2015-01-08, 19:27
  #3973
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Jag vet inte vad som värst, att Sverige har en enorm bostadsbrist eller att det finns folk som totalförnekar det, för systemfel i Sverige finns ju inte.

Varenda utlänning som kommit till Sverige och försökt få tag i en våning (hyres) undrar vad för idiotiskt system Sverige har och det kan inte liknas med som de har det hemma. I andra länder finns det hela prisomfånget men även ett bra utbud på bostäder. Det verkar som många svenskar inte har någon erfarenhet och förstår hur en fungerande hyresmarknad ser ut. Sverige har inte det och det verkar som i har någon slags mur runt Sverige eftersom folk verkar inte veta hur det är i andra länder.

Sverige är som Sovjet, det finns ett problem men det förnekas eftersom det kan hota (bilden av) systemet.

Det sjukaste är att sveriges vänster försvarar detta och alliansen inte vågar göra något åt saken för att inte stöta sig med sina väljare i hyresrätter.
Citera
2015-01-08, 19:48
  #3974
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det sjukaste är att sveriges vänster försvarar detta och alliansen inte vågar göra något åt saken för att inte stöta sig med sina väljare i hyresrätter.

Det skulle inte förvåna mig om alliansen faktiskt tänker så.


Hur många väljare kan du ha i dessa hyresrätter? Två? Tre?
Citera
2015-01-08, 21:32
  #3975
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det sjukaste är att sveriges vänster försvarar detta och alliansen inte vågar göra något åt saken för att inte stöta sig med sina väljare i hyresrätter.
Dom har inte infört fri prissättning. (Något de borde ha gjort). Men det är inte riktigt så illa att dom inte gjort något.

Man har infört presumtionshyror och förlängt tiden till 15 år. Man har också gjort det mer intressant att hyra ut i andra hand. (Man försökte få bort ytterligare hinder för uthyrning, men gick inte iland med det). Och för att undvika för mycket kritik så satte man ett hyrestak till ungefär självkostnadspris. Och man införde principen att bruksvärde gäller för objektet och inte hela beståndet. Och då går det att med presumtionshyra faktiskt att bygga nya HR. Ja, med lite god vilja iaf. Annars hade bruksvärdesprincipen hindrat nyproduktion.

Presumtionshyrorna gör nog att hyror i nya HR inte avviker så mycket från marknadshyra. Det som avviker rejält däremot är hyror i gamla hyreskaserner. Där kan det vara rent absurda hyror.

Jag förstår mycket väl varför allmännyttan säljer av de till ombildning. Dom får bättre betalt vid en ombildning, än om man skulle sälja till en privat hyresvärd. (Denne kan inte betala mer än vad hyresintäkterna motiverar). Men den köpande BR-föreningen kan lägga sig strax över. Det är då en bra affär för allmännyttan. Allmännyttan säljer helt enkelt till mer än marknadsvärde. Marknadsvärdet är så lågt för att hyrorna är så låga.

Möjligen har Alliansen sett det som att man får successivt bort de gamla hyreskasernerna med absurda hyror genom ombildningar. Och så byggs de nya med presumtionshyror.
Skulle man infört marknadshyra så blir det närmast stopp på ombildningar. Motivet försvinner i stort sett då.
Citera
2015-01-08, 21:40
  #3976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Jag vet inte vad som värst, att Sverige har en enorm bostadsbrist eller att det finns folk som totalförnekar det, för systemfel i Sverige finns ju inte.
Du kanske kan påvisa en mätmetod för att mäta upp bostadsbrist då. Jag har efterfrågat en sådan. Men hittills har ingen kunnat presentera en fungerande sådan. Folk på något magiskt sätt bara "vet" att det är bostadsbrist.


Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Varenda utlänning som kommit till Sverige och försökt få tag i en våning (hyres) undrar vad för idiotiskt system Sverige har och det kan inte liknas med som de har det hemma. I andra länder finns det hela prisomfånget men även ett bra utbud på bostäder. Det verkar som många svenskar inte har någon erfarenhet och förstår hur en fungerande hyresmarknad ser ut. Sverige har inte det och det verkar som i har någon slags mur runt Sverige eftersom folk verkar inte veta hur det är i andra länder.
Det handlar om att bostadsförmedlingen delar ut pengar i form av nedreglerade HR. Vill dina utlänningar ha gratis pengar får dom väl ställa sig i kön också.

Det har inget med brist på bostäder att göra. Det har med brist på gratis pengar från bostadsförmedlingen att göra. Skulle vi införa fri prissättning skulle dina utlänningar kunna få sig en HR omgående. Och kön skulle upphöra omgående.
Citera
2015-01-08, 21:50
  #3977
Medlem
Malingins avatar
Gromph, jag håller med att man ska släppa det fritt men bostadsbrist råder.
För att komma bukt med den måste man släppa alla regler fritt också, dvs riva och bygga högre i tex Stockholms innerstad, något som aldrig kommer ske.
Innan dess kommer inte folk ha råd med marknadshyror, alternativt att man börjar bygga hur man vill var man vill.
Det finns säkert nån som är sugen att bo på femtionde våningen på strandvägen i Stockholm.

Har man inga inkomster blir det svårt med bostad förstås, det fattar jag med.
Kåkstäder är väl att ta i även för dig Gromph?
Citera
2015-01-08, 22:06
  #3978
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Gromph, jag håller med att man ska släppa det fritt men bostadsbrist råder.
Nej det stämmer inte riktigt. Vad det är brist på är billiga hyresrätter och de som är kvar med låga hyror blir därför aldrig lediga inom rimlig tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
För att komma bukt med den måste man släppa alla regler fritt också, dvs riva och bygga högre i tex Stockholms innerstad, något som aldrig kommer ske.
Man kan fortfarande förtäta staden men det är inte så lätt när man har en massa nimby:s till boende som inte vill ha in fler bostäder. De utnyttjar sina "demokratiska" rättigheter och det fungerar tyvärr.

http://www.dn.se/arkiv/stockholm/protester-mot-husbygge-pa-soders-storsta-innergard-1



Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Innan dess kommer inte folk ha råd med marknadshyror, alternativt att man börjar bygga hur man vill var man vill.
Det finns säkert nån som är sugen att bo på femtionde våningen på strandvägen i Stockholm.
Folk har olika preferenser vad gäller bostäder. Vissa kan tänka sig att bo lite mindre mot att bo centralt, andra vill bo större och därmed billigare utanför staden. Man kan inte ha samma hyror överallt och tro att marknaden ska fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Har man inga inkomster blir det svårt med bostad förstås, det fattar jag med.
Kåkstäder är väl att ta i även för dig Gromph?
Ja men hur många lediga hyresrätter finns det nu? Bättre med ett utbud av hyresrätter än inga hyresrätter alls? Och nej det finns inga kåkstäder, mer än för EU-migranterna.
Citera
2015-01-09, 03:53
  #3979
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men herregud, London är inte Stockholm och kommer aldrig att bli. Hyrorna kan inte vara högre än folk har råd att betala. Vem fan betalar 50 k i månaden för en random hyresrätt om man kan köpa en bostadsrätt och lätt få ner kostnaden till en tiondel och kanske mindre än så?





Det oskäliga är att förortshyresgästerna får betala överhyror medan rika innerstadshyresgäster blir rejält subventionerade på förortsbornas bekostnad. Hur vore det om man jämnade ut orättvisorna något?

Inom allmännyttan skulle man kunna börja och åtminstone behålla samma hyresintäkter totalt sett, men sedan sänka hyrorna i förorterna och höja på mer populärare lägen i innerstaden.

Men du menar kanske på allvar att det är rättvist att rika innerstadsbor med höga inkomster ska ha rätt att bo subventionerat och ha hyror långt under vad gemene hyresgäst tycker att det är värt?

Inte en chans i världen att förortshyrorna kommer sjunka, innerstadshyrorna kommer att öka och det kommer att gå att få en lägenhet där på dagen, ja, men förortshyrorna är inte särskilt höga mer än relativt sett mot innerstadshyrorna. Tittar man på nyproduktionskostnad o liknande så inser man att nybyggda lägenheter kommer ha en betydligt högre hyra än "gamla" - även om det kommunala bostadsbolaget skulle få marken gratis...

"Gamla" lägenheter i förorten kostar runt 1000 kr per kvadrat och år - drift o underhåll ligger på ca 400-500 kr per kvadrat och år, så bara där inser nog de flesta flesta att hyran inte kan gå ner.
Nybyggen springer loss på lågt räknat 20000 kr kvadraten i ren produktionskostnad, dra bort 400 kr (lågt räknat) så blir det 600 kr kvar per kvadrat och år - med en produktionskostnad på 20 papp kvadraten så skulle det innebära en direktavkastning på 3 % - något som bolagen nog inte är intresserade av i förorten (om det nu hade funnits mark å bygga på och om de skulle få marken gratis...)

I själva verket så kan såklart inte förortshyrorna sjunka efter så lång tid av hyresreglering och med så höga byggkostnader som Sverige så funkar det inte så. Vår situation är lite annorlunda mot omvärlden. Givetvis måste hyrorna avregleras, men sänkta hyror kommer det inte att bli.


1Eller, om vi river upp avtalet om nationalstadsparken (och möjlighet till överklagande tas bort), det kommunala bostadsbolaget får marken gratis och alla skatter kopplade till byggande och ägande tas bort - då kan det såklart hyras ut till lägenheter till lägre hyra än idag - lycka till med att få väljarna med på tåget, för det finns som du säkert känner till EN OCH ANNAN bostadsrättsägare som knappast kommer ge sin röst till den som sänker värdet på ens lägenhet...


2.Hade hyrorna avreglerats innan bostadsrättsomobildningarna började så hade hyrorna i förorten kunnat vara lite lägre än idag, men nu är det för sent för att det ska kunna påverka - då hade folk fått konsumera mindre bostadsyta, och stora lägenheter i stan hade byggts om till flera mindre eller bebotts av kollektiv - alltså mindre tryck per lägenhet totalt sett, men nu har det tåget gått till för stor del + den stora invandringen till Stockholm vilket skapar ett "falskt" tryck - skulle hyrorna avregleras idag och x antal helt flytta ifrån Stockholm p.g.a högre hyror så skulle dessa lägenheter fyllas av invandrare som bara längtar efter att hänga med "arab people" (som busskaparna i Grytan sa)
__________________
Senast redigerad av B´stard 2015-01-09 kl. 03:58.
Citera
2015-01-09, 10:17
  #3980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Gromph, jag håller med att man ska släppa det fritt men bostadsbrist råder.
Hur har du mätt upp det?
Är det för få BR till salu på Hemnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
För att komma bukt med den måste man släppa alla regler fritt också, dvs riva och bygga högre i tex Stockholms innerstad, något som aldrig kommer ske.
Man behöver inte alls släppa alla regler. Prismekanismen löser det så att är något mer populärt så blir det högre priser där, och vv. Precis som det är för villor och BR.

Och HR kommer inte att få några fantasihyror. De kommer att landa ungefär där vi har boendekostnad för en BR idag. Kanske några % högre.

Tillräckligt många som vill ha sig en bostad kommer inte att vilja betala mycket mer för en HR än för en BR, och det kommer att upprätthålla prisrelationen.

Att vi ser så höga andrahandshyror idag beror bara på att det finns så få sådana lägenheter. Kommer hela HR ut på marknaden så får man lägre HR priser.

Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Innan dess kommer inte folk ha råd med marknadshyror, alternativt att man börjar bygga hur man vill var man vill.
Det finns säkert nån som är sugen att bo på femtionde våningen på strandvägen i Stockholm.
Se ovan ang att ha råd.

Boendekostnad (ränta + månadsavgift) för en BR 15 min pendeltid från Sthlm central ligger på ca 1100 SEK/kvm och år. Det betyder ca 3200 i månaden.
Indikerar det något slags underskott på bostäder?
Knappast.

Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Har man inga inkomster blir det svårt med bostad förstås, det fattar jag med.
Kåkstäder är väl att ta i även för dig Gromph?
Har man inga inkomster eller tillgångar så får sociala myndigheterna lösa det problemet.
Att man inför fri prissättning på HR innebär inte att man ändrar i annan lagstiftning. (Det kan man för all del göra men det är en annan diskussion).
Citera
2015-01-09, 13:40
  #3981
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det stämmer inte riktigt. Vad det är brist på är billiga hyresrätter och de som är kvar med låga hyror blir därför aldrig lediga inom rimlig tid.
Visa mig var jag hittar vita förstahandskontrakt till dyra hyresrätter utan kötid i Sthlm eller GBG.
Citera
2015-01-09, 13:43
  #3982
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du kanske kan påvisa en mätmetod för att mäta upp bostadsbrist då. Jag har efterfrågat en sådan. Men hittills har ingen kunnat presentera en fungerande sådan. Folk på något magiskt sätt bara "vet" att det är bostadsbrist.
Eftersom du hävdar att brist inte råder så ligger det på dig att visa var jag med både vilja och förmåga att betala marknasmässiga hyror hittar ett utbud av vita förstahandskontrakt utan att behöva köa likt en sovjetmedborgare.
Citera
2015-01-09, 14:06
  #3983
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det enda jag klagar på är att i nästan alla andra utvecklade länders största städer så kan jag få ett förstahandskontrakt på en hyresrättslägenhet och flytta in på kort varsel, bara jag har tillräcklig inkomst för att betala den marknadsanpassade hyran. Den huvudsakliga skillnaden då är att jag i allmänhet inte behöver vara beroende av en privatperson som äger lägenheten jag hyr och som kan begära att jag skall flytta ut ifall exempelvis ägaren själv tänkt flytta in i lägenheten igen. Därmed så har man större möjlighet att hyra så länge man själv vill och bara köpa bostad om man kan köpa till ett bra pris.
Jag förstår att den gamla generationen svenskar uppväxta i DDR-Sverige går på skräckpropagandan om hur hemskt det är med marknadshyror.

Men alla unga? Vi har ju snart ett par generationer som rest, studerat, jobbat och bara levt runt om i världen. Cafebiträden i Oslo, bartenders i London, utbytesstudenter i Berlin. Alla har de kunnat finna boende omedelbart. Hur kan alla dessa unga väl hemma i Sverige igen acceptera att gå tillbaka till ofriheten i att inte kunna hyra sig ett eget boende?

För mig är det omöjligt att förstå hur en socialistisk relik som prisreglering kan leva vidare i dessa globaliseringens dagar när de negativa biverkningarna i form av brist och sovetiska köer är smärtsamt påtagliga.
Citera
2015-01-09, 14:29
  #3984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Eftersom du hävdar att brist inte råder så ligger det på dig att visa var jag med både vilja och förmåga att betala marknasmässiga hyror hittar ett utbud av vita förstahandskontrakt utan att behöva köa likt en sovjetmedborgare.

Hyr en bostadsrätt i stället. Du har sagt bostadsbrist. Bostadsrätter är bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in