2015-01-09, 14:58
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Hyr en bostadsrätt i stället. Du har sagt bostadsbrist. Bostadsrätter är bostäder.
Nästa person som föreslår att jag skall substituera avsaknad av HR med BR kommer analfistas med boxhandske.
Citera
2015-01-09, 21:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Visa mig var jag hittar vita förstahandskontrakt till dyra hyresrätter utan kötid i Sthlm eller GBG.
Riktigt där är vi inte ännu, men kötiden är väsentligt kortare till nyproduktionshyresrätter vad jag vet.
Citera
2015-01-09, 21:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Hyr en bostadsrätt i stället. Du har sagt bostadsbrist. Bostadsrätter är bostäder.

Man kan hyra en ägarlägenhet också. Det har byggts lite sådana på lidingö bland annat.... Kanske kommer mer och mer.
Citera
2015-01-09, 21:40
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Riktigt där är vi inte ännu, men kötiden är väsentligt kortare till nyproduktionshyresrätter vad jag vet.
Nej, vi är inte riktigt där ännu. Kötiden till nyproduktion är tack vare presumtionshyrorna kortare än till det äldre beståndet, men kötiden till nyproducerade lägenheter mäts fortfarande i enheten år. Även på den dyraste nyproduktionen så är det från femtio till hundratals sökanden till varje lägenhet.

Så det vore klädsamt om du slutade upprepa lögnen om att det bara är "billiga" hyreskontrakt det är brist på. Framförallt som du vet att det är en lögn.
Citera
2015-01-09, 22:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, vi är inte riktigt där ännu. Kötiden till nyproduktion är tack vare presumtionshyrorna kortare än till det äldre beståndet, men kötiden till nyproducerade lägenheter mäts fortfarande i enheten år. Även på den dyraste nyproduktionen så är det från femtio till hundratals sökanden till varje lägenhet.

Så det vore klädsamt om du slutade upprepa lögnen om att det bara är "billiga" hyreskontrakt det är brist på. Framförallt som du vet att det är en lögn.

En viss kö kommer det alltid att vara i det här landet skulle jag tro. Att överproducera hyresrätter kommer aldrig någon att göra så att lägenheter står tomma. Det är inte ekonomiskt hållbart...
Citera
2015-01-09, 22:33
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
En viss kö kommer det alltid att vara i det här landet skulle jag tro. Att överproducera hyresrätter kommer aldrig någon att göra så att lägenheter står tomma. Det är inte ekonomiskt hållbart...
På en fungerande marknad för hyrda bostäder (med fri prisbildning) råder en vakansgrad på en handfull procent utan att man kallar det överproduktion. I våra svenska storstäder så är den vita vakansgraden nära noll procent. Och kö.

Och så länge jag måste köa för att få en vara/tjänst som jag har både vilja och möjlighet att betala ett marknadsmässigt pris för så är det brist.

Det är inte brist på tandborstar, leasingbilar eller ens prostituerade trots att det är illegalt att köpa. Men på vita förstahandskontrakt är det brist. Brist.
Citera
2015-01-09, 23:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
På en fungerande marknad för hyrda bostäder (med fri prisbildning) råder en vakansgrad på en handfull procent utan att man kallar det överproduktion. I våra svenska storstäder så är den vita vakansgraden nära noll procent. Och kö.

Och så länge jag måste köa för att få en vara/tjänst som jag har både vilja och möjlighet att betala ett marknadsmässigt pris för så är det brist.

Det är inte brist på tandborstar, leasingbilar eller ens prostituerade trots att det är illegalt att köpa. Men på vita förstahandskontrakt är det brist. Brist.
Då är den stora frågan: Varför bygger inte du bort bristen? Det låter ju riktigt lönsamt att bygga något som det dessutom är brist på..
Citera
2015-01-09, 23:28
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Då är den stora frågan: Varför bygger inte du bort bristen? Det låter ju riktigt lönsamt att bygga något som det dessutom är brist på..

Därför att det är dyrt att bygga + att mark inte tilldelas på ett vettigt sätt + oligopol på marknaden osv.

Detta är också anledningar till att förortshyrorna inte kommer att gå ner vid marknadshyror. MEN hyrorna måste såklart marknadsanpassas ändå på sikt. Dock måste möjligheter till överklagande försvinna (helt sjukt när några hyresgäster på södermalm lyckades förhindra förtätning i deras område för att de då skulle förlora ljusinsläpp - de borde vara nöjda med sina subventionerade hyror och det borde rimligen endast vara upp till fastighetsägaren (och knappt det) om det ska förtätas)

Så sluta upp med ditt "förortshyrorna kommer gå ner"
Citera
2015-01-10, 01:52
Medlem
Citat:
Eftersom du hävdar att brist inte råder så ligger det på dig att visa var jag med både vilja och förmåga att betala marknasmässiga hyror hittar ett utbud av vita förstahandskontrakt utan att behöva köa likt en sovjetmedborgare.
Var gör jag det?

I det du citerar efterfrågar jag en mätmetod.

-------------------------------
Det verkar som du inte klara att läsa innantill. Du läser kanske något ord och så fantiserar du ihop resten. Och så blir det bara fel. Det är därför det går så fel för dig som det gjorde i t ex SN-tråden.

Här blir det väldigt tydligt. Det finns inte ett spår av förnekelse i min text. Jag efterfrågar ett sätt att mäta så vi kan avgöra om det är bostadsbrist eller inte.

Har man förmågan att tänka det minsta lilla så inser man att eftersom ingen har presenterat en fungerande mätmetod så kan jag inte ha en uppfattning.
Citera
2015-01-10, 08:10
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Var gör jag det?

I det du citerar efterfrågar jag en mätmetod.

-------------------------------
Det verkar som du inte klara att läsa innantill. Du läser kanske något ord och så fantiserar du ihop resten. Och så blir det bara fel. Det är därför det går så fel för dig som det gjorde i t ex SN-tråden.

Här blir det väldigt tydligt. Det finns inte ett spår av förnekelse i min text. Jag efterfrågar ett sätt att mäta så vi kan avgöra om det är bostadsbrist eller inte.

Har man förmågan att tänka det minsta lilla så inser man att eftersom ingen har presenterat en fungerande mätmetod så kan jag inte ha en uppfattning.
Hallelujah! Äntligen.

Eftersom marknaden för hyrt boende är prisreglerad så kan vi inte använda (det vita) priset för att mäta.

Däremot så kan vi titta på tillgängligheten. Var finns utbudet för mig som konsument? Var kan jag hitta ett marknadsplats med ett utbud i olika lägen, olika stanndard och priser därefter? Jämför med den typer av förmedlingar/marknadsplatser som finns i länder utan sovjetisk hyresmarknad.

I Sverige är utbudet nära noll och det krävs kötid till samtliga objekt på den reguljära marknaden. Det karaktäriserar jag som brist eftersom jag som konsument inte kan konsumera det jag vill trots både förmåga och vilja att betala marknadsmässig hyra.
Citera
2015-01-10, 08:19
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Är du en bot som svarar slumpmässigt?

Jag har varit väldigt tydlig med att den svenska hyresmarknaden är dysfunktionell på grund av pristaket på hyrt boende som göra att det inte lönsamt att bygga hyreshus och som leder till överkonsumtion och dålig allokering.

Vad jag vill är däremot att alla som ifrågasätter att det är brist på hyresrätter i våra storstäder visar mig var jag som konsument hittar vita förstahandskontrakt utan att behöva kö och utan pengar under bordet.

Tills ni visat det så kommer jag fortsätta hävda att brist råder.
Citera
2015-01-10, 11:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Därför att det är dyrt att bygga + att mark inte tilldelas på ett vettigt sätt + oligopol på marknaden osv.

Detta är också anledningar till att förortshyrorna inte kommer att gå ner vid marknadshyror. MEN hyrorna måste såklart marknadsanpassas ändå på sikt. Dock måste möjligheter till överklagande försvinna (helt sjukt när några hyresgäster på södermalm lyckades förhindra förtätning i deras område för att de då skulle förlora ljusinsläpp - de borde vara nöjda med sina subventionerade hyror och det borde rimligen endast vara upp till fastighetsägaren (och knappt det) om det ska förtätas)

Så sluta upp med ditt "förortshyrorna kommer gå ner"

Jag skrev ett förslag på hur allmännyttan skulle kunna verka för att få ner hyrorna i förorterna. Samma intäkter men betydligt mer rättvist. Samtidigt som det troligtvis skulle bli något enklare att få tag på ett förstahandskontrakt för de bostadslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in