2015-01-09, 11:51
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombastiskt
Brooklyn lager på flaska har jag gillat så jag ska nog testa den på burk också. Får ta och kolla upp Spitfire också, verkar lovande.

Det är synd att bra öl ska vara så pass dyrt. Man får hoppas på att efterfrågan ökar så att priserna kanske pressas ner lite. Problemet är väl att svensken i gemen inte har tillräckligt välutvecklade smaklökar för att bry sig om smak nämnvärt. APK rules forever!

Jag tror inte det handlar om APK utan smaken.
Dom flesta svenskarna gillar inte hårt humlad öl.
Syns tydligt på bolagets försäljningsstatistik.
Den mest säljande ligger inte i topp på APK-listan om jag inte mins fel.
Citera
2015-01-09, 13:08
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Jag tror inte det handlar om APK utan smaken.
Dom flesta svenskarna gillar inte hårt humlad öl.
Syns tydligt på bolagets försäljningsstatistik.
Den mest säljande ligger inte i topp på APK-listan om jag inte mins fel.
tja. 90% av alla öl i världen är fisig lager så. inget speciellt för sverige.
Citera
2015-01-09, 13:23
Medlem
Indeos avatar
Hejsan.

Jag har på senare tid gått och blivit frälst i sour-beer.
Dvs öl med mjölksyrebakterier. Jag vet att Mikkeller tillverkar en som är ok, men skulle vara tacksam för lite fler tips om vad som finns att tillgå där ute. Och kanske en liten inflik om smak och skillnad. Och har någon sett sour serveras på någon bar i Sverige ännu?

Dagen efter ölmässan gick jag till bolaget och frågade, vi slog i dataregistret men expediten verkade lite ovetandes om vad sour-beer egentligen va, så vårt sökande blev resultatlöst.
Själv blev jag lite för berusad på mässan och glömde således bort märken och sorter.

Hoppas på bättre lycka här.

Tack på förhand
Citera
2015-01-09, 13:42
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeo
Hejsan.

Dvs öl med mjölksyrebakterier. Jag vet att Mikkeller tillverkar en som är ok, men skulle vara tacksam för lite fler tips om vad som finns att tillgå där ute. Och kanske en liten inflik om smak och skillnad. Och har någon sett sour serveras på någon bar i Sverige ännu?

Dagen efter ölmässan gick jag till bolaget och frågade, vi slog i dataregistret men expediten verkade lite ovetandes om vad sour-beer egentligen va, så vårt sökande blev resultatlöst.
Själv blev jag lite för berusad på mässan och glömde således bort märken och sorter.

Tack på förhand
det där är inte suröl.

"suröl" är spontanjäst öl.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spontanj%C3%A4st_%C3%B6l

jag antar att du pratar om brett-öl (brettanomyces)?

sen finns det ju milkstouts, men det är ju laktosen man pratar om där.

edit: därför man för anteckningar på mässor.
Senast redigerad av brutefish 2015-01-09 kl. 13:44.
Citera
2015-01-09, 13:45
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tja. 90% av alla öl i världen är fisig lager så. inget speciellt för sverige.
Ja så är det.
Det jag ville ha sagt är att APK är inte det viktigaste när majoriteten köper öl.
Eftersom APKlistan inte stämmer helt så bra med systemets försäljningslista.
Nu har jag inte så koll på dom listorna så jag kan mycket väl ha fel.

Men jag tror att den genomsnittliga ölen som konsumeras ligger kvalitetsmässigt högre än dom flesta andra länderna runtom i världen.
Citera
2015-01-09, 14:22
Medlem
Citat:
Hejsan.

Tack på förhand

Mikkeller har rätt många öl, om du berättar vilken det är så är det lättare att rekommendera andra

Sour-beer är ju bara ett påhittat samlingsnamn, medan Lambic, Geuze, Kriek, Berlinerweisse, Sour/Wild Ale osv. Är mer etablerade utttryck för olika ölstilar.
Citera
2015-01-09, 14:53
Medlem
Indeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Mikkeller har rätt många öl, om du berättar vilken det är så är det lättare att rekommendera andra

Sour-beer är ju bara ett påhittat samlingsnamn, medan Lambic, Geuze, Kriek, Berlinerweisse, Sour/Wild Ale osv. Är mer etablerade utttryck för olika ölstilar.

Aha ok. Då klarnar det. Tack! Drack en del Lambiek och Kriek på mässan också men trodde de föll inom sin egen kategori på något vis. Jag är väldigt noob som du förstår.

Mikkeller ölen hette Sour Bitch.

Tack
Citera
2015-01-09, 14:56
Medlem
Indeos avatar
Citat:
det där är inte suröl.

Aha. Brett-Öl. Det ska jag genast kolla upp. Tack!
Trodde alla "Sour-Beer" va med mjölksyrabakterier i. Något slags unik sort.
Men nu när du lärt mig separera begreppen blir det helt klart enklare för mig att botanisera i hyllorna och på nätet. Grymt!!

EDIT: Och ja. Nästa mässa följer block och penna med! Detta va min första , väldigt spontant och jag va inte alls beredd på att bli så inspirerad.
Senast redigerad av Indeo 2015-01-09 kl. 14:58.
Citera
2015-01-09, 16:22
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Aha. Brett-Öl. Det ska jag genast kolla upp. Tack!
Trodde alla "Sour-Beer" va med mjölksyrabakterier i. Något slags unik sort.
Men nu när du lärt mig separera begreppen blir det helt klart enklare för mig att botanisera i hyllorna och på nätet. Grymt!!

EDIT: Och ja. Nästa mässa följer block och penna med! Detta va min första , väldigt spontant och jag va inte alls beredd på att bli så inspirerad.
första bästa brettöl som skall drickas är ju naturligtvis orval.
en av de bästa ölen ever.

bland craftbryggarna så är brett jävligt inne, dock så har väl peaken nåtts, men fortfarande väldigt inne.
Citera
2015-01-09, 17:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
det där är inte suröl.

Det har jag slutat med, anteckningarna från den senare delen av mässan brukade ändå bara vara i stil med "jävla go öl!", "vedervärdig" eller något annat som man inte har den minsta nytta av sedan.
Numera sträcker jag mig till att notera +, ++, +++ eller -, men det är väl fortfarande någon form av anteckning.

Citat:
första bästa brettöl som skall drickas är ju naturligtvis orval.
en av de bästa ölen ever.

bland craftbryggarna så är brett jävligt inne, dock så har väl peaken nåtts, men fortfarande väldigt inne.
Tack och lov för det! Nej, jag gillar inte brett.
Citera
2015-01-09, 17:26
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det har jag slutat med, anteckningarna från den senare delen av mässan brukade ändå bara vara i stil med "jävla go öl!", "vedervärdig" eller något annat som man inte har den minsta nytta av sedan.
Numera sträcker jag mig till att notera +, ++, +++ eller -, men det är väl fortfarande någon form av anteckning.

Tack och lov för det! Nej, jag gillar inte brett.
nej för fan. sådana anteckningar för jag inte. men en skala på 1-5 i alla fall + att jag kan ticka dom.

inte ens orval?!
Citera
2015-01-09, 17:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
nej för fan. sådana anteckningar för jag inte. men en skala på 1-5 i alla fall + att jag kan ticka dom.

inte ens orval?!
Låt säga så här, jag gillar öl och jag dricker ur det mesta även om det inte smakar jättegott. Vid tre tillfällen har jag vaskat öl (förutom fulölsslattar) Orval, någon imperial stout som jag inte minns namnet på och Falcon Koppar, så nej, inte ens Orval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in