Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Men herregud, London är inte Stockholm och kommer aldrig att bli. Hyrorna kan inte vara högre än folk har råd att betala. Vem fan betalar 50 k i månaden för en random hyresrätt om man kan köpa en bostadsrätt och lätt få ner kostnaden till en tiondel och kanske mindre än så?
Det oskäliga är att förortshyresgästerna får betala överhyror medan rika innerstadshyresgäster blir rejält subventionerade på förortsbornas bekostnad. Hur vore det om man jämnade ut orättvisorna något?
Inom allmännyttan skulle man kunna börja och åtminstone behålla samma hyresintäkter totalt sett, men sedan sänka hyrorna i förorterna och höja på mer populärare lägen i innerstaden.
Men du menar kanske på allvar att det är rättvist att rika innerstadsbor med höga inkomster ska ha rätt att bo subventionerat och ha hyror långt under vad gemene hyresgäst tycker att det är värt?
Inte en chans i världen att förortshyrorna kommer sjunka, innerstadshyrorna kommer att öka och det kommer att gå att få en lägenhet där på dagen, ja, men förortshyrorna är inte särskilt höga mer än relativt sett mot innerstadshyrorna. Tittar man på nyproduktionskostnad o liknande så inser man att nybyggda lägenheter kommer ha en betydligt högre hyra än "gamla" - även om det kommunala bostadsbolaget skulle få marken gratis...
"Gamla" lägenheter i förorten kostar runt 1000 kr per kvadrat och år - drift o underhåll ligger på ca 400-500 kr per kvadrat och år, så bara där inser nog de flesta flesta att hyran inte kan gå ner.
Nybyggen springer loss på lågt räknat 20000 kr kvadraten i ren produktionskostnad, dra bort 400 kr (lågt räknat) så blir det 600 kr kvar per kvadrat och år - med en produktionskostnad på 20 papp kvadraten så skulle det innebära en direktavkastning på 3 % - något som bolagen nog inte är intresserade av i förorten (om det nu hade funnits mark å bygga på och om de skulle få marken gratis...)
I själva verket så kan såklart inte förortshyrorna sjunka efter så lång tid av hyresreglering och med så höga byggkostnader som Sverige så funkar det inte så. Vår situation är lite annorlunda mot omvärlden. Givetvis måste hyrorna avregleras, men sänkta hyror kommer det inte att bli.
1Eller, om vi river upp avtalet om nationalstadsparken (och möjlighet till överklagande tas bort), det kommunala bostadsbolaget får marken gratis och alla skatter kopplade till byggande och ägande tas bort - då kan det såklart hyras ut till lägenheter till lägre hyra än idag - lycka till med att få väljarna med på tåget, för det finns som du säkert känner till EN OCH ANNAN bostadsrättsägare som knappast kommer ge sin röst till den som sänker värdet på ens lägenhet...
2.Hade hyrorna avreglerats innan bostadsrättsomobildningarna började så hade hyrorna i förorten kunnat vara lite lägre än idag, men nu är det för sent för att det ska kunna påverka - då hade folk fått konsumera mindre bostadsyta, och stora lägenheter i stan hade byggts om till flera mindre eller bebotts av kollektiv - alltså mindre tryck per lägenhet totalt sett, men nu har det tåget gått till för stor del + den stora invandringen till Stockholm vilket skapar ett "falskt" tryck - skulle hyrorna avregleras idag och x antal helt flytta ifrån Stockholm p.g.a högre hyror så skulle dessa lägenheter fyllas av invandrare som bara längtar efter att hänga med "arab people" (som busskaparna i Grytan sa)