2015-01-09, 22:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shit-brained
Du har dragit parallellen en aning fel. Vad jag skrev är inte ett ateistiskt uttalande, naturligtvis eftersom jag inte är ateist. För jag granskar nästan ateismen som en egen religion vid det här laget, som i princip behöver teismen för att ens ha någon relevans.

Vad jag vill peka ut är religioner distraherar en individ att leva det "goda livet." När ni inte direkt praktiserar er religion speciellt noggrant. Ni bara tror för att "tro", men varför tror ni? "Jag bara tror det". Sen kallar man det att "ha tro" --- "to have faith." Ett existerande ting som ej kan bli förstått av någon som ej har tro.
Fattar du vad du själv skriver?

Ateism/Apatheism att inte "tro"/eller inte förhålla sig till en Gud teisterna hävdar finns.
Detta kräver att teism finns.
Annars hade inte valet funnits eller hur?
Senast redigerad av MeanME 2015-01-09 kl. 22:38.
Citera
2015-01-09, 22:32
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Ateism har inte mycket med institutionaliserad tro att göra, s:t lars och s:t göran , men ateism?

voff!

nej, det verkar kännas tungt för fatalisterna som inte ens tror vad man tror på, kallar jag för duktiga voffsingar beredda att knixa djupt och det utan att veta, men försvara hårt.

jahapp, då fortsätter IS några hundra år till

för något ska de ha o kläng ai ju, så som ni klänger (och ni vet, minsann)
Citera
2015-01-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Att ateismen är en religion ja
De som hävdar att de absolut vet att det inte finns eller har funnits något väsen mänskligheten ska definiera som Gud, de har en bestämd tro, så långt kan jag hålla med om. Ateism är dock något annat.

Jag vet inget bra samlingsord för den nästintill religiösa tron att det absolut inte kan finnas eller någonsin har funnits något som kan kallas Gud. Ateism är fel ord.
Citera
2015-01-09, 22:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
De som hävdar att de absolut vet att det inte finns eller har funnits något väsen mänskligheten ska definiera som Gud, de har en bestämd tro, så långt kan jag hålla med om. Ateism är dock något annat.

Jag vet inget bra samlingsord för den nästintill religiösa tron att det absolut inte kan finnas eller någonsin har funnits något som kan kallas Gud. Ateism är fel ord.

Alla pratar mer eller mindre om Gud eller INTE om Gud , spelar ingen roll hur man än vrider eller vänder på det hela.
Man kommer inte undan.
Endera får man sitta och prata om Gud eller vad man tror om gud eller också får man svara på varför man tror på gud som inte finns
Varenda dag!
Citera
2015-01-09, 22:37
Medlem
shit-braineds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Fattar du vad du själv skriver?

Ateism/Apatheism att att inte "tro"/eller inte förhålla sig till en Gud teisterna hävdar finns.
Detta kräver att teism finns.
Annars hade inte valet funnits eller hur?

Ursäkta.

Jag glömde bort.

Du är Ateist? Du måste säkerligen veta mer än mig -- du är ju redan någon som vet att det inte finns någon Gud.

"Absence of evidence is not evidence of absence"

Eftersom jag inte vet, så kan jag inte uttala mig.
Jag är övertygad om att alla böcker, läror och sätt att tolka dessa är påhitt.
Nu om det finns något högre ting det vet väl inte jag? Men jag har heller inte bevis på att det inte gör på den parten.
Senast redigerad av shit-brained 2015-01-09 kl. 22:43.
Citera
2015-01-09, 22:40
Medlem
goran744s avatar
Det är mer risk att man blir religiös då man möter en ateist än en troende eftersom ateisten tvångsmässigt pratar om den Gud som de påstår med bestämdhet inte finns. OCH vet man inte vem de menar så blir man intresserad av det på grund av intensiteten i ateisten
Citera
2015-01-09, 22:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shit-brained
Ursäkta.

Jag glömde bort.

Du är Ateist? Du måste säkerligen veta mer än mig -- du är ju redan någon som vet att det inte finns någon Gud.

Eftersom jag inte vet, så kan jag inte uttala mig.
Men jag är övertygad om att alla böcker, läror och sätt att tolka är påhitt.
Jo visst är jag ateist och om Gud finns eller ej beror ju på hur du definierar Gud.

Pantheismen som tror hela universum är Gud är lite svåra att argumentera emot.
Men å andra sidan gör ytterst få om ens någon av dem några utfästelser om vad Gud gör heller.
Citera
2015-01-09, 23:03
Medlem
Citat:
Det är mer risk att man blir religiös då man möter en ateist än en troende eftersom ateisten tvångsmässigt pratar om den Gud som de påstår med bestämdhet inte finns. OCH vet man inte vem de menar så blir man intresserad av det på grund av intensiteten i ateisten
Det är enkelt att se massor av konflikter och rent nonsens i de förklaringsmodeller och sagor som religioner presenterar.

Skulle någon religion säga "Vi tror att det finns eller har funnits något väsen som är orsaken till att livet på jorden och/eller universum existerar, men vi hävdar inte att vi vet att det är så." och lämna det med det, då tror jag väldigt få ateister skulle bli irriterade.

Ingen vet ju, och uttalandet är lika omöjligt att besvara eller ha rätt eller fel om som om man tror på att det finns eller har funnits liv på någon annan planet eller inte, någonting som väldigt många ateister tror olika om, men alla är överens om att man inte vet svaret på. Att vi tror olika om det är det ingen som stör sig på vad jag vet.

Hade de som tror på liv på andra planeter däremot börjat specificera vilken hudfärg, längd och annat som dessa varelser har, vad aliensen har gjort historiskt och att de agerar utifrån kärlek osv, då skulle det däremot börja komma frågor typ "Va, och hur fan vet du det då?". Religionerna har liknande fånigt specifika påståenden kring Gud och skapelseberättelser.
Citera
2015-01-09, 23:27
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Det är enkelt att se massor av konflikter och rent nonsens i de förklaringsmodeller och sagor som religioner presenterar.

Skulle någon religion säga "Vi tror att det finns eller har funnits något väsen som är orsaken till att livet på jorden och/eller universum existerar, men vi hävdar inte att vi vet att det är så." och lämna det med det, då tror jag väldigt få ateister skulle bli irriterade.

Ingen vet ju, och uttalandet är lika omöjligt att besvara eller ha rätt eller fel om som om man tror på att det finns eller har funnits liv på någon annan planet eller inte, någonting som väldigt många ateister tror olika om, men alla är överens om att man inte vet svaret på. Att vi tror olika om det är det ingen som stör sig på vad jag vet.

Hade de som tror på liv på andra planeter däremot börjat specificera vilken hudfärg, längd och annat som dessa varelser har, vad aliensen har gjort historiskt och att de agerar utifrån kärlek osv, då skulle det däremot börja komma frågor typ "Va, och hur fan vet du det då?". Religionerna har liknande fånigt specifika påståenden kring Gud och skapelseberättelser.

När är man utomjording?
När befinner man sig utom jorden?
Månfararna - är de utomjordingar när de landat på månen?
Om Gud finns och OM (många om blir det... ) han finns i himlen,
bör man kalla Gud för en utomjording då?
[lite yra gonatt-tankar bara]
Citera
2015-01-09, 23:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
skapelseberättelser.
Ursäkta att jag dröjer kvar vid Skapelseberättelsen, men...
hur kunde Moses nedteckna den?
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-01-09 kl. 23:31.
Citera
2015-01-09, 23:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Att säga att man "tror" är "att säga, jag hävdar att jag inte vet att det är så".
Måste man säga så här alltså till en ateist för att lugna ner denne: jag tror på Gud men jag hävdar att jag inte vet att det är så.
Varför vara intresserad av det man inte tror på?
Citera
2015-01-10, 00:13
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Att säga att man "tror" är "att säga, jag hävdar att jag inte vet att det är så".
Måste man säga så här alltså till en ateist för att lugna ner denne: jag tror på Gud men jag hävdar att jag inte vet att det är så.
Varför vara intresserad av det man inte tror på?
Institutionaliserandet, både judendom kristendom och islam och hinduism med sina pressare, är mkt starkt akútkoritära och utnyttjar sin s.k gudspsykologiska valsmaskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in