livet annat än de gånger jag måste vara allvarlig.
Varför måste jag ha bevis det räcker med att jag är här och nu och snurrar på jorden med alla fantastiskt roliga människor och försöka undvika de farliga rovdjuren och be till Gud att skona dem jag älskar från allt ont och att de för Guds skull slipper möta ett odjur.
Ett väldigt,väldigt slingrande svar. Du borde bli politiker.....
Citera
2015-01-10, 01:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ateister jagar hysteriskt efter bevis på det de inte tror på, inte alla ateister men här inne i alla fall.

En stor del ateister sysslar med källgranskning och källkritik.

Citat:
Tron är privat för mig i alla fall.

Från din såpbox?

Citat:

"Bevis" är en väsentlig del av verkligheten.
Citera
2015-01-10, 01:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ett väldigt,väldigt slingrande svar. Du borde bli politiker.....
Jag praktiserar som orm en något "mentalt störd" huggorm
Citera
2015-01-11, 10:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ateister jagar hysteriskt efter bevis på det de inte tror på, inte alla ateister men här inne i alla fall.

Det kallas källgranskning och källkritik.

Om jag nu upprepar detta 20-30 hånger till, tror du då att det trängar igenom filtrerna i din fördummelses-teologis selektivitet?

Citat:
Tron är privat för mig i alla fall.

Undrar på hur pådyvlande teism i så fall ser ut i din fantasivärld.

Citat:
Här inne pratar jag mycket om det, för att jag kan det och får möta andra i frågor vad gäller religioner med mera.

Naturligvis har du en bevisbörda, när du kommar med pseudo-objektiva postulat.
Citera
2015-01-11, 13:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I denna tråd skall det källgranskas om TS trådstart och dess innehåll= Kristna mentalt störda?. Inte om bevisbörda hit och dit vad gäller GUD och fan själv och Jesus ,det finns det fullt av andra trådar om.

Före eller senare kan det bli det oundvikligt med ett ställningstagande till dom olika ad hoc-premisser som eventuellt manifesterar sig i religionsdebattens fortskridande resonemangs-faser.

Du hade väl inte tänkt dig att ett trådämne skulle kunne "låsas" i vilka arbiträre premisser som helst och med begränsningen: "Endast för ja-sägare".

Predikar du nonsens, ljugar och/eller användar slingre-retorik är du öppen för kritik.

Citat:
Här är det fråga om TS påstående om mentala sjukdomar ala störd= Kristen.

Precis. Och ditt predikande, ljugande och/eller retoriska slingrande är såpass verklighets-främmande, att du med skäl kan anses vara mentald störd.
Citera
2015-01-11, 13:41
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bey
Är det någon mer än jag som får trollvarningar varje gång kristna pratar om gud? Jag kan absolut inte ta en kristen på allvar och jag vet inte vad det beror på. Är det kanske för att kristna har lägre genomsnittligt intellekt än agnostiker/ateister? Det skär iallafall i ögonen varje gång någon prata som om han fanns.
Jag kan lugnt garantera dig att det du påstår att genomsnitts intellektet på ateister/agnostiker är högre än Kristnas / troende är käpprakt åt helvetet fel och helt utan belägg eller sanning.
Så dina trollvarningar beror på något annat. Dig själv och din egen åsikt om sakens natur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in